Kuinka empaattinen todella olet? (englanninkielinen testi)
Ohessa on engalnninkielinen psykologinen testi, joka antaa arvion siitä, kuinka empaattinen olet ja antaa sinulle empatiaosamäärän Tein ämän testin tänään, ja minua kiinnostaisi kuulla, minkälaisia lukemia muut saavat. Jos sinulla on vartti aikaa, vastaa kysymyksiin huolellisesti ja kerro tuloksesi täällä. Kysymysten joukossa on muutama, jossa täytyy olla tarkkana, onko väite kielteinen vai myönteinen.
Mitä huolellisemmin vastaat, sitä luotettavampi tulos on. Voit myös kertoa tuloksen yhteydessä, kuinka osuvana sitä pidät.
http://psychology-tools.com/empathy-quotient/
Kiitos!
Kommentit (383)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:57"]
Menkääpä oikeasti sen anopin kenkiin. Minä en ainakaan haluaisi että kukaan viettää minun kanssani aikaansa, vain ettei tuottaisi minulle pettymystä. En todellakaan haluaisi että kukaan uhrautuu, koska ei uskalla suututtaa minua. Olen kiitollinen aina, kun minulle ollaan rehellisiä.
Tuollainen on alentavaa, kun pidetään toisia ihan heikkoina ja kyvyttöminä käsittelemään mitään pettymyksiä.
[/quote]
Tämä.
Nautitteko te empaatit siitä jos joku tekee ihan vaan teidän mieliksenne jotain? Että niinku miten se anoppi sitten nauttisi siitä jos se miniä miehineen viettäisi pitkin hampain joulun siellä? Eikö sille tulisi yhtään kiusaantunut olo? Ehkä tässä on kyse heijastumisen tasoista. Jotkut ajattelevat vain omia tunteitaan, jotkut sitä millaisia tunteita oma käytös herättää muissa, jotkut sitten taas sitä miltä minun tunteeni, joilla vastaan sinun käytökseesi, näyttävät sinulle ja tuleeko siitä sinulle paha mieli.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:23"]
Mutta mikä on se syy, että haluatte viettää juuri kyseisen päivän kahdestaan kotona? Kyseessä on kuitenkin yleinen perhejuhla ja aviopari voi viettää aikaa kahdestaan muulloinkin. Siis onko syy jättää anoppi ulkopuolelle tärkeämpi kuin hänen tunteensa? Ei minusta oman mielen mukaan toimiminen pitäisi olla mikään itseisarvo, vaikken yleisesti kannatakaan toisten pillin tahtiin hyppimistä. Jos joku asia on toiselle erityisen tärkeä, niin kyllä minä voin muuttaa omia suunnitelmiani ihan myötätunnosta, vaikkei se olisikaan just sitä, mitä minä haluan. Se on juuri sitä empaattisuutta.
[/quote]
Selvästikin ajattelemme tästä asiasta eri tavalla. Minulle se, että saan itsenäisenä aikuisena tehdä itse omaa elämääni koskevat päätökset, on tosiaan itseisarvoista. Olen ollut lapsesta asti itsepäinen, lujatahtoinen ja tarkka rajoistani. Se, että joulu on jonkun muun mielestä perhejuhla, ei vaikuta siihen, miten haluan itse viettää joulua. Lähtökohtaisesti en tee mitään sellaista, mitä en itse halua tehdä, ja silloin kun teen, seurauksena on yleensä huono omatunto ja pahaa mieltä. -ap
[/quote]
Eli olet itsekäs. Mutta hyvä, että olet asiasta tietoinen edes.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:07"]
Ap, en olisi sinuna yllättynyt pienestä pistemäärästä. Luin koko ketjun ja ainakin täällä kirjoittamiesi kommenttien perusteella sinusta saa valitettavasti aika kylmän ja itsekeskeisen kuvan. Et välitä muiden ihmisten tunteista ja se ikään kuin oikeuttaa sinut toimimaan miten tahdot. Korostat järkeä tunteiden kustannuksella mutta se ei voi mennä niin. Tunteiden kokeminen kuuluu ihmisenä olemiseen, kuten psykologian emeritusprofessori Markku Ojanen kirjoittaa.
[/quote]
Tunteiden kokeminen tosiaan kuuluu ihmisenä olemiseen. Sitä tuskin kukaan kiistää. Eroja syntyy siinä, mitä merkityksiä ihmiset tunteille antavat. Ns. tunneihmisten mielestä tunteet ovat todellisia ja tärkeitä. niitä kannattaa "kuunnella" ja ne ovat hyvä keino ohjata päätöksentekoa. Järki-ihmisten mielestä tunteet ovat mielen tuotteita eivätkä sellaisina sen enempää totta kuin valettakaan. Niillä on oma tehtävänsä, mutta niitä ei kannata jäädä liiaksi kiinni märehtimään, koska parhaat päätökset syntyvät järki-ihmisen mielestä arvojen, periaatteiden ja tosiasioiden avulla.
Järki-ihmiset voivat pitää tunneihmisiä epävakaina haihattelijoina ja tunneihmiset järki-ihmisiä kylminä ja robottimaisina. Tässä ei ole mitään uutta. Itsetuntemuksen avulla erilaiset persoonallisuudet voivat kuitenkin oppia tulemaan toimeen keskenään ja lopulta hyötyä toistensa erilaisista, toisiaan täydentävistä ominaisuuksista. -ap
Onko empaattista antaa toisen panna itseänsä persereikään, jos ei itse nauti? Empaattinenhan ihminen kykenee asettumaan sen persepanoa haikailevan asemaan, ja kuvittelemaan kuinka kova hinku on runttaista se suuri mulkkunsa sinne toisen kakkareikään. Kyllähän empaattinen ihminen pystyy vähän aikaa hammasta puremaan, eikä aina ajattele vain itseään.
Itse en haluaisi että minulle annettaisiin aina kaikki mitä haluan. Tulisin aika onnettomaksi.
Tuollainen on alentavaa, kun pidetään toisia ihan heikkoina ja kyvyttöminä käsittelemään mitään pettymyksiä.
[/quote]
Tämä on hyvin totta. Pettymykset kuuluvat elämään, ja niistä pääsee kyllä yli – etenkin, kun ei jää turhaan vellomaan tunteisinsa. Koska ihmiset ovat vapaita ja itsenäisiä, he eivät aina toimi niin kuin itseä eniten miellyttäisi. Se ei tarkoita, että olisi tapahtunut virhe tai vääryys. -ap
Mä en osaa sanaakaan englantia ja oon alle 30v.
Ei oo vielä tullu tilannetta ettei olis pärjänny.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:18"]
Eli olet itsekäs. Mutta hyvä, että olet asiasta tietoinen edes.
[/quote]
Olen ns. terveellä tavalla itsekäs. En kärsi kiltin tytön syndroomasta. -ap
Your Empathy Quotient score was 12 out of a possible 80. No, ei ihan pohjat kuitenkaan.
En ole koskaan pitänyt itseäni tunteellisena ihmisenä ja toisten ihmisten lukeminen ja analysointi ei tästä syystä ole kiinnostanut, koska en tunnista tunnevivahteita tai toisten tunnetilaa elekielestä, ellei se ole täysin ilmeistä. Ei tämä ole kuitenkaan haitannut sosiaalista kanssakäymistä, sillä osaan olla kohtelias ja kunnioittaa tarvittaessa toisen tunteita ilman että eläytyisin niihin. Toiset pitävät minua korkeintaan keskimääräistä hiljaisempana ja syrjäänvetäytyvänä, sillä kuuntelen mieluummin kuin osallistun jatkuvasti keskusteluun ja sosiaalisessa piirissäni ei ole ns. "hyvän päivän tuttuja".
Uutisten katastrofit harvoin vaikuttavat mielentilaani, enkä osaa eläytyä lainkaan tuntemattomien ihmisten elämään. Ymmärrän kyllä, miksi he toimivat tai ajattelevat tietyllä tavalla, mutta mitään tunnekytköstä minulla ei ole asiaan.
Onko tuossa testissä esimerkiksi paremmat pisteet sillä joka pitää eläimiä ja ihmisiä samanarvoisina vai sillä joka tietysti pitää ihmisiä parempana? Jos huomaa kutsuilla helposti että jollakin on hankala olo, miten se vaikuttaa pisteisiin jos ei tee asialle mitään. Ulkokultaista soopaa koko testi.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:19"]
Onko empaattista antaa toisen panna itseänsä persereikään, jos ei itse nauti? Empaattinenhan ihminen kykenee asettumaan sen persepanoa haikailevan asemaan, ja kuvittelemaan kuinka kova hinku on runttaista se suuri mulkkunsa sinne toisen kakkareikään. Kyllähän empaattinen ihminen pystyy vähän aikaa hammasta puremaan, eikä aina ajattele vain itseään.
Itse en haluaisi että minulle annettaisiin aina kaikki mitä haluan. Tulisin aika onnettomaksi.
[/quote]
No olipa aika idioottimainen kommentti taas. Se, että joskus tekee asioita, joita ei haluaisi, on ihan eri asia, kuin se, että tekee mitä tahansa toisia miellyttääkseen. Kaikkien ihmisten täytyy joskus tehdä niitä vähemmän mieleisiäkin asioita. Se on kypsyyttä olla aiheuttamatta turhaa draamaa asiasta.
Mutta Suomi nyt on tunnetusti täynnä itsekeskeisiä ihmisiä, joten eipä nämä tulokset yhtään yllätä. Voisitte vaan lopettaa tuon ainaisen puolustelun. Jos kerran haluatte olla itsellenne rehellisiä, niin se alkaa siitä, että myönnätte itsekkyytenne.
58/80 yllätyin noin alhaisista pisteistä kun tuntuu että säälin jokaista liikkuvaa eliötä tässä maailmassa...
44/80. Ihan hyvin pitää paikkansa. Olen myötätuntoinen mutta pidän järjen päässä.
Eroja syntyy siinä, mitä merkityksiä ihmiset tunteille antavat. Ns. tunneihmisten mielestä tunteet ovat todellisia ja tärkeitä. niitä kannattaa "kuunnella" ja ne ovat hyvä keino ohjata päätöksentekoa. Järki-ihmisten mielestä tunteet ovat mielen tuotteita eivätkä sellaisina sen enempää totta kuin valettakaan. Niillä on oma tehtävänsä, mutta niitä ei kannata jäädä liiaksi kiinni märehtimään, koska parhaat päätökset syntyvät järki-ihmisen mielestä arvojen, periaatteiden ja tosiasioiden avulla.
-ap[/quote]
Kuulostaa hieman kummalliselta käsitys, etteivät tunteet olisi totta. Lainaan vielä Markku Ojasen tekstiä:
"Ihmisen hyvä ei suinkaan ilman muuta tule järjestä, vaan pikemminkin tunteista. Empatia ja sympatia ovat ihmiselle ominaisia välittömiä tunnereaktioita, joista altruismi saa käytevoimaa. Altruistiset teot ovat usein hyvin spontaaneja ja omien etujen vastaisia."
Altruismin - eli ensisijaisesti muita kuin itseä hyödyttävää toimintaa muiden auttamiseksi - vastakohta on egoismi.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:29"]
[/quote]
No olipa aika idioottimainen kommentti taas. Se, että joskus tekee asioita, joita ei haluaisi, on ihan eri asia, kuin se, että tekee mitä tahansa toisia miellyttääkseen. Kaikkien ihmisten täytyy joskus tehdä niitä vähemmän mieleisiäkin asioita. Se on kypsyyttä olla aiheuttamatta turhaa draamaa asiasta.
Mutta Suomi nyt on tunnetusti täynnä itsekeskeisiä ihmisiä, joten eipä nämä tulokset yhtään yllätä. Voisitte vaan lopettaa tuon ainaisen puolustelun. Jos kerran haluatte olla itsellenne rehellisiä, niin se alkaa siitä, että myönnätte itsekkyytenne.
[/quote]
Millä tavalla olet itse huomioinut oman itsekkyytesi? Mikä se on sitten sellainen raja mielestäsi, missä pitää tehdä kuten toiset haluavat? Meneekö se tuossa Joulussa?
On se mukavaa olla empaattisempi kuin muut, ja tehdä siitä iso numero syyllistäen.
Moraalisesta närkästyksestä vain pieni osa on moraalia. Sitten on jonkun verran närkästystä ja loput kateutta. Ai kehno kun joku uskaltaa ja kehtaa viettää Joulunsa siten miten itse haluaa ja mikä itsestä oikealta tuntuu, itsekun ei uskalla olla kelvoton miniä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:37"]
Eroja syntyy siinä, mitä merkityksiä ihmiset tunteille antavat. Ns. tunneihmisten mielestä tunteet ovat todellisia ja tärkeitä. niitä kannattaa "kuunnella" ja ne ovat hyvä keino ohjata päätöksentekoa. Järki-ihmisten mielestä tunteet ovat mielen tuotteita eivätkä sellaisina sen enempää totta kuin valettakaan. Niillä on oma tehtävänsä, mutta niitä ei kannata jäädä liiaksi kiinni märehtimään, koska parhaat päätökset syntyvät järki-ihmisen mielestä arvojen, periaatteiden ja tosiasioiden avulla.
-ap[/quote]
Kuulostaa hieman kummalliselta käsitys, etteivät tunteet olisi totta. Lainaan vielä Markku Ojasen tekstiä:
"Ihmisen hyvä ei suinkaan ilman muuta tule järjestä, vaan pikemminkin tunteista. Empatia ja sympatia ovat ihmiselle ominaisia välittömiä tunnereaktioita, joista altruismi saa käytevoimaa. Altruistiset teot ovat usein hyvin spontaaneja ja omien etujen vastaisia."
Altruismin - eli ensisijaisesti muita kuin itseä hyödyttävää toimintaa muiden auttamiseksi - vastakohta on egoismi.
[/quote]
Tarkoitatko sanoa, että muiden pitäisi toimia altruistisesti? Siitähän sinä pitäisit, että jou toinen tekee, sinun ei tartte.
Miksi tämä esimerkkitapauksen anoppi ei voi ajatella, että toiminpa tässä nyt altruistisesti ja annan nuoren parin viettää joulun keskenään jotta heillekin tulee hyvä mieli?
Mä ymmärrän teitä ap ja muut alhaisen tuloksen saaneet. Ei aina voi olla halailemassa ja taputtelemassa toisia selkään. Joskus on oltava jyrkkä ja jos joku siitä pahastuu, voi voi. Minä, kuten myös varmaan te, toimitte moraalinne mukaan, ei sen mikä on kilttiä ja kivaa.
20/80
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:29"]
[/quote]
[/quote]
Millä tavalla olet itse huomioinut oman itsekkyytesi? Mikä se on sitten sellainen raja mielestäsi, missä pitää tehdä kuten toiset haluavat? Meneekö se tuossa Joulussa?
On se mukavaa olla empaattisempi kuin muut, ja tehdä siitä iso numero syyllistäen.
Moraalisesta närkästyksestä vain pieni osa on moraalia. Sitten on jonkun verran närkästystä ja loput kateutta. Ai kehno kun joku uskaltaa ja kehtaa viettää Joulunsa siten miten itse haluaa ja mikä itsestä oikealta tuntuu, itsekun ei uskalla olla kelvoton miniä.
[/quote]
En minä ole mitenkään erityisen empaattinen, sain testistäkin vain 47/80. Ja kyllä, myönnän olevani monella tapaa itsekäs. Mutta kykenen myös tekemään asioita, joita en varsinaisesti halua, jos se tuottaa hyvää mieltä jollekulle läheiselle. En halua aiheuttaa itsekkyydelläni muille pahaa mieltä ihan vaan todistaakseni jotain. Ei ole tarvetta. Se ei ole mitenkään pois minun itsemääräämisoikeudestani, jos huomioin muita ihmisiä. Kaukana kynnysmattoudesta, enkä ymmärrä, miksi se pitää vetää aina keskusteluun mukaan. Ihan kuin ei olisi muita vaihtoehtoja, kuin tehdä aina oman pään mukaan tai tehdä aina muiden mielen mukaan. Kompromissien luulisi olevan aikuiselle ihmiselle ihan peruskauraa.
61 pistettä. Minusta ainakin kimppajoulu on niin tuskallista ja ahdistavaa, että valitsen yksinäisyyden. Ei ole mitään turhaa draamaa tullut. Kertokaa nyt hyvät jeesukset ja laupiaat samarialaiset, missä se menee se raja milloin on kypsä ja empaattinen aikuinen ja milloin turhan miellyttämishaluinen?
Taitaa olla juuri siinä miten itse toimitte, totta kai.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:37"]
-ap[/quote]
[/quote]
Mahdoton kommentoida tämän Ojasen sanomisia kontekstista irrallaan, mutta selitin jo aikaisemmin, mitä tarkoittaa, etteivät tunteet ole totta: ne eivät välttämättä kuvasta ollenkaan todellisuutta. Se, että pelottaa, ei tarkoita, että tilanne olisi vaarallinen, eikä se, että on loukkaantunut, tarkoita, että joku on toiminut väärin. Noin esimerkiksi.
Mutta kuten sanottu, tunne- ja järki-ihmiset antavat tunteille eri merityksen, eikä tässä pitäisi olla mitään uutta. -ap
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 02:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:54"]
Sain 30/80. Olen myös yllättynyt. Olen mielestäni kuitenkin empaattinen, mutta myös järjellä ajattelija enkä ole ns. miellyttämisenhaluinen.
[/quote]
Luulen, että tämä kyllä vie meiltä pisteitä. Ilmeisesti empaattisuus edellyttää sitten voimakasta tunteellisuutta ja siitä, että muiden tunteet myös vaikuttavat itseen. Tunteet ovat kuitenkin vain mielen tuotoksia, joten niitä ei minusta kannattaisi ottaa liian tosissaan.
Esimerkki: Se, että anoppi loukkaantuu verisesti päätöksestämme olla joulu kahdestaan kotona, ei vielä tarkoita, että olisimme tehneet väärin tai että meidän pitäisi pyörtää päätöksemme. Ikävää, että anoppi on loukkaantunut, mutta se on kuitenkin lopulta hänen, aikuisen ihmisen, asiansa. Minä en sen vuoksi toimi arvojani vastaan. -ap
[/quote]
Mutta mikä on se syy, että haluatte viettää juuri kyseisen päivän kahdestaan kotona? Kyseessä on kuitenkin yleinen perhejuhla ja aviopari voi viettää aikaa kahdestaan muulloinkin. Siis onko syy jättää anoppi ulkopuolelle tärkeämpi kuin hänen tunteensa? Ei minusta oman mielen mukaan toimiminen pitäisi olla mikään itseisarvo, vaikken yleisesti kannatakaan toisten pillin tahtiin hyppimistä. Jos joku asia on toiselle erityisen tärkeä, niin kyllä minä voin muuttaa omia suunnitelmiani ihan myötätunnosta, vaikkei se olisikaan just sitä, mitä minä haluan. Se on juuri sitä empaattisuutta. Toki, jos on erittäin hyvä syy pitäytyä alkuperäisissä suunnitelmissa, niin sitten se on sen toisen ihmisen ongelma, jos ei asiaa voi hyväksyä. Tuollainen "Minulla on oikeus tehdä, niin kuin minä haluan" -argumentointi ei vaan kuulu empaattisen ihmisen repertuaariin.
t. vain 47/80 saanut
[/quote]
Minä en kannata tuollaista curling-miniäisyyttä, sen enempää kuin curling-mitään muutakaan. Ei ole ylevän epäitsekästä pitää julkisivunsa sellaisena, ettei koskaan uskalla asettua vastakkain toisen kanssa. Monethan välttävät viimeiseen asti olemasta millään tavalla epämiellyttäviä toisten silmissä. Miksi? Siksikö että toiset ihailisivat heitä?
Menkääpä oikeasti sen anopin kenkiin. Minä en ainakaan haluaisi että kukaan viettää minun kanssani aikaansa, vain ettei tuottaisi minulle pettymystä. En todellakaan haluaisi että kukaan uhrautuu, koska ei uskalla suututtaa minua. Olen kiitollinen aina, kun minulle ollaan rehellisiä.
[/quote]
Jos sen anopin kanssa on kuitenkin ihan väleissä, niin ei kyse ole välttämättä siitä, ettei halua anoppia suututtaa. Empaattinen ihminen vaan haluaa tuottaa toisille hyvää mieltä, jos se ei mitään älyttömiä uhrauksia vaadi. Osaa asettua siihen toisen asemaan siis. Se on mielestäni toisten huomioonottamista, ei uhrautumista, paitsi ehkä ääritapauksissa.
Enkä nyt ottanut kantaa siihen, miten kyseisessä tilanteessa PITÄISI toimia, vaan ainoastaan kerroin, kuinka minun mielestäni oikeasti empaattinen ihminen toimisi. Eli ottamatta kantaa siihen, onko Ap:n käytös oikean vai väärin, halusin vaan sanoa, että mielestäni Ap:n testitulos vaikuttaa ihan oikean suuntaiselta.