5v neuvolan kyselykaavakkeista ihmetystä
Aika yksityiskohtaista tietoa kerätään ihmisistä. Miten neuvolalle kuuluu esimerkiksi se, minä vuonna on menty naimisiin? Vanhempien koulutus/ammatti jne kysytään joka paikassa ja miten sekään liittyy mihinkään (tuskin me akateemiset sen parempia automaattisesti ollaan) ja ehkä hauskin: Onko lapsella oma huone? Tuleeko lasu ovelle jos vastaat "ei"? Oikeasti aika ihmeellisiä kysymyksiä.
Kommentit (196)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:28"]Ja miksi muka totaaliyh tarvisi automaattisesti mitään apua? Itse ainakin pärjään erittäin hyvin taloudellisesti ja psyykkisesti. Ei pakko apua kiitos! Kun sanon, että en tarvitse perhetyöntekijää yms niin todellakin tarkoitan sitä. Omaan kotiini ei tarvitse tulla kutsumutta huseeraamaan. Myöskään mistään pairsuhdeasioista en puhu teidän terkkojen kanssa. Se ei teille kuulu pätkääkään. [/quote] Eihän apua pakoteta ottamaan vastaan, vaan joku on hyvää hyvyyttä sinulle tarjonnut sitä?
[/quote]
ai ei pakoteta? Kyllä sitä hyvin vahvasti painostetaan ottamaan ettei huoli lapsesta nousisi liian korkeaksi...
[/quote]
Vai koetko sinä sen painostamisena? Tai esitetäänkö asia sinulle sillä tavoin, että se tuntuu siltä? Tarkoituksena on tarjota apua, ei painostaa ketään. Kurjaa, että on jäänyt sellainen kokemus asiasta.
[/quote]
No jos uhataan huostaanotolla jos ei suostu tukitoimiin, niin onhan se painostamista.
[/quote]
Tuskin neuvola uhkaa, eikö sosiaalitoimi ennemminkin?
En ole ikinä törmännyt tämmösiin kyselyihin. Täytyy olla ns. Huoliperheet joille annetaan kyselykaavakkeet.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:54"]
Ehkäpä te opettajat olette samassa jamassa kritiikin suhteen. Mun mukavimpia asiakkaita yleensä ovat opettajat ja lääkärit itse. Ja monta ihanaa keskustelua olen käynyt läpi lomakkeen avulla.
[/quote]
Edelleen mua ihmetyttää, kun en ole itse koskaan joutunut kyseistä lomaketta täyttelemään, että miten ihmeessä te otatte seksielämän puheeksi 5-vuotiaan ollessa vieressä? Itse ainakin olisin kokenut tilanteen aika kiusalliseksi jos terv.hoitaja olisi alkanut moisia kysellä. Miten ihmeessä pariskunnan seksielämän tiheys liittyy lapsen kasvuolosuhteisiin? Ihmisethän on tässäkin suhteessa niin erilaisia. Ja itse asiassa sekin olisi tuntunut aika omituiselta jos olisi kyselty asunnon kokoa tms..
[/quote]
Eri kaupungeissa on erilaiset kyselyt ja lomakkeet. Pääasia lienee, että parisuhteessa itse vanhemmat ovat tyytyväisiä seksielämäänsä, eihän sillä ole mitään tekemistä lukumäärän tms. kertojen kanssa, kuten itsekin sanoit. Se on ympyröimällä hoidettu, täytettävä lomake. En keskustele seksielämästä, vaan perhe-elämästä, parisuhteesta, lapsista, tukiverkostosta, ajattelen sen olevan osa parisuhdetta. Ei minun tehtäväni ole kommentoida kenenkään seksielämää.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:33"]
En ole ikinä törmännyt tämmösiin kyselyihin. Täytyy olla ns. Huoliperheet joille annetaan kyselykaavakkeet.
[/quote]
Kyllä ne kaikille annetaan, mutta ovat tosiaan kaupungeista riippuvaisia millaisia lomakkeita ja missä iässä käytetään. Ei anneta nk. huoliperheille pelkästään.
Joten ei tarvitse pelätä, että joutuu neuvolassa puimaan seksielämäänsä ;)
Tässä ovat lomakkeet, koska osa kommentoi tietämättä, mistä on kysymys. Nämä yleensä jaetaan pienempien lasten perheille. Olen itsekin sitä mieltä, että sisällössä on kehittämistä edelleen. Nämä ovat erään tutkijan kehittämät, joka kylläkin itsekin on alunperin th.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:40"]
[/quote]
Ei tarvikaan pelätä, varsinkaan kun neuvola ei ole pakollinen ;)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:28"]Ja miksi muka totaaliyh tarvisi automaattisesti mitään apua? Itse ainakin pärjään erittäin hyvin taloudellisesti ja psyykkisesti. Ei pakko apua kiitos! Kun sanon, että en tarvitse perhetyöntekijää yms niin todellakin tarkoitan sitä. Omaan kotiini ei tarvitse tulla kutsumutta huseeraamaan. Myöskään mistään pairsuhdeasioista en puhu teidän terkkojen kanssa. Se ei teille kuulu pätkääkään. [/quote] Eihän apua pakoteta ottamaan vastaan, vaan joku on hyvää hyvyyttä sinulle tarjonnut sitä?
[/quote]
ai ei pakoteta? Kyllä sitä hyvin vahvasti painostetaan ottamaan ettei huoli lapsesta nousisi liian korkeaksi...
[/quote]
Vai koetko sinä sen painostamisena? Tai esitetäänkö asia sinulle sillä tavoin, että se tuntuu siltä? Tarkoituksena on tarjota apua, ei painostaa ketään. Kurjaa, että on jäänyt sellainen kokemus asiasta.
[/quote]
No jos uhataan huostaanotolla jos ei suostu tukitoimiin, niin onhan se painostamista.
[/quote]
[/quote]
Kyllähän neuvola voi uhkata lasuilmoituksella.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllähän neuvola voi uhkata lasuilmoituksella.
[/quote]
Yleensä kun sellainen tehdään, on painavat perusteet. Ennen ilmoituksen tekemistä konsultoidaan lastensuojelun ammattilaisia, ovatko he sitä mieltä, että ilmoitus on tehtävä. Tarkoituksena ei ole uhata, vaan auttaa edelleen.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:40"]
[/quote]
Ei tarvikaan pelätä, varsinkaan kun neuvola ei ole pakollinen ;)
[/quote]
No ei ole ei, itsehän siinä menettää, jos ei käytä palveluita hyväkseen. Terkkareille töitä riittää aina :)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:10"]
Ja sitten kun tapahtuu seuraava perhetragedia, niin huudetaan kovaan ääneen, miksi kukaan (=yhteiskunta) ei huomannut tai puuttunut.
[/quote]
Ja perhetragesian syynä on se, että vanhemmat ovat harrastaneet liian paljon/liian vähän seksiä tai vääränlaista seksiä?
[/quote]
Naisen syytä, mitäs ei anna miehelleen. Mies losauttaa perheensä pillunpuutteessaan kuoliaiksi. Niin kuin nuo kouluampujat kuulemma. Nainen taas tappaa jos mies ei imuroi ja tiskaa. Tai vonkuu sitä pillua liikaa. Tai väärän naisen pillua.
Vastuu teoistaan ja tekemättä jättämisistään on aina jokaisella itsellään. Siitä kannattaa pitää huolta, että apua todella saa ja äkkiä, jos sitä kipeästi kaivataan. Valitettavan usein kuulee myös, että se terveydenhoitaja ohittaa ihan selkeästi suomenkielellä sanotut avunpyynnöt. Tai väkivaltaisesti käyttäytyvä mies viedään putkaan ja päästetään aamulla takaisin kotiin. Joskus jopa ajetaan "kaverin" luo josta se mies palaa tunnin kuluttua jatkamaan riehuntaa. Meidän kunnissamme on valtavia eroja, jossain todella autetaan ja suorastaan tyrkytetään apua, toisissa saa rukoilla että jotain heltiäisi. Ja siltä väliltä.
Kaikkien vanhempien kohtelu potentiaalisina lapsentappajina on todella nöyryyttävää ja hermostuttavaa. Se ei ole ratkaisu ja tuollainen elinikäinen negatiivisten asioiden ylös kirjaaminen on typerää. Niistä kirjauksista on haittaa jos esim. teini-iän tonttuilua yritetään selittää vauva-ajan huolikirjauksilla ihan väkisin.
En tiedä mitä kaavakkeita nuo ovat mutta vastaavia ollaan saatu kotona täyettäväksi ja ne piti sitten neuvolaan ottaa mukaan. Roskiin ne taisin heittää.
Mulla oli raskausaikana joku tuollainen lappu. Oman lapsuuden kokemukset huonoja, joten niihin kohtiin laitoin "huonot" numerot. Se käynti kestikin sitten 1,5 tuntia.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:33"]Kylläpä on pelokasta väkeä täällä. Sitäpaitsi noin ylimielinen suhtautuminen neuvolaan paljastuu heti kättelyssä. Auts, taas tällainen "minä, akateeminen tiedän kyllä kaiken paremmin ja voih, että täällä kysytään tyhmiä." Niin, kukahan niitä tyhmiä kyselee? Ei edes ymmärretä, että ne kyselyt on tarkoitettu kotona mietittäviksi. Hyviä kysymyksiä; voipi jokainen miettiä kohdallaan, miten meillä toimitaan. Ai niin, jos niitä nyt ylhäisyyksissään viitsii edes katsella. Ennemmin kannattaa mokata ja nolata itsensä netissä. [/quote] Tuo 5v kyselylomake josta puhuin täytetään sillä välin kun se 5v on siellä tädin kanssa, ei liene tarkoitus että käyn sen sillä välillä kotona täyttämässä kun annettiin kynä ja paperit eteen että "täytä nämä sillä välin". Rau-ta-lan-kaa-ko pitää vääntää... Ne kotona pohdiskelut on erikseen ja puhun tuosta kyseisestä lomakkeesta. Eikä kyse ole ylimielisestä asenteesta! Vaan yksityisasioista joista kaikki nyt vaan ei kuulu kaikille. Sehän niistä tekee yksityisasioita. Ja koska tietoa kerätään ja tallennetaan joka puolelta niin kyllä isoveli mietityttää ;)
[/quote]
Kysymyksiin joihin et halua vastata et vastaa. Se on niin yksinkertaista.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:53"]
Minusta ärsyttävimmät oli ne kuka tekee kotityöt ja kuinka usein on seksiä/halailua, suukottelua. Vai oliko ne 4-vuotiskyselyt? Kun tivasin, että kuka näitä lukee/tulkitsee, niin terkka vakuutti, että lääkäri ja kun lääkäriltä kysyin, niin eipä hänkään niitä halunnut. Ovat nyt sitten meillä kotona tallessa, jos joku joskus haluaa nämä tietää.
Ehkä terkka pelästyi sitä, kun kysyin millä ammattitaidolla nämä tulokset tulkitaan. Eihän terkoilla ole (kai?) koulutusta tällaisten kyselykaavakkeiden purkamiseen ammatitaitoisella otteella. Ja miten voi olla tärkeää tietää, kuka meillä vie roskapussin ja koska niitä peittoja heilutellaan?
[/quote]
No miksei terkoilla olisi koulutusta niiden purkamiseen? :) Paras ystäväni on neuvolaterkka ja hänellä on kyllä kuuden vuoden terveydenhuoltoalan koulutus (lh, sh, th) + seksuaaliterapeutin koulutus + varhaisen vuorovaikutuksen koulutus + ultrauskoulutus jne. Pelkän terkkarikoulutuksen pohjalta tuo purku onnistuisi myös, siihen kuuluu esim. parisuhde-, mielenterveys-, päihde ja seksuaaliterveys -opiskelua.
Toki riippuu terveydenhoitajan persoonasta, kuinka paljon hän asioista viitsii asiakkaittensa kanssa keskustella. Ymmärrän kyllä noin intiimeistä asioista kysymisestä hermostumisen, ajattelen itsekin että mitä se niille kuuluu paljonko minulla ja miehelläni on seksiä tai halailua, mutta on hyvä että kuuluu, kaikilla perheillä ei mene tässä maassa hyvin ja nuo typerät kaavakkeet keskeusteluineen on tehty juuri sen takia. Parhaimmillaan asioihin voidaan puuttua ennen kuin lapsen lapsuus on mennyt piloille.
Terveydenhoitajilla ei pääsääntöisesti neuvolatyössä ole kuitenkaan aikaa sen kummempaan purkamiseen, lähinnä he voivat ohjata asiakkaita tarpeen mukaan eteenpäin, esim. jos lapsen vanhempien parisuhde rakoilee (kiire, kyllästys, seksiongelmat jne.), tai puuttua päihteiden käyttöön, tai lähisuhdeväkivaltaan pistämällä lekurin ja sitä kautta psykologin tai päihdetyöntekijän suuntaan. Se lasu tulee mukaan vasta siinä vaiheessa jos perheen ongelmista ei selvitä muita teitä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:10"]
Ja sitten kun tapahtuu seuraava perhetragedia, niin huudetaan kovaan ääneen, miksi kukaan (=yhteiskunta) ei huomannut tai puuttunut.
[/quote]
Ja perhetragesian syynä on se, että vanhemmat ovat harrastaneet liian paljon/liian vähän seksiä tai vääränlaista seksiä?
[/quote]
Naisen syytä, mitäs ei anna miehelleen. Mies losauttaa perheensä pillunpuutteessaan kuoliaiksi. Niin kuin nuo kouluampujat kuulemma. Nainen taas tappaa jos mies ei imuroi ja tiskaa. Tai vonkuu sitä pillua liikaa. Tai väärän naisen pillua.
Vastuu teoistaan ja tekemättä jättämisistään on aina jokaisella itsellään. Siitä kannattaa pitää huolta, että apua todella saa ja äkkiä, jos sitä kipeästi kaivataan. Valitettavan usein kuulee myös, että se terveydenhoitaja ohittaa ihan selkeästi suomenkielellä sanotut avunpyynnöt. Tai väkivaltaisesti käyttäytyvä mies viedään putkaan ja päästetään aamulla takaisin kotiin. Joskus jopa ajetaan "kaverin" luo josta se mies palaa tunnin kuluttua jatkamaan riehuntaa. Meidän kunnissamme on valtavia eroja, jossain todella autetaan ja suorastaan tyrkytetään apua, toisissa saa rukoilla että jotain heltiäisi. Ja siltä väliltä.
Kaikkien vanhempien kohtelu potentiaalisina lapsentappajina on todella nöyryyttävää ja hermostuttavaa. Se ei ole ratkaisu ja tuollainen elinikäinen negatiivisten asioiden ylös kirjaaminen on typerää. Niistä kirjauksista on haittaa jos esim. teini-iän tonttuilua yritetään selittää vauva-ajan huolikirjauksilla ihan väkisin.
[/quote]
Katsoitko lomakkeen sisällön? Oliko se sinusta vanhempien pitämistä tappajina ?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:05"]Turun kaupungin hyvinvointitoimialan esitietolomakkeessakin kysytään ammattia, juuri katsoin. Löytyi hyvinvointitoimialan lomakkeista löytyy sähköisenä ja toi on siis laitonta? [/quote] Voi kun joku osaisi kertoa lain kohdan :/
[/quote]
En minä ainakaan kirjoittanut minun tai mieheni ammattia vaan jätin kohdan tyhjäksi. Jokainen kertoo sen mitä haluaa.
Itse kyllä valehtelisin ja kertoisin sen mitä haluavat tietää. Huolenaihe syntyy jos lapsilla ei ole omaa huonetta ja vanhemmilla ei ole seksiä tarpeeksi. Yksityisasiat on yksityisiä ja en puhu niistä edes kavereilleni. Tosin mun lapset on jo teinejä ja silloin kun käytiin neuvolassa ei tuollaisia kaavakkeita ollut.
Menee liian pitkälle kyttäys ja kyselyt. Koulun th urkkii lapselta asioita ja lapsikin on oppinut valehtelemaan esim. Mitä syö aamulla koska rehellisyys ei kannata.
Elämä voi olla hyvää vaikka se ei ole papereilla täydellistä.
Me ollaan aina täytetty kiltisti voimavaralomakkeet, mutta niitä ei ole vilkaistukaan neuvolassa eikä todellakaan otettu neuvolan arkistoihin :D Synnytyksen jälkeisen masennuslomakkeen huomasin hävinneen, kun palasin neuvolasta. Eli ilmeisesti se tallennettiin johonkin. Kaikki masennusvastaukseni olivat "puhtaita", joten en tiedä miksi terveydenhoitaja halusi lapun itselleen :D
[/quote]
[/quote]
[/quote]