Perunko kavereiden pikkujoulut?
Olen kutsunut marraskuun puolen välin jälkeen meille 25 kaveria pikkujouluihin. Laitoin kutsut ajoissa, jotta voisivat varata päivän ennen kuin siihen ehtii tulla sata muuta juttua. Laitoin kutsut Facebookiin, tekstiviestitse ja monen kanssa olen nähnyt ihan kasvotusten ja kutsunut ja kysynyt tulosta.
Tähän päivään mennessä olen saanut yhden aika varman vastauksen (sillä varauksella, että lapset sairastuisivatkin). Siis yhden, kutsuttuja on 25. Muut ovat kaikki sanoneet, että kiva idea, olisikin kiva nähdä vanhoja tuttuja, joo ei ole mitään silloin mutta katsotaan. Kukaan ei ole sanonut, ettei ole tulossa, mutta 24 näistä kutsutuista ei ole vastannut myöskään tulevansa varmasti.
Tämä on raivostuttavaa. Pikkujoulut ovat lauantaina. Joko siis huomenna leivon pullia, torttuja ja pipareita 25 hengelle (plus omalle viisihenkiselle perheelle) tai sitten kuudelle hengelle. Siinä on vähän eroa. Meillä ei myöskään perussisustus ole 30 hengelle, joten joutuisimme siirtelemään sohvia ja tuomaan tuoleja vintiltä, jotta kaikilla olisi hyvä istumapaikka. Tätä ei tietenkään tehdä, jos paikalle tulee vain yksi aikuinen kahden 2-vuotiaan kanssa.
Miksi tällainen on yleistynyt, tämähän on ihan hirveän huonoa käytöstä kutsujaa kohtaan? Suoraan kutsuun tai naamatusten esitettyyn kysymykseen sanotaan 'katsotaan', muttei mitään muuta. Niin että jos tulee joku vähänkin parempi kutsu, niin vaihdetaan siihen? Eikö ihmiset enää voi sopia mitään, kun aina voi tulla jotain parempaa tai sitten juhlapäivänä ei vaan enää huvita lähteä?
Mietin, että peruisin juhlat. En mistään voi tietää, olisiko tänne kaikki tulossa vai tuleeko tuo yksi. Laitoin maanantaina tekstiviestillä yhteisviestin, jossa pyysin ilmoittamaan tuleeko paikalle vai ei. KUKAAN ei ole vastannut siihen!
Kommentit (111)
Mulla edessä joulu ilman lapsia (olen eronnut) ja jännitän tässä tekeekö jouluvieraani oharit vaikka vielä on kovasti tulossa - hänellä kun on tuota samaa kuin ap:n kavereilla!
Onhan tuo ajankohta oikeasti tosi huono. Takana on monta viikonloppua, jolloin on ollut pikkujouluja. Nyt pitäisi välillä viettää aikaa perheenkin kanssa ja tehdä joulujuttuja. En ole kutsutuissa, mutta vastaisin ein pääse. En uhraisi enää yhtään iltaa joulun alla pois perheeltä.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 18:06"]
Onhan tuo ajankohta oikeasti tosi huono. Takana on monta viikonloppua, jolloin on ollut pikkujouluja. Nyt pitäisi välillä viettää aikaa perheenkin kanssa ja tehdä joulujuttuja. En ole kutsutuissa, mutta vastaisin ein pääse. En uhraisi enää yhtään iltaa joulun alla pois perheeltä.
[/quote]
Eikö tuonne ap:n juhliin ollut nimenomaan kutsuttu koko perheenä? Ja jos perheen laatuaika on kotona yöpuvuissa völläämistä, niin siihenhän on koko joulu aikaa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:42"]
Onko katsotaan muuten lupaamista?!
Itse kyllä kieltäydyn välittömästi. Enkä enää jaksa pakollisesten edustus pikkujoulujen lisäksi innostua yhtään ylimääräisestä. Yleensä se vaan menee nuo vanhojen kaveriporukoiden illat vanhojen muisteluun, jotka on jo moneenkertaan läpikäyty.
[/quote]
Sulle kavereidesi näkeminen on joku ylimääräinen riesa? Miksi ihmiset ylipäätään ovat olevinaan ystäviä sellaisten ihmisten kanssa, joita ei jaksa nähdä? Ystävänsä saa jokainen itse valita ja reilumpaa olisi ilmoittaa heille, jotka sinua ystävänään pitävät, että ystävyydestänne on liikaa vaivaa, etkä vaan jaksa. Säästyy molempien osapuolien aika ja mielipaha.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 09:29"]
Vapaa-aika on vaan niin kortilla nykyään ja olisihan se kiva saada sitä vaihtelua jne...mutta arki vie niin mukanaan, että sitä helposti unohtaa, että on luvannut harkita asiaa(katsotaan) Ja ennen kun huomakaan on lauantai tukka pesemättä ja rättipoikki väsynyt.
[/quote]
Joo-o, mulla on yksi kaveri, jolle käy luultavasti aina näin. Minusta se kertoo vaan suuresta itsekkyydestä. On ilmeisesti liikaa vaadittu ajatella mitään muuta, kuin itseä ja sitä, että haluanko MINÄ nyt juuri tehdä juuri tätä asiaa... Voisi joskus vähän joustaa siitä omastakin mukavuudesta muiden ihmisten takia.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 18:30"]
[/quote]
Eikö tuonne ap:n juhliin ollut nimenomaan kutsuttu koko perheenä? Ja jos perheen laatuaika on kotona yöpuvuissa völläämistä, niin siihenhän on koko joulu aikaa.
[/quote]
mutta ei siinä jouluvalmisteluja paljon tehdä kun ollaan perheenä kylässä. Meillä ainakin on yhtäsun toista jouluvalmistelua ohjelmoitu ensi viikonlopulle.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 18:30"]
[/quote]
[/quote]
mutta ei siinä jouluvalmisteluja paljon tehdä kun ollaan perheenä kylässä. Meillä ainakin on yhtäsun toista jouluvalmistelua ohjelmoitu ensi viikonlopulle.
[/quote]
Tarviiko siihen koko viikonloppua varata jos käy yhtenä iltana pari tuntia istumassa kylässä ystävällä?
Vaikutat mielestäni tosi fiksulta ja järkevältä ihmiseltä:) Kerro vielä, mitä vieraat vastasivat kutsujen peruuntumisesta. Uteliaana jään odottamaan:)
Olen huomannut ihan saman ilmiön. Jos tekee FB-tapahtuman, niin puolet heittää heti samana päivänä Ehkä-vaihtoehdon mutta vitkuttelee virallisen vastauksen kanssa juhlia edeltävään iltaan (ja vastaus on yleensä kielteinen, kun yllättäen tulikin jotain muuta/flunssa iski/ollaan niin väsyneitä työviikon jäljiltä). Neljäsosa ei vastaa koskaan mitään. Tilanteesta tekee ärsyttävän etenkin se, että asun pienessä asunnossa ja joudun siksi rajaamaan paljon kutsuttavien määrää. Eli jos kutsun vaikka 10 ihmistä, joka on se ihan absoluuttinen maksimimäärä, ja puolet vitkuttelee vastauksen kanssa viimeiseen päivään, niin ei siihen saa myöskään tilalle kutsuttua ketään, joka oli alun perin jäänyt kutsuttavien ulkopuolelle. Tai jos heti tietäisi, että paikalle pääseekin vain kaksi ihmistä kymmenestä, niin voisi suosiolla harkita ajankohdan vaihtamista.
Pakko tosin todeta, että ap:n tapauksessa myöskin olosuhteet saattavat hieman pahentaa tilannetta. Jos kutsuttuja on 25, niin helposti tulee ajateltua, ettei yhden ihmisen paikallaolo tai puuttuminen näy missään. Ongelmahan tuosta tulee, kun kaikki ajattelevat niin. Ei sekään kuitenkaan yhtään oikeuta huonoa käytöstä.
Tuttua hommaa...Paras kaverini piti minulle yllätysläksiäiset,en siis tiennyt etukäteen juhlista.Kaverini oli kutsunut jo monta viikkoa etukäteen hyvinä ystävinäni pitämiäni henkilöitä.
Loppujen lopuksi 5 jätti tulematta,osa ei edes ilmoittanut syytä. Tajusin ettei noita viittä henkilöä kiinnostanut pätkän vertaa muuttoni toiselle paikkakunnalle monen sadan kilometrin päähän.Olisivat edes lähettäneet pahoittelun etteivät pääse paikalle tms. :(