Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anopille ei saa mennä jouluksi

Vierailija
11.12.2014 |

Meillä on miehen kanssa ensimmäinen yhteinen joulu, ja ajateltiin tehdä niin, että ollaan aattoilta miehen vanhemmilla ja sitten joulupäivä minun vanhemmillani. Kun kysyin anopilta, mitä jouluruokaa tuon mukanani, niin tämä sanoi, ettei hän halua heille vieraita ihmisiä jouluna, olkaa kotona, niin hekin olivat miehen kanssa aikanaan. Heillä on omat joulutavat, sinne ei kaivata lisäväkeä. Miehen 2 siskoa asuvat vielä vanhemmillaan, joten eivät ole kahdestaan.

Olen ihan hölmistynyt. Minä olin odottanut kivaa sukujoulua, runsasta ruokapöytää, yhdessäoloa - miehen valokuva-albumissa on kuvia siitä, että heillä todella on joulu! Nyt sinne ei ollakaan tervetulleita eikä joulu kahdestaan tunnunn joululta.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:03"]

Ap halusi valmiin joulun ja nyt anoppi ei tarjoakaan täysihoitoa raikasta vihersalaattia vastaan. Mahtaa harmittaa.

[/quote]

Lue tarkemmin. Ap nimeonomaan kysyi, mitä ruokaa he tuovat mukanaan joulupöytään, eli eivät olleet menossa valmiiseen pöytään loisimaan, vaan olisivat osallistuneet myös tuomalla ruokaa. Haloo!

Vierailija
42/109 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sukujouluun osallistutaan vasta sitten, kun kuulutaan sukuun. Vähintään kihlausta edellytän. Pelkkä seurustelu ei vielä riitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun lähtökohta on taas kerran tämä suomalaisten ääliömäinen mykkyys. Miksi ei voida jo nhyvissä ajoin keskustella esim. siitä, miten ja missä joulua vietetään. On omituista, kun pitäisi osata lukea toisten ihmisten ajatuksia.

Tuntuu toisaalta aika ahtaalta, että ei edes jouluna suvaita uusia ihmisiä ja heidän mukanaan ehkä uusia tapojakin. Sitä paitsi fiksu ihminen osaa kyllä sopeutua talon tavoille. Ja taas: avatkaa suunne, puhukaa ja kyselkää älkääkä olettako, että ajatuksenne osataan lukea ja tulkita oikein. "Maassa rauha ihmisten kesken ..." toteutuu joissakin suomalaisperheissä perin huonosti.

Vierailija
44/109 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:25"]

Meillä sukujouluun osallistutaan vasta sitten, kun kuulutaan sukuun. Vähintään kihlausta edellytän. Pelkkä seurustelu ei vielä riitä. 

[/quote]

Tämä on taas tätä. Ollaan miehen kanssa oltu yhdessä 12 vuotta ja meillä on kaksi lasta. Ikää meillä molemmilla on melkein 40 vuotta.  Tietoinen päätös ollaan tehty, ettei naimisiin mennä eikä siten tietenkään kihloihinkaan. Emme siis ilmeisestikkään kuulu toistemme sukuihin? Tästä huolimatta olemme kyllä perheenä tervetulleita kummankin suvun juhliin ja juhlapyhien viettoihin.

Vierailija
45/109 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: seurustelevilla ihmisillä tai avoliitossa asuvilla ei ole anoppeja ja apiukkoja, vastan naimisissa olevilla on !!! Miten tätä on niin vaikea ymmärtää???

Vierailija
46/109 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:14"]

Lapsilta usein unohtuu, että kotoa pois muuttaminen tarkoittaa todellakin sitä, että lapsi perustaa oman kodin. Vanhempien luokse ei ole enää sopivaa mennä omilla avaimilla tai etukäteen sopimatta. Vanhempien luokse mennään kylään kuten muillekin, eli ensin kysytään sopiiko tulla ja jos sopii, sitten mennään kutsuttuina. Joulun järjestelyistä ja viettotavoista voidaan myös keskustella yhdessä. Mitä jos anoppi ilmoittaisi tulevansa teille jouluksi tai uudeksivuodeksi ja kysyisi että pitääkö hänen tuoda jotakin. Tykkäisitkö?

[/quote]

Tykkäisin. Eikä tarvitsisi edes tuoda mitään mukanaan. Meille ovat omani, sekä mieheni vanhemmat tervetulleita, sen lisäksi myös sisarukset perheineen. 

Okei. Meillä kuljetaan omilla avaimilla, sekä  minä ja mieheni minun vanhempieni luona, he meillä päivittäin ja vieläpä enollani on avaimet meille ja meillä heille. Jouluna olemme kutsuneet minun vanhempani meille, miehen isä on uuden puolisonsa lasten luona, mutta heille pidimme jo pikkujoulun,kuten ennenkin. Kun isoäitini oli elossa, hänkin oli joulut meidän luona. Uudet vuodet olemme viettäneet vaihtelevasti kuka kenenkin luona, ei ole ollut ongelmaa. Tänä vuonna me menemme uutta vuotta vastaanottamaan appiukon ja vaimonsa mökille. Ruokia laitetaan jouluksi ja uudeksi vuodeksi yhdessä, kukin mieltymyksensä ja jaksamisensa mukaan ja hyvin on sujunut ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
47/109 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:14"]

Lapsilta usein unohtuu, että kotoa pois muuttaminen tarkoittaa todellakin sitä, että lapsi perustaa oman kodin. Vanhempien luokse ei ole enää sopivaa mennä omilla avaimilla tai etukäteen sopimatta. Vanhempien luokse mennään kylään kuten muillekin, eli ensin kysytään sopiiko tulla ja jos sopii, sitten mennään kutsuttuina. Joulun järjestelyistä ja viettotavoista voidaan myös keskustella yhdessä. Mitä jos anoppi ilmoittaisi tulevansa teille jouluksi tai uudeksivuodeksi ja kysyisi että pitääkö hänen tuoda jotakin. Tykkäisitkö?

[/quote]

Tykkäisin. Eikä tarvitsisi edes tuoda mitään mukanaan. Meille ovat omani, sekä mieheni vanhemmat tervetulleita, sen lisäksi myös sisarukset perheineen. 

Okei. Meillä kuljetaan omilla avaimilla, sekä  minä ja mieheni minun vanhempieni luona, he meillä päivittäin ja vieläpä enollani on avaimet meille ja meillä heille. Jouluna olemme kutsuneet minun vanhempani meille, miehen isä on uuden puolisonsa lasten luona, mutta heille pidimme jo pikkujoulun,kuten ennenkin. Kun isoäitini oli elossa, hänkin oli joulut meidän luona. Uudet vuodet olemme viettäneet vaihtelevasti kuka kenenkin luona, ei ole ollut ongelmaa. Tänä vuonna me menemme uutta vuotta vastaanottamaan appiukon ja vaimonsa mökille. Ruokia laitetaan jouluksi ja uudeksi vuodeksi yhdessä, kukin mieltymyksensä ja jaksamisensa mukaan ja hyvin on sujunut ja kaikki ovat tyytyväisiä.

[/quote]

77 jatkaa. Huomaan, että saan olla todella onnellinen läheisistäni.  Myös sisarukseni ladten seurustelukumppanit kuuluvat perheeseen ja kun tulee aika, milloin omilla lapsillamme on seurustelukumppanit, he ovat yhtälailla tervetulleita meille ja kuuluvat myös perheeseen. 

Vierailija
48/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne nuoret voisivat sitten mennä jouluna? Joulu on perhejuhla, aattona kaksin oleminen tietäen että oma perhe ei halua viettää joulua ei varmasti ole kivaa. Aika ahdasmielistä. Toisaalta, voihan anopin kieltäytyminen johtua jostain muustakin kuten alkoholismista tms.

Vierailija
49/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:32"]

Minne nuoret voisivat sitten mennä jouluna? Joulu on perhejuhla, aattona kaksin oleminen tietäen että oma perhe ei halua viettää joulua ei varmasti ole kivaa. Aika ahdasmielistä. Toisaalta, voihan anopin kieltäytyminen johtua jostain muustakin kuten alkoholismista tms.

