Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perunko kavereiden pikkujoulut?

Vierailija
11.12.2014 |

Olen kutsunut marraskuun puolen välin jälkeen meille 25 kaveria pikkujouluihin. Laitoin kutsut ajoissa, jotta voisivat varata päivän ennen kuin siihen ehtii tulla sata muuta juttua. Laitoin kutsut Facebookiin, tekstiviestitse ja monen kanssa olen nähnyt ihan kasvotusten ja kutsunut ja kysynyt tulosta. 

Tähän päivään mennessä olen saanut yhden aika varman vastauksen (sillä varauksella, että lapset sairastuisivatkin). Siis yhden, kutsuttuja on 25. Muut ovat kaikki sanoneet, että kiva idea, olisikin kiva nähdä vanhoja tuttuja, joo ei ole mitään silloin mutta katsotaan. Kukaan ei ole sanonut, ettei ole tulossa, mutta 24 näistä kutsutuista ei ole vastannut myöskään tulevansa varmasti.

Tämä on raivostuttavaa. Pikkujoulut ovat lauantaina. Joko siis huomenna leivon pullia, torttuja ja pipareita 25 hengelle (plus omalle viisihenkiselle perheelle) tai sitten kuudelle hengelle. Siinä on vähän eroa. Meillä ei myöskään perussisustus ole 30 hengelle, joten joutuisimme siirtelemään sohvia ja tuomaan tuoleja vintiltä, jotta kaikilla olisi hyvä istumapaikka. Tätä ei tietenkään tehdä, jos paikalle tulee vain yksi aikuinen kahden 2-vuotiaan kanssa.

Miksi tällainen on yleistynyt, tämähän on ihan hirveän huonoa käytöstä kutsujaa kohtaan? Suoraan kutsuun tai naamatusten esitettyyn kysymykseen sanotaan 'katsotaan', muttei mitään muuta. Niin että jos tulee joku vähänkin parempi kutsu, niin vaihdetaan siihen? Eikö ihmiset enää voi sopia mitään, kun aina voi tulla jotain parempaa tai sitten juhlapäivänä ei vaan enää huvita lähteä?

Mietin, että peruisin juhlat. En mistään voi tietää, olisiko tänne kaikki tulossa vai tuleeko tuo yksi. Laitoin maanantaina tekstiviestillä yhteisviestin, jossa pyysin ilmoittamaan tuleeko paikalle vai ei. KUKAAN ei ole vastannut siihen!

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät kutsuttiin 21.12 synttäreille ja kieltäydyin hwti. Syynä joulun läheisyys. Ko viikonloppuna viedään sukulaisille joulutervehdyksiä. Tosin ehdotin että tullaan välipäivinä kylään ja samalla vien toki lajhan. En kuitenkaan odota ihmeempäö tarjoilua koska viralliser juhlat ohi.

Vierailija
62/111 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:44"]

Meidät kutsuttiin 21.12 synttäreille ja kieltäydyin hwti. Syynä joulun läheisyys. Ko viikonloppuna viedään sukulaisille joulutervehdyksiä. Tosin ehdotin että tullaan välipäivinä kylään ja samalla vien toki lajhan. En kuitenkaan odota ihmeempäö tarjoilua koska viralliser juhlat ohi.

[/quote]

Tässä ei ole mitään paheksuttavaa, päinvastoin. Kieltäydyit heti kutsusta ja se on aina ok, oli syy mikä tahansa. Itseäni on ärsyttänyt näissä omissa juhlissa vain ja ainoastaan se, ettei keneltäkään saa minkäänlaista vastausta. En siis oikeasti tiedä, kuinka moni olisi ollut oikeasti tulossa juhliini, jotka nyt peruin.

Rehellinen kieltäytyminen osoittaa selkärankaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa ehkä töykeältä, mutta näin ketjun lukeneena kuulostaa siltä, ettei ihmisiä oikein kiinnosta nuo sinun juhlasi. Jos kiinnostaisi he järjestäisivät ajan ja tulisivat. En tarkoita loukata, mutta tuolta tuo kuullostaa. Ehkä kaveripiirit ovat muuttuneet tai ehkä koet nuo ihmiset läheisempinä kuin he kokevat sinut? Mainitsin juhlien loppumisajasta, 3 tuntia kauppojen kiinnimenon jälkeen. Siis klo 21? Pitääkö siihen mennessä siis poitua teiltä? Voisiko se olla syy? 25-40 vuotiaat ovat vielä nuoria! :) Harvaa kiinnostaa kaffe ja torttu lauantai-iltana.. Kokeile ensi kerralla kutsua glögin ja punaviinin ääreen ja ole laittamatta loppumisaikaa. Voisiko se auttaa?

Vierailija
64/111 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, tuntuu pahalle sun puolesta! Voin hyvin samaistua koska yritin pari viikkoa sitten pitää vähän isompia pikkujouluja, joista sitten tulikin vain muutaman henkilön juhlat. Monet eivät juurikaan osanneet etukäteen varmaksi sanoa juhliin tulosta (juuri siksi että "jos ei jaksa silloin").. Voisi oikeasti sanoa suoraan, jos kerta tietää jo ettei ole tulossa! No he nyt kuitenkin itse ilmoittivat lopulta etteivät pääse, mutta tosiaan vasta paria päivää ennen juhlia.

No mutta, nyt voitte sitten ihan oman perheen kesken herkutella ja tehdä mitä haluatte! :) Vastasko ne sun kaverit mitään, kun peruit ne juhlat?

Vierailija
65/111 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ihanaa, että joku jaksaa nähdä vaivaa ja kutsua ihmisiä luokseen!

Mua niin kiukuttaa sun puolesta ne ihmiset, jotka laittavat joulushoppailun tai laatuajan tuollaisten juhlien edelle! Tuo jos mikä on laatuaikaa!

Joskus lukiolaisena oli vielä helppoa mennä kaverille ihan ilmoittamatta tai pikaisen soiton jälkeen ja hengattiin sitten jutellen ja lattialla makoillen. Mutta mitä enemmän ikää tulee, sitä harvempaan kutistuu se joukko, jonka luokse voi tulla tai joka peräti oikein järjestää jotain!

Älä tästä lannistu, AP, jos olisit minun lähipiiriäni niin olisin todellakin raivannut kalenterin tyhjäksi juhliasi varten!

Vierailija
66/111 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy kyllä sanoa, että ajatus on tosi kiva. Ajankohta mättäis mun osalta. Marras-joulukuu on meillä yleensä aika täynnä, kun on pikkujouluja ja myyjäisiä ja kaikenmaailman kissanristiäisiä (kolme lasta ja niillä harrastukset + koulun erilaiset pippalot). Jossain välissä pitäis ehtiä sitä omaa kotiakin laittamaan ja joulua valmistelemaan.

Tammikuussa taas ei tapahdu mitään, on vaan synkkää ja pimeää, sillon tulisin oikein mielelläni juhlimaan!

Vierailija
67/111 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:07"]

Tämä kuulostaa ehkä töykeältä, mutta näin ketjun lukeneena kuulostaa siltä, ettei ihmisiä oikein kiinnosta nuo sinun juhlasi. Jos kiinnostaisi he järjestäisivät ajan ja tulisivat. En tarkoita loukata, mutta tuolta tuo kuullostaa. Ehkä kaveripiirit ovat muuttuneet tai ehkä koet nuo ihmiset läheisempinä kuin he kokevat sinut? Mainitsin juhlien loppumisajasta, 3 tuntia kauppojen kiinnimenon jälkeen. Siis klo 21? Pitääkö siihen mennessä siis poitua teiltä? Voisiko se olla syy? 25-40 vuotiaat ovat vielä nuoria! :) Harvaa kiinnostaa kaffe ja torttu lauantai-iltana.. Kokeile ensi kerralla kutsua glögin ja punaviinin ääreen ja ole laittamatta loppumisaikaa. Voisiko se auttaa?

[/quote]

Ei nykyään ketään kiinnosta enää mikään. Jos ilmaiseksi pääsee hyppäämään lentokoneesta ja maassa odottaa Michelin-kokin tekemä kynttiläillallinen kahdelle, lempiartistin yksityisnäytös ja kokovartalohieronta, niin joku saattaisi sanoa suoraan tulevansa. Toki silloin halutaan etukäteen tietää, mitä kokki meinaa valmistaa, ettei se vaan sotke paleo-vegaani-lentoemäntä-kaalidieettiä.

Vierailija
68/111 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somesa nähää , mitä välii..

Vierailija
69/111 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä se tortun syöminen, kahvin juominen ja lapsiesi kommellusten seuraaminen ja niistä puhuminen ei ole ihan se ykköstoive viikonlopun vietossa suht nuorilla ihmisillä. Eri asia, jos olis eläkeläisistä kyse. Mutta silti on epäkohteliasta olla vastaamatta. 

Vierailija
70/111 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:25"]

Mun täytyy kyllä sanoa, että ajatus on tosi kiva. Ajankohta mättäis mun osalta. Marras-joulukuu on meillä yleensä aika täynnä, kun on pikkujouluja ja myyjäisiä ja kaikenmaailman kissanristiäisiä (kolme lasta ja niillä harrastukset + koulun erilaiset pippalot). Jossain välissä pitäis ehtiä sitä omaa kotiakin laittamaan ja joulua valmistelemaan.

Tammikuussa taas ei tapahdu mitään, on vaan synkkää ja pimeää, sillon tulisin oikein mielelläni juhlimaan!

[/quote]

Kai sä sanoisit suoraan, etkä vitkuttelisi ja jättäisi vastaamatta? Tai vastaisit ehkä..

Vierailija
71/111 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:25"]

[/quote]

Tosi kiva kommentti sinänsä mutta tämä nyt ei ollut asian pointti vaan se että ei vaivauduta ilmoittamaan mitään!

Vierailija
72/111 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en voi ymmärtää miten ihmiset ottavat sellaisen stressin joulusta ja "joulun valmisteluista" että eivät ehdi elää enää elämäänsä.

Vierailija
73/111 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sosiaalisesta nokkimisjärjestyksestä, vaivautuuko porukka paikalle. Jos Teemu Selänne tai Niinistön Sale järjestävät bileet, sinnehän mennään. Ei haittaa sairas lapsi, ei todellakaan mennä shoppailemaan. Ap ei ole kovin korkealla viiteryhmänsä sosiaalisessa hierarkiassa, siksi ihmiset jahkaavat.

Vierailija
74/111 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu vastannut, ap?

Vierailija
75/111 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n idea kuulosti ihanalta ja ap vaikuttaa tosi symppistyypiltä. Täällä on kovasti parjattu minä minä-ihmisiä mutta on jotenkin unohdettu ihan täysin että suurimmalla osalla nykypäivänä on todellakin niin kiireinen ja stressaava työ ,että viikonloppuisin ja iltaisin ei meinaa jaksaa yhtään mitään ylimääräistä. En halua puolustella täällä ihmisiä jotka ilmoittavat että "katsellaan/tullaan jos jaksetaan". Jos ei ole satavarma että jaksaako niin on parempi sanoa ,että ei kiitos en pääse tällä kertaa.Itse olen joutunut oppimaan tämän suoraan kieltäytymisen koska olen nimenomaan niitä ihmisiä joilla ei meinaa riittää energiaa työelämän ulkopuolelle.

Ja juuri kiireisestä työviikosta johtuen noin 25 hengen pirskeet tuntuvat painajaismaiselta koska töissä joutuu olemaan niin mahdottoman monen ihmisen kanssa tekemisissä. Ja vääntämään small talkkia ja puristamaan itsestään kaikki diplomatian rippeet :( Vapaa -ajalla mieluummin viettäisi aikaa yhden tai kahden ystävän / kaverin kanssa ihan verkkareissa sohvalla istuen jotain hyvää syöden.

Mutta olen edelleen sitä mieltä, että on ihanaa että ap:n kaltaisia tyyppejä on !! Mitä jos kokeilisit seuraavan kerran järjestää vain 4-5 hengen bileet ? Se voisi olla menestyksekkämpi sillä luulen, että monikaan ei halua viettää aikaa isossa seurueessa vain niitänäitä jutellen. Kunnon syvällisistä keskusteluista ja maailmanparannuksista saa voimaa taas seuraavaankin työviikkoon :)

Vierailija
76/111 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään,jos pikkujoulut on ajoissa vaikka jo marraskuussa.
tässä ennen joulua on niin paljon muuta ja vapaat on vähissä(nytkin lauantaina lapsilla koulua).
Ne viimiset vkonloput ennen joulua on aika kiireistä aikaa.

Vierailija
77/111 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:11"]

Öö... Ap sanoit, että ne mahdollisesti tulevat ovat niin vieraita toisilleen, että menisi sohvalla ankeana istumiseksi. Ehkäpä ihmisiä ei tosiaan kiinnosta näin puolitoista viikkoa ennen joulua tulla torttukahvittelemaan lauantai-illaksi puolivieraiden ihmisten kanssa. Näihin aikoihin ollaan oman perheen kanssa tekemässä joulujuttuja.

Ja ehkä tuo kutsuun ehkä-vastaaminen johtuu siitä, että ei heti alkuun haluta tyrmätä kutsujaa kieltävällä vastauksella, vaikka siihen mahdollisesti olisikin kallistumassa. Ja oikeasti, nykyään monen työssäkäyvän on vaikea luvata varmaksi tuloansa. Jos esim. joulusiivous piti olla viime viikonloppuna, mutta lapset olikin yrjötaudissa, niin sittenhän se siirtyy tälle viikonlopulle. Ja ihan oikeasti on myös paljon ihmisiä, jotka käyvät töissä ihan viimeisillä voimillaan, ja haluaisivat tulla, mutta eivät välttämättä jaksa tai yksinkertaisesti pysty, jos työviikko on ollut uuvuttava.

Mielestäni tässä vaiheessa pitäisi vaan myöntää, että ehkä osaa ihmisiä nyt tällä hetkellä kiinnostaa ihan muut asiat kuin nämä pikkujoulut ja loput eivät ole pystyneet suunnittelemaan elämäänsä seuraavaa päivää pitemmälle.

[/quote]

Laitoin kutsut kuukautta ennen pikkujoulupäivää. On totta, ettei lasten oksennustauteja voi ennustaa niin pitkälle. On totta, ettei omaa jaksamistaan voi ennustaa sinne asti. On kuitenkin hyvin suuri ero sillä, että peruuko varman tulonsa vedoten lasten sairasteluun tai johonkin muuhun kuin että jahkaa ihan viimeiseen asti tuloansa. Jos olisin saanut 25 varmaa vastausta, olisi juhlat pidetty, vaikka paikalle olisi loppujen lopuksi tullut vain neljä ihmistä. Oltaisiin harmiteltu, että muille tuli esteitä ja sairasteluja, mutta pidetty hauskaa. Nyt minulla ei ollut mitään tietoa siitä, minkälaiselle vierasmäärälle minun olisi pitänyt leipoa tai minkälaiseen sohvien siirtelyihin olisi pitänyt alkaa.

Nämä kutsutut kyllä tuntevat toisensa, mutta nuo muutamat todennäköiset tulijat olisivat olleetkin niitä ääripäitä, jotka eivät hirveästi ole olleet tekemisissä keskenään. Mutta eivätpä hekään tienneet, keitä olisi lopulta tullut paikalle.

Porukkamme on hyvin samanhenkistä ja meillä on usein yhteisiä tapahtumia. Usein vain ne tapahtumat ovat olleet sellaisia täysin epävirallisia tulee-kuka-tulee-juttuja, esim. ollaan menty uimarannalle, päiväreissu Tallinnaan, ilmaisia konsertteja tai muita, jotka ovat toteutuneet osallistujamäärästä huolimatta. Porukassa ei ole mitään vikaa ja kaikki ovat aina viihtyneet. Tämä tilanne oli nyt erilainen, kun olisin todellakin tarvinnut osallistujamäärän edes suurinpiirtein. Jos pikkujoulut olisi pidetty kahvilassa, osallistujamäärällä ei olisi ollut väliä - oltaiisin oltu sillä porukalla, joka paikalle olisi tullut. 

Tässä porukassa on vakiintuneita pareja ja tavallisia, aikuisia ihmisiä, ei kukaan ole missään biletysiässä enää. Nuorimmalla parilla on kolme lasta.

Eilisen viestin jälkeen ei ole muilta tullut mitään vastausta. En kyllä järjestä kotiini enää mitään, harmi vaan.

ap

Vierailija
78/111 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:34"]

Mä tykkään,jos pikkujoulut on ajoissa vaikka jo marraskuussa. tässä ennen joulua on niin paljon muuta ja vapaat on vähissä(nytkin lauantaina lapsilla koulua). Ne viimiset vkonloput ennen joulua on aika kiireistä aikaa.

[/quote]

Jos sinulle tulee kutsu kiireisimpään aikaan, jätätkö vastaamatta, vai vastaatko, että et pääse? Siitähän tässä oli kyse, ettei AP edes saanut vastauksia kutsuihinsa tai sai korkeintaan "ehkä tullaan"-vastauksia.

Vierailija
79/111 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, I feel you!

Pidin valmistujaiset pari vuotta sitten lähimmille kavereilleni ja perheelleni. Paikalle tuli kyllä ihmisiä, mutta jotkut kutsuista kieltäytyneet olisivat voineet valehdella itselleen paremmat syyt olla pois. Yksi kaveri ei tullut, koska oli BodyCombat-tunti, toinen ei tullut, kun ikkunat piti pestä. Kolmas sanoi, että menee poikaystävän kanssa leffaan. Todella inhottavaa, tuli sellainen olo, etten ole yhtään mitään. Kaikenlaiset jumppatunnit menevät valmistumisjuhlien edelle.

Vierailija
80/111 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt kaverit saa kieltäytyäkin pikkujouluista, jos eivät sinne halua tulla? Mikäköhän mahtaisi olla sinulle sallittu syy, jos esim. lapsen kaverin synttärit ei sitä ole. Väärin on tehty, jos ei ole ilmoittanut ettei tule, mutta minusta on turha loukkaantua siitä, jos joku haluaa mennä vaikka joulushoppailemaan.

Ajankohta taitaa myös olla aika huono, jouluun on enää pari viikkoa. Itse en ainakaan enää nyt viitsisi mihinkään pikkujouluihin tänä viikonloppuna osallistua.

Minä sinuna peruisin juhlat ja en ensi vuonna edes yrittäisi järjestää mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi