5v neuvolan kyselykaavakkeista ihmetystä
Aika yksityiskohtaista tietoa kerätään ihmisistä. Miten neuvolalle kuuluu esimerkiksi se, minä vuonna on menty naimisiin? Vanhempien koulutus/ammatti jne kysytään joka paikassa ja miten sekään liittyy mihinkään (tuskin me akateemiset sen parempia automaattisesti ollaan) ja ehkä hauskin: Onko lapsella oma huone? Tuleeko lasu ovelle jos vastaat "ei"? Oikeasti aika ihmeellisiä kysymyksiä.
Kommentit (196)
Yritin löytää tuota meidän 4-vuotisneuvolan lomaketta kunnan sivuilta, koska sieltä sen löysin vielä puoli vuotta sitten mutta nyt on poistettu. Tai siirretty vaikeammin löydettävään paikkaan.
Meillä siis lomakkeita oli kaksi, toinen ihan asiallinen, lapseen liittyvä ja kattava. Toinen sitten tämä parisuhdekysely, jossa siis kyseltiin kotitöistä, seksistä, vapaa-ajanvietosta, harrastuksista, matkoista, tunteista jne. Molempien vanhempien piti täyttää tämä ja sitten lomakkeen mukaan keskusteltaisiin neuvolassa niistä kohdista, jotka on täytetty eri tavalla. Meillä ei ole mitään salattavaa perhe-elämässämme, mutta kun sitä lomaketta täytin, niin tuli kyllä ikävä tirkistelty olo. Kenelle minä nyt näitä yksityiskohtia parisuhteestamme kerron? Miksi? Ei minulle oikein riitä vastaukseksi, että koska jollakulla voi olla ongelmia, niin siksi kaikkien pitää täyttää nämä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:59"]Miksi te foliohatut luulette, että kuka tahansa saa lukea teidän terveystietojanne KanTasta tai potilastietojärjestelmästä? Tai oikeastaan paremmin voisin kysyä, että miksi te luulette, että kukaan olisi kiinnostunut teidän tiedoistanne muuten kuin hoitotilanteessa? Muistakaa myös se, että KanTa-tiedot voivat jopa pelastaa oman tai lapsenne hengen. En lähtis kovin äkkipikaisesti tekemään kieltoja. Varsinkaan sillä perusteella, että te kuvittelette jonkun huvikseen lukevan potilastietoja...ihan naurettavaa... [/quote] Mikäs olikaan foliohatun vastakohta? Ai niin. Sinisilmäinen. Se se oli. Ei se mitään, laumaa ei ole ilman lampaita.
[/quote]
No, oletetaan sitten et joku jolla ei ole asiaa mun papereihin käy terkkarissa lukemassa mun tietojani. Niin mitä sitten?? Jokaisesta käynnistä mun tiedoissa tulee tarkat lokitiedot. Sieltähän sen saa tarkistettua et kuka papereissa on käynyt...jos jotain epäilyksiä on.
[/quote]
Entä jos kerrot itsestäsi negatiivisen asian, kuten että olet väsynyt. Terveydenhoitaja kirjaa sen sekä seuraavan kerran kun lapsellasi on mustelmia, kirjaa myös nämä, lisäksi miehesi ei ole koskaan käynyt lapsen kanssa jne. Näistä pikku jutuista, vaikka olisivat ihan viattomia ja selitettävissä, muodostuu negatiivisten merkintöjen summa. Lapsesi lintsaa koulusta ja kaivetaan esille että hei, väsynyt äiti, mustelmainen lapsi ja välinpitämätön isä. Turha siinä on enää vikistä et nämä kirjaukset olivat eri vuosilta ja että lapsi oli kova kiipeilemään ja näin satutti itseään usein. ja että mies oli vuorotöissä ja että se väsymys johtui sairauskierteestä joka meni ohi.
Mitä jos jossain perheessä on oikeesti ongelmia, mitään ei kysellä neuvolassa ja lopputuloksena äiti/isä tappaa koko perheensä? Sitten varmaan huudetaan, että miksi neuvola/lastensuojelu ei nähnyt/tehnyt mitään.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:02"]
Minä sain lapsen pian 2 vuotta sitten ja sinä aikana mielipiteeni neuvolasta on muuttunut paljon. Äitiysneuvolaa pidin hyödyllisenä, samoin lapsen tarkastukset ovat tietenkin tarpeen. Mutta se kaikki muu... Aivan käsittämätöntä, että pelkästään se, että perheessä on lapsi, riittää lähtöoletukseksi siihen, että kaikki on pielessä. Tiedän, että niillä kartoituksilla pyritään puuttumaan mahdollisimman nopeasti todellisiin ongelmiin. Mutta suurimmalla osalla perheistä menee hyvin! Ja väitän, että suurin osa pariskunnista osaa jutella parisuhteestaan ilman, että täyttävät jotain voimavarakyselyä, jossa mm. kysytään saako voimaa uskosta. Terveydenhoitajia en syytä, he tekevät työtään. Mutta tämä jatkuva huoli-puhe on oikeasti ihan todella raivostuttavaa.
[/quote]
Eniten ihmetyttää se, mitä näillä tiedoilla oikeasti tehdään. Siis että jos vastaan, että joo rankkaa on lapsen kanssa, työt ketuttaa ja parisuhdekin vetelee viimeisiä, niin eihän sieltä kukaan tule mitään konkreettista apua tarjoamaan. Vai onko joku muka kuullut jostakin äidistä, joka olisi saanut neuvolasta ihan oikeaa apua arkeen? Miksi edes kysyä?
Siis oletteko tosissaan? Että neuvolassa kysytään parisuhteesta ehkäisyä ja seksielämää myöten? Ei voi olla totta. Just syksyllä oli lapsen 5-vuotisneuvola eikä kyllä mitään tuollaisia tarvinnut täytellä. Ei kai käytännöt voi vaihdella noin eri kunnissa? Ja miten te noista seksiasioista puhuitte ter.hoitajan kanssa kun 5-vuotias vieressä? Tai siis miten ne on asioita udellu lapsen ollessa vieressä? Aika kiusallista kyllä avautua ventovieraalle noin henk.koht asioista :-/
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:33"]
Mitä jos jossain perheessä on oikeesti ongelmia, mitään ei kysellä neuvolassa ja lopputuloksena äiti/isä tappaa koko perheensä? Sitten varmaan huudetaan, että miksi neuvola/lastensuojelu ei nähnyt/tehnyt mitään.
[/quote]
Surmia tapahtu vaikka kuinka kysellään. Tuskin edes nämä surmaajat itse suunnittelevat tekoaan kovin pitkään. Ja jos suunnittelevat, niin eivät kerro että pääsevät myös toteuttamaan tekonsa. Valitettavasti ihminen on sen verran nonimutkainen kokonaisuus, että kukaan, ei edes ihminen itse, voi satavarmasti mennä takuuseen omasta toiminnastaan. Vai mistä kukaan tietää miten toimii, jos putoaa vaikka keittiöjakkaralta ja saa pahan verenvuodon aivoja painamaan. Suurin varmuus ennaltaehkäistä on että me asuisimme isoissa kommuuneissa ja yhteisö huolehtisi jäsenistään. Toisaalta kun historiassa on varsin ikäviä esimerkkejä juurikin kommuuneista, niin eipä sekään idioottivarma keino ole.
Tämä nykyinen systeemi, että kaikkia kytätään lisäksi epäilyttäviä kytätään vielä lisää, otetaan tarvittaessa oikein silmätikuiksi ja viedään vielä lapsetkin varmuuden vuoksi, muistuttaa noitavainoa. Varma keino niihin aikoihin oli ilmiantaa joku, että sai epäilykset pois itsestä, tämä toimii yhä.
Suomalainen neuvolajärjestelmä on valjastettu kansainvälisen tutkimuksen alttarille. iso osa kyselyistä on jonkun tutkijan materiaalia, ei sillä ole neuvolan kanssa muuta tekemistä kuin se, että neuvola ne kyselee.
Lapseni syntyi täysiaikaisena, ei mitään ongelmia. Kuitenkin terkkari kotikäynnillä sanoi, että pitää ottaa verikoe. En suostunut, koska en nähnyt tähän mitään syytä ja myöhemmin sain tietää, että joku tutkijajoukko kerää tietoja jostain (?), minkä pitäisi näkyä lapsen verinäytteessä. Lastani ei pistellä siksi, että joku haluaa tutkimusmateriaalia asiassa, jolla ei ole edes selkeää tekemistä lapsen terveyden kanssa vaan ainoastaan sen kanssa, että saadaan yleisesti tieoa jostain.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:20"]
Jos asiakkaallani olisi noin negatiivinen asenne neuvolaan ja pelko lasu-ilmoituksesta kuin täällä vastaajilla, niin herättäisi kyllä epäilyksiä. Tarkoituksena on herätellä asiakkaita oman elämänsä suhteen, jolloin ehkä huomioi paskassa jamassa olevan parisuhteen tilanteen tai ettei olekaan ok, että lapsi nukkuu eteisessä kenkähyllyn päällä. Jos perheessänne on kaikki hyvin, niin terkkarille on ihan sama kuka siivoaa, kunhan perheen sisällä ollaan tyytyväisiä ja jaksetaan. MAALAISJÄRKI! Ei, en ole terkkari enkä vielä edes synnyttänyt. Lapsen elämään vaikuttaa suuresti vanhempien tekemiset ja hyvinvointi.
[/quote]
Mulla on oma elämä hallussa, en tarvi siihen suosituksia tai kaavakkeita herättelemään. Osaamme olla vanhempia ilman neuvolaa.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:53"]Minusta ärsyttävimmät oli ne kuka tekee kotityöt ja kuinka usein on seksiä/halailua, suukottelua. Vai oliko ne 4-vuotiskyselyt? Kun tivasin, että kuka näitä lukee/tulkitsee, niin terkka vakuutti, että lääkäri ja kun lääkäriltä kysyin, niin eipä hänkään niitä halunnut. Ovat nyt sitten meillä kotona tallessa, jos joku joskus haluaa nämä tietää.
Ehkä terkka pelästyi sitä, kun kysyin millä ammattitaidolla nämä tulokset tulkitaan. Eihän terkoilla ole (kai?) koulutusta tällaisten kyselykaavakkeiden purkamiseen ammatitaitoisella otteella. Ja miten voi olla tärkeää tietää, kuka meillä vie roskapussin ja koska niitä peittoja heilutellaan?
[/quote]
Aika törkeää käytöstä sinulta. Onneksi minun asiakkaistani kukaan ei ole ollut noin ilkeä. Ja olen työskennellyt pitkään akateemisten parissa. Kaavakkeet ovat teitä itseänne varten, että perheen sisällä keskusteltaisiin asioista. Henkilökohtaisesti kenenkään seksielämä ei voisi vähempää kiinnostaa. Ilmeisesti perheessänne on pahoja ongelmia, koska sinua sohittiin arkaan paikkaan. Oletko koskaan solvatessasi toisen työpaikalla hänen ammattitaitoaan miettinyt miltä sellainen palaute itsestäsi tuntuisi?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:53"]Minusta ärsyttävimmät oli ne kuka tekee kotityöt ja kuinka usein on seksiä/halailua, suukottelua. Vai oliko ne 4-vuotiskyselyt? Kun tivasin, että kuka näitä lukee/tulkitsee, niin terkka vakuutti, että lääkäri ja kun lääkäriltä kysyin, niin eipä hänkään niitä halunnut. Ovat nyt sitten meillä kotona tallessa, jos joku joskus haluaa nämä tietää.
Ehkä terkka pelästyi sitä, kun kysyin millä ammattitaidolla nämä tulokset tulkitaan. Eihän terkoilla ole (kai?) koulutusta tällaisten kyselykaavakkeiden purkamiseen ammatitaitoisella otteella. Ja miten voi olla tärkeää tietää, kuka meillä vie roskapussin ja koska niitä peittoja heilutellaan?
[/quote]
Aika törkeää käytöstä sinulta. Onneksi minun asiakkaistani kukaan ei ole ollut noin ilkeä. Ja olen työskennellyt pitkään akateemisten parissa. Kaavakkeet ovat teitä itseänne varten, että perheen sisällä keskusteltaisiin asioista. Henkilökohtaisesti kenenkään seksielämä ei voisi vähempää kiinnostaa. Ilmeisesti perheessänne on pahoja ongelmia, koska sinua sohittiin arkaan paikkaan. Oletko koskaan solvatessasi toisen työpaikalla hänen ammattitaitoaan miettinyt miltä sellainen palaute itsestäsi tuntuisi?
[/quote]
Miksi meitä saa haukkua, ammattiosaamista vähätellä ja yleistää?
Miksi terveydenhoitajan koulutus ei riitä asioiden käymiseen läpi jos ne ovat itsestäänselvyyksiä? Emme me ole poliiseja tai byrokraatteja perheen asioissa. Lapsia voi ja saa kasvattaa monella tavoin, jokainen tekee työtä omalla persoonallaan. Tarkoitus on.auttaa.
Kun minun sukupolvi sai lapsia, valitettiin siitä, ettei äidin voinnista kysytä, eikä perheestä
Ja oltiin huolissaan kivunlievityksestä, että saako sitä riittävästi. Nyt on erilaisia ajatuksia vuorostaan
Ai että kotiin miettimisen aihetta ja miehen kanssa jutun juurta herättelemään? Kyllä me keksitään muutakin juteltavaa kuin koulutuksemme, työpaikkamme, avioliittomme kesto, onko asuntomme oma vai vuokra tai montako neliötä se sisältää. Eiköhän nuo ole tullut käsiteltyä suhteen alkutaipaleella ja siitä eteenpäin suhteen kehittyessä. Tuskin kukaan menee yhteen toisen kanssa tietämättä tämän koulutusta tai työpaikkaa, niin että siitä on vähän jotenkin tyhmää alkaa kaavakkeen äärellä juttelemaan 15 vuoden yhdessä olon jälkeen. Talon neliöt, onko oma vai vuokra, kauanko asuttu.. jotenkin huono jutun aihe tämäkin, tuskin herättää muuta keskustelua, kuin että todetaan että oma on, neliöitä 140 ja on asuttu tässä nyt se 10 vuotta ainakin. Mitä keskustelua näistä pitäisi herätä?!
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:16"]
Miksi terveydenhoitajan koulutus ei riitä asioiden käymiseen läpi jos ne ovat itsestäänselvyyksiä? Emme me ole poliiseja tai byrokraatteja perheen asioissa. Lapsia voi ja saa kasvattaa monella tavoin, jokainen tekee työtä omalla persoonallaan. Tarkoitus on.auttaa. Kun minun sukupolvi sai lapsia, valitettiin siitä, ettei äidin voinnista kysytä, eikä perheestä Ja oltiin huolissaan kivunlievityksestä, että saako sitä riittävästi. Nyt on erilaisia ajatuksia vuorostaan
[/quote]
Entä jos en tarvitse apua? Osaan hakea sitä jos tarvitsen ja tiedän että löytyy muualtakin kuin neuvolasta. Ja jos ei terveydenhoitaja tajua, että yksi kysymys riittää (miten voit?) niin ihmettelen. Ei siihen tarvita asunnon koon tietoa tai seksielämän sujuvuuden selostusta. Kaikki tietää, että perhe asuu niinkuin asuu eikä siihen voi ulkopuolinen vaikuttaa ja seksielämä ei neuvolan avulla miksikään muutu.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:53"]Minusta ärsyttävimmät oli ne kuka tekee kotityöt ja kuinka usein on seksiä/halailua, suukottelua. Vai oliko ne 4-vuotiskyselyt? Kun tivasin, että kuka näitä lukee/tulkitsee, niin terkka vakuutti, että lääkäri ja kun lääkäriltä kysyin, niin eipä hänkään niitä halunnut. Ovat nyt sitten meillä kotona tallessa, jos joku joskus haluaa nämä tietää.
[/quote]
[/quote]
Ja etkö sinä pysty käsittämään, että tuollaiset lomakkeet tuntuvat monista ihmisistä turhilta, holhoavilta ja typeriltä. Minä ja mieheni olemme aikuisia, meillä on hyvä suhde, ok tukiverkosto ja rahaa ostaa apua. Voimavarakyselyä yms. emme tarvitse keskustelun tueksi. Meillä on ihana lapsi ja elämä on varsin kivaa.
Ja miksi muka totaaliyh tarvisi automaattisesti mitään apua? Itse ainakin pärjään erittäin hyvin taloudellisesti ja psyykkisesti. Ei pakko apua kiitos! Kun sanon, että en tarvitse perhetyöntekijää yms niin todellakin tarkoitan sitä. Omaan kotiini ei tarvitse tulla kutsumutta huseeraamaan. Myöskään mistään pairsuhdeasioista en puhu teidän terkkojen kanssa. Se ei teille kuulu pätkääkään.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:07"]Mielenkiintoista. Tunnin päästä 5v neuvola, saa nähdä saanko lapun nenän eteen.
[/quote]
Ei mitään kyselyjä, ei täytettäviä papereita. Poika oli siellä kyllä yksin tekemässä tehtäviä, en tiedä kyselikö pojalta jotain.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:22"]Ai että kotiin miettimisen aihetta ja miehen kanssa jutun juurta herättelemään? Kyllä me keksitään muutakin juteltavaa kuin koulutuksemme, työpaikkamme, avioliittomme kesto, onko asuntomme oma vai vuokra tai montako neliötä se sisältää. Eiköhän nuo ole tullut käsiteltyä suhteen alkutaipaleella ja siitä eteenpäin suhteen kehittyessä. Tuskin kukaan menee yhteen toisen kanssa tietämättä tämän koulutusta tai työpaikkaa, niin että siitä on vähän jotenkin tyhmää alkaa kaavakkeen äärellä juttelemaan 15 vuoden yhdessä olon jälkeen. Talon neliöt, onko oma vai vuokra, kauanko asuttu.. jotenkin huono jutun aihe tämäkin, tuskin herättää muuta keskustelua, kuin että todetaan että oma on, neliöitä 140 ja on asuttu tässä nyt se 10 vuotta ainakin. Mitä keskustelua näistä pitäisi herätä?!
[/quote]
Puhumme nyt eri lomakkeesta
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:57"]Suomalainen neuvolajärjestelmä on valjastettu kansainvälisen tutkimuksen alttarille. iso osa kyselyistä on jonkun tutkijan materiaalia, ei sillä ole neuvolan kanssa muuta tekemistä kuin se, että neuvola ne kyselee.
Lapseni syntyi täysiaikaisena, ei mitään ongelmia. Kuitenkin terkkari kotikäynnillä sanoi, että pitää ottaa verikoe. En suostunut, koska en nähnyt tähän mitään syytä ja myöhemmin sain tietää, että joku tutkijajoukko kerää tietoja jostain (?), minkä pitäisi näkyä lapsen verinäytteessä. Lastani ei pistellä siksi, että joku haluaa tutkimusmateriaalia asiassa, jolla ei ole edes selkeää tekemistä lapsen terveyden kanssa vaan ainoastaan sen kanssa, että saadaan yleisesti tieoa jostain.
[/quote]
Niin, terveyttä koskevat tutkimuksethan ovat ihan turhia. Mutta kun MINÄ en hyödy siitä mitään, niin en osallistu. Minäminäminä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:16"]
Miksi terveydenhoitajan koulutus ei riitä asioiden käymiseen läpi jos ne ovat itsestäänselvyyksiä? Emme me ole poliiseja tai byrokraatteja perheen asioissa. Lapsia voi ja saa kasvattaa monella tavoin, jokainen tekee työtä omalla persoonallaan. Tarkoitus on.auttaa. Kun minun sukupolvi sai lapsia, valitettiin siitä, ettei äidin voinnista kysytä, eikä perheestä Ja oltiin huolissaan kivunlievityksestä, että saako sitä riittävästi. Nyt on erilaisia ajatuksia vuorostaan
[/quote]
Entä jos en tarvitse apua? Osaan hakea sitä jos tarvitsen ja tiedän että löytyy muualtakin kuin neuvolasta. Ja jos ei terveydenhoitaja tajua, että yksi kysymys riittää (miten voit?) niin ihmettelen. Ei siihen tarvita asunnon koon tietoa tai seksielämän sujuvuuden selostusta. Kaikki tietää, että perhe asuu niinkuin asuu eikä siihen voi ulkopuolinen vaikuttaa ja seksielämä ei neuvolan avulla miksikään muutu.
[/quote]
Mikä sinua siinä sitten häiritsee? Entäpä jos papereiden tarkoitus on herättää perheelle itselleen tilannetta? Jos koet että ette tarvitse apua niin vastaukseksi riittää meillä on asiat hyvin, eikö totta ? Ja miksi sinulla on niin paha olla, että solvaat ja puhut epäkunnioittavasti?
Ihmettelen vaan. Minulla on ihanat työkaverit jotka tekevät upea työtä pienellä palkalla. Jos kaikki käyttäytyisivät yhtä huonosti, tuskin hyviä jää alalle...
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:59"]Miksi te foliohatut luulette, että kuka tahansa saa lukea teidän terveystietojanne KanTasta tai potilastietojärjestelmästä? Tai oikeastaan paremmin voisin kysyä, että miksi te luulette, että kukaan olisi kiinnostunut teidän tiedoistanne muuten kuin hoitotilanteessa? Muistakaa myös se, että KanTa-tiedot voivat jopa pelastaa oman tai lapsenne hengen. En lähtis kovin äkkipikaisesti tekemään kieltoja. Varsinkaan sillä perusteella, että te kuvittelette jonkun huvikseen lukevan potilastietoja...ihan naurettavaa... [/quote] Mikäs olikaan foliohatun vastakohta? Ai niin. Sinisilmäinen. Se se oli. Ei se mitään, laumaa ei ole ilman lampaita.
[/quote]
No, oletetaan sitten et joku jolla ei ole asiaa mun papereihin käy terkkarissa lukemassa mun tietojani. Niin mitä sitten?? Jokaisesta käynnistä mun tiedoissa tulee tarkat lokitiedot. Sieltähän sen saa tarkistettua et kuka papereissa on käynyt...jos jotain epäilyksiä on.