[/quote]

Eikö ap ja sen mies ole perhe? Miksi pitää mennä äidin helmoihin, jos äiti kaikesta päätellen on aikuinen eikä yritä roikkua lapsissaan.

Vierailija
50/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämäpalsta ei petä koskaan:D Päivätolkulla mouruttu, kuinka pakko mennä anoppilaan eikä tahtois. Neuvotaan olemaan jämäkästi kotona oman väen kesken. Vaan sitten kun tahtoiskin mennä anopille Jouluna ja ei saakaan, neuvotaan "kostamaan" se anopille. Joka tapauksessa anopin syy...

Vierailija
51/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:02"]No, annat sopivassa tilanteessa takaisin... [/quote] Antaa takaisin? Jos jollakin on tuo tapa viettää joulua, niin minusta sitä pitäisi kunnioittaa ja olla ottamatta itseensä.

[/quote]Ensimmäistä kertaa ovat nämä kyseessä olevat ihmiset tässä tilanteessa, joten ei kyse ole mistään tavasta. Anoppi kostaa vaan omaa kohteluaan silloin aikoinaan. Lapsen kumppanit eivät ole "vieraita ihmisiä", vaan sukua(enemmän tai vähemmän virallisesti).

Ap, menette sinun vanhemmille sitten? Ikävää että miehesi ei hoitanut tämän asian selvittämistä/kertonut sinulle etukäteen.

[/quote]

Kuka haluaa viettää joulua niin, että nirppanokkaminiä kiukkuaa sohvalla? Pariskunnan kannattaa alusta asti luoda omat jouluperinteensä ja jos vaikka miehen perheessä ei ole koskaan ollut sukujouluja, niin ei pidä miehen sukua sellaiseen pakottaa.

Vierailija
52/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa on, ettei halua omaa poikaansa kotiin jouluksi. Vaikka siinä sitten tulisikin miniäkokelas kaupan päälle. Eikö poika ole omaa perhettä äidilleen?

Vierailija
53/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei voi olla mikään juniori, jos sillä on MIES ja eka yhteinen joulu tulossa. Urpå se voi olla, kun itse menevät sanelemaan joulun ehtoja, eivät edes odottaneet kutsua, mutta eiväthän nämä minäminät sitä teekään, itse päättävät, ja sitten meloonit nokkaan, jos muut eivät ole samaa mieltä.

Jospa menette sun vanhemmille tai olette keskenään, nastaa sekin vois olla?

Vierailija
54/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:32"]

[/quote]

Viisas anoppi. Jos hänellä on kolme lasta niin muutaman vuoden kuluttua olisi joulu melkoinen hulabaloo. Varsinkin jos ei sellaisesta nauti.

Vierailija
55/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä joku haluaa mennä anopille jouluksi? Olkaa kahdestaan tai sinun vanhemmillasi. Mua ei haittaisi vaikkei tarvitsisi koskaan käydä sukulaisissa.

Vierailija
56/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:04"]

Olette siis seurustelleet alle vuoden

[/quote]

En puhu ap:n puolesta, mutta itse ymmärsin, että kyseessä ensimmäinen joulu avioparina. Ovat voineet seurustella jo vaikka 5 vuotta.

Vierailija
57/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat voi mennä omille vanhemmilleen jouluksi.

Vierailija
58/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kolkko tapaus anoppisi on, ap. Otan osaa ja painukoon anoppisi vittuun viettämään joulua omilla tavoillaan.

Vierailija
59/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap halusi valmiin joulun ja nyt anoppi ei tarjoakaan täysihoitoa raikasta vihersalaattia vastaan. Mahtaa harmittaa.

Vierailija
60/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meille mun isot sisarukset puolisoineen ja perheineen oli aina tervetulleita. Välillä oli yli 20 ihmistä syömässä. Nyt mennään ulkomaille sukulaisiin, ja sinne tulee myös noin kaksikymmentä ihmistä joululounaalle, suvun lusäksi myös ystäviä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä