Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rääkyvä lapsi kaupassa

Vierailija
08.12.2014 |

Äsken kaupassa asioidessa meni taas kyllä niin tunteisiin yksi kasvattamaton mukula. Istui kärryissä ja hakkasi niitä ja aivan tajuton huutaminen ja rääkyminen. Vanhemmat katsoivat vieressä isille luistimia.

Eikö vanhemmat voi sen verta ajatella muita ihmisiä että pitäisivät huolen siitä että se lapsi ei häiritsisi muiden ostosreissua?? Kaikki eivät välttämättä katso lastanne samanlaisena pikku pirpulana kuin te.

Kommentit (176)

Vierailija
61/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 16:10"]

Seurasin eilen marketissa, arviolta 3v. lasta, joka pelokkaana katseli, miten toinen samanikäinen riehuja yritti saada tahtoaan läpi. Äideistä jo näki, kummalle riiviö kuuluu.

[/quote]

Niinpä. Vaikka joskus kyse voi olla erityisen haastavasta temperamentista, niin kyllä se kasvuympäristökin laittaa leimansa. Supermammat ei vain asiaa halua myöntää.

Vierailija
62/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin välittömästi tehnyt ls-ilmoituksen jos lasta kuskataan vielä kauppaan noin myöhään illasta! Ei ihme jos rääkyi kun kuuluisi olla kotona nukkumassa tuohon aikaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on ajat muuttuneet. Kun minä olin lapsi (syntynyt v86), niin ei tullut kuulonkaan, että olisin saanut huutaa ja raivota kaupassa, koska meidän pikku irmaa kiukuttaa, semmosia ne lapset on, miten ne lapset muuten oppii jne. Ei, jos huutokonsertti alkoi, isä vei minut ulos, tai autoon, enkä päässyt kauppareissuille, jos olin käyttäytynyt huonosti. Aika nopeasti opin, ettei kannata kinuta, eikä huutaa, koska kauppa ei ole oikea paikka siihen. Siellä on muitakin ihmisiä.

Ihanko todella nykyään vanhemmat eivät osaa nähdä sitä vaihtoehtoa, että poistutaan raivarin ajaksi? Vaikka autoon tai tuulikaapiin tai ulos? Annatte pikku nico- Petterin huutaa, koska miten se muuten oppii?? Ette voi olla noin avuttomia!

Vierailija
64/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne kakarat jotka kaupan ulkopuolella polttaa röökii ja vetää energiajuomia! Räkivät kaupan edustan ja kerjäävät tuntemattomilta, että kävisivät lisää tupakkaa... Sen ikäisten täytyisi jo älytä käyttäytyä...mutta vanhemmatpa ei huomaa mtn kun oma kullannuppu siellä leikkii kovista :D

Vierailija
65/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistäkin kommenteista, kanssakansalaisten häiritsemisen puolustelusta, ja ennen kaikkea siitä että se uhmaikäinen pentu ärsyttää kaikessa rääynnässään huomattavasti vähemmän kuin sen kakaran etikettiä tuntemattomat, ignorantit ja tapakulttuurista tietämättämät vanhemmat. 

Vierailija
66/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:49"]

Kyllä muakin vähän riipaisi tänään kun n. kuukauden ikäistä vauvaa huudatettiin huonekalu-sisustusmyymälässä...ihan kuin ne sisustusjutut olis niin tärkeitä, etteivois odottaa parempaa hetkeä. Eikä se meille kanssaihmisillekään hauskaa ole kuunnella pikkuisen itkua. Olisi tehnyt mieli sanoa, että anna niin imetän vauvaasi kun se selvästi on nälkäinen!

[/quote]

Ja sitten taas et ehkä tiedä yhtään, mistä on kyse.

Ystäväni vauva oli tällainen vaativa vauva (nykyään pieni herrasmies ja paljon kiltimpi kuin omani helppo vauva). Ennen ruokaa oli pakko huutaa pää punaisena, vaikka kuinka sitä rintaa tyrkytettiin. Ruoan loppumisen jälkeen oli pakko protestoida kovaäänisesti, vaikka jatkaakin olisi saanut halutessaan. Ennen unia kun väsytti niin taas piti kiljua, kunnes nukahti uupuneena. Vauva oli suuritarpeinen ja äänekäs. Vietimme päivää ostoskeskuksessa ja ystäväni vauva oli poissa toltaltaan siitä, ettei oltukaan ehkä tutussa ympäristössä tai tutuissa hajuissa. Taas huusi eikä tullut syömisestäkään oikein mitään. Ystäväni päätti lähteä kävelylle, josko vauva nukahtaisi vaunujen heijaamiseen (ei rauhoittunut sylissä, ei huolinut rintaa eikä mikään ollut hyvin) ja samalla sitten minä ja muut asiakkaat voisimme syödä rauhassa. Ystäväni ei ollut ehtinyt kovinkaan kauas, kun joku  kaltaisesi besserwisser säntäsi paikalle sättimään,miten hän ei sylittele ja syötä vauvaa vaan antaa vain huutaa vaunuissa.

Sinä et voi tietää, mikä sillä vauvalla on hätänä etkä voi tietää, mitä kaikkea se vanhempi on tehnyt sen vauvan eteen. Kun vauva on suuritarpeinen, vanhemmilla on muutenkin koko ajan paha mieli ja hätä siitä, tekeekö nyt varmasti kaiken oikein eikä yhtään auta se, että paikalle tunkee muka-tietäjiä tuputtamaan itsestäänselviä neuvoja. Ystäväni mies sai kerran vanhalta mummolta kunnon sättimisen, kun seisoi kassalla odottamassa ystävääni huutava vauva sylissään. Mummo tiuskaisi, että ei ne miehet osaa vauvoja hoitaa, miksi edes yrittävät. Olipas siinä hauska tuoreen isän seisoskella.

Miksi ihmeessä ei voi olla ystävällinen? Mitä jos menisit sen vaunuja lykkyvän äidin luo ja kysyisit, voitko olla avuksi? Mitä jos ehdotat sille huutavaa vauvaa pitellevälle isälle, että voit pidellä vauvaa hetken, kun nämä monesti hämmentyvät muutoksesta ja lopettavat siksi huutamisen?

[/quote]

Luonne periytyy. Hankkikaa lapsi hiljaisen hissukan kanssa, älkää jakako pesää ilman kortonkia sille moniongelmaiselle ylivilkkaalle elämäntapatyöttömälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 23:32"]

Voi herranen aika. Onko nää ihmiset AV:lla mahdollisesti orpoja ja/tai aivottomia? Teidän omat vanhemmatkaan eivät ole ikinä vieneet teitä kauppaan kun olette olleet lapsia? Minä ainakin vien lapseni juuri siihen kauppaan mihin olen menossa, lapset lähes aina mukana ( isä reissutöissä). Isommalla on ensimmäinen uhmakausi meneillään (3v) ja välillä huutaa/kiljuu esim. kassajonossa jostain aivan käsittämättömästä syystä. Tähän mennessä kanssajonottajat ovat lähinnä osoittaneet sympaattisia katseita tai hyväntahtoista hymyilyä. Minä aion todellakin vastedeskin ottaa lapseni mukaan ostoskeskuksiin ja ruokakauppoihin ja jopa postiin, pankkiin, kukkakauppaan, koruliikkeeseen, vaateliikkeeseen tms. Jos aikuisia ihmisiä se häiritsee niin ei kyllä mun maailmaa hetkauta suuntaan eikä toiseen. Aikuiset lapsettomat käykööt kaupassa sitten vaikka klo 19 jälkeen jos niin häiritsee muiden elämän äänet, tuohon aikaan ei enää juuri lapsiperheitä liikenteessä.

[/quote]

Urpo. 

Vierailija
68/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sanotaan, "ettei lapsi mene rikki itkemisestä", mutta näköjään aika moni "aikuinen" menee lapsen itkusta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 00:55"]Kylläpä on ajat muuttuneet. Kun minä olin lapsi (syntynyt v86), niin ei tullut kuulonkaan, että olisin saanut huutaa ja raivota kaupassa, koska meidän pikku irmaa kiukuttaa, semmosia ne lapset on, miten ne lapset muuten oppii jne. Ei, jos huutokonsertti alkoi, isä vei minut ulos, tai autoon, enkä päässyt kauppareissuille, jos olin käyttäytynyt huonosti. Aika nopeasti opin, ettei kannata kinuta, eikä huutaa, koska kauppa ei ole oikea paikka siihen. Siellä on muitakin ihmisiä.

Ihanko todella nykyään vanhemmat eivät osaa nähdä sitä vaihtoehtoa, että poistutaan raivarin ajaksi? Vaikka autoon tai tuulikaapiin tai ulos? Annatte pikku nico- Petterin huutaa, koska miten se muuten oppii?? Ette voi olla noin avuttomia!
[/quote] nico-petteri, huoh, keksi jo jotain parempaa.

Vierailija
70/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 06:41"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 23:32"]

Voi herranen aika. Onko nää ihmiset AV:lla mahdollisesti orpoja ja/tai aivottomia? Teidän omat vanhemmatkaan eivät ole ikinä vieneet teitä kauppaan kun olette olleet lapsia? Minä ainakin vien lapseni juuri siihen kauppaan mihin olen menossa, lapset lähes aina mukana ( isä reissutöissä). Isommalla on ensimmäinen uhmakausi meneillään (3v) ja välillä huutaa/kiljuu esim. kassajonossa jostain aivan käsittämättömästä syystä. Tähän mennessä kanssajonottajat ovat lähinnä osoittaneet sympaattisia katseita tai hyväntahtoista hymyilyä. Minä aion todellakin vastedeskin ottaa lapseni mukaan ostoskeskuksiin ja ruokakauppoihin ja jopa postiin, pankkiin, kukkakauppaan, koruliikkeeseen, vaateliikkeeseen tms. Jos aikuisia ihmisiä se häiritsee niin ei kyllä mun maailmaa hetkauta suuntaan eikä toiseen. Aikuiset lapsettomat käykööt kaupassa sitten vaikka klo 19 jälkeen jos niin häiritsee muiden elämän äänet, tuohon aikaan ei enää juuri lapsiperheitä liikenteessä.

[/quote]

Urpo. 
[/quote] Poru, pienestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 22:21"]

Miksi se puoliso ei voi olla lapsen kanssa kotosalla, kun toinen hoitaa asioita? Jos kyseessä ei ole yh.

[/quote]

Ja taas tämä.. Kaikki ihmiset eivät tee toimistotunteja. Esimerkiksi oman mieheni virallinen työaika on 8:00-18:00, mutta päivät alkavat yleensä siinä seitsemän maissa ja kotona hän on joskus vasta illalla. Kaupassa on kuitenkin käytävä, ja aina se ei vain onnistuttu lapset olisivat hänellä sen aikaa. Ei, emme käy viikonloppuisin kaupassa, teemme silloin asioita yhdessä. 

 

Vierailija
72/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kehitysvammainen lapsi, älyllinen ja motorinen kehitys on taaperon tasolla. Tämä ei näy päällepäin. Joskus hän osaa käyttäytyä ja joskus ei, sitä ei voi ennakoida. Olemme keskustelleet asiasta terapeuttien kanssa ja heidän mukaansa on ehdottoman tärkeää käydä sosiaalisissa tilanteissa lapsen kanssa, jotta hän oppii. Hän ta me emme voi hänen kehitysvammaansa vaikuttaa, mutta yritämme parhaamme, että hänestä tulee vielä 'kunnon kansalainen' joka on mahdollisimman omatoiminen. Siispä toivon ymmärrystä. Täydellisessä maailmassa olisi ihana elää, mutta sellaista ei ole olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä oikein vaivaa?

Ei 80-luvulla saanut yksikään mukula rääkyä mielenosoitustaan ääneen kaupassa. Jos ei komennosta oltu hiljaa, lähdettiin vanhemman kanssa autoon/ulos rauhoittumaan ja jos vanhempi oli yksin, niin sitten ostokset odotti sisällä. Eikä lasta kukaan syytä mistään. Oli sitten 1kk joka ei tajua mitään tai 3 v. uhmis leluhyllyllä, kirkumisääni häiritsee muita ja vanhempi vie lapsen ulos.

Toki ennenkin sai itkeä, nauraa ja ilakoida, mutta semmoinen nykypäivän kirkuminen ja rääkyminen oli kielletty ja ihan syystä. Lasten ääniä pitää sietää, mutta ei kaikki lapsen aikaansaamat äänet ole normaalin olemisen piirissä. Ennen osattiin hävetä sitä, että lapsi oikeasti kirkuu niin että muiden ärsytyskynnys ylittyy ja korviin koskee. Nykyään elämisen ääniä tuntuu olevan kaikki, mitä lapsi keksii tehdä eikä ole mitään rajoja. Mitähän lapsi oppii siitä, että muiden pitää häntä ja hänen huutoaan vaan sietää?

Vierailija
74/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 23:30"]

Miten nämä ihmiset kuvittelee, että se lapsi oppii olemaan siellä kaupassa/ravintolassa/yms. jos ei se koskaan käy kyseisessä paikassa?

[/quote]

Miten te ihmiset kuvittelette  että se lapsi oppii olemaan siellä kaupassa/ravintolassa/yms, jos se saa käyttäytyä siellä ihan miten haluaa? Kumma kun tuo "julkinen koulutus" ei koskaan kuitenkaan sisällä sitä koulutusta, vaan sillä aina perustellaan miksi lapset saa huutaa ja mekastaa julkisella paikalla.

Kummallista, miten useat vanhemmat tuntuvat oikein pyrkivän provosoimaan lapsia vihaavia ihmisiä. Joku kerta kun jollakin pimahtaa se teidän kersan huudon kuuntelu, ja kersalle tulee hengen lähtö, niin voi tulla mieleen että ehkä olisi tosiaan voinut edes yrittää hieman hillitä sitä karjuntaa. Silloin minä hymyilen kun luen iltalehtien otsikot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 07:06"]

Meillä on kehitysvammainen lapsi, älyllinen ja motorinen kehitys on taaperon tasolla. Tämä ei näy päällepäin. Joskus hän osaa käyttäytyä ja joskus ei, sitä ei voi ennakoida. Olemme keskustelleet asiasta terapeuttien kanssa ja heidän mukaansa on ehdottoman tärkeää käydä sosiaalisissa tilanteissa lapsen kanssa, jotta hän oppii. Hän ta me emme voi hänen kehitysvammaansa vaikuttaa, mutta yritämme parhaamme, että hänestä tulee vielä 'kunnon kansalainen' joka on mahdollisimman omatoiminen. Siispä toivon ymmärrystä. Täydellisessä maailmassa olisi ihana elää, mutta sellaista ei ole olemassa.

[/quote]

Kiitos kommentista. Hyvä muistutus siitä kaikille tyhjänmarisijoille, että heidän "päänsärkynsä" ja valituksen aiheensa tääläkin palstalla ovat usein niin triviaaleja. Toisilla taas jokainen päivä on iso haaste selvitä arjesta, koska ongelmat ovat todellisia.

Vierailija
76/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 07:23"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 23:30"]

Miten nämä ihmiset kuvittelee, että se lapsi oppii olemaan siellä kaupassa/ravintolassa/yms. jos ei se koskaan käy kyseisessä paikassa?

[/quote]

Miten te ihmiset kuvittelette  että se lapsi oppii olemaan siellä kaupassa/ravintolassa/yms, jos se saa käyttäytyä siellä ihan miten haluaa? Kumma kun tuo "julkinen koulutus" ei koskaan kuitenkaan sisällä sitä koulutusta, vaan sillä aina perustellaan miksi lapset saa huutaa ja mekastaa julkisella paikalla.

Kummallista, miten useat vanhemmat tuntuvat oikein pyrkivän provosoimaan lapsia vihaavia ihmisiä. Joku kerta kun jollakin pimahtaa se teidän kersan huudon kuuntelu, ja kersalle tulee hengen lähtö, niin voi tulla mieleen että ehkä olisi tosiaan voinut edes yrittää hieman hillitä sitä karjuntaa. Silloin minä hymyilen kun luen iltalehtien otsikot. 

[/quote], jonka

Päivän paras! Ilmeisesti oletat tapaavasi jotain koirakoulutuksen kaltaista simputtamista ym. kanssakäymistä lasten kanssa, kun arvon persoonasi lähtee kauppaan - silloihan kaikkien pitää kumartaa, mieluiten Finlandia hymnin soidessa taustalla, kun arvon henkilösi tekee ostoksiaan.

Lapset oppivat vähitellen toimimaan järkevästi ostoksilla, mutta heillä menee siihen oma aikansa. Ja uhmaikäinen lapsi ei riehu tahallaan, vaan se on aivan lapsen kehitykseen liittyvä vaihe, jonka jokainen käy läpi tavalla jos toisella - toiset värikkäämmin kuin toiset. Jos oletat että vanhempi tahallaan järjestää näitä spektaakkeleja lapsensa kanssa kaupassa, niin voi pojat kun olet väärässä! Koko maailma ei pyöri sinun napasi ympärillä.

 

Vierailija
77/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta, minuakin ärsyttää kuunnella rääkyvää lasta kaupassa. En kuitenkaan muista sitä enää kaupan ulkopupuolella. Ärsyttää minua tientukkijat, muutkin voimakkaat äänet ja hajut. Mutta vietän kaupassa noin puoli tuntia ja sinä aikana voimakaskaan ärsytys ei saa hermojani menemään. Kannattaa pikkuhiljaa yrittää karaistaa itseään, että kestää jonkin verran ärsytystä.

Vierailija
78/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 00:29"]

Ei kukaan pidä kaupassa rääkyvistä lapsista. Eipä kyllä sellaisten vanhemmistakaan! Paitsi jos fiksuina älyävät napata rääkyjän kainaloon ja poistua kiireesti ulos muita häiritsemästä. Ehkä lapsikin oppii pian muutaman kerran kokeiltuaan huomaamaan, että lähtö tulee, jos ei osaa käyttäytyä kuten kaupassa sopii.

[/quote]

entäs jos lapsi rääkyy just sitä kaupassa oloa? silloin ei voi lähteä tai lapsi saa rääkymällä tahtonsa läpi.

Vierailija
79/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Me suomalaiset ollaan vaan niin herkkiä äänille ja hajuille .. :) voisivatkohan nämä ihmiset vaikka harkita kuulosuojaimia korviin ja tamppooneja nenäään seuraavan kerran kun ulko-ovestaan astuvat ulos, niin ei tule näitä hermostuksia ja kilahduksia.

Vierailija
80/176 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 07:37"]

Päivän paras! Ilmeisesti oletat tapaavasi jotain koirakoulutuksen kaltaista simputtamista ym. kanssakäymistä lasten kanssa, kun arvon persoonasi lähtee kauppaan - silloihan kaikkien pitää kumartaa, mieluiten Finlandia hymnin soidessa taustalla, kun arvon henkilösi tekee ostoksiaan.

[/quote]

Kertoo paljon, jos ei näe mitään muita vaihtoehtoja kuin "kumartelun finlandiahymnin soidessa", tai sitten sen, että antaa lasten mellastaa ja huutaa ihan niinkuin ne haluavat. Ei tietenkään ole sitä normaalijärkisen vaihtoehtoa, että lasta kommennetaan ja jos se ei tottele, niin kaupasta lähdetään pois. On niin totta, että heikkolahjaisimmat lisääntyvät ahkerimmin. Älä ihmettele, kun lastasi ja sinua vihataan.