Ulkosuomalaiset! Mitä teillä on joulupöydässä?
Ensimmäinen joulu poissa Suomesta ja pitäisi keksiä mitä joulupöytään laittaisi. Pipareita löytyi Ikeasta, siihen taitaa jäädä perinteiset suomalaiset jouluherkut.
Olin vähän miettinyt, että jos en suomalaista joulua saa, niin mennään sitten ihan toiseen suuntaan.
Esimerkiksi paahdettu tomaattikeitto, karibialaista mangosalsaa ja porsaankyljyksiä, sieni-cheddar quichea, tulinen couscous-salaatti, jälkkäriksi mud cakea.
Kommentit (27)
Me asumme Englannissa, ja mietinnan alla on nyt annetaanko lahjat vasta 25 pv aamuna vai kuten Suomessa on tapana..haluaisin itse tehda nyt kuten taalla eli maan tapojen mukaan, ruuatkin tulee olemaan perus-englantilaista roasteineen ja puddingeineen :)
Lihapullia, nakkeja ja julmustiä. Kuka arvaa missä maassa asutaan. :) Muuten on perinteistä suomalaista jouluruokaa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:54"]Saat tehtyä porsaankyljyksiä mutta et kinkkua? Ei löydy perunaa, ei punajuurta, ei kalaa?
Oliko tämä joku vitsi vai halusiko ap vaan kehuskella asuvansa jossain eksoottisessa maassa?
[/quote]
No huh-heijaa! Etpä taida olla asunut muissa maissa jos oletat ruokatarjonnan ja hintojen olevan samaa maasta riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:54"]
Saat tehtyä porsaankyljyksiä mutta et kinkkua? Ei löydy perunaa, ei punajuurta, ei kalaa?
[/quote]
En osaa maan kieltä vielä niin hyvin, että voisin lihakauppiaalle mennä kertomaan, että miten joulukinkun haluaisin leikattavan (enkä tosin osaisi sellaisesta tuoreesta koivesta lähteä joulukinkkua tekemäänkään).
Lohi on täällä tajuttoman kallista ja laadultaan vähän niin ja näin verrattuna muihin kaloihin. Tuntuisi hullulta mennä ostamaan pakastettua lohta, kun tiskit on pullollaan ihan tuorettakin kalaa. Lidlistä kyllä saa kylmäsavulohta, mutta kun olen raskaana, niin en niitä vakuumipakattuja viitsi ostaa.
Porkkanalaatikkoon ei löydy puuroriisiä mistään. Tai ainakin äiti teki aina puuroriisiin, enkä halua eri makuista laatikkoa. Siirappiakaan en ole missään kaupassa nähnyt. Mieluummin ilman kuin huono kopio.
Lanttua ei taatusti löydy.
Sienisalaattiin olen yrittänyt metsästää smetanaa jo vaikka mistä. Katsovat minua kaupoissa ihan öönä, ai että mitä olet vailla.
Täällä on enemmän erityisiä joulujälkiruokia, muuten ei ole samalla tavalla erityisiä jouluruokia kuin Suomessa tai vaikka Jenkeissä. Sitä ruokaa vaan tehdään paljon ja syödään pitkään ja hartaasti.
-ap
20: Laitatte sellaisen joulupöydän kuin siellä on tapana. Eikö se ole vähän tarkoituskin, että kokeillaan erilaista, kun muualla asutaan? Tai ei tieysti ole pakko, mutta itse olen aina toiminut niin.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:47"]
Loppuen lopuksi aika samaa kuin Suomessakin, muutamien vuosien saatossa ne paikat on löytyneet, mistä hyvää jouluruokaa löytyy ja aina joku tulee Suomesta tänne suuntaan ja sieltä saa sitten sen suomalaisen loppusilauksen.
Ikeasta haetaan pipareita ja glögiä.
Kinkku tilataan teurastamon kaupasta, parempaa kuin Suomessa (ei niin paljoa nestettä), mutta tämän löytäminen vaati kokeilua ja erehdyksiäkin. Amerikkalaiset täällä haluavat kalkkunan ja tai kinkun, mutta se kinkku poikkeaa maustamiseltaan aika paljon suomalaisesta joulukinkusta. Ja paistan mieluummin itse, valmiina hankitut ovat olleet kuivia.
Sekä kylmäsavulohta että graavia saa melkein mistä vaan. Savusiika jää perinteisestä pöydästämme täällä puuttumaan. Mätia täältä saa, mutta se ei ole mikään must.
Laatikoista teen perunalaatikon tai bataattilaatikon ja toiveissa on, että yksi kollega toisi vielä lanttusoseenkin, niin saataisiin pitkästä aikaa myös lanttulaatikko pöytään.
Lisäksi on läjä pikkukauppoja, joista olen oppinut hakemaan pateet, ruisleivän ja jopa karjalanpiirakat - uskomatonta mutta totta.
[/quote] Lanttuja saa ihan ruokakaupasta (rutabaga). Anna's Pepparkakor samoin. Mista olet loytanyr karjalanpiirakoita?
[/quote]
Mäkin haluaisin tietää mistä kaupasta ja mistä päin Jenkkejä saa karjalanpiirakkaa? Glögiä saa Ikeasta ja sen lisäksi karjalanpiirakat on ainoat mitä kaipaan!
Ja siis kiva kuulla muiden Suomesta lähteneiden tapoja jouluna. Käyttekö esim. joulumessussa/kirkossa? Mitä erikoisempia tapoja asuinmaastanne löytyy? Täällä rakennetaan tai jopa näytellään livenä (lehmineen ja aaseineen) juuri ennen joulua seimikuvaelmia. Jotkut rakennelmatkin ovat todella hienoja posliininukkeineen ja lavasteineen ja valoineen. Kunhan lapsemme syntyy, niin varmasti kiva perinne lapselle.