Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anopille ei saa mennä jouluksi

Vierailija
11.12.2014 |

Meillä on miehen kanssa ensimmäinen yhteinen joulu, ja ajateltiin tehdä niin, että ollaan aattoilta miehen vanhemmilla ja sitten joulupäivä minun vanhemmillani. Kun kysyin anopilta, mitä jouluruokaa tuon mukanani, niin tämä sanoi, ettei hän halua heille vieraita ihmisiä jouluna, olkaa kotona, niin hekin olivat miehen kanssa aikanaan. Heillä on omat joulutavat, sinne ei kaivata lisäväkeä. Miehen 2 siskoa asuvat vielä vanhemmillaan, joten eivät ole kahdestaan.

Olen ihan hölmistynyt. Minä olin odottanut kivaa sukujoulua, runsasta ruokapöytää, yhdessäoloa - miehen valokuva-albumissa on kuvia siitä, että heillä todella on joulu! Nyt sinne ei ollakaan tervetulleita eikä joulu kahdestaan tunnunn joululta.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

S2

Vierailija
82/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:24"]Mitä ihmettä? Meillä on poikaystävän kanssa 4. yhteinen joulu, mutta vietämme sen erikseen molemmat omien perheidensä kanssa. Kuka ääliö yrittää tunkea ventovieraiden perhejouluun?!
[/quote]

Erikoista jos olette seurustelleet 4 vuotta, mutta ette ole esitelleet toisianne vanhemmillenne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:11"]

Ei kenenkään luo noin vain mennä jouluksi.

[/quote] minä menen jouluksi äidilleni ja omistan osan talosta vielä. 

Vierailija
84/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4

Vierailija
85/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:11"]

Ei kenenkään luo noin vain mennä jouluksi.

[/quote] minä menen jouluksi äidilleni ja omistan osan talosta vielä. 
[/quote]
Omistaminen ei ole automaattinen lupa mennä toisen kotiin.

Vierailija
86/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei kerro ovatko naimisissa. Minun kolme lastani kaikki seurustelevat, mutta viettävät joulun kotona ja kumppanit omissa kodeissaan. Seurustelusuhde ei ole mikään perhe. En halua meille tänä vuonna yhtä vierasta poikaa, ja seuraavana vuonna toista vierasta poikaa. Sitten kun ollaan oikeasti vakiinnuttu, sitten alkavat yhteiset  joulunvietot.

Vierailija
87/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:11"] Ei kenenkään luo noin vain mennä jouluksi. [/quote] minä menen jouluksi äidilleni ja omistan osan talosta vielä.  [/quote] Omistaminen ei ole automaattinen lupa mennä toisen kotiin.

[/quote]

Niinpä, olis mielenkiintoista nähdä mitä mun vuokralainen tuumais jos menisin sen luo joulua viettämään. Ilmoittaisin vaan että tulen jouluksi, koska omistan asunnon. Jokaisen koti on hänen kotinsa eikä sinne noin vaan mennä, ei vaikka osan siitä asunnosta omistaisikin. Eikä vaikka se olisi oma äitä, sen verran pitää vanhempiaan/appivanhempiaan kunnioittaa, että kysyy sopiiko.

Vierailija
88/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten miniä ilmoitti, että he ovat joka toisen joulun hänen vanhemmillaan ja joka toisen meillä. Vastasin iloisesti, että hieno juttu, mutta saammeko me itse kuitenkin päättää, missä oman joulumme vietämme vai tuoko avioliitto poikamme kanssa hänelle ehdottoman oikeuden määrätä elämästämme.

Sen jälkeen välit ovat olleet hieman viileät.

Ei kaiki nauti sukujouluista ja siitä, että kodissa on enemmän ihmisiä kuin tavallisesti. Vierashuone on ainakin meillä aika ahdas ja miniä jaksaa joka kerta käydessään huomauttaa, että meidän makuuhuoneemme on parempi. No totta kai on, mehän tässä kodissa asumme ja hän on käymässä.

Vierailija
89/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:53"]

Molemmat voi mennä omille vanhemmilleen jouluksi.

[/quote]

Ai että sellainen perhejuhla...

Vaan ehkä anoppi on sikäli oikeassakin, että hyvähän se on ensin hitsautua pariksi, ettei käydä vain taantumassa milloin kenenkin kuusen alla. Meidän suvuissa herätti närkästystä, kun köyhänä opiskelijapariskuntana nökötimme kaksistaan puolimetrisen kuusen alla. Mutta kun suhde on lujittunut, on oikein mukava käydä jouluilemassa sukulaisissa, nyt kun matkakulut ei vie konkurssiin.

Vierailija
90/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5

Vierailija
91/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minne nuoret voisivat sitten mennä jouluna? Joulu on perhejuhla, aattona kaksin oleminen tietäen että oma perhe ei halua viettää joulua ei varmasti ole kivaa. Aika ahdasmielistä. Toisaalta, voihan anopin kieltäytyminen johtua jostain muustakin kuten alkoholismista tms."

Saattaa olla ahdasmielistä, mutta ymmärrätte sitten kun itse olette anoppeja. Joulu kun on perhe-ja sukujuhla ja anoppina toivoisin ettei lapset toisi tyttö-ja poikaystäviään aattona ennen kuin suhde on vakiintunut  ja miniät ovat suvunjäseniä, vaikka muutaman kuukauden seurustelun jälkeen valokuvista päätellen vietettäisiin kuinka perhejoulua. Hyviin tapoihin tulevien miniöiden pitäisi odotella kutsua appivanhemmilta, eikä tarjoutua joulunviettoon perheeseen, voihan olla, että "sulhasella" on ollut joka joulu eri tyttöystävä ja tuleva anoppi  odottelee parin vakiintumista. 

Vierailija
92/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:24"]Mitä ihmettä? Meillä on poikaystävän kanssa 4. yhteinen joulu, mutta vietämme sen erikseen molemmat omien perheidensä kanssa. Kuka ääliö yrittää tunkea ventovieraiden perhejouluun?!
[/quote]

no ei kai kumppanin perhe nyt mikään ventovieras perhe ole.

Vierailija
93/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi näin kauheita ihmisiä olla ettei halua nähdä omia lapsiaan tai lapsenlapsiaan jouluna? Oikeassa elämässä en ole koskaan törmännyt tällaisiin ihmisiin, jotka ei halua nähdä jouluna omia lapsiaan miniöineen ja vävyineen. Mutta täällä av:lla tuntuu monella olevan tällainen käytäntö.

Ap:lle onnittelut hienosta provosta! Sai ihmiset hikeentymään ja itse häipyi kuviosta ;D 

Vierailija
94/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tarvinnu kertoa, ettei olla tervetulleita lasten kans anoppilaan, anoppi sanoi pari vuotta sitten, etta miehen sisko oli menossa perheineen anoppilaan jouluks ja huokas, etta siita tulee vaan halinaa. mina fiksu minia luin rivien valista, enka oo menossa anoppilaan jouluks, vaikka erikseen kutsuisivat.

Vierailija
95/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:36"]

Miten voi näin kauheita ihmisiä olla ettei halua nähdä omia lapsiaan tai lapsenlapsiaan jouluna? Oikeassa elämässä en ole koskaan törmännyt tällaisiin ihmisiin, jotka ei halua nähdä jouluna omia lapsiaan miniöineen ja vävyineen. Mutta täällä av:lla tuntuu monella olevan tällainen käytäntö.

Ap:lle onnittelut hienosta provosta! Sai ihmiset hikeentymään ja itse häipyi kuviosta ;D 

[/quote]

Samalla tavalla voisi kysyä, miten voi olla niin kamalia ihmisiä, että eivät ole isovanhempien luona jouluna vaan itsekkäästi omasa kodissa sen sijaan että ajaisivat aattona 100 km vain siksi, että syövät joululounaan miehen vanhempien luona + lahjojen jako, sitten  100 km toiseen mummolaan uudestaan syömään ja jakamaan lahjoja ja joskus keskiyöllä ehtii takaisin kotiin.

Miksi lapset ja lapsenlapset eivät ymmärrä, että heidän tulee ottaa joka joulu huomioon kaikki isovanhemmat, pahimmassa tapauksessa 4 mummolaa/ukkilaa. Koska muuten he ovat itsekkäitä.

Vierailija
96/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi tehdä niin kuin meillä tehdään eli jos nuoripari ei ole aviossa, niin vuoteet sijataan eri huoneisiin ja vieläpä eri kerroksiin. Huomaa tyttö/poikaystävä, mikä on paikkansa siinä vaiheessa, kun suhde ei ole vakiintunut ja vierasta kohdellaan kohteliaasti vieraana.

Vierailija
97/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa edes muistaa, millainen meidän ensimmäinen joulu oli. Oltiin 8kk seurusteltu ja kihloissa, mutta naimisiin mentiin vasta uutena vuotena. En muista vietettiinkö joulu yhdessä, kumpikin vanhempiensa luona vai miten. Ei asuttu silloin vielä yhdessä kuitenkaan. Seuraavana jouluna oltiin jo naimisissa ja meillä oli 6-viikkoinen vauva. Ja oltiin onneksi tervetulleita anopin jouluun, koska kaikkihan halusivat vauvan nähdä.

Vinkkini on siis ap:lle, että vauva kehiin, niin ehkä se siitä. Mutta tehkää tosiaan omat joulunne. Mekin on yleensä aatto oltu oman perheen kesken, sitten joulupäivänä käytiin minun vanhempien luona (kun olivat vielä elossa, asuivat lähempänä) ja Tapanina vasta matkustettiin appivanhempien luokse kauemmas ja viivyttiin pari yötä. 

Siinä vaiheessa kun vanhemmista on kuollut toinen, niin kuuluu asiaan että kukin lapsista vuorollaan kutsuu lesken kotiinsa joulua viettämään. Ihan varulta mainitsen tämän itsestäänselvyyden siltä varalta, ettei ap:lle tule tämä mieleen.

Vierailija
98/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:54"]

[/quote]

Samalla tavalla voisi kysyä, miten voi olla niin kamalia ihmisiä, että eivät ole isovanhempien luona jouluna vaan itsekkäästi omasa kodissa sen sijaan että ajaisivat aattona 100 km vain siksi, että syövät joululounaan miehen vanhempien luona + lahjojen jako, sitten  100 km toiseen mummolaan uudestaan syömään ja jakamaan lahjoja ja joskus keskiyöllä ehtii takaisin kotiin.

Miksi lapset ja lapsenlapset eivät ymmärrä, että heidän tulee ottaa joka joulu huomioon kaikki isovanhemmat, pahimmassa tapauksessa 4 mummolaa/ukkilaa. Koska muuten he ovat itsekkäitä.

[/quote]

Eihän se nyt ole ollenkaan sama asia. Täällä ihmiset sanoo etteivät halua jouluksi miniää sohvalleen tai vierashuoneeseensa, joten ilmeiseti eivät sitten näe omaa poikaakaan tai lapsenlapsia. Tietysti tuollainen kuvailemasi aattoillan edestakainen ajelu on varmasti hanurista, mutta kyllä ainakin meidän suvuissa ja tutuilla jouluvierailut on aina järjestelykysymys. Joulunpyhiä on kolme, kyllä siinä ehtii vierailla ihan rauhassa ja olla vielä kotonakin. Meillä on lisäksi vuorotyöläisiä lähes joka perheessä, niin että joudumme ottamaan huomioon useamman ihmisen työvuorotkin ja silti aina nähdään jouluna.

Vierailija
99/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä en halua! Joulu on rauhoittumisen ja hiljentymisen aikaa. En halua viettää sitä keittiössä passaamalla miniöille ja vävyille ruokaa, tiskaamalla, siivoamalla lastenlasten sotkuja ja viihdyttämällä heitä, koska isoäitien tehtävänä on antaa lastenlapsille kivoja kokemuksia ja omaa aikaansa. En pidä täysihoitolaa edes jouluna. Jos lapset ja lapsenlapset haluavat olla kanssani, he kustantavat koko porukan hotelliin.

Vierailija
100/109 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:57"]

Ainahan voi tehdä niin kuin meillä tehdään eli jos nuoripari ei ole aviossa, niin vuoteet sijataan eri huoneisiin ja vieläpä eri kerroksiin. Huomaa tyttö/poikaystävä, mikä on paikkansa siinä vaiheessa, kun suhde ei ole vakiintunut ja vierasta kohdellaan kohteliaasti vieraana.

[/quote]

Vanhempani varmasti nauttisivat tuollaisesta järjestelystä. He nimittäin ovat eläneet yhdessä 32 vuotta, ovat neljän (aikuisen) lapsen vanhempia ja kolmen lapsen isovanhempia. Mutta koska he eivät ole naimisissa, heidän suhteensa ei siis ole vakiintunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän