Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko avioliitto merkki vahvemmasta sitoumuksesta kuin avoliitto?

Vierailija
09.12.2014 |

Mikä on palstalaisten näkemys: pidättekö avioliittoa merkkinä siitä, että pari on sitoutuneempi toisiinsa kuin vaikkapa pitkään yhdessä asunut avopari? Luoko parisuhteen virallistaminen sen lopullisen sinetin?

Kyseleepi avovaimo...

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:02"]

Olen samoilla linjoilla. Toki aina sitoutuminen on korvien välistä kiinni - eli vaikka joku olisi vain avoliitossa, niin  ei siti harkitse lähtemistä ja tietää rakastavansa - niin silti kysymys kuuluu, että miksi ei sitten halua naimisiin? Mikä estää? Jokin siellä korvien välissä.

[/quote]

Aika loukkaavaa varmasti monelle avoliitossa elävälle tuo "joku siellä korvien välissä" tai julistaa että tällainen suhde on merkityksellisempi kuin tuollainen.Uskomattoman tyhmiä yleistyksiä taas. Onko minun neljän vuoden jälkeen eron partaalla vahvasti huojuva avioliittoni jotenkin vahvempi kuin reilut 30 vuotta yhdessä olleiden kummieni avoliitto-no ei varmasti ole. Jos (kun) tämä eroon päättyy niin seuraavaa avioliittoa tuskin tulee, aivan hyvin pystyy aikuinen itsensä tunteva ihminen rakastamaan ja sitoutumaan ilman vihkikaavojakin.

Vierailija
62/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä on jotain merkitystä.

Miksi joku on avoliitossa vuosikausia, tekee lapsia ja kaikkea, mutta ei koskaan mene naimisiin. "Miksi menisin?" "Ei nykyaikana ole pakko mennä".

Sitten tulee ero, ja tämä sama ihminen löytää uuden ihmisen. Ja tietää haluavansa naimisiin, vaikka ei edes lapsia aio tehdä. Hän vain haluaa.

Vastaavanlaisia tarinoita on paljon monella eri kombinaatiolla.

Eli jokin ero siinä on, kenen kanssa haluaa naimisiin ja kenen kanssa ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:40"]Avioliiton solminut on osoittanut, että uskaltaa ja haluaa sitoutua toiseen ihmiseen ja suhteeseen. Avioliitosta ei lähdetä vain ovi kiinni paiskaamalla, vaan edessä on oikeusprosessi. Avoliitossa elävät eivät uskalla tai halua sitoutua lopullisesti, vaan toinen jalka on koko ajan oven raossa, jos vaikka löytyisi jostain parempi kumppani. Ja jos löytyy, niin se on sitten Heippa vaan, mä meen nyt. Yritä pärjäillä. Tokihan avoparit muuta väittävät, mutta totuus on sitoutumisen pelko. [/quote] Kohta 18 vuotta jalka ollut oven välissä ja odottanut sitä parempaa...jep jep. Yhteinen lapsi ja asuntolaina, joten ei tästä ihan vaan "helppo, mä meen nyt" lähdetä. Miksiköhän 1-2 vuotta naimisissa olleet eroaa??

[/quote]

Jos ukkosi ilmoittaa tänään että ei tule töistä kotiin, vaan muuttaa toisen naisen luokse, niin se oli sitten siinä. Avioliitossa olisi sentään vielä ositus edessä ja pistettäisiin omaisuus puoliksi.

[/quote]

Paitsi jos avioparilla on avioehto...

[/quote]

Kyllä siinä silti ositus hoidettaan vaikka olisi mitä ehtoja, lopputulos vaan on silloin se että kumpikin pitää omaisuutensa, tai mitä nyt siinä ehdossa onkin sovittu.

Vierailija
64/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:53"]

Ja jos täytyy olla avoliitossa eikä muka "voi" mennä naimisiin niin aina siinä haiskahtaa sellanen "et ole minulle riittävä". 

Jos toista rakastaa , ei avioliitolle pitäisi olla mitään estettä.

[/quote]

No meillä ei ole estettä mennä naimisisn, ihan hyvin voisimme.... eipä vaan ole kumpaakaan napannut alkaa järjestää asioita siihen suuntaan, eli se avioliitto ei kummallekaan ole tärkeä asia.

Oli helpompi kirjoittaa testamentti pankin lakimiehen kanssa samalla kun nosti asuntolainan, kuin ruveta soittelemaan maistraattiin.

-9-

Vierailija
65/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:40"]Avioliiton solminut on osoittanut, että uskaltaa ja haluaa sitoutua toiseen ihmiseen ja suhteeseen. Avioliitosta ei lähdetä vain ovi kiinni paiskaamalla, vaan edessä on oikeusprosessi.

Avoliitossa elävät eivät uskalla tai halua sitoutua lopullisesti, vaan toinen jalka on koko ajan oven raossa, jos vaikka löytyisi jostain parempi kumppani. Ja jos löytyy, niin se on sitten Heippa vaan, mä meen nyt. Yritä pärjäillä. Tokihan avoparit muuta väittävät, mutta totuus on sitoutumisen pelko.
[/quote]

Kerrohan sitoutumiskammoiselle sitten mitä minä hyödyn avioliitosta? En halua lapsia ikinä eli niiden takia ei tarvi mennä naimisiin. Ja mitään muuta hyötyä en avioliitosta löydäkään.
Se on vain paperin pala jossa pappi sanonu aamenen "vahvistaakseen sopimuksen". Ei mitään muuta.

Vierailija
66/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avomies on ateisti, mutta hänestä se on romanttista mennä naimisiin, ja että minusta tulee hänen wifey. Itse en niinkään innoissani ole, mutta eiköhän miehen haave toteudu. Itse ajattelen asiaa käytännönläheisemmin, esim. miehen/vaimon hankalampi vaan häipyä kun on vaikeaa jos ollaan avioliitossa. Se kertoo sitoutumishalusta ja käytännössä tekee erosta hankalamman verrattuna avoliittoon.

Vierailija
67/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:40"]Avioliiton solminut on osoittanut, että uskaltaa ja haluaa sitoutua toiseen ihmiseen ja suhteeseen. Avioliitosta ei lähdetä vain ovi kiinni paiskaamalla, vaan edessä on oikeusprosessi. Avoliitossa elävät eivät uskalla tai halua sitoutua lopullisesti, vaan toinen jalka on koko ajan oven raossa, jos vaikka löytyisi jostain parempi kumppani. Ja jos löytyy, niin se on sitten Heippa vaan, mä meen nyt. Yritä pärjäillä. Tokihan avoparit muuta väittävät, mutta totuus on sitoutumisen pelko. [/quote] Kohta 18 vuotta jalka ollut oven välissä ja odottanut sitä parempaa...jep jep. Yhteinen lapsi ja asuntolaina, joten ei tästä ihan vaan "helppo, mä meen nyt" lähdetä. Miksiköhän 1-2 vuotta naimisissa olleet eroaa??

[/quote]

Jos ukkosi ilmoittaa tänään että ei tule töistä kotiin, vaan muuttaa toisen naisen luokse, niin se oli sitten siinä. Avioliitossa olisi sentään vielä ositus edessä ja pistettäisiin omaisuus puoliksi.

[/quote]

Paitsi jos avoparilla on yhteistä omaisuutta, sekin on ositettava toisen niin halutessa.

Vierailija
68/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:16"]

[/quote]

[/quote]

Paitsi jos avioparilla on avioehto...

[/quote]

Kyllä siinä silti ositus hoidettaan vaikka olisi mitä ehtoja, lopputulos vaan on silloin se että kumpikin pitää omaisuutensa, tai mitä nyt siinä ehdossa onkin sovittu.

[/quote]

Eli tässä suhteessa tällainen avioero ei poikkea mitenkään avoerosta...

Vierailija
69/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto on juridinen sopimus. Avoliitto ei ole mitään, sillä nimellä vain kutsutaan paria joka asuaa yhdessä vailla mitään sopimusta.

Vierailija
70/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni molemmat yhtä sitovia. Toki avioliitosta on hankalampi erota.

Olen avoliitossa. Olemme keskutelleet mieheni kanssa eikä kumpikaan halua naimisiin. Me rakastamme toisiamme ja haluamme olla yhdessä.

Miksi meidän pitäisi "virallistaa" suhteemme? Tuntuisi että todistelisimme rakkauttamme muille, kirkolle, valtiolle, läheisille. Ei kiitos.

Mutta. Mielestäni häät ovat ihania ja romanttisia ja rakastan olla niissä vieraana :) 

Vierailija
71/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
72/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puolet avioliitoista purkaantuu, niin ei ne nyt niin vahvoja sitoumuksia oo, vaikka muuta väitättekin.

Vierailija
73/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:40"]Avioliiton solminut on osoittanut, että uskaltaa ja haluaa sitoutua toiseen ihmiseen ja suhteeseen. Avioliitosta ei lähdetä vain ovi kiinni paiskaamalla, vaan edessä on oikeusprosessi. Avoliitossa elävät eivät uskalla tai halua sitoutua lopullisesti, vaan toinen jalka on koko ajan oven raossa, jos vaikka löytyisi jostain parempi kumppani. Ja jos löytyy, niin se on sitten Heippa vaan, mä meen nyt. Yritä pärjäillä. Tokihan avoparit muuta väittävät, mutta totuus on sitoutumisen pelko. [/quote] Kerrohan sitoutumiskammoiselle sitten mitä minä hyödyn avioliitosta? En halua lapsia ikinä eli niiden takia ei tarvi mennä naimisiin. Ja mitään muuta hyötyä en avioliitosta löydäkään. Se on vain paperin pala jossa pappi sanonu aamenen "vahvistaakseen sopimuksen". Ei mitään muuta.

[/quote]

Pappi haistakoon pitkät paskat. Avioliitto on valtiollinen instituutio, ei se liity mitenkään uskontoon vaikka suomi nimisessä hihhulivaltiossa valtionkirkolla onkin oikeus suorittaa viranomaistehtävinä vihkimisiä.

Avioliitosta on etua kun suhde päättyy ja kaikki ne päättyy, eli hyöty myös toteutuu joko erossa tai toisen kuollessa.

Vierailija
74/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:53"]

Ja jos täytyy olla avoliitossa eikä muka "voi" mennä naimisiin niin aina siinä haiskahtaa sellanen "et ole minulle riittävä". 

Jos toista rakastaa , ei avioliitolle pitäisi olla mitään estettä.

[/quote]

No meillä ei ole estettä mennä naimisisn, ihan hyvin voisimme.... eipä vaan ole kumpaakaan napannut alkaa järjestää asioita siihen suuntaan, eli se avioliitto ei kummallekaan ole tärkeä asia.

Oli helpompi kirjoittaa testamentti pankin lakimiehen kanssa samalla kun nosti asuntolainan, kuin ruveta soittelemaan maistraattiin.

-9-

[/quote]

Testamentin voi muuten laatia ilman lakimiestäkin. Riittää, että etsii netistä valmiin pohjan, muokkaa sitä tarvittaessa itselleen sopivaksi ja pyytää kaksi todistajaa sen allekirjoittamaan. Paljon nopeampaa ja kätevämpää kuin maistraattiajan varaaminen. Hoituu lounastauolla :)

Vierailija
75/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta selvästi näkee että avioliiton merkitystä väheksyvät eivät ymmärrä sen etuja.

Vierailija
76/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:40"]Avioliiton solminut on osoittanut, että uskaltaa ja haluaa sitoutua toiseen ihmiseen ja suhteeseen. Avioliitosta ei lähdetä vain ovi kiinni paiskaamalla, vaan edessä on oikeusprosessi. Avoliitossa elävät eivät uskalla tai halua sitoutua lopullisesti, vaan toinen jalka on koko ajan oven raossa, jos vaikka löytyisi jostain parempi kumppani. Ja jos löytyy, niin se on sitten Heippa vaan, mä meen nyt. Yritä pärjäillä. Tokihan avoparit muuta väittävät, mutta totuus on sitoutumisen pelko. [/quote] Kerrohan sitoutumiskammoiselle sitten mitä minä hyödyn avioliitosta? En halua lapsia ikinä eli niiden takia ei tarvi mennä naimisiin. Ja mitään muuta hyötyä en avioliitosta löydäkään. Se on vain paperin pala jossa pappi sanonu aamenen "vahvistaakseen sopimuksen". Ei mitään muuta.

[/quote]

Avioliittosopimus on juridinen sopimus, ei mikään "papin aamen". Siinä sovitaan tietyistä taloudellisista seikoista yhteiselon aikana, ja mahdollisen eron ja kuolemantapauksen sattuessa. Oletko ottanut selvää miten esimerkiksi yhteisen asuntonne käy jos puolisosi kuolee? Onko teillä keskinäinen testamentti? Entä jos puolisosi vammautuu vakavasti ja on pysyvästi loppuikänsä koomassa ja tajuton? Sinulla ei ole sananvaltaa hänen hoitonsa suhteen.

Vierailija
77/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha, kysymys kuului "pidättekö avioliittoa merkkinä siitä, että pari on sitoutuneempi toisiinsa" ja täällä avioliittoa ainoana oikeana pitävät puhuvat lähinnä juridisista sopimuksista, yksiköistä ja omaisuuden puolittamisesta. Eli materiasta. Jotenkin kyllä ymmärrän tuon kysymyksen ja yleensäkin parisuhteen syvimmän olemuksen toisin...

Vierailija
78/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en yhtään ymmärrä, mitä virkaa on mennä kihloihin? Nämä avoliiton puolesta puhujat ovat kuitenkin kihloissa ("katsokaa kaikki ihmiset, että olen sitoutunut"), mutta eivät halua naimisiin ("ei minun tarvitse vakuuttaa muille olevani sitoutunut").

Tässä on jokin ihme ristiriita...

Vierailija
79/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:25"]

Tästäkin ketjusta selvästi näkee että avioliiton merkitystä väheksyvät eivät ymmärrä sen etuja.

[/quote]

Ei ne edes tiedä mitä se koko sopimus tarkoittaa. Puhuvat jostain papin aamenista vaikkei niillä ole mitään tekemistä lakipykälien kanssa. Avioliitto on kaikkea muuta kuin romanttinen ja/tai uskonnollinen liitto. Se on juridinen sopimus, ja tottakai sopimuksen laatiminen osoittaa suurempaa sitoutumista liittoon kuin se, ettei mitään ole sovittu virallisesti.

Vierailija
80/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:25"]

[/quote]

Ei ne edes tiedä mitä se koko sopimus tarkoittaa. Puhuvat jostain papin aamenista vaikkei niillä ole mitään tekemistä lakipykälien kanssa. Avioliitto on kaikkea muuta kuin romanttinen ja/tai uskonnollinen liitto. Se on juridinen sopimus, ja tottakai sopimuksen laatiminen osoittaa suurempaa sitoutumista liittoon kuin se, ettei mitään ole sovittu virallisesti.

[/quote]

niin eli avioliitto on vain juridinen sopimus. Onpas houkutteleva määritelmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi