5v neuvolan kyselykaavakkeista ihmetystä
Aika yksityiskohtaista tietoa kerätään ihmisistä. Miten neuvolalle kuuluu esimerkiksi se, minä vuonna on menty naimisiin? Vanhempien koulutus/ammatti jne kysytään joka paikassa ja miten sekään liittyy mihinkään (tuskin me akateemiset sen parempia automaattisesti ollaan) ja ehkä hauskin: Onko lapsella oma huone? Tuleeko lasu ovelle jos vastaat "ei"? Oikeasti aika ihmeellisiä kysymyksiä.
Kommentit (196)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:14"]
Yritin löytää tuota meidän 4-vuotisneuvolan lomaketta kunnan sivuilta, koska sieltä sen löysin vielä puoli vuotta sitten mutta nyt on poistettu. Tai siirretty vaikeammin löydettävään paikkaan.
Meillä siis lomakkeita oli kaksi, toinen ihan asiallinen, lapseen liittyvä ja kattava. Toinen sitten tämä parisuhdekysely, jossa siis kyseltiin kotitöistä, seksistä, vapaa-ajanvietosta, harrastuksista, matkoista, tunteista jne. Molempien vanhempien piti täyttää tämä ja sitten lomakkeen mukaan keskusteltaisiin neuvolassa niistä kohdista, jotka on täytetty eri tavalla. Meillä ei ole mitään salattavaa perhe-elämässämme, mutta kun sitä lomaketta täytin, niin tuli kyllä ikävä tirkistelty olo. Kenelle minä nyt näitä yksityiskohtia parisuhteestamme kerron? Miksi? Ei minulle oikein riitä vastaukseksi, että koska jollakulla voi olla ongelmia, niin siksi kaikkien pitää täyttää nämä.
[/quote]
No me jätimme lomakkeen täyttämättä. Ei sitä mikään pakko ole täyttää. Suomalaiset tuntuvat olevn niin tunnollisia että kaikki tehdään mitä kehotetaan vaikka itsestä ei hyvätlä tuntuisi.
Kyllä mullakin oli esikoista odottaessa ruusuiset kuvat neuvolasta. Karisi ruusut matkan varrella. Uhkailuja olen kuullut kun kyseenalaistin ja väitin vastaan. Opinpa kerrasta pitämään suuni kiinni. siinä esikoista odottaessa tippa silmässä kyllä miehen kanssa ihmeteltiin toimintaa.
Kyllä toista odottaessa uudella paikkakunnalla meille tuputettiin perhetyöntekijää. Ilmeisesti reputettiin voimavarakysely kun ei Th:n mielestä ole tarpeeksi suurta turvaverkkoa. Jatkuvat jaksamisepäilyt ärsytti. Ollaan akateeminen hyvinvoiva perhe ja isäkin usein neuvolassa mukana. Mietin kyllä tarkkaan mitä vastaan neuvolassa ja onneksi tarvitsee enää käydä kerran vuodessa. Kyylä paikka. Osaan itse pyytää apua kun sitä tarvitsen.
Hei niihin lomakkeisiin voi täyttää ne kohdat mitkä haluaa kertoa. Et tietenkään täytä asioita joita et halua kertoa. Siitä ei seuraa yhtään mitään jos et seksielämästäsi/parisuhteestasi halua neuvolalle kertoa. Järjen käyttö on sallittua.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:47"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:31"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:29"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:26"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:22"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:41"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:28"]Ja miksi muka totaaliyh tarvisi automaattisesti mitään apua? Itse ainakin pärjään erittäin hyvin taloudellisesti ja psyykkisesti. Ei pakko apua kiitos! Kun sanon, että en tarvitse perhetyöntekijää yms niin todellakin tarkoitan sitä. Omaan kotiini ei tarvitse tulla kutsumutta huseeraamaan. Myöskään mistään pairsuhdeasioista en puhu teidän terkkojen kanssa. Se ei teille kuulu pätkääkään. [/quote] Eihän apua pakoteta ottamaan vastaan, vaan joku on hyvää hyvyyttä sinulle tarjonnut sitä? [/quote] ai ei pakoteta? Kyllä sitä hyvin vahvasti painostetaan ottamaan ettei huoli lapsesta nousisi liian korkeaksi... [/quote] Vai koetko sinä sen painostamisena? Tai esitetäänkö asia sinulle sillä tavoin, että se tuntuu siltä? Tarkoituksena on tarjota apua, ei painostaa ketään. Kurjaa, että on jäänyt sellainen kokemus asiasta. [/quote] No jos uhataan huostaanotolla jos ei suostu tukitoimiin, niin onhan se painostamista. [/quote] Tuskin neuvola uhkaa, eikö sosiaalitoimi ennemminkin? [/quote] Kyllähän neuvola voi uhkata lasuilmoituksella. [/quote] Yleensä kun sellainen tehdään, on painavat perusteet. Ennen ilmoituksen tekemistä konsultoidaan lastensuojelun ammattilaisia, ovatko he sitä mieltä, että ilmoitus on tehtävä. Tarkoituksena ei ole uhata, vaan auttaa edelleen. [/quote] Pitäisikö lapset jättää heitteille väkivallan, päihteiden käytön ym.vuoksi vai miksi alapeukku?
[/quote]
Kyllä niitä ilmoituksia tehdään ihan mitättömistä syistä. Jos ei kuuliaisesti usko kaiken paremmin tietävää terveydenhoitajaa, niin ammatillisen egon kolhuja paikataan sitten lasuilmoituksella. Ja huolia nyt löytyy, kuten "viranomaisvastaisuus", mikä ei kyllä kerro mistään lapsen hädästä vaan syvästi loukkaantuneesta terveydenhoitajasta. Älkää nyt kuvitelko, että kikilla terveydenhoitajilla on automaattisesti sädekehä pään päälä. Mukaan mahtuu hyviä ja huonoja lisäksi voi sattua ihan todella huonot henkilökemiat. Vaikka terveydenhoitajaa saa myös vaihtaa, niin kaikki eivät halua tehdä kerran vuodessa käymisestä mitään numeroa kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 00:15"]
Hei niihin lomakkeisiin voi täyttää ne kohdat mitkä haluaa kertoa. Et tietenkään täytä asioita joita et halua kertoa. Siitä ei seuraa yhtään mitään jos et seksielämästäsi/parisuhteestasi halua neuvolalle kertoa. Järjen käyttö on sallittua.
[/quote]
Niinpä. Ja pakkoko niihin on ihan inhorealistisesti asioita kertoa. Laittaa vaan ruksit, että kaikki hyvin, jos ei halua keskustella terveydenhoitojan kanssa ongelmistaan.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:33"]
En ole ikinä törmännyt tämmösiin kyselyihin. Täytyy olla ns. Huoliperheet joille annetaan kyselykaavakkeet.
[/quote]
Kyllä ne kaikille annetaan, mutta ovat tosiaan kaupungeista riippuvaisia millaisia lomakkeita ja missä iässä käytetään. Ei anneta nk. huoliperheille pelkästään.
[/quote]. Ok, uskon, itse olen kolmessa eri kunnassa lapset saanut enkä vain ole vielä törmännyt moisiin.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 00:12"]
Kyllä mullakin oli esikoista odottaessa ruusuiset kuvat neuvolasta. Karisi ruusut matkan varrella. Uhkailuja olen kuullut kun kyseenalaistin ja väitin vastaan. Opinpa kerrasta pitämään suuni kiinni. siinä esikoista odottaessa tippa silmässä kyllä miehen kanssa ihmeteltiin toimintaa. Kyllä toista odottaessa uudella paikkakunnalla meille tuputettiin perhetyöntekijää. Ilmeisesti reputettiin voimavarakysely kun ei Th:n mielestä ole tarpeeksi suurta turvaverkkoa. Jatkuvat jaksamisepäilyt ärsytti. Ollaan akateeminen hyvinvoiva perhe ja isäkin usein neuvolassa mukana. Mietin kyllä tarkkaan mitä vastaan neuvolassa ja onneksi tarvitsee enää käydä kerran vuodessa. Kyylä paikka. Osaan itse pyytää apua kun sitä tarvitsen.
[/quote]
Jaksan kyllä ihmetellä, että minkä ihmeen takia sinne neuvolaan pitää mennä väittämään vastaan ja opettamaan terveydenhoitajia. Ei ihme, että kyylätään, kun vanhemmat neuroottisesti vänkäävät joka asiasta. Jos olet eri mieltä neuvolassa annetuista ohjeista, niin nyökkäile vain hymyillen ja tee sitten arjessa asiat omalla tyylilläsi.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:47"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:31"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:29"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:26"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:22"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:41"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:28"]Ja miksi muka totaaliyh tarvisi automaattisesti mitään apua? Itse ainakin pärjään erittäin hyvin taloudellisesti ja psyykkisesti. Ei pakko apua kiitos! Kun sanon, että en tarvitse perhetyöntekijää yms niin todellakin tarkoitan sitä. Omaan kotiini ei tarvitse tulla kutsumutta huseeraamaan. Myöskään mistään pairsuhdeasioista en puhu teidän terkkojen kanssa. Se ei teille kuulu pätkääkään. [/quote] Eihän apua pakoteta ottamaan vastaan, vaan joku on hyvää hyvyyttä sinulle tarjonnut sitä? [/quote] ai ei pakoteta? Kyllä sitä hyvin vahvasti painostetaan ottamaan ettei huoli lapsesta nousisi liian korkeaksi... [/quote] Vai koetko sinä sen painostamisena? Tai esitetäänkö asia sinulle sillä tavoin, että se tuntuu siltä? Tarkoituksena on tarjota apua, ei painostaa ketään. Kurjaa, että on jäänyt sellainen kokemus asiasta. [/quote] No jos uhataan huostaanotolla jos ei suostu tukitoimiin, niin onhan se painostamista. [/quote] Tuskin neuvola uhkaa, eikö sosiaalitoimi ennemminkin? [/quote] Kyllähän neuvola voi uhkata lasuilmoituksella. [/quote] Yleensä kun sellainen tehdään, on painavat perusteet. Ennen ilmoituksen tekemistä konsultoidaan lastensuojelun ammattilaisia, ovatko he sitä mieltä, että ilmoitus on tehtävä. Tarkoituksena ei ole uhata, vaan auttaa edelleen. [/quote] Pitäisikö lapset jättää heitteille väkivallan, päihteiden käytön ym.vuoksi vai miksi alapeukku?
[/quote]
Ei mutta se, että joku on yksinhuoltaja ei tee hänestä automaattisesti päihteidenkäyttäjää ja väkivaltaista. Edes mielenterveysongelmat eivät saa olla pakkoauttamisen syynä. Mielentereydensairaudet ovat sairauksia muiden joukossa eivätkä useinkaan vaikuta todellisuudentajuun.
Kyllä mullakin oli esikoista odottaessa ruusuiset kuvat neuvolasta. Karisi ruusut matkan varrella. Uhkailuja olen kuullut kun kyseenalaistin ja väitin vastaan. Opinpa kerrasta pitämään suuni kiinni. siinä esikoista odottaessa tippa silmässä kyllä miehen kanssa ihmeteltiin toimintaa. Kyllä toista odottaessa uudella paikkakunnalla meille tuputettiin perhetyöntekijää. Ilmeisesti reputettiin voimavarakysely kun ei Th:n mielestä ole tarpeeksi suurta turvaverkkoa. Jatkuvat jaksamisepäilyt ärsytti. Ollaan akateeminen hyvinvoiva perhe ja isäkin usein neuvolassa mukana. Mietin kyllä tarkkaan mitä vastaan neuvolassa ja onneksi tarvitsee enää käydä kerran vuodessa. Kyylä paikka. Osaan itse pyytää apua kun sitä tarvitsen.
[/quote]
Siis onko tosiaan niin että on pakko ottaa joku kotiin auttamaan jos ei ole terkan mielestä riittävää tukiverkkoa? Mitä jos tuntee pärjäävänsä itse hyvin? Silti joku tulee väkisin kotiin auttamaan? En mä ainakaan ketään kotiini halua, kun kaikki menee hyvin.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 00:29"]
[/quote]
Jaksan kyllä ihmetellä, että minkä ihmeen takia sinne neuvolaan pitää mennä väittämään vastaan ja opettamaan terveydenhoitajia. Ei ihme, että kyylätään, kun vanhemmat neuroottisesti vänkäävät joka asiasta. Jos olet eri mieltä neuvolassa annetuista ohjeista, niin nyökkäile vain hymyillen ja tee sitten arjessa asiat omalla tyylilläsi.
[/quote]
Eli ole samaa mieltä tai viemme lapsesi? Kivaa tää viranomaiskontrolli Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 00:34"]
[/quote]
[/quote]
Eli ole samaa mieltä tai viemme lapsesi? Kivaa tää viranomaiskontrolli Suomessa.
[/quote]
Hei haloo, ei ole pakko nyyhkien kertoa kun ei ole ketään apuna ja sitten suuttua kun tarjotaan perhetyöntekijän apua. Kertoo vain, että kaikki on hyvin, niin kyllä ne sen uskovat.
Ja on ihan turhaa alkaa siellä kitisemään vaikka että minä ainakin aion täysimettää vuoden ikäiseksi enkä varmasti anna soseita, jos neuvovat toisin. Kuuntelee neuvot ja tekee sitten kuten parhaaksi näkee. Terveydenhoitajan kuuluu neuvoa annettujen ohjeiden mukaan, eikä sitä muuta jos joku hihhuli on eri mieltä siitä miten lasta kuuluu hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 00:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hei haloo, ei ole pakko nyyhkien kertoa kun ei ole ketään apuna ja sitten suuttua kun tarjotaan perhetyöntekijän apua. Kertoo vain, että kaikki on hyvin, niin kyllä ne sen uskovat.
Ja on ihan turhaa alkaa siellä kitisemään vaikka että minä ainakin aion täysimettää vuoden ikäiseksi enkä varmasti anna soseita, jos neuvovat toisin. Kuuntelee neuvot ja tekee sitten kuten parhaaksi näkee. Terveydenhoitajan kuuluu neuvoa annettujen ohjeiden mukaan, eikä sitä muuta jos joku hihhuli on eri mieltä siitä miten lasta kuuluu hoitaa.
[/quote]
Mutta kun aina se ei riitä, että sanoo, että pärjää! Terkka kun tekee oletuksia esim sen mukaan, onko millainen lähipiiri auttamssa. Katsos kun ei yksinhuoltajakaan välttämättä tarvitse apua, vaikka ei olisikaan tukiverkkoa. Pakolla ei saa velvoittaa asiakasta ottamaan perhetyöntekijää vastaan.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 00:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun aina se ei riitä, että sanoo, että pärjää! Terkka kun tekee oletuksia esim sen mukaan, onko millainen lähipiiri auttamssa. Katsos kun ei yksinhuoltajakaan välttämättä tarvitse apua, vaikka ei olisikaan tukiverkkoa. Pakolla ei saa velvoittaa asiakasta ottamaan perhetyöntekijää vastaan.
[/quote]
Kerro, että sinulla on uusi poikaystävä, vanha poikaystävä, serkut, isovanhemmat ja muut auttamassa, niin tuskin kyseenalaistavat sitä että pärjäätkö. Vai menitkö sittenkin lipsauttamaan, ettet oikein meinaa pärjätä?
Tuossa linkin takana THL:n sivulla olevat lomakkeet oli kyllä vauvaperheelle ja odottavalle äidille, ei kai niitä 5-vuotisneuvolassa käytetä? Vaikka kyselyssä ei niitä seksikertoja suoraan kysyttykkään ;D niin olihan siellä ne uskontokysymykset. Itsekin olisin kyllä kokenut kyselyn hieman kiusalliseksi, joten ymmärrän niitä jotka on nyt hieman tuohtuneita asiasta.
Voisiko se ter.hoitaja keskustella näistä asioista ilman että vanhempien täytyy kirjallisena täytellä tällaisia kyselyitä? Vai onko se helpompi antaa vaan lappu täytettäväksi? Siinähän käy niin että ne joilla ei ole mitään hätää ärsyyntyvät ja ne joilla olisi hätää eivät kuitenkaan täytä lappua rehellisesti. Terv.hoitaja kokee tehneensä hommansa vaikka aitoa kohtaamista ei ole tapahtunut. Mutta onneksi on lappu täytetty.
En mä näe että tällaisilla kyselyillä olisi oikeasti mitään merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 00:45"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 00:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kerro, että sinulla on uusi poikaystävä, vanha poikaystävä, serkut, isovanhemmat ja muut auttamassa, niin tuskin kyseenalaistavat sitä että pärjäätkö. Vai menitkö sittenkin lipsauttamaan, ettet oikein meinaa pärjätä?
[/quote]
Miksi en saa sanoa että olen totaaliyh ja pärjään vallan mainiosti, en tarvitse ketään auttamaan? Vai eikö totaaliyh saa pärjätä yksin?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:28"]Ja miksi muka totaaliyh tarvisi automaattisesti mitään apua? Itse ainakin pärjään erittäin hyvin taloudellisesti ja psyykkisesti. Ei pakko apua kiitos! Kun sanon, että en tarvitse perhetyöntekijää yms niin todellakin tarkoitan sitä. Omaan kotiini ei tarvitse tulla kutsumutta huseeraamaan. Myöskään mistään pairsuhdeasioista en puhu teidän terkkojen kanssa. Se ei teille kuulu pätkääkään. [/quote] Eihän apua pakoteta ottamaan vastaan, vaan joku on hyvää hyvyyttä sinulle tarjonnut sitä?
[/quote]
ai ei pakoteta? Kyllä sitä hyvin vahvasti painostetaan ottamaan ettei huoli lapsesta nousisi liian korkeaksi...
[/quote]
Vai koetko sinä sen painostamisena? Tai esitetäänkö asia sinulle sillä tavoin, että se tuntuu siltä? Tarkoituksena on tarjota apua, ei painostaa ketään. Kurjaa, että on jäänyt sellainen kokemus asiasta.
[/quote]
No jos uhataan huostaanotolla jos ei suostu tukitoimiin, niin onhan se painostamista.
[/quote]
Tuskin neuvola uhkaa, eikö sosiaalitoimi ennemminkin?
[/quote]
Kyllähän neuvola voi uhkata lasuilmoituksella.
[/quote]
Yleensä kun sellainen tehdään, on painavat perusteet. Ennen ilmoituksen tekemistä konsultoidaan lastensuojelun ammattilaisia, ovatko he sitä mieltä, että ilmoitus on tehtävä. Tarkoituksena ei ole uhata, vaan auttaa edelleen.
[/quote]
Pitäisikö lapset jättää heitteille väkivallan, päihteiden käytön ym.vuoksi vai miksi alapeukku?