Adhd tulee siitä, kun odottava äiti on huutanut
Näin mun mummu sanoo. Eli käytännössä, jos raskaana oleva huutaa ja on stressihormoneissa liian usein, niin lapsi kohdussa säikähtää ja se aiheuttaa muutoksia lapsen aivoihin. Pitääkö tää jotenki paikkansa?
Kommentit (19)
Mun äidillä on itsellään ADHD, joten uskon että ihan geeneissä ja käytöksen mukana periytynyt.
Kyllä näin on. Sitten jos isä huutaa niin mummo saa sen.
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä on itsellään ADHD, joten uskon että ihan geeneissä ja käytöksen mukana periytynyt.
Eikö tutkimuskin puolla geenejä?
Oikeasti kysyt jotain näin typerää? Siis ihan oikeasti?
Perityy lähisuvusta, ennen kasvatettiin vilkkaat lapset, ei lääkitty.
Vierailija kirjoitti:
Se ettei lapsia kasvateta on usein perinne äidiltä tyttärelle.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Entäs ADD? 🤔
Tulee jos kuiskaillaan liikaa ja vauva joutuu pinnistelemään kuullakseen.
Varma tieto.
ADHD = Kun lasta ei saa käskeä eikä kieltää millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Minut kasvatettiin tiukasti mutta silti minulla on lääkutystä tarviva add.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isiä ei kasvatuksessa tarvitako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trendikästä, kaikilla on nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trendikästä, kaikilla on nykyään.
Minulla on ollut diagnoosi jo yli 10 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity kasvatukseen, vaan siihen, että on jatkuva kiire koko ajan, pitkä lista suorituksia, jotka on kunakin päivänä tehtävä. Esimerkiksi lomat olivat täynnä tiukkoja tulostavoitteita. Joka ilta käytiin läpi, mitä vielä o,isi pitänyt ehtiä tehdä ja suorittaa.
Äitini on koulutukseltaan kauppatieteiden tohtori (johtaminen pääaineena). Hän teki koko työuransa johtajana valtionyhtiöissä.
On kai siinä pointtinsa, jos kortisolit koholla raskaudessa ja sitä myötä vauvallakin. Mutta onko niin yksioikoista? Geenit, suoliston mikrobiomi, ympäristö kenties vaikuttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus ja ADHD on eri asia. Kiltti ADHD lapsi voi tehdä kaikenlaista. Ja yleensä vilkaista lapsista ei tykätä, oli ne kuinka kasvatettuja vaan. Ja hyvä esimerkki vilkkaudesta on kaverin lapsi. Hän kokee helpommaksi juosta bussin perässä tai edellä,, kuin seistä yhtään pysäkillä. Siinä kiteytyy ADHD lapsen olotila.
Ei helvetti näitä juttuja.