Rääkyvä lapsi kaupassa
Äsken kaupassa asioidessa meni taas kyllä niin tunteisiin yksi kasvattamaton mukula. Istui kärryissä ja hakkasi niitä ja aivan tajuton huutaminen ja rääkyminen. Vanhemmat katsoivat vieressä isille luistimia.
Eikö vanhemmat voi sen verta ajatella muita ihmisiä että pitäisivät huolen siitä että se lapsi ei häiritsisi muiden ostosreissua?? Kaikki eivät välttämättä katso lastanne samanlaisena pikku pirpulana kuin te.
Kommentit (176)
Voi herranen aika. Onko nää ihmiset AV:lla mahdollisesti orpoja ja/tai aivottomia?
Teidän omat vanhemmatkaan eivät ole ikinä vieneet teitä kauppaan kun olette olleet lapsia?
Minä ainakin vien lapseni juuri siihen kauppaan mihin olen menossa, lapset lähes aina mukana ( isä reissutöissä). Isommalla on ensimmäinen uhmakausi meneillään (3v) ja välillä huutaa/kiljuu esim. kassajonossa jostain aivan käsittämättömästä syystä. Tähän mennessä kanssajonottajat ovat lähinnä osoittaneet sympaattisia katseita tai hyväntahtoista hymyilyä.
Minä aion todellakin vastedeskin ottaa lapseni mukaan ostoskeskuksiin ja ruokakauppoihin ja jopa postiin, pankkiin, kukkakauppaan, koruliikkeeseen, vaateliikkeeseen tms. Jos aikuisia ihmisiä se häiritsee niin ei kyllä mun maailmaa hetkauta suuntaan eikä toiseen. Aikuiset lapsettomat käykööt kaupassa sitten vaikka klo 19 jälkeen jos niin häiritsee muiden elämän äänet, tuohon aikaan ei enää juuri lapsiperheitä liikenteessä.
Pian on taas kauppareissu kera pienten tyttärien. Kova tahto on heillä välillä, mut hetken se pettymys heillä vaan kirpasee, jos en kaikkea heille ostakaan.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 22:06"]
Muistakaa nyt mammat että kun niitä lapsia teette niin niiden kanssa ei poistuta kotoa ennen lasten 18 ikävuotta!! Se voi järkyttää suunnattomasti kanssaihmisten elämää esim. minuutin ajan kaupassa. Kyllä, heidän maailma voi romahtaa siitä.
[/quote]
Niin tai sitten voi vaikka yrittää keskittyä siihen lapsen kasvattamiseen sen sijaan, että tulee tännä huutelemana kuinka vaikeaa se on. Valitettavasti kovinkaan moni vanhempi ei tiedä lasten kasvattamisesta hölkäsen pöläystä.
Niin ja ap:n esimerkissä vanhemmat pällistelevät jotain luistimia. Voisi senkin tehdä joskus paremmalla ajalla.
[/quote]
!!!!!!
Olis Cesar Millanillekin töitä tässä maassa vaikka kuinka!
Suosittelen av-mammoille tätä Souh Parkin jaksoa. Saisitte hyviä kasvatusvinkkejä tulevaisuuden varalle, kuinka kasvattaa 8-vuotias. ;) (toivottavasti kasvatatte ja opetatte käytöstapoja myös ennen tätä ikävuotta)
Vanhempien tehtävä on tuottaa lapsille pettymyksiä turvallisessa ympäristössä. Lapsi oppii, että ei kannata raivota, ei auta yhtään. Jos vanhemmat toimivat epäjohdonmukaisesti, seuraa siitä edellä kuvatun kaltaisia huutoraivareita. Väsymys on tietty oma lukunsa ja viisas vanhempi ei vie väsynyttä lasta kauppaan. Silloin ei auta mikään muu kuin itku markkinoilla.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:19"]
VAhvistuu kyllä käsitys siitä, että monet yksineläjät ja lapsettomat vieraantuvat todellisuudesta ja kärsivät mielenterveysongelmia.
Ei, minustakaan rääkyvä lapsi ei ole kiva näky puhumattakaan siitä äänestä. Kyllä, saattaa harmittaa ja voi olla, että mielessäni vähän tuomitsen vanhempiakin ja ajattelen, että veisi nyt sen lapsensa pois kaupasta rääkymästä. Mutta siinä se. Ei kiristä vanne enkä nyt ainakaan tunne vihaa. Jokainen normaali ihminen kyllä hillitsee tunteensa, mielenterveyspotilaat toki erikseen mutta nämä nyt ovat aina riski muille ihmisille.
Ensinnäkin, osaan siirtyä toiselle puolelle myymälää, jos ärsyke on liian kova. Lisäksi minulla on kyky keskittyä muuhun eikä silloin jokin rääkyminen ole kuin kaukaista taustamelua. En vietä kaupoissa aikaa tuntitolkulla, en edes vaatekaupoissa tai huonekaluliikkeissä, joten jos rääkyvä lapsi vanhempineen ei poistu kaupasta, olen itse todennäköisesti valmis poistumaan ihan alle puolessa tunnissa. Ja puoli tuntia kestän kyllä ikävääkin meteliä.
En myöskään missään nimessä koe olevani oikeutettu lapselliseen ilkeyteen tai jopa fyysiseen väkivaltaan pahaa mieltänsä osoittavaa lasta kohtaan. En varmasti halua häntä lohduttakaan, niin lapsirakas en todellakaan ole, mutta minulla ei ole mitään tarvetta olla julma häntä kohtaan, koska en pidä lapsen rääkymistä henkilökohtaisena loukkauksena minulle. Ymmärrän, että se on kohdistettu aivan muuhun kuin minun persoonaani enkä siten voi siitä suuttua tai loukkaantua.
Toisaalta kun näen kovaääninsen känniläisen, en koe tarvetta mennä häntäkään tönimään, ja jos joku minkkiturkkirouva huutaa kännykkäänsä kauppa raikuen, en yritä kampittaa tai tuijottaa häntä pelästymään. Kohtelen mielestäni epäkohteliaita ja huonostikäyttäytyviä ihmisinä, ja sillä lapsella on näistä kaikista paras syy olla käyttäytymättä normien mukaisesti: hän vasta harjoittelee. Me muut aikuiset olemme niitä, jotka asettavat tason ja omalla esimerkillämme näytämme miten tässä yhteiskunnassa toimitaan. Töni sitä lasta ja hän tulee sinua vastaan pimeällä kujalla teininä ja potkii hengiltä. Tuijottele piilariesi kanssa, ja hän kökkii kotisi ikkunan takana pelästyttämässä sinut ihan vain huvin vuoksi hengiltä.
Kun aikuinen käyttäytyy kuin aikuinen silloin kun lapsi käyttäytyy kuin lapsi, on asetettu oikea taso. Kaikki muu on säälittävää.
[/quote]
Tämä oli oikeasti helvetin hyvä teksti ja sopisi moneen muuhunkin samantasoiseen ketjuun.
Rupesi oikein hymyilyttämään "tuijottele piilareillasi" :)
Toki oikeasti näistä tähänkään ketjuun vastanneista kukaan ei oikeasti sano sanaakaan tai edes katso vihaisesti kun kaupassa vituttaa. On vaan niin kiva yrittää esittää oikeaa kovanaamaa ja sanavalmista taisteluvaunua täällä netin ihanan anonyymissa maailmassa. Kovin henkiläkohtaisesti ihmiset tuntuvat kokevan vanhemmilleen kiukuttelevan lapsen. Vai millaisena te pitäisitte henkilöä joka tuijottelisi kiukkuisesti hieman kovaäänistä aikuista? Vajaaälyisenä? Moukkana? Kyllä, ja syystä. En siis tässä puolustele kovaäänisyyttä, mutta en kyllä niitäkään talipäitä jotka vastaavat tuleen tulella. Mitä siitä saa? Hetkellisen tyydytyksen? Näytinpäs niille-kokemuksen? Onneksi suurin osa aikuisista omaa edes jonkinlaiset käytöstavat.
[/quote]
Täällä kun saa katsos näyttää ne todelliset patoutuneet tunteet kiljuvia räkänokkia kohtaan. Auta armias jos menisit oikeasti hiljentämään jonkun tuntemattoman lapsen huutamalla tms.
Olisi av-mamma kurkussa kiinni, potkimassa ja repimässä tukkaa. "Sinä et minun lasta komenna, saatanan huora-ämmä! Minun Kirsi-Petteri saa käyttäytyä kuten haluaa, saatanan lehmä!"
[/quote]
Sinä saat nimitellä räkänokiksi ja ties miksi, mutta sinua ei saa nimitellä? Tosi kypsää. Todellakin.
Se vastaus riippuu katos ihan itsestäsi, eli miten puhut tai kohtelet muita. Jos ylenkatseellisesti ja vittumaisella äänillä vingut jotain kiukuttelua niin ei ihme jos toinenkin suuttuu.
[/quote]
En ole sama ihminen, joka on kirjoittanut nuo. Mutta olen samaa mieltä, mutta en sinun kanssa. :)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 22:40"]
Kerrankin fiksu aloitus ap:lta, mutta ihme että tännekin hyökkäsi heti sotanorsu mammat "MINUN LAPSENI!! MINUN LAPSI..' Juttujensa kanssa. Rakkaat mammat.. kaikki ihmiset ei välttämättä tykkää lapsista, edes teidän. Kumma juttu että osa naisista heti lapsen saatuaan muuttuu tyhmäksi kuin saapas
[/quote]
Onko joku luullut, että kaikki tykkää lapsista? Ei se silti estä kaupassa käymästä. Oletkohan itse nyt vähän tyhmänoloinen. "Kerrankin fiksu aloitus ap:lta". Heh. Sä siis oikein tunnet ap:n? Ei kun sehän oletkin sä itse. Voi rassukkaa :)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 22:06"]
Muistakaa nyt mammat että kun niitä lapsia teette niin niiden kanssa ei poistuta kotoa ennen lasten 18 ikävuotta!! Se voi järkyttää suunnattomasti kanssaihmisten elämää esim. minuutin ajan kaupassa. Kyllä, heidän maailma voi romahtaa siitä.
[/quote]
Niin tai sitten voi vaikka yrittää keskittyä siihen lapsen kasvattamiseen sen sijaan, että tulee tännä huutelemana kuinka vaikeaa se on. Valitettavasti kovinkaan moni vanhempi ei tiedä lasten kasvattamisesta hölkäsen pöläystä.
Niin ja ap:n esimerkissä vanhemmat pällistelevät jotain luistimia. Voisi senkin tehdä joskus paremmalla ajalla.
[/quote]
Onneksi sinä tiedät, koska on paras aika näille täysin ventovieraille ihmisille. Ihan naurettava pälli olet. :))
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:14"]http://www.babycenter.com/0_what-to-do-when-your-baby-cries-for-no-reason_10320516.bc
Siinä! Ainiin, av-mammat ei osaa enKlantia. Kun elämäntehtävä on rääkyvien pentujen vääntäminen. Never mind.
Tässä lapsia asiassa pätee sama juttu kun koiran hankinnassa. Jos et osaa/ei kiinnosta opettaa käytöstapoja elä hanki!
[/quote]
Nyt puhuttiin rääkyvistä lapsista kaupassa, kuinka monta noista tavoista koet pystyväsi toteuttamaan kaupassa. Kuten tuo, että pistää imurin päälle niin, että se peittää tausta mölyn. Avaanko kodinkone osastolla imuripaketin kytken sen seinään kun löydän vaan ensin töpselin ja annan imurin hurista. Minä ainakin tiesin joka ikisen noista asioista jo ennestään ja puolet niistä ovat toteutettavissa vain kotona. Usko minua olen myös joskus kokeillut jokaista noista keinoista silloin kun vauvani oli 1kk ja kärsi koliikista. Eipä hiljentynyt.
