Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ero on käskemisellä ja käskyttämisellä?

Vierailija
29.10.2023 |

Mediassa aina käskytetään, vaikka lyhyempi käskeminen toimisi paremmin. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- media-sana

- kyselee suomalaisten sanojen merkityksiä

ÄLKÄÄMME NEUVOKO TROLLIA KIELESSÄ.

Vierailija
2/10 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskyttäminen sisältää valta-aseman, esim. poliisilla tai tietynlaisen painostamistekniikan, käskeminen sitä arjessa tapahtuvaa ohjeistamista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulkitsen niin, että käskeminen on yksi kerta, käskyttäminen on useampi.

Vierailija
4/10 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

- media-sana

- kyselee suomalaisten sanojen merkityksiä

ÄLKÄÄMME NEUVOKO TROLLIA KIELESSÄ.

Tässä on oikeasti merkitysero näillä, kirjolla olevat kyselee.

Vierailija
5/10 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin näin:

Kampaaja leikkaa tukan. Asiakas leikkauttaa (ei leikkaa itse koska ei osaa). 

Lääräri teki abortin. Raskaana ollut teetti sen (ei takuulla tehnyt itse). 

Pesin tavallisen pyykin kotona. Verhot pesetin (siis pesulassa). 

En osannut korjata puhelintani itse. Korjautin sen sitten asiantuntijalla. 

Tämän mukaan käskyttäminen tarkoittaisi, että joku pyytää jotain toista käskemään / antaa jollekin toiselle työksi käskeä. Voisiko vaikka ministeriö pyytää jotain toimistoa käskemään jotain? Politiikot käskyttäisivät vaikka poliisia?

Tiedä hänestä! 

Vierailija
6/10 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aattelin näin:

Kampaaja leikkaa tukan. Asiakas leikkauttaa (ei leikkaa itse koska ei osaa). 

Lääräri teki abortin. Raskaana ollut teetti sen (ei takuulla tehnyt itse). 

Pesin tavallisen pyykin kotona. Verhot pesetin (siis pesulassa). 

En osannut korjata puhelintani itse. Korjautin sen sitten asiantuntijalla. 

Tämän mukaan käskyttäminen tarkoittaisi, että joku pyytää jotain toista käskemään / antaa jollekin toiselle työksi käskeä. Voisiko vaikka ministeriö pyytää jotain toimistoa käskemään jotain? Politiikot käskyttäisivät vaikka poliisia?

Tiedä hänestä! 

Olet jäljillä! Käskyttää-verbin käyttö on virheellistä näissä tapauksissa, joissa poliisi käskee ihmistä toimimaan jollain tavalla. Mutta ilmeisesti saanut tