Perunko kavereiden pikkujoulut?
Olen kutsunut marraskuun puolen välin jälkeen meille 25 kaveria pikkujouluihin. Laitoin kutsut ajoissa, jotta voisivat varata päivän ennen kuin siihen ehtii tulla sata muuta juttua. Laitoin kutsut Facebookiin, tekstiviestitse ja monen kanssa olen nähnyt ihan kasvotusten ja kutsunut ja kysynyt tulosta.
Tähän päivään mennessä olen saanut yhden aika varman vastauksen (sillä varauksella, että lapset sairastuisivatkin). Siis yhden, kutsuttuja on 25. Muut ovat kaikki sanoneet, että kiva idea, olisikin kiva nähdä vanhoja tuttuja, joo ei ole mitään silloin mutta katsotaan. Kukaan ei ole sanonut, ettei ole tulossa, mutta 24 näistä kutsutuista ei ole vastannut myöskään tulevansa varmasti.
Tämä on raivostuttavaa. Pikkujoulut ovat lauantaina. Joko siis huomenna leivon pullia, torttuja ja pipareita 25 hengelle (plus omalle viisihenkiselle perheelle) tai sitten kuudelle hengelle. Siinä on vähän eroa. Meillä ei myöskään perussisustus ole 30 hengelle, joten joutuisimme siirtelemään sohvia ja tuomaan tuoleja vintiltä, jotta kaikilla olisi hyvä istumapaikka. Tätä ei tietenkään tehdä, jos paikalle tulee vain yksi aikuinen kahden 2-vuotiaan kanssa.
Miksi tällainen on yleistynyt, tämähän on ihan hirveän huonoa käytöstä kutsujaa kohtaan? Suoraan kutsuun tai naamatusten esitettyyn kysymykseen sanotaan 'katsotaan', muttei mitään muuta. Niin että jos tulee joku vähänkin parempi kutsu, niin vaihdetaan siihen? Eikö ihmiset enää voi sopia mitään, kun aina voi tulla jotain parempaa tai sitten juhlapäivänä ei vaan enää huvita lähteä?
Mietin, että peruisin juhlat. En mistään voi tietää, olisiko tänne kaikki tulossa vai tuleeko tuo yksi. Laitoin maanantaina tekstiviestillä yhteisviestin, jossa pyysin ilmoittamaan tuleeko paikalle vai ei. KUKAAN ei ole vastannut siihen!
Kommentit (111)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:42"]
Kai nyt kaverit saa kieltäytyäkin pikkujouluista, jos eivät sinne halua tulla? Mikäköhän mahtaisi olla sinulle sallittu syy, jos esim. lapsen kaverin synttärit ei sitä ole. Väärin on tehty, jos ei ole ilmoittanut ettei tule, mutta minusta on turha loukkaantua siitä, jos joku haluaa mennä vaikka joulushoppailemaan.
Ajankohta taitaa myös olla aika huono, jouluun on enää pari viikkoa. Itse en ainakaan enää nyt viitsisi mihinkään pikkujouluihin tänä viikonloppuna osallistua.
Minä sinuna peruisin juhlat ja en ensi vuonna edes yrittäisi järjestää mitään.
[/quote]
Tässä ei nyt ollutkaan kyse siitä, voiko pikkujouluihin olla tulematta. Tottakai voi olla tulematta ja ihan mistä syystä tahansa. Jos ei huvita tulla, en tietenkään halua jotakuta meille mököttämään ja osoittamaan mieltään. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, ettei tulosta ole ilmoitettu. Ei olla kerrottu, tuleeko vai eikö tule. Kun kutsuttuja on 25 (plus ne lapset), ei ole ihan sama, tuleeko vieraita 3 vai 25. Kotia olisi pitänyt järjestää isolle vierasmäärälle ja olisin käyttänyt tämän päivän leipomiseen. On vähän eri asia leipoa muutama pulla kolmelle vieraalle kuin kestitä kolmikymmenpäinen vierasjoukko.
Juhlat on jo peruttu.
ap
Ihmiset on tuollaisia moukkia. Luulin joskus että vain minun ystäväni jostain syystä käyttäytyvät huonosti, mutta se on ihan yleinen tapa tuo "juuehkäkattellaan"- vastaus. Mikä on syy olla poissa? Ymmärrän os on muuta, mutta jos vastaa tulevansa jollei muuta tule, on se todella huonoa käytöstä.
Itse lopetin juhlien järjestämisen kun ruuat yms valmistelut menevät hukkaan.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:34"]
Mä tykkään,jos pikkujoulut on ajoissa vaikka jo marraskuussa. tässä ennen joulua on niin paljon muuta ja vapaat on vähissä(nytkin lauantaina lapsilla koulua). Ne viimiset vkonloput ennen joulua on aika kiireistä aikaa.
[/quote]
Sinulta olisinkin toivonut, että olisit vastannut ettet pääse. Se olisi ollut erittäin ymmärrettävää. En kritisoi syitä olla tulematta, vaan sitä, ettei kerrota, tullaanko vaiko eikö. Saa se syy olla vaikka koiran silittely, aivan sama minulle. Silloin vain kovasti toivoisin, että kutsuttu vastaisi, ettei tule.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:42"]
Kai nyt kaverit saa kieltäytyäkin pikkujouluista, jos eivät sinne halua tulla? Mikäköhän mahtaisi olla sinulle sallittu syy, jos esim. lapsen kaverin synttärit ei sitä ole. Väärin on tehty, jos ei ole ilmoittanut ettei tule, mutta minusta on turha loukkaantua siitä, jos joku haluaa mennä vaikka joulushoppailemaan.
Ajankohta taitaa myös olla aika huono, jouluun on enää pari viikkoa. Itse en ainakaan enää nyt viitsisi mihinkään pikkujouluihin tänä viikonloppuna osallistua.
Minä sinuna peruisin juhlat ja en ensi vuonna edes yrittäisi järjestää mitään.
[/quote]
Kuinka monta kertaa luit aloituksen?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:52"]
Ihmiset on tuollaisia moukkia. Luulin joskus että vain minun ystäväni jostain syystä käyttäytyvät huonosti, mutta se on ihan yleinen tapa tuo "juuehkäkattellaan"- vastaus. Mikä on syy olla poissa? Ymmärrän os on muuta, mutta jos vastaa tulevansa jollei muuta tule, on se todella huonoa käytöstä.
Itse lopetin juhlien järjestämisen kun ruuat yms valmistelut menevät hukkaan.
[/quote]
Tämä on ihan ihme tapa. Ei sovita yhtään mitään, koska viime minuutilla voi tulla joku vielä parempi menotarjous. Ihan sama ihmissuhteiden kanssa. Ei tarvitse sitoutua keneenkään, koska nurkan takana voi olla vielä parempi ihminen. Aina voi löytyä joku hauskempi, parempituloisempi, pidempi, kauniimpi ja silloin sen entisen voi tietenkin hyvällä omallatunnolla lempata.
Maailma on muuttunut tällaiseksi. Ihmisillä on kahdenlaisia 'ystäviä' nykyään, toiset on niitä joitten vuoksi kaikki menot voidaan peruuttaa, ja toiset on niitä joitten kanssa ollaan vain jos ei parempaa tekemistä ole.
Sen vuoksi jätetään näitä ehkä-vastauksia, jos kuitenkin tuollainen A-luokan ystävä onkin valmis viettämään aikaa niin pääsee siitä vähempiarvoisesti kaverista kätevästi eroon kun ei ole kuitenkaan mennyt lupaamaan mitään.
Olen samaa mieltä joidenkin vastaajien kanssa siitä, että valitettavasti nuo juhlat kuulostavat suorastaan tappavan tylsiltä. En halua loukata, mutta tortun ja pullan mussuttaminen jonkun olohuoneessa ei oikein ole enää tätä päivää. Varsinkaan, jos osa porukasta ei edes kovin hyvin tunne toinen toisiaan.
Itse jättäisin tuontapaiset juhlat suosiolla väliin- mutta toki ilmoittaisin jo hyvissä ajoin ennen. Minustakin on jotenkin parempi ajatus se, että mennään kaveriporukalla vaikka ravintolaan tai kahvilaan, kun se, että nökötetään jonkun sohvalla jyrsimässä joulutorttua.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:24"]
Olen samaa mieltä joidenkin vastaajien kanssa siitä, että valitettavasti nuo juhlat kuulostavat suorastaan tappavan tylsiltä. En halua loukata, mutta tortun ja pullan mussuttaminen jonkun olohuoneessa ei oikein ole enää tätä päivää. Varsinkaan, jos osa porukasta ei edes kovin hyvin tunne toinen toisiaan.
Itse jättäisin tuontapaiset juhlat suosiolla väliin- mutta toki ilmoittaisin jo hyvissä ajoin ennen. Minustakin on jotenkin parempi ajatus se, että mennään kaveriporukalla vaikka ravintolaan tai kahvilaan, kun se, että nökötetään jonkun sohvalla jyrsimässä joulutorttua.
[/quote]
Edelleen. Kyse ei ole siitä, olisiko joku ylipäätään halunnut tulla meille. Vain siitä, ettei voida ilmoittaa tulosta.
Niin ja meillä näitä pullanmussutuskyläilyjä on aika usein, eli ovat ne aiemmin kelvanneet. Ihan vain istutaan, jutellaan, voidaan vaikka pelata lautapelejä tai ihan mitä vaan. Rentoa yhdessäoloa.
Toinen viesti tuli ehkä-jahkailijalta: "Harmi, joku toinen kerta sitten."
ap
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:24"]Olen samaa mieltä joidenkin vastaajien kanssa siitä, että valitettavasti nuo juhlat kuulostavat suorastaan tappavan tylsiltä. En halua loukata, mutta tortun ja pullan mussuttaminen jonkun olohuoneessa ei oikein ole enää tätä päivää. Varsinkaan, jos osa porukasta ei edes kovin hyvin tunne toinen toisiaan.
[/quote]
Niin. Ap:han on useita kertoja sanonut tässä ketjussa että pointti ei ole se, tuleeko vieraat vai ei, vaan se, että ilmoittaako asiasta emännälle.
Hieno lukutaito sulla, onneksi olkoon!
Minusta törkeää käytöstä on korkeintaan se ettei vastaa mitään, vaikka vielä perään kysytään. Ei se ettei halua tulla. Joillain voi olla aika isokin ystävä/tuttavapiiri, perhe, suku, väsyttävä työ jne. Mitä lie syitä onkaan. En ymmärrä sitä että oma tapa ja halu viettää vapaa-aikaa pitäisi mitätöidä ja laittaa toisen halu pitää juhlat tiettynä päivänä edelle, vaikka itse olisi suunnitellut muuta. En itse haluaisi omiin juhliini ihmisiä jotka ovat tulleet vain velvollisuudentunteen vuoksi. Jos toi on ap:n piireissä yleistä että on pakko osallistua kun joku jotain järkkää niin ei ihme ettei ihmisillä ole hirveää intoa tulla. Tunnelma ei varmaan ole kovin katossa kun osa porukasta koittaa väkisin sovittaa hymyä naamalleen vilkuillen kelloa että koskahan sitä kehtaisi lähteä. Meilläpäin ei tuollaista velvollisuuspakkoa ole, aina riittää porukkaa ja meidän juhlia kehutaan juuri hyvän tunnelman vuoksi ja ihmiset tulee mielellään uudestaan.
Toisekseen nuo ap:n juhlat on lastenjuhlat joissa myös aikuisia eikä moni aikuinen koe mitenkään virkistävänä että yksityisasunnossa koheltaa 30 lasta ja aikuista. Lasten synttärit voi olla aika meluisia. Voi olla yksi stressaava pakkopulla taas lisää joulustressiin. Itse en ajattele noin, mutta moni stressaa joulua, jos pitää hankkia paljon lahjoja ja on koulun ja urheiluseuran myyjäistä sun muuta. Jos on suuri tuttavapiiri riittää näitä kutsuja helposti joka viikonlopulle. Mitäs sitten teet, ei välttämättä yhtään vapaata viikonloppua joulukuussa ja omatkin valmistelut pitäisi tehdä?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 09:55"]
Laitoin aamulla tekstiviestin kaikille, jossa pyysin varmistamaan mahdollisimman nopeasti tulosta, koska vain yksi on ilmoittautunut. Tämänhetkinen tulos, viestejä tuli juuri:
1. Tulen, elleivät lapset ole sairaana (yksinhuoltaja, ensimmäinen ja ainut ilmoittautunut). Sairaille lapsille ei saa lastenhoitoa.
2. Ei ole reagoinut mihinkään viestiin. On saanut varmistetusti kutsun. X
3. Ei ole reagoinut mihinkään viestiin. On saanut varmistetusti kutsun. X
4. Ei ole reagoinut mihinkään viestiin. On saanut varmistetusti kutsun. X
5. Ei pääse, on töissä. Tosin pikkujoulut kestävät vielä 3 tuntia töiden jälkeen, mutta ei tule. X
6. Menee naapurin lapsen synttäreille. EIKÄ TIENNYT SITÄ AIEMMIN???
7. Menee naapurin lapsen synttäreille. -"-
8. Ei pääse, on töissä.
9. Tulee, jos jaksaa (ilmoitti sanasta sanaan näin). X
10. Tulee, ellei tule jotain muuta. X
11. Ei tule, viettää laatuaikaa alemman henkilön kanssa. X
12. Ei tule, viettää laatuaikaa ylemmän henkilön kansa. X
13. Ehkä, mahdollisesti, ellei tule jotain. X
14. Ei tule, menee joulushoppailemaan. Kaupat menevät tosin kiinni 3 tuntia ennen kuin pikkujoulut loppuvat. X
15. Ei tule, menee joulushoppailemaan. Kaupat menevät tosin kiinni 3 tuntia ennen kuin pikkujoulut loppuvat. X
16. Ei ole ilmoittanut mitään. X
17. Ei ole ilmoittanut mitään. X
18. Tulee, jos jaksaa. Ehkä ei jaksa tai sitten oliskin kiva ehkä tulla. X
19. Ei tule, tarvitsee vapaapäivän, kun jouluun on kuitenkin enää puolitoista viikkoa ja se on stressaavaa.X
20. Ei tule, koska auto on hajonnut ja bussimatka kestää julkisilla 45 min. NO JAA?
21. Ei tule, koska auto on hajonnut ja bussimatka kestää julkisilla 45 min. -"-
22. Ei ole ilmoittanut mitään. X
23. Ei ole ilmoittanut mitään. X
24. Ei ole ilmoittanut mitään. X
25. Ei ole ilmoittanut mitään. X
ap
[/quote] X merkkiset kannattanee poistaa kaverilistalta....on kyllä törkeetä käytöstä.
[/quote]
Viestejä odotellessa..
Yhdeltä ehkä-ihmiseltä tuli 'Selvä!'. Muilta ei mitään. Laitoin viestin kaikille niille, jotka olisivat edes teoriassa tulleet. En niille, jotka peruivat tulonsa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:07"]
Tämä kuulostaa ehkä töykeältä, mutta näin ketjun lukeneena kuulostaa siltä, ettei ihmisiä oikein kiinnosta nuo sinun juhlasi. Jos kiinnostaisi he järjestäisivät ajan ja tulisivat. En tarkoita loukata, mutta tuolta tuo kuullostaa. Ehkä kaveripiirit ovat muuttuneet tai ehkä koet nuo ihmiset läheisempinä kuin he kokevat sinut? Mainitsin juhlien loppumisajasta, 3 tuntia kauppojen kiinnimenon jälkeen. Siis klo 21? Pitääkö siihen mennessä siis poitua teiltä? Voisiko se olla syy? 25-40 vuotiaat ovat vielä nuoria! :) Harvaa kiinnostaa kaffe ja torttu lauantai-iltana.. Kokeile ensi kerralla kutsua glögin ja punaviinin ääreen ja ole laittamatta loppumisaikaa. Voisiko se auttaa?
[/quote]
No kyllä näin nelikymppisenä torttu ja kaffe on ihan jees launatai-iltana, jos penskatkin ovat mukana. Ei aina tarvitse kitata sitä alkoholia. Ja minulla ei ole alkoholia vastaan mitään, mutta koko perheen juhlissa on ihan ok juoda sitä kaffea.
mulla on yksi hyvä kaveri joka myös koko ajan tekee ohareita. Itse alussa on innostunut tulemaan, haluaa itsekin pitää kemuja ja nähdä esim. ravintolassa, mutta joko edellisenä tai samana päivänä peruu. Aina on muka flunssaa, pääkipua, työviikon jälkeistä väsymystä, pinna kireällä, pitää nukkua, ei ole aikaa koskaa itselle kuin juuri nyt, jne jne. Kerran sanoin hänelle ihan suoraan, että ehkä siitä voisi saada uutta energiaa, jos ei luovuttaisi alkuperäisten suunnitelmien suhteen ja tulisi tapaamiseen vaikka tunniksi tai pariksi. mutta sekään ei kuulemma käy. Kun sitten tulee stressiä hiustenpesusta, meikkaamisesta, vaatteiden valinnasta jne. Rankkaa on länsimaalaisen, keskituloisen naisen elämä näemmä. Mitenköhän kehitysmaiden ihmiset pärjää oikein?
Öö... Ap sanoit, että ne mahdollisesti tulevat ovat niin vieraita toisilleen, että menisi sohvalla ankeana istumiseksi. Ehkäpä ihmisiä ei tosiaan kiinnosta näin puolitoista viikkoa ennen joulua tulla torttukahvittelemaan lauantai-illaksi puolivieraiden ihmisten kanssa. Näihin aikoihin ollaan oman perheen kanssa tekemässä joulujuttuja.
Ja ehkä tuo kutsuun ehkä-vastaaminen johtuu siitä, että ei heti alkuun haluta tyrmätä kutsujaa kieltävällä vastauksella, vaikka siihen mahdollisesti olisikin kallistumassa. Ja oikeasti, nykyään monen työssäkäyvän on vaikea luvata varmaksi tuloansa. Jos esim. joulusiivous piti olla viime viikonloppuna, mutta lapset olikin yrjötaudissa, niin sittenhän se siirtyy tälle viikonlopulle. Ja ihan oikeasti on myös paljon ihmisiä, jotka käyvät töissä ihan viimeisillä voimillaan, ja haluaisivat tulla, mutta eivät välttämättä jaksa tai yksinkertaisesti pysty, jos työviikko on ollut uuvuttava.
Mielestäni tässä vaiheessa pitäisi vaan myöntää, että ehkä osaa ihmisiä nyt tällä hetkellä kiinnostaa ihan muut asiat kuin nämä pikkujoulut ja loput eivät ole pystyneet suunnittelemaan elämäänsä seuraavaa päivää pitemmälle.
No mutta eikö tää oo sitä itselleen elämistä, sitä, että tehdään asioita, jotka itsestä tuntuu hyvältä, eikä vaan eletä muita ihmisiä miellytellen? Omat tarpeet ykköseks jne?
Joo, on perseestä. On, on.
Tutulta kuulostaa. Meilläkin oli kavereiden kanssa pikkujoulukemut nyyttäriperiaatteella viikko sitten. Suunnitteluvaiheessa oltiin hirveän innostuneita ja lupailtiin ties mitä herkkuja tuotavaksi juhliin. Juhlia edeltävänä iltana alkoi sitten faceen ilmestyä viestejä: "meinaa väsymys iskeä", "pitää olla välillä kotonaki ja levähtää", "pitää laittaa joulua", "tuli muuta menoa" jne... Onneksi paikalle tuli kuitenkin ne tärkeimmät kaverit ja oli mukavaa, tuollaisia tyhjiä lupauksia antavia "kavereita" siellä kukaan kaivannutkaan. Helvetti jos jollakin joulun laitto on yhdestä lauantai-illasta kiinni niin voi jeesus. Hyvä tekosyy, mutta keksipä joku toinen.
Kommentoiko kukaan vieras juhlien peruuntumista mitenkään?
Itse järjestän tässä myös juhlia lauantaille ja olen saanut jo pariin otteeseen muistutella ilmoittautumisesta....raivostuttavaa. Ja nyt alkaa sitten sadella näitä peruutusviestejä. Flunssakausi ja joulukiireet, ymmärrän. Mutta ärsyttää.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 08:34"]
Mä tykkään,jos pikkujoulut on ajoissa vaikka jo marraskuussa. tässä ennen joulua on niin paljon muuta ja vapaat on vähissä(nytkin lauantaina lapsilla koulua). Ne viimiset vkonloput ennen joulua on aika kiireistä aikaa.
[/quote]
Jos sinulle tulee kutsu kiireisimpään aikaan, jätätkö vastaamatta, vai vastaatko, että et pääse? Siitähän tässä oli kyse, ettei AP edes saanut vastauksia kutsuihinsa tai sai korkeintaan "ehkä tullaan"-vastauksia.
[/quote]
No en,mutta tarviiko tähän kaikkien paasata kuinka huonosti ap:n kaverit käyttäytyy?
Eiköhän se nyt tullut jo selväksi?