5v neuvolan kyselykaavakkeista ihmetystä
Aika yksityiskohtaista tietoa kerätään ihmisistä. Miten neuvolalle kuuluu esimerkiksi se, minä vuonna on menty naimisiin? Vanhempien koulutus/ammatti jne kysytään joka paikassa ja miten sekään liittyy mihinkään (tuskin me akateemiset sen parempia automaattisesti ollaan) ja ehkä hauskin: Onko lapsella oma huone? Tuleeko lasu ovelle jos vastaat "ei"? Oikeasti aika ihmeellisiä kysymyksiä.
Kommentit (196)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:53"]Minusta ärsyttävimmät oli ne kuka tekee kotityöt ja kuinka usein on seksiä/halailua, suukottelua. Vai oliko ne 4-vuotiskyselyt? Kun tivasin, että kuka näitä lukee/tulkitsee, niin terkka vakuutti, että lääkäri ja kun lääkäriltä kysyin, niin eipä hänkään niitä halunnut. Ovat nyt sitten meillä kotona tallessa, jos joku joskus haluaa nämä tietää.
Ehkä terkka pelästyi sitä, kun kysyin millä ammattitaidolla nämä tulokset tulkitaan. Eihän terkoilla ole (kai?) koulutusta tällaisten kyselykaavakkeiden purkamiseen ammatitaitoisella otteella. Ja miten voi olla tärkeää tietää, kuka meillä vie roskapussin ja koska niitä peittoja heilutellaan?
[/quote]
Aika törkeää käytöstä sinulta. Onneksi minun asiakkaistani kukaan ei ole ollut noin ilkeä. Ja olen työskennellyt pitkään akateemisten parissa. Kaavakkeet ovat teitä itseänne varten, että perheen sisällä keskusteltaisiin asioista. Henkilökohtaisesti kenenkään seksielämä ei voisi vähempää kiinnostaa. Ilmeisesti perheessänne on pahoja ongelmia, koska sinua sohittiin arkaan paikkaan. Oletko koskaan solvatessasi toisen työpaikalla hänen ammattitaitoaan miettinyt miltä sellainen palaute itsestäsi tuntuisi?
[/quote]
Ja etkö sinä pysty käsittämään, että tuollaiset lomakkeet tuntuvat monista ihmisistä turhilta, holhoavilta ja typeriltä. Minä ja mieheni olemme aikuisia, meillä on hyvä suhde, ok tukiverkosto ja rahaa ostaa apua. Voimavarakyselyä yms. emme tarvitse keskustelun tueksi. Meillä on ihana lapsi ja elämä on varsin kivaa.
[/quote]
Oletko miettinyt, että kaikki eivät ole yhtä onnekkaita kuin te? Juuri ne apua tarvitsevat siitä hyötyvät.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:28"]Ja miksi muka totaaliyh tarvisi automaattisesti mitään apua? Itse ainakin pärjään erittäin hyvin taloudellisesti ja psyykkisesti. Ei pakko apua kiitos! Kun sanon, että en tarvitse perhetyöntekijää yms niin todellakin tarkoitan sitä. Omaan kotiini ei tarvitse tulla kutsumutta huseeraamaan. Myöskään mistään pairsuhdeasioista en puhu teidän terkkojen kanssa. Se ei teille kuulu pätkääkään.
[/quote]
Eihän apua pakoteta ottamaan vastaan, vaan joku on hyvää hyvyyttä sinulle tarjonnut sitä?
Kertokaa kenen muun työtä, osaamista, ammattitaitoa arvostellaan yhtä rankasti? Jopa persoonallisuutta... me toivomme perheen hyvää, arvostamme asiakkaiden näkemyksiä, haluamme tukea, kannustaa ja teemme parhaamme. Tästä ketjusta näkee millaisten asioiden kanssa. Surullista, mutta voikohan sellainen ihminen joka kokee tuollaiseen tarvetta oikeasti hyvin?
En tiedä, hyvin harvoin kuulen ilkeästi puhuttavan. Jos kuulen, osaan vastata niin kivasti takaisin, että yleensä ilkeilijä itse punastuu.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:57"]Suomalainen neuvolajärjestelmä on valjastettu kansainvälisen tutkimuksen alttarille. iso osa kyselyistä on jonkun tutkijan materiaalia, ei sillä ole neuvolan kanssa muuta tekemistä kuin se, että neuvola ne kyselee.
Lapseni syntyi täysiaikaisena, ei mitään ongelmia. Kuitenkin terkkari kotikäynnillä sanoi, että pitää ottaa verikoe. En suostunut, koska en nähnyt tähän mitään syytä ja myöhemmin sain tietää, että joku tutkijajoukko kerää tietoja jostain (?), minkä pitäisi näkyä lapsen verinäytteessä. Lastani ei pistellä siksi, että joku haluaa tutkimusmateriaalia asiassa, jolla ei ole edes selkeää tekemistä lapsen terveyden kanssa vaan ainoastaan sen kanssa, että saadaan yleisesti tieoa jostain.
[/quote]
Niin, terveyttä koskevat tutkimuksethan ovat ihan turhia. Mutta kun MINÄ en hyödy siitä mitään, niin en osallistu. Minäminäminä.
[/quote]
En ole se, jolle kommentoit, mutta hänen viestinsä perusteella hänen lapsensa olisi osallistunut tutkimukseen huoltajan siitä tietämättä. Terkkari ilmeisesti antanut ymmärtää, että kyseessä on lapsen terveys, tai sitten jättänyt selittämättä täysin. Eettiseen, hyvin hoidettuun tutkimukseen ei tuollainen toimintatapa kuulu.
Ehkäpä te opettajat olette samassa jamassa kritiikin suhteen. Mun mukavimpia asiakkaita yleensä ovat opettajat ja lääkärit itse. Ja monta ihanaa keskustelua olen käynyt läpi lomakkeen avulla.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:51"]Kertokaa kenen muun työtä, osaamista, ammattitaitoa arvostellaan yhtä rankasti? Jopa persoonallisuutta... me toivomme perheen hyvää, arvostamme asiakkaiden näkemyksiä, haluamme tukea, kannustaa ja teemme parhaamme. Tästä ketjusta näkee millaisten asioiden kanssa. Surullista, mutta voikohan sellainen ihminen joka kokee tuollaiseen tarvetta oikeasti hyvin?
En tiedä, hyvin harvoin kuulen ilkeästi puhuttavan. Jos kuulen, osaan vastata niin kivasti takaisin, että yleensä ilkeilijä itse punastuu.
[/quote]
Miksi alapeukku?
On paljon perheitä, joissa on asiat hyvin
Heidän kanssa minulla on ilo iloita niistä hyvistä asioista. Heille riittää rokotteet ja kasvutiedot. Te teette niin kuin itse parhaaksi näette
Ja sitten kun tapahtuu seuraava perhetragedia, niin huudetaan kovaan ääneen, miksi kukaan (=yhteiskunta) ei huomannut tai puuttunut.
Juurikin näin! Aika moni th on elänyt tai elää pikkulapsien kanssa itsekin. Kyllä me ymmärrämme väsymyksen ja harmituksen. Ei ole todellakaan tarkoituksena aiheuttaa harmia kenellekään ylimääräisellä. Yleensä itse olen huomannut, että ne ihmiset, jotka eivät halua enempää keskustella, sanovat suoraan, mutta kauniisti että " Kiitos, oli hyvä kysely, mutta meidän perheessämme kaikki asiat ovat ihan hyvin.
Tai että " Emme koe tarvetta keskustella näistä sen enempää, koska arki sujuu".
Turhaan niitä silloin kukaan käy läpi väkisin ;) Eikä niitä säilytellä, palautetaan perheelle takaisin tai heitetään paperinkeräykseen.
Parempi yksi turha kysely liikaa, kuin yksi perhesurma lisää. Älkää ottako itseenne kyselyitä, niitä annetaan kaikille. Siinä tarjotaan mahdollisuus puhua, jos jokin askarruttaa. Asioista ei pakoteta avautumaan, eikä niin voitaisi tehdäkään.
Ja kyllä me ihan oikeasti teemme parhaamme ihan teitä ajatellen!
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:19"] THL:n sivuilta: "Esitieto- ja teemakohtaiset kyselylomakkeet ovat hyviä apuvälineitä äitiys- ja lastenneuvolan sekä kouluterveydenhuollon terveystarkastuksissa.
Tarkastuksissa tavoitellaan kokonaisnäkemystä lapsen ja perheen tilanteesta. Etukäteen saatujen tietojen avulla työntekijä voi suunnitella tarkastuksen sisällön yksilöllisten tarpeiden mukaan sekä varata tarkastukseen sopivan ajan. Koululaisilla ja vanhemmilla taas on mahdollisuus tuoda esiin asioita, joita on muuten vaikea ottaa puheeksi.
[/quote]
Noniin, nythän tää aukes! Eli jos Korhoset ilmoittavat neuvolalle harrastavansa seksiä aina keskiviikko- sekä perjantai-aamuisin takaapäin, niin neuvolatäti katsoo, että "Jaahas, teille ei sitten sovikaan tuo keskiviikkon aamu-aika! :)))
Ja vaikkapa joku haluaisikin hankkia apunsa muualta, kuin neuvolasta niin ihan mistä parhaiten itse sitä löytää.
Kyllä työtä löytyy ilmankin, aivan taatusti. Tämä on mukavaa työtä ihanien perheiden parissa ja mielenkiintoista.
Ajattele, että joku tekee vapaaehtoisesti tällaistakin ja vielä pitää siitä? ;)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:28"]Ja miksi muka totaaliyh tarvisi automaattisesti mitään apua? Itse ainakin pärjään erittäin hyvin taloudellisesti ja psyykkisesti. Ei pakko apua kiitos! Kun sanon, että en tarvitse perhetyöntekijää yms niin todellakin tarkoitan sitä. Omaan kotiini ei tarvitse tulla kutsumutta huseeraamaan. Myöskään mistään pairsuhdeasioista en puhu teidän terkkojen kanssa. Se ei teille kuulu pätkääkään. [/quote] Eihän apua pakoteta ottamaan vastaan, vaan joku on hyvää hyvyyttä sinulle tarjonnut sitä?
[/quote]
ai ei pakoteta? Kyllä sitä hyvin vahvasti painostetaan ottamaan ettei huoli lapsesta nousisi liian korkeaksi...
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:54"]
Ehkäpä te opettajat olette samassa jamassa kritiikin suhteen. Mun mukavimpia asiakkaita yleensä ovat opettajat ja lääkärit itse. Ja monta ihanaa keskustelua olen käynyt läpi lomakkeen avulla.
[/quote]
Edelleen mua ihmetyttää, kun en ole itse koskaan joutunut kyseistä lomaketta täyttelemään, että miten ihmeessä te otatte seksielämän puheeksi 5-vuotiaan ollessa vieressä? Itse ainakin olisin kokenut tilanteen aika kiusalliseksi jos terv.hoitaja olisi alkanut moisia kysellä. Miten ihmeessä pariskunnan seksielämän tiheys liittyy lapsen kasvuolosuhteisiin? Ihmisethän on tässäkin suhteessa niin erilaisia. Ja itse asiassa sekin olisi tuntunut aika omituiselta jos olisi kyselty asunnon kokoa tms..
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:10"]
Ja sitten kun tapahtuu seuraava perhetragedia, niin huudetaan kovaan ääneen, miksi kukaan (=yhteiskunta) ei huomannut tai puuttunut.
[/quote]
Ja perhetragesian syynä on se, että vanhemmat ovat harrastaneet liian paljon/liian vähän seksiä tai vääränlaista seksiä?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:19"] THL:n sivuilta: "Esitieto- ja teemakohtaiset kyselylomakkeet ovat hyviä apuvälineitä äitiys- ja lastenneuvolan sekä kouluterveydenhuollon terveystarkastuksissa.
Tarkastuksissa tavoitellaan kokonaisnäkemystä lapsen ja perheen tilanteesta. Etukäteen saatujen tietojen avulla työntekijä voi suunnitella tarkastuksen sisällön yksilöllisten tarpeiden mukaan sekä varata tarkastukseen sopivan ajan. Koululaisilla ja vanhemmilla taas on mahdollisuus tuoda esiin asioita, joita on muuten vaikea ottaa puheeksi.
[/quote]
Noniin, nythän tää aukes! Eli jos Korhoset ilmoittavat neuvolalle harrastavansa seksiä aina keskiviikko- sekä perjantai-aamuisin takaapäin, niin neuvolatäti katsoo, että "Jaahas, teille ei sitten sovikaan tuo keskiviikkon aamu-aika! :)))
[/quote]
Niin - mä voin laittaa teille neuvolasta tekstiviestinä muistutuksen aina tiettyyn aikaan, että nyt olisi isin vuoro välillä :P Juuri sitä varten niitä kysellään... :D
Seksielämästä ei tarvitse avautua, ellei itse halua, totta puhuen.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:28"]Ja miksi muka totaaliyh tarvisi automaattisesti mitään apua? Itse ainakin pärjään erittäin hyvin taloudellisesti ja psyykkisesti. Ei pakko apua kiitos! Kun sanon, että en tarvitse perhetyöntekijää yms niin todellakin tarkoitan sitä. Omaan kotiini ei tarvitse tulla kutsumutta huseeraamaan. Myöskään mistään pairsuhdeasioista en puhu teidän terkkojen kanssa. Se ei teille kuulu pätkääkään. [/quote] Eihän apua pakoteta ottamaan vastaan, vaan joku on hyvää hyvyyttä sinulle tarjonnut sitä?
[/quote]
ai ei pakoteta? Kyllä sitä hyvin vahvasti painostetaan ottamaan ettei huoli lapsesta nousisi liian korkeaksi...
[/quote]
Vai koetko sinä sen painostamisena? Tai esitetäänkö asia sinulle sillä tavoin, että se tuntuu siltä? Tarkoituksena on tarjota apua, ei painostaa ketään. Kurjaa, että on jäänyt sellainen kokemus asiasta.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:20"]
[/quote]
[/quote]
Niin - mä voin laittaa teille neuvolasta tekstiviestinä muistutuksen aina tiettyyn aikaan, että nyt olisi isin vuoro välillä :P Juuri sitä varten niitä kysellään... :D
Seksielämästä ei tarvitse avautua, ellei itse halua, totta puhuen.
[/quote]
Niin, mistään ei tarvitse neuvolassa avautua, ellei itse halua. Neuvola on VAPAAEHTOINEN jo itsessään. Siellä ei ole pakko käydä kertaakaan.
Höps, aikuiset ihmiset. Kyllähän te tiedätte, että se on iso osa parisuhdetta, jos menee hyvin, niin seksielämäkin yleensä sujuu hyvin. Ei se neuvolalle kuulu muuten, vaan ehkäpä on keskustelun paikka, jos parisuhteessa on kovin eroavaiset näkemykset siihen liittyen, että voitaisiinko asioille tehdä jotain?
Ei niitä asioita lasten kuullen puida.
En muista että olisi kyselty mitään erikoista. Katsottiin mikä on lapsen kehitystaso ja oli ihan ok.