Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko avioliitto merkki vahvemmasta sitoumuksesta kuin avoliitto?

Vierailija
09.12.2014 |

Mikä on palstalaisten näkemys: pidättekö avioliittoa merkkinä siitä, että pari on sitoutuneempi toisiinsa kuin vaikkapa pitkään yhdessä asunut avopari? Luoko parisuhteen virallistaminen sen lopullisen sinetin?

Kyseleepi avovaimo...

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:40"]

Avioliiton solminut on osoittanut, että uskaltaa ja haluaa sitoutua toiseen ihmiseen ja suhteeseen. Avioliitosta ei lähdetä vain ovi kiinni paiskaamalla, vaan edessä on oikeusprosessi.

Avoliitossa elävät eivät uskalla tai halua sitoutua lopullisesti, vaan toinen jalka on koko ajan oven raossa, jos vaikka löytyisi jostain parempi kumppani. Ja jos löytyy, niin se on sitten Heippa vaan, mä meen nyt. Yritä pärjäillä. Tokihan avoparit muuta väittävät, mutta totuus on sitoutumisen pelko.

[/quote]

Ai sitoutumisen pelko, juupa juu ;) Olen ollut avomieheni kanssa yhdessä 13 vuotta. Olemme kokeneet yhdessä kaiken mahdollisen ja tiedämme todella löytänemme sen oikean. Olemme kihloissa ja aiomme mennä heti naimisiin kun voimme. Onko meidän suhteemme vähemmän vakava kuin esimerkiksi erään ystävämme, joka meni vuoden seurustelun jälkeen naimisiin ja erosi (valitettavasti) puolen vuoden jälkeen?

En suoraan sanoen ymmärrä tätä toisten parisuhteiden mollaamista ja aliarvioimista. Jos omassa parisuhteessa on kaikki hyvin, niin siihen ei ole tarvetta.

[/quote] Miks ette voi mennä naimisiin? Maistraattiin tai kirkkoon vaan. Ei tollasta olekkaan ettei voi mennä naimisiin =D

Vierailija
82/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:20"]

Paitsi jos avoparilla on yhteistä omaisuutta, sekin on ositettava toisen niin halutessa.

[/quote]

Toimenpide ei ole silloin ositus vain omaisuuden erottelu, eli pyydetään tarvittaessa ulkopuolinen ratkomaan että mikä on kummankin omaisuutta ja miten yhteiset jaetaan.

Toinen saa kissan ja toinen koiran ja loput menee juristille palkkioksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle henkilökohtaisesti avioliitto on se viimeinen sinetti ja ollaan naimisissa. Muiden liitot ei varsinaisesti kiinnosta, kukin tyylillään.

Vierailija
84/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:28"]

Minä taas en yhtään ymmärrä, mitä virkaa on mennä kihloihin? Nämä avoliiton puolesta puhujat ovat kuitenkin kihloissa ("katsokaa kaikki ihmiset, että olen sitoutunut"), mutta eivät halua naimisiin ("ei minun tarvitse vakuuttaa muille olevani sitoutunut").

Tässä on jokin ihme ristiriita...

[/quote]

Mitä jos huolehtisit omista asioistasi? Ihmisillä voi olla tuohon monta syytä, kuten rahan kerääminen, valmistuminen, vakituisen työpaikan löytäminen, terveysseikat jne. Mulla ei ole ainakaan mitään tarvetta vakuuttaa muille, kuinka sitoutunut olen. Se on ihan oma asiani.

Vierailija
85/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:27"]

Hahaha, kysymys kuului "pidättekö avioliittoa merkkinä siitä, että pari on sitoutuneempi toisiinsa" ja täällä avioliittoa ainoana oikeana pitävät puhuvat lähinnä juridisista sopimuksista, yksiköistä ja omaisuuden puolittamisesta. Eli materiasta. Jotenkin kyllä ymmärrän tuon kysymyksen ja yleensäkin parisuhteen syvimmän olemuksen toisin...

[/quote]

Eikö sitoutuminen tarkoita sinulle muuta kuin henkistä sitoutumista? Minusta se tarkoittaa myös käytännön asioita, taloudellista ja laillista sitoutumista, sitä että ajatellaan myös muuta kuin rakastunutta henkistä hömppää.

Vierailija
86/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki parit jotka ovat menneet naimisiin tuttavapiirissä, ovat eronneet - jokainen.

Itse olen avoliitossa, jo 10v. Lapsi täyttää vuoden kohta. En halua mihinkään kirkkoon papin eteen kuulemaan mitään jorinoita "Olette tulleet Jumalan kasvojen eteen....."

Eikä edes maistraatissa. Se on Jumalan liitto, enkä siihen usko. Lapsi perii isänsä ihan samalla tavalla, oli sitten naimisissa tai ei.

Vierailija
87/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:25"]

Tästäkin ketjusta selvästi näkee että avioliiton merkitystä väheksyvät eivät ymmärrä sen etuja.

[/quote]

Ei ne edes tiedä mitä se koko sopimus tarkoittaa. Puhuvat jostain papin aamenista vaikkei niillä ole mitään tekemistä lakipykälien kanssa. Avioliitto on kaikkea muuta kuin romanttinen ja/tai uskonnollinen liitto. Se on juridinen sopimus, ja tottakai sopimuksen laatiminen osoittaa suurempaa sitoutumista liittoon kuin se, ettei mitään ole sovittu virallisesti.

[/quote]

niin eli avioliitto on vain juridinen sopimus. Onpas houkutteleva määritelmä.

[/quote]

No näin se vaan on. Eihän se liiton laatuun hyvänen aika mitään vaikuta. Avioliitossa on vaan selvämmät säännöt eron ja kuoleman varalle, leski tai heikompi osapuoli on otettu paremmin huomioon.

Avioliiton väheksyjät eivät todellakaan näytä ymmärtävän että mitä avioliitto tarkoitta, typerimmät puhuu jostain papin aamenistakin.

Vierailija
88/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:31"]

Minä taas en yhtään ymmärrä, mitä virkaa on mennä kihloihin? Nämä avoliiton puolesta puhujat ovat kuitenkin kihloissa ("katsokaa kaikki ihmiset, että olen sitoutunut"), mutta eivät halua naimisiin ("ei minun tarvitse vakuuttaa muille olevani sitoutunut").

[/quote]

Mitä jos huolehtisit omista asioistasi? Ihmisillä voi olla tuohon monta syytä, kuten rahan kerääminen, valmistuminen, vakituisen työpaikan löytäminen, terveysseikat jne. Mulla ei ole ainakaan mitään tarvetta vakuuttaa muille, kuinka sitoutunut olen. Se on ihan oma asiani.

[/quote]

Jos ostat sormuksen, niin sitten vakuutat sitä muille... jos olet vain avoliitossa ilman sormusta, niin sittenhän se on ihan vain sinun oma asiasi.

Vierailija
89/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:22"]

Mielestäni molemmat yhtä sitovia. Toki avioliitosta on hankalampi erota.

Olen avoliitossa. Olemme keskutelleet mieheni kanssa eikä kumpikaan halua naimisiin. Me rakastamme toisiamme ja haluamme olla yhdessä.

Miksi meidän pitäisi "virallistaa" suhteemme? Tuntuisi että todistelisimme rakkauttamme muille, kirkolle, valtiolle, läheisille. Ei kiitos.

Mutta. Mielestäni häät ovat ihania ja romanttisia ja rakastan olla niissä vieraana :) 

[/quote]

Siksi että teidänkin liittonne vielä loppuu jonain päivänä.

Vierailija
90/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:40"]

Avioliiton solminut on osoittanut, että uskaltaa ja haluaa sitoutua toiseen ihmiseen ja suhteeseen. Avioliitosta ei lähdetä vain ovi kiinni paiskaamalla, vaan edessä on oikeusprosessi.

Avoliitossa elävät eivät uskalla tai halua sitoutua lopullisesti, vaan toinen jalka on koko ajan oven raossa, jos vaikka löytyisi jostain parempi kumppani. Ja jos löytyy, niin se on sitten Heippa vaan, mä meen nyt. Yritä pärjäillä. Tokihan avoparit muuta väittävät, mutta totuus on sitoutumisen pelko.

[/quote]

Ai sitoutumisen pelko, juupa juu ;) Olen ollut avomieheni kanssa yhdessä 13 vuotta. Olemme kokeneet yhdessä kaiken mahdollisen ja tiedämme todella löytänemme sen oikean. Olemme kihloissa ja aiomme mennä heti naimisiin kun voimme. Onko meidän suhteemme vähemmän vakava kuin esimerkiksi erään ystävämme, joka meni vuoden seurustelun jälkeen naimisiin ja erosi (valitettavasti) puolen vuoden jälkeen?

En suoraan sanoen ymmärrä tätä toisten parisuhteiden mollaamista ja aliarvioimista. Jos omassa parisuhteessa on kaikki hyvin, niin siihen ei ole tarvetta.

[/quote] Miks ette voi mennä naimisiin? Maistraattiin tai kirkkoon vaan. Ei tollasta olekkaan ettei voi mennä naimisiin =D

[/quote]

Anteeksi, mutta ne syyt eivät kuulu sinulle. Ei kannattaisi puhua asioista, joista ei mitään ymmärrä.

Vierailija
91/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas lapsellisia kommentteja muka aikuisilta ihmisiltä ja osoitus todellisesta järjen köyhyydestä ja käytöstapojen puutteesta alkaa totena kertomaan millainen jonkun toisen parisuhde on tai ei ole, siitä kun ei voi tietää yhtään mitään muut kuin asianomaiset itse. Tosin kun täällä pörräävästä porukasta kyse niin eipä tule tämä sivistyksen puute taaskaan yllätyksenä. Voihan sitä omaa kilpeään koittaa kiillottaa mutta silloin ei kannattaisi sortua mustavalkoisiin yleistyksiin. Vastaus otsikon kysymykseen: ei ole. Riippuu täysin pariskunnasta ja heidän suhteestaan.

Vierailija
92/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:25"]

Tästäkin ketjusta selvästi näkee että avioliiton merkitystä väheksyvät eivät ymmärrä sen etuja.

[/quote]

Ei ne edes tiedä mitä se koko sopimus tarkoittaa. Puhuvat jostain papin aamenista vaikkei niillä ole mitään tekemistä lakipykälien kanssa. Avioliitto on kaikkea muuta kuin romanttinen ja/tai uskonnollinen liitto. Se on juridinen sopimus, ja tottakai sopimuksen laatiminen osoittaa suurempaa sitoutumista liittoon kuin se, ettei mitään ole sovittu virallisesti.

[/quote]

niin eli avioliitto on vain juridinen sopimus. Onpas houkutteleva määritelmä.

[/quote]

No niinhän se on. Mitä sä luulit että se on? Ihan ihmisen laatima sopimus, jossa määritellään mitä kahden ihmisen välisessä yhteiselossa tapahtuu liiton aikana ja sen loputtua eroon tai kuolemaan.

Vierailija
93/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:33"]

[/quote]

[/quote]

Jos ostat sormuksen, niin sitten vakuutat sitä muille... jos olet vain avoliitossa ilman sormusta, niin sittenhän se on ihan vain sinun oma asiasi.

[/quote]

Höpö höpö. Sormuksella on minulle muu funktio.

Vierailija
94/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha, kysymys kuului "pidättekö avioliittoa merkkinä siitä, että pari on sitoutuneempi toisiinsa" ja täällä avioliittoa ainoana oikeana pitävät puhuvat lähinnä juridisista sopimuksista, yksiköistä ja omaisuuden puolittamisesta. Eli materiasta. Jotenkin kyllä ymmärrän tuon kysymyksen ja yleensäkin parisuhteen syvimmän olemuksen toisin...

[/quote]

Avioliitto on situoutuneempi, koska se on sopimus. Mitä kohtaa et tajua?

Vierailija
95/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eikö sitoutuminen tarkoita sinulle muuta kuin henkistä sitoutumista? Minusta se tarkoittaa myös käytännön asioita, taloudellista ja laillista sitoutumista, sitä että ajatellaan myös muuta kuin rakastunutta henkistä hömppää.

[/quote]

No mutta jos avioliittoon ollaan niin kovin sitoutuneita niinkuin tämän ketjun viesteistä saa käsityksen niin ei kai tuollaisia eron sattuessa kuka saa mitä-asioita pitäisi silloin edes miettiä?

Vierailija
96/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:33"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Höpö höpö. Sormuksella on minulle muu funktio.

[/quote]

No, kerrotko minulle, mikä muu funktio? Kuiulisin mielelläni.

Vierailija
97/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi unohtaa sitä, että avioliitossa eron sattuessa on harkinta-ajat ja kaikki, ei ole niin yksinkertaista vain lähteä ja häipyä. Avoliitossa voit vaan pakata kamas ja häipyä ja unohtaa koko suhteen näin periaatteessa...

Näin tein itsekin 15 v kestänen avoliiton jälkeen, mies hinkui naimisiin, itse en nähnyt tarvetta sille, kai se pääkoppakin jossain syvälla sen tiesi, etten ihan 100% tosissaan siihen miehen voinut sitoutua. Oltiin vaan suhteessa, kun oltiin niin pitkään jo oltu yhdessä ja oli yhteinen talokin ja auto mutta sitten kun erosin niin löysin uuden miehen ja heti tuli tunne että tähän haluan sitoutua 110% ja mentiinkin pian naimisiin.

Vierailija
98/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:35"]

Onpas lapsellisia kommentteja muka aikuisilta ihmisiltä ja osoitus todellisesta järjen köyhyydestä ja käytöstapojen puutteesta alkaa totena kertomaan millainen jonkun toisen parisuhde on tai ei ole, siitä kun ei voi tietää yhtään mitään muut kuin asianomaiset itse. Tosin kun täällä pörräävästä porukasta kyse niin eipä tule tämä sivistyksen puute taaskaan yllätyksenä. Voihan sitä omaa kilpeään koittaa kiillottaa mutta silloin ei kannattaisi sortua mustavalkoisiin yleistyksiin. Vastaus otsikon kysymykseen: ei ole. Riippuu täysin pariskunnasta ja heidän suhteestaan.

[/quote]

Kuka arvostelee ja mollaa? Jos kysytään mielipidettä onko avioliitto mielestäsi osoitus suuremmasta sitoutumisesta liittoon, niin eikö siihen saa vastata mitä mieltä on? Tietysti sopimuksen laatiminen virallisesti osoittaa suurempaa sitoutumista kuin laatimatta jättäminen. Jokainen saa olla henkisesti ihan niin sitoutunut kuin haluaa, oli avossa tai aviossa, mutta juridisesti avioliitto on sitoutumisen merkki.

Vierailija
99/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto on laiskan ihmisen tapa huolehtia siitä, että itsellä on jotain oikeuksia puolisonsa asioihin ja puolisonsa omaisuuteen suhteen päättyessä (ero tai toisen kuolema). "Jotain oikeuksia" tarkoittaa siis sitä, että voi toimia puolisonsa lähiomaisena, päättää hänen hoidostaan jos hän ei itse voi, on avio-oikeus toisen omaisuuteen (ja vastavuoroisesti puolisolla sitten myös omaan omaisuuteen) jne.. Nämä voisi hoitaa myös keskinäisellä testamentilla ja vaikka millä sopimuksilla ja elää avoliitossa, mutta ne pitäisi itse osata hoitaa.

Sitoutumisen asteesta pelkästään avioliitto ei mielestäni kerro mitään.

-22 v yhdessä miehensä kanssa, 12 v naimisissa.

Vierailija
100/144 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ette voi mennä naimisiin? Maistraattiin tai kirkkoon vaan. Ei tollasta olekkaan ettei voi mennä naimisiin =D

[/quote]

No, sä voit tulla järjestämään meille maistraatihäät, sitten ollaan naimisissa ja sinulla hyvä mieli. Mulla ei ole mitään tarvetta pikkurilliänikään heilauttaa asian eteen. Mun (ja miehen) elämä on ihan ok näinkin.

-9-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan