Ulkosuomalaiset! Mitä teillä on joulupöydässä?
Ensimmäinen joulu poissa Suomesta ja pitäisi keksiä mitä joulupöytään laittaisi. Pipareita löytyi Ikeasta, siihen taitaa jäädä perinteiset suomalaiset jouluherkut.
Olin vähän miettinyt, että jos en suomalaista joulua saa, niin mennään sitten ihan toiseen suuntaan.
Esimerkiksi paahdettu tomaattikeitto, karibialaista mangosalsaa ja porsaankyljyksiä, sieni-cheddar quichea, tulinen couscous-salaatti, jälkkäriksi mud cakea.
Kommentit (27)
Olen viettänyt joulua omassa kodissa kolmella mantereella ja tehnyt aina mahdollisimman "suomalaista" ruokaa. (Muu vuosi ollaankin menty paikalliseen tyyliin.)
Kinkun sijaan kalkkuna, laatikoita on helppo tehdä, esim. peruna ja bataatti. Punajuurta löytyy melkein mistä vaan. Graavilohi on vaikeampi löytää, mutta smoked salmonia on saanut paremmista kaupoista (tuoretta harvoin saa) tai sitten muuta kalaa. Ikeasta puolukkahilloa, voi syödä ruoan kanssa tai tehdä vaikka puolukkarahkaa. Jouluruokaan liittyy niin paljon muutakin, kattaus yms.
Ikeasta on ainakin täällä Keski-Euroopassa saanut myös kinkkua, laatikoita ja salaattia, mikäli sitä suomalaista joulua haluaa välttämättä viettää.
Me mennään tänä jouluna riistalla ja japanilaisvaikutteisella ruualla (ei tosin samalla aterialla, heh). Villisikaa portkastikkeella, uunissa paahdettuja punajuuria ja palsternakkamuusia on joulupäivän illallismenu.
Tämän joulun olen Suomessa mutta en silti laita pöytään muuta kuin kahvia.
Tuo tulinen couscous-salaatti alkoi kiinnostaa, mitä siihen tulee?
Paahdettua paprikaa, kirsikkatomaattia, punasipulia, chiliä (ilman siemeniä), couscousia (sitruunamehu+oliiviöljy(+mustapippuria) kostukkeena ja vettä sen verran että couscous turpoaa (n. 15 min.), rusinoita (jos tykkää) ja balsamicoa. -ap
Aluksi tapastyylisiä herkkuja, esim. chorizoa, ilmakuivattua kinkkua, täytettyjä minipaprikoita, oliiveja, valkosipulisimpukoita jne. Pääruokana lammaspaisti ja uunikasviksia, jälkkärinä näitä http://www.bonappetit.com/recipe/lemon-and-white-chocolate-mousse-parfaits-with-strawberries mutta mansikoiden sijaan jotain muuta (en tiedä vielä mitä, ehkä kiiviä ja jotain muuta hedelmää).
Sitä mitä muillakin/paikallisilla, pääosaa näyttelee mansikkakermakakku. En näe syytä miksi juuri jouluna pitäisi saada nimenomaan suomalaisia ruokia kun niiden valmistaminen ainesosien hankkimisesta alkaen on a) hankalaa jos ei jopa mahdotonta ja b) kallista. Toisaalta en ole koskaan ollut mikään perinneihminen: lanttulaatikkoa en söisi pelkästä tavasta ja porkkanalaatikkoa taas voi tehdä vaikka kesällä.
Ap, eikö asuinmaastanne saa possua, perunoita, porkkanoita, lohta, yms? Mahtaa olla ihme paikka.
Yleensä meillä on ollut kylmäsavulohta, hanhenmaksaa, naudan paistia, vihanneksia. Jälkkäriks juustoja ja suklaata. Jälkiuunileipää, shampanjaa, punkkua ja kaljaa.
En ole koskaan tykännyt suomalaisesta jouluruuasta. Ihanaa, kun ulkomailla sitä ei tarvitse syödä missään. Meillä sisäfilepihviä ja uunikasviksia, porkkanaa,a perunaa, bataattia. Kylmäsavulohta syödään muutenkin, se ei ole nyt jouluna ruokalistalla.
Ei yksi joululaatikko kaikkea kaada, mutta toisessa maassa on parempi integroitua myös juhla- ja ruokakulttuuriin. Paikallisten ruokien valmistaminen on usein myös taloudellisempaa.
Loppuen lopuksi aika samaa kuin Suomessakin, muutamien vuosien saatossa ne paikat on löytyneet, mistä hyvää jouluruokaa löytyy ja aina joku tulee Suomesta tänne suuntaan ja sieltä saa sitten sen suomalaisen loppusilauksen.
Ikeasta haetaan pipareita ja glögiä.
Kinkku tilataan teurastamon kaupasta, parempaa kuin Suomessa (ei niin paljoa nestettä), mutta tämän löytäminen vaati kokeilua ja erehdyksiäkin. Amerikkalaiset täällä haluavat kalkkunan ja tai kinkun, mutta se kinkku poikkeaa maustamiseltaan aika paljon suomalaisesta joulukinkusta. Ja paistan mieluummin itse, valmiina hankitut ovat olleet kuivia.
Sekä kylmäsavulohta että graavia saa melkein mistä vaan. Savusiika jää perinteisestä pöydästämme täällä puuttumaan. Mätia täältä saa, mutta se ei ole mikään must.
Laatikoista teen perunalaatikon tai bataattilaatikon ja toiveissa on, että yksi kollega toisi vielä lanttusoseenkin, niin saataisiin pitkästä aikaa myös lanttulaatikko pöytään.
Lisäksi on läjä pikkukauppoja, joista olen oppinut hakemaan pateet, ruisleivän ja jopa karjalanpiirakat - uskomatonta mutta totta.
Saat tehtyä porsaankyljyksiä mutta et kinkkua? Ei löydy perunaa, ei punajuurta, ei kalaa?
Oliko tämä joku vitsi vai halusiko ap vaan kehuskella asuvansa jossain eksoottisessa maassa?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:47"]
Loppuen lopuksi aika samaa kuin Suomessakin, muutamien vuosien saatossa ne paikat on löytyneet, mistä hyvää jouluruokaa löytyy ja aina joku tulee Suomesta tänne suuntaan ja sieltä saa sitten sen suomalaisen loppusilauksen.
Ikeasta haetaan pipareita ja glögiä.
Kinkku tilataan teurastamon kaupasta, parempaa kuin Suomessa (ei niin paljoa nestettä), mutta tämän löytäminen vaati kokeilua ja erehdyksiäkin. Amerikkalaiset täällä haluavat kalkkunan ja tai kinkun, mutta se kinkku poikkeaa maustamiseltaan aika paljon suomalaisesta joulukinkusta. Ja paistan mieluummin itse, valmiina hankitut ovat olleet kuivia.
Sekä kylmäsavulohta että graavia saa melkein mistä vaan. Savusiika jää perinteisestä pöydästämme täällä puuttumaan. Mätia täältä saa, mutta se ei ole mikään must.
Laatikoista teen perunalaatikon tai bataattilaatikon ja toiveissa on, että yksi kollega toisi vielä lanttusoseenkin, niin saataisiin pitkästä aikaa myös lanttulaatikko pöytään.
Lisäksi on läjä pikkukauppoja, joista olen oppinut hakemaan pateet, ruisleivän ja jopa karjalanpiirakat - uskomatonta mutta totta.
[/quote] Lanttuja saa ihan ruokakaupasta (rutabaga). Anna's Pepparkakor samoin. Mista olet loytanyr karjalanpiirakoita?
Onneksi täältä ei saa suomalaista joulukinkkua. Viime jouluna syötiin Suomessa suomalaista kinkkua, oli Atrian tai Snellmannin kinkku, niin melkein suolatonta, maistui pahalle ja vielä koko keittiö haisi kummalliselta.
En ihmettele vaikka suomalaiseen kinkkuunkin on nykyään ujutettu ties mitä.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:30"]
20: Laitatte sellaisen joulupöydän kuin siellä on tapana. Eikö se ole vähän tarkoituskin, että kokeillaan erilaista, kun muualla asutaan? Tai ei tieysti ole pakko, mutta itse olen aina toiminut niin.
[/quote]
No sepä se, kun täällä se jouluruoka on samaa kuin arkenakin (jälkiruokia lukuunottamatta, minä vaan en erityisemmin tykkää panettonesta). Sitä ruokaa sitten vaan on enemmän. Jouluaattona syödään yleensä kylmiä antipastoja, seuraavan päivän lounas on sitten pastaa, pastaa, pastaa ja pastaa. Meitä kun on vain kaksi joulua viettämässä, niin eipä siinäkään oikein ole ideaa tehdä pataljoonalle lasagnea. :)
-ap
Vain HYVÄÄ ruokaa. Pesäeroa suomalaiseen jouluperinteeseen.
Meille tulee mustekalaa jouluruuaksi!
Asumme Espanjassa
Saatananmoinen meteli ja liikaa viiniä.