Joka tapauksessa nuo asiat ovat sellaisia mitä vauvaan voi soveltaa. Ei uhmaikäiseen rai sitä vanhempaan. Kuka uhmaikäinen syö vielä esimerkiksi tuttia. Usko pois kun se pikku Liisa alkaa kaupassa raivoamaan kun ei saanut Barbia, niin ei se auta, että se viedään ulos hämmästelemään kaunista taivasta. Se vain raivostuu entisestään.
Hyvät neuvot tuolla sivulla, mutta ne tehoavat alle vuoden ikäiseen jos tehoavat.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:36"]
Täällä on aika vihamielinen suhtautuminen lapsiin. En itsekkään tykkää ihan kauheasti lapsista vaikka omia onkin. Mutta ei minun maailmaani mitkään huudot ja itkut kaada. Mietin että oletteko te lapsivihaajat koskaan miettineet että se kikkarapää joka huutaa leluosastolla on ehkä jonainpäivänä aterialähetti joka tuo lounaan kotiovellenne, kun ette enää itse kykene sitä laittamaan? Ja se saparopää joka kiljuu on ehkä lääkärisi kun murrat lonkkasi pudotessasi pyörätuolista? Ja se vauva jota vanhemmat eivät saa tyynnytettyä on ehkä joku päivä se talonmies joka yöllä tulee avaamaan sinulle oven kun muistisairaana et enää tiennyt että vessa ei olekaan takapihalla. En minäkään niin välitä lapsista mutta jokin päivä heistä joku ehkä taluttaa minuakin sinne vessaan palvelutalossa kun itse en enää kykene. :)
[/quote]No, ei tule heti mieleen ajatella asioita noin pitkälle eteenpäin, kun yrittää selvitä sen hetkisestä tilanteesta.
Wt:n lapset ei osaa käyttäytyä, eikä heidän äidit. Kyllä minun lapset osaa istua kiltisti ostoskärrysissä, sillä olen opettanut heille käytöstavat. :)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:44"]Wt:n lapset ei osaa käyttäytyä, eikä heidän äidit. Kyllä minun lapset osaa istua kiltisti ostoskärrysissä, sillä olen opettanut heille käytöstavat. :)
[/quote]
Niin sun lapset varmaan aivan heti ensimmäisestä kerrasta oppivat olemaan hiljaa ja nätisti kärryissä, mitä täydellisiä nuppuja. Ei taisi siinäkin mennä hetki ennen kuin oppivat käyttäytymään, jos ei niin onnea olet päässyt helpolla ja sinulla on toden totta enkeleitä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 10:03"]
Kyllä tänne maailmaan ääntä mahtuu..
[/quote]
Yksi maailman typerimmistä kliseistä, joka jaksetaan aina toistaa useampaan kertaan kun joku/jotkut ilmaisee kärsivänsä melusta. Melulla on oikeasti todella haitallisia vaikutuksia ihmisiin.
Tässä "kyllä maailmaan ääntä mahtuu" -lässyttäjille luettavaa:
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:15"]
Pieni itku/uhma kiukuttelu ei haittaa, se ei kestä yleensä kun 1-2min vaikka vanhempi ei tekisi mitään. Mutta kylläpä vituttaa olla kaupassa, jos joku antaa lapsen huutaa pääpunasena sen koko kauppareissun 10-15min ajan. Pienen lapsen kimeä kiljumisääni, kun menee helposti yli 100dB! Ihan näin vertailun vuoksi, baarien desibeli raja on 85, katupora häviää myös lapsen itukulle.
Eniten vituttaa, että tiettyjen aikuisten lapset, itkee ja kiljuu aina kaupassa! Jos lapsi ei osaa käyttäytyä, sitä ei ole pakko ottaa kauppaan mukaan.
Kaupaan mukaan pääsy pitäisi olla palkinto hyvästä käytöksestä, ei rangaistuis lapselle, josta kärsii myös kaikki asiakkaat ja kaupanhenkilökunta.
T:Pikkukaupan kauppatäti
[/quote]
Arvaa vituttaako sitä vanhempaa???? Jos se olisi sinun ystäväsi niin ymmärtäisitkö sitten paremmin? Ehkä sulla ei ole vain halua ymmärtää vaikka voisit. Olen varma, että sinä olet vaippaiässä ollut ihan yhtä rasittava, mieti sitä.
[/quote]
Varmasti vituttaa. Mutta juuri siitä syystä sitä lasta ei kannata ottaa mukaan, vaan jättä tuon 10-15min ajaksi lapsen isän tms seuraan. On mukavempi kauppareissu sekä lapselle että äitille. Saa katsella rauhassa, mitä ostaa eikä ketään vituta.
Enkä ole lapsena vetänyt koskaan itkupotkuraivareita kaupassa, sillä olen kotoisin maalta jossa kävi kauppa-auto. Kaupassa käynti oli minulle juurikin lapsena palkinto että pääsi joskus mukaan, kun käytiin "ihan oikeassa kaupassa". Sinne kun ei päässyt mukaan, jos ei osannut käyttyä. Vaan joutui jäämään autoon istumaan.
ps. En ymmärrä miksi lasten kanssa on pakko tulla kauppaan suoraan töistä ruuhka-aikaan siten, että pieni lapsi ei ole saanut nukkua vielä päiväunia, tai se on herätetty kesken, koska on "pakko mennä" kauppaan. Pikkukaupat kun on auki 07.00-23.00, niin sen maitopurkin voi hakea muulloinkin.
[/quote]
Täytyy ihan pyytää anteeksi. Anteeksi. En olisi arvostellut sinua jos olisin tiennyt kuinka ankea lapsuus sinulla on ollut. Alistavat vanhemmat, jotka eivät jaksa ottaa vastaan lapsen kiukkua tekevät lapsesta aggressiivisen ja epäempaattisen aikuisen.
Minä pääsin lapsena huvipuistoihin, rantalomille ja ratsastamaan. Elämäsi vaikuttaa tosi ankealta jos kauppa-autoon pääseminen oli viikon kohokohta ja sinnekään ei alistavat vanhemmat päästäneet, ellet alistunut kympin tytön rooliisi. En siis enää yhtään ihmettele miksi vihaat lapsia (opit sen kotoa siitä miten sinua kohdeltiin) ja lapsuutta (miksi pitäisit siitä, sinulla ei ollut lapsuutta) ja miksi ahdistut aikuisenakin näin paljon, jos joku toinen rikkoo sääntöjä. Olet kympin tyttö yhä vain, jopa nahdit että Suomen muutkin lapset laitetaan yhtä ahtaalle kuin sinä olit lapsuudessa. Toivottavasti tämä kirjoitus avaa silmäsi ja päset kävelemään pois ahdistuksestasi.
[/quote]Hyvää päivää. Tämä kirjoitus on tullut varmaan väärään ketjuun. Ole seuraavalla kerralla tarkempi!
Jos mietitään asiaa lapsen kannalta, niin hyvin harva 0-3-vuotias haluaa olla mukana marketeissa tai huonekaluliikkeissä. Eiköhän lapsen kiukuttelu johdu useimmiten väsymisestä, nälästä, turhautumisesta, kuumuudesta ja liiasta ärsyketulvasta. Kävelemään oppinut lapsi haluaa juosta isolla käytävällä ja kosketella hyllyissä olevia tuotteita. Kun nämä ovat kiellettyjä, alkaa tietenkin kiukuttelu, jos lapsi on valmiiksi ei-hyvässä mielentilassa. Avainasemassa tässäkin tilanteessa on vanhempi. Jos kylmän rauhallisesti pitää omat hermonsa, on voittaja. Lapsi rauhoittuu hyvin pian. Käänteistä mallia kyllä näkee surullisen paljon.
Ruokaostoksilla käyminen perheenä (jossa kaksi aikuista) ihmetyttää. Miksei jompi kumpi vanhempi hoida ostoksia yksin, säästyisi hermot muiltakin asiakkailta.
Minä-ajattelu kukoistaa puolin ja toisin. Jos uhmaikäinen raivoaa pari minuuttia ja ostosreissu on kesken, ei kannata jäädä ihmettelemään tilannetta. Harmittaa tuo tilanne vanhempaakin, mutta häiritsee se muita asiakkaitakin. Jos kerrassaan lapset ovat sietämättömiä, voi ajoittaa ostostensa tekemisen aamuvarhaiseen tai iltamyöhään. Näin teen itsekin, vaikka minulla on lapsia. Käyn kaupassa yksin ja ei ruuhka-aikaan, sillä en oikein välitä ihmispaljoudesta yhtään missään.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 22:21"]
Miksi se puoliso ei voi olla lapsen kanssa kotosalla, kun toinen hoitaa asioita? Jos kyseessä ei ole yh.
[/quote]
Jos se puoliso on vaikka reissutyössä (no ap:n tapauksessa ei ollut) ja poissa kotoa kaksi viikkoa. Kuolkoon äiti ja lapset nälkään sillä välin. Kaikilla ei ole tukiverkostoa.
Koittakaa nyt vain tajuta se ja elää sen kanssa. Kaupat on muuten auki 21 asti, kun menette sinne kasin jälkeen niin ei juurikaan ole lapsi perheitä.
[/quote]siellä on kasilta muuten aika paljon pikkulapsiperheitä. Milloin lie lapset pääsevät rauhoittumaan iltatoimille.
Seurasin eilen marketissa, arviolta 3v. lasta, joka pelokkaana katseli, miten toinen samanikäinen riehuja yritti saada tahtoaan läpi. Äideistä jo näki, kummalle riiviö kuuluu.
Ei kukaan pidä kaupassa rääkyvistä lapsista. Eipä kyllä sellaisten vanhemmistakaan! Paitsi jos fiksuina älyävät napata rääkyjän kainaloon ja poistua kiireesti ulos muita häiritsemästä. Ehkä lapsikin oppii pian muutaman kerran kokeiltuaan huomaamaan, että lähtö tulee, jos ei osaa käyttäytyä kuten kaupassa sopii.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:42"]Äsken kaupassa asioidessa meni taas kyllä niin tunteisiin yksi kasvattamaton mukula. Istui kärryissä ja hakkasi niitä ja aivan tajuton huutaminen ja rääkyminen. Vanhemmat katsoivat vieressä isille luistimia.
Eikö vanhemmat voi sen verta ajatella muita ihmisiä että pitäisivät huolen siitä että se lapsi ei häiritsisi muiden ostosreissua?? Kaikki eivät välttämättä katso lastanne samanlaisena pikku pirpulana kuin te.
[/quote]
Voi voi. Saitkohan sä sen maidon ostettua. Lapsilla kun sattuu niitä tunteita olemaan ja ne iskee silloin kuin iskee. Ei aina voi joka paikasta lähteä pois, omatkin asiat pitää aikuisten saada hoitaa eikä hoitajaa lapsille välttämättä ole. Aikuisen täytyy ehkä jourua seuraavaan paikkaan. Täytyyhän lastenkin saada opetella kaupassa oloa.
Minusta tuo on jo johonkin rasismiin verrattavissa, jos karsastetaan jotain lapsia ja heidän arjessa oloa esim kaupassa oloa. Vittu, äly hoi!!!
Voi näitä valittajia.
[/quote]
Ota selvää mitä rasisti tarkoittaa pösilö.
[/quote]
Pösilö jos karsastat jotain ihmisryhmää siinä määrin ettet kestä sitä nähdä arjessasi / maassasi / kaupassasi niin eikö se ole rasismia! ! Idootti! On syynä sitten ihon väri tai kulttuuri tai ääni tms. Niin eikö tuo ole rasismiin verrattavissa!!! Vittu mitä pellejä. Ihanko oli lapsi kaupassa. Ai kauheeta! !