Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa liikenneturvallisuus sysätään jalankulkijoiden vastuulle?

Vierailija
09.12.2014 |

Elämme vuoden pimeintä aikaa, ja jatkuvasti saa kuulla samaa toitotusta heijastimista. Vuosi-pari sitten jalankulkija jäi kaupungissa suojatiellä auton alle, ja uutisen kommentit täyttyivät jalankulkijan syyllistäjistä. Jalankulkijan pitäisi vuorata itsensä heijastimiin sen sijaan, että autoilijat hidastaisivat vauhtia.

Olin pari vuotta sitten yliopistovaihdossa Ranskassa. Siellä oli loppusyksystä iltaisin ja aamuisin ihan yhtä pimeää kuin Suomessakin. Ei siellä kukaan todellakaan käyttänyt heijastinta, ja vaatetus oli jopa tummempaa kuin Suomessa. Silti autoilijat antoivat aina suojatiellä jalankulkijalle tietä, eikä siellä tarvinnut kulkea liikenteessä sydän kurkussa. Autoilijat saattoivat jopa päästää tien yli, vaikka heillä olisi ollut vihreä valo.

Samoin olin melko yllättynyt, kun jokunen vuosi sitten katsoin Ruotsin surkein kuski -ohjelmaa. Ajo-opettaja huomautti jok'ikinen kerta, jos autoilija ei päästänyt jalankulkijaa kadun yli. Suomen versiossa keskityttiin pääasiassa vaihteiden käyttöön ja pysäköimiseen.

P.S. kyllä, käytän itse heijastinta. Astun suojatielle vasta, kun olen täysin varma, että auto pysähtyy. Ei se kuitenkaan tarkoita, että tällainen asenne olisi oikein.

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:19"]

Lähdemme nyt kauppaan. Ilmeisesti täytyy hidastaa vauhtia jalankulkijan tasolle. Rajoitus on 80km/h, riittäiskö jos ajetaan 10km/h?

[/quote]

Missä päin Suomea on liikennevalottomia suojateitä tiellä, jossa on 80 km/h rajoitus?

Vierailija
2/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tällainen pieni havainto, että useimmiten ne, jotka eniten liikkuvat autolla, ovat niitä, jotka vähiten käyttävät heijastimia. Osaisko joku kertoa, mistä tällainen johtuu? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:30"]

Mutta rehellisyyden nimissä, liikenteessä on luvattoman paljon kuskeja, joiden kyky huomioida ja ennakoida on heikkoa, ja useimmilla se on ihan asenteesta kiinni. Minä ainakin mietin usein autoa ajaessani, että monilla kuskeilla on liian suuri tilannenopeus. Heti kun tulee pienikin suora, kiihdytetään, ja esimerkiksi risteyksiin, joista yleensä on joku tulossa tien yli, ajetaan niin suurella nopeudella, että ei siinä ehdi jarruttaa, jos joku tietä ylittävä onkin jäänyt huomioimatta. Monen monta kertaa on tullut mieleen, että mitä se kuski oikein ajattelee, vai ajatteleeko mitään? Jokaisen järki sanoo, että ihmisen aistit ovat rajalliset, eikä siihen voi luottaa että ei muutama sekunti sitten nähnyt ketään esimerkiksi edessä olevan suojatien vieressä. Yhtäkkiä siinä voikin olla joku, joku luulee että autoilija on hänet huomannut.

[/quote]Mitä tälle voitaisiin tehdä?  Ehdotuksia otetaan vastaan.

Vierailija
4/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:08"]

Elämme vuoden pimeintä aikaa, ja jatkuvasti saa kuulla samaa toitotusta heijastimista. Vuosi-pari sitten jalankulkija jäi kaupungissa suojatiellä auton alle, ja uutisen kommentit täyttyivät jalankulkijan syyllistäjistä. Jalankulkijan pitäisi vuorata itsensä heijastimiin sen sijaan, että autoilijat hidastaisivat vauhtia.

Olin pari vuotta sitten yliopistovaihdossa Ranskassa. Siellä oli loppusyksystä iltaisin ja aamuisin ihan yhtä pimeää kuin Suomessakin. Ei siellä kukaan todellakaan käyttänyt heijastinta, ja vaatetus oli jopa tummempaa kuin Suomessa. Silti autoilijat antoivat aina suojatiellä jalankulkijalle tietä, eikä siellä tarvinnut kulkea liikenteessä sydän kurkussa. Autoilijat saattoivat jopa päästää tien yli, vaikka heillä olisi ollut vihreä valo.

Samoin olin melko yllättynyt, kun jokunen vuosi sitten katsoin Ruotsin surkein kuski -ohjelmaa. Ajo-opettaja huomautti jok'ikinen kerta, jos autoilija ei päästänyt jalankulkijaa kadun yli. Suomen versiossa keskityttiin pääasiassa vaihteiden käyttöön ja pysäköimiseen.

P.S. kyllä, käytän itse heijastinta. Astun suojatielle vasta, kun olen täysin varma, että auto pysähtyy. Ei se kuitenkaan tarkoita, että tällainen asenne olisi oikein.

[/quote]

 

Suomessa uhri onkin aina syyllinen kaikkeen. Tässäkin tapauksessa laki katsoo että auto joka ei pysähdy suojatiellä on vain apua tarvitseva kuljettaja ja jalankulkijan pitäisi väistää.

Jos joku terrorisoi metrossa niin se on muiden vika että se yksi terrorisoi.

Tälläinen maa tämä Suomi on
[/quote]

Jos ei miellytä, niin sinullahan on aina vapaus muuttaa täältä vaikkapa Ranskaan asumaan.

Vierailija
5/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:12"]

Totta hitossa jalankulkijoiden pitää käyttää kunnon heijastimia. Mitäpä luulet, kumman on ensinnäkin helpompi huomata pimeällä (tai muulloin) vastaantulija, autoilijan vai lenkkeilijän? Mietippä tuota kysymystä tovi.

[/quote]

 

Auton pitäisi AINA pysähtyä suojatien eteen. Auton pitää ajaa kauåungissa niin hiljaa että se voi varautua kaikkeen. 
[/quote]

Ja mikähän laki tämän velvoittaa, että suojatien eteeb pitäisi AINA pysähtyä? Onkohan sulla edes ajokorttia? Epäilen viestistäsi päätellen.

Vierailija
6/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:12"]

Totta hitossa jalankulkijoiden pitää käyttää kunnon heijastimia. Mitäpä luulet, kumman on ensinnäkin helpompi huomata pimeällä (tai muulloin) vastaantulija, autoilijan vai lenkkeilijän? Mietippä tuota kysymystä tovi.

[/quote]

 

Auton pitäisi AINA pysähtyä suojatien eteen. Auton pitää ajaa kauåungissa niin hiljaa että se voi varautua kaikkeen. 
[/quote]

Ja mikähän laki tämän velvoittaa, että suojatien eteeb pitäisi AINA pysähtyä? Onkohan sulla edes ajokorttia? Epäilen viestistäsi päätellen.
[/quote]
Pitäiskö kokeilla tota kun kohta sinne kauppaan lähetään. Pysähdytään joka suojatien eteen vähäks aikaa pällistelemään. Mites kauan siinä pitäis tukkia liikennettä? Toivottavasti ei tuu takana pahemmin autoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkkin ketju täyttyi autoilijoiden puolustelusta.

Suomessa todellakin kaikki on jalankulkijoiden vika.

Vierailija
8/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen juuri suojatiellä kävellessäni auto ajoi nenäni ohi kiihdyttäen, ettei tarvitse pysähtyä ja odottaa. Aivan varmasti näki että olen suojatiellä kävelemässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:19"]

Lähdemme nyt kauppaan. Ilmeisesti täytyy hidastaa vauhtia jalankulkijan tasolle. Rajoitus on 80km/h, riittäiskö jos ajetaan 10km/h?

[/quote]

Missä päin Suomea on liikennevalottomia suojateitä tiellä, jossa on 80 km/h rajoitus?

[/quote]

En ole ko. kommentin kirjoittaja. Kirjoitin tuon toisen jossa käytin esimerkkinä myös 80km/h nopeutta ja katuvalotonta tietä.

Suomessa ei ole missään 80km/h rajoituksella suojatietä, max. rajoitus on 60km/h mihin suojatie voidaan sijoittaa. Eli minun esimerkki ei koskenut suojatietä, vaan yleistä kuljeskelua pimeällä tienpientareella.

Vierailija
10/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:15"]

Etkö tosiaan tiedä miten hanurista on ajaa, kun milloin tahansa voi jostain syöksyä joku auton eteen niin, että henkilöä ei yksinkertaisesti näe ennen kuin on liian myöhäistä? Ei ole kohtuullista vaatia, että esim. 60 km/h alueella ajettaisiin 20 km/h siksi, että jotkut tursakkeet eivät suostu käyttämään heijastimia.

[/quote]

60 kilometrin alueella ei koskaan saisi ajaa 60 kilometriä tunnissa. Se on absoluuttinen maksimi nopeus. 

Sinun pitää ajaa niin hiljaa että voit pysähtyä vaikka tien yli juoksevan ketun takia ennen kuin ajat sen päältä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:40"]

Tämäkkin ketju täyttyi autoilijoiden puolustelusta.

Suomessa todellakin kaikki on jalankulkijoiden vika.

[/quote]Millaista keskustelua suunnittelit mielessäsi, olisiko kaikkien pitänyt innostua pysähtymään aina suojatien eteen?

Vierailija
12/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:12"] Totta hitossa jalankulkijoiden pitää käyttää kunnon heijastimia. Mitäpä luulet, kumman on ensinnäkin helpompi huomata pimeällä (tai muulloin) vastaantulija, autoilijan vai lenkkeilijän? Mietippä tuota kysymystä tovi. [/quote]   Auton pitäisi AINA pysähtyä suojatien eteen. Auton pitää ajaa kauåungissa niin hiljaa että se voi varautua kaikkeen.  [/quote] En puhukkaan kaupunki ajosta tai suojateistä.

[/quote]

 

Ei sinun tarvitse nähdäkkään juoksijoita jos ne ei juokse autotiellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
14/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattijuopot/narkit ovat suurempi ongelma. Kuka takoisi noille pässinpäille järkeä päähän, jos ottaa, silloin ei ajeta! Nopeusrajoituksia tulee myös noudattaa. Noin säästyisi monta henkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:12"]

Totta hitossa jalankulkijoiden pitää käyttää kunnon heijastimia. Mitäpä luulet, kumman on ensinnäkin helpompi huomata pimeällä (tai muulloin) vastaantulija, autoilijan vai lenkkeilijän? Mietippä tuota kysymystä tovi.

[/quote]

No en nyt ihan sitä tarkoittanut, että jalankulkija voi noin vain juosta auton eteen ja olettaa, että hänet huomataan. Mutta sitäpä vaan ihmettelen, että miten pimeään vuodenaikaan selvitään niissä kymmenissä ihan yhtä pohjoisessa sijaitsevissa valtioissa, joissa kukaan ei käytä heijastinta?

Niin, ja vaikkei jalankulkijaa näkisikään kymmenien metrien päästä, niin suojatiekyltin kyllä näkee. Miksi silti niin monet kuskit painavat kaasua suojatietä lähestyessään, kun eivät kerran näe kunnolla, että onko sieltä tulossa joku? ap

[/quote]Koska he katsovat, ettei ketään ole tulossa.

[/quote]

 

Et voi katsoa että ketään ei ole tulosta vaan hiljennät kuitenkin. Niin sanoo laki. Vasta kun pääset suojatien lähelle eikä siinä ketään näy voi jatkaa matkaasi. Et todellakaan voi jatkaa hidastamatta matkaasi vaikka ei näkisikään suojatiellä ketään

Vierailija
16/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:41"]

Eilen juuri suojatiellä kävellessäni auto ajoi nenäni ohi kiihdyttäen, ettei tarvitse pysähtyä ja odottaa. Aivan varmasti näki että olen suojatiellä kävelemässä.

[/quote]Onhan niitä pöhlöjooseppeja liikenteessä ja paljon. Joten mitä tehdään?

Vierailija
17/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:15"]

Auton pitäisi AINA pysähtyä suojatien eteen.

[/quote]

No ei tietenkään pysähdellä suojateiden eteen, jos suojatien lähellä ei näytä edes olevan ketään. Liikenteen sujuvuus olisi nolla, jos tuollaista idioottimaisuutta alettaisiin harrastaa.

[/quote]

 

Et taida osata liikennesääntöjä?

Vierailija
18/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:42"]

Sinun pitää ajaa niin hiljaa että voit pysähtyä vaikka tien yli juoksevan ketun takia ennen kuin ajat sen päältä. 

[/quote]

Tälläistä ihmistä ei olekkaan tai sitten pitää ajaa 5km/h. Kun esim. orava pompaa sieltä pientareelta eteen, niin siinä ei edes Kimi Räikkönen ehdi reagoida kun se on jo alla.

Vierailija
19/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:08"] Elämme vuoden pimeintä aikaa, ja jatkuvasti saa kuulla samaa toitotusta heijastimista. Vuosi-pari sitten jalankulkija jäi kaupungissa suojatiellä auton alle, ja uutisen kommentit täyttyivät jalankulkijan syyllistäjistä. Jalankulkijan pitäisi vuorata itsensä heijastimiin sen sijaan, että autoilijat hidastaisivat vauhtia. Olin pari vuotta sitten yliopistovaihdossa Ranskassa. Siellä oli loppusyksystä iltaisin ja aamuisin ihan yhtä pimeää kuin Suomessakin. Ei siellä kukaan todellakaan käyttänyt heijastinta, ja vaatetus oli jopa tummempaa kuin Suomessa. Silti autoilijat antoivat aina suojatiellä jalankulkijalle tietä, eikä siellä tarvinnut kulkea liikenteessä sydän kurkussa. Autoilijat saattoivat jopa päästää tien yli, vaikka heillä olisi ollut vihreä valo. Samoin olin melko yllättynyt, kun jokunen vuosi sitten katsoin Ruotsin surkein kuski -ohjelmaa. Ajo-opettaja huomautti jok'ikinen kerta, jos autoilija ei päästänyt jalankulkijaa kadun yli. Suomen versiossa keskityttiin pääasiassa vaihteiden käyttöön ja pysäköimiseen. P.S. kyllä, käytän itse heijastinta. Astun suojatielle vasta, kun olen täysin varma, että auto pysähtyy. Ei se kuitenkaan tarkoita, että tällainen asenne olisi oikein. [/quote]   Suomessa uhri onkin aina syyllinen kaikkeen. Tässäkin tapauksessa laki katsoo että auto joka ei pysähdy suojatiellä on vain apua tarvitseva kuljettaja ja jalankulkijan pitäisi väistää. Jos joku terrorisoi metrossa niin se on muiden vika että se yksi terrorisoi. Tälläinen maa tämä Suomi on [/quote] mun kuulemissa tapauksissa se on niin, että autoilijan vika aina. Ihan sama polkeeko pyöräilijä yllättäen nurkan takaa alle vai leikkiikö lapsi parkkipaikalla ja autoilija ei huomaa ja ajaa päälle

[/quote]

 

Autoilijan pitää katsoa eteensä. Auto pitää pystyä koska tahansa pysähtyä. Kuljettajan pitää koko ajan pitää 100% keskittymisestä ajamisessa

Vierailija
20/136 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein jokaisessa risteyksessä pari viimeistä autoa ajaa punaisia päin. Joka ikinen työmatka näen ylinopeutta ajavia. Usein näkee kuinka suojatien eteen ei pysähdytä, vaikka ihminen seisoo siinä odottamassa ylipääsyä.

Mitä tehdään?

t.kuski

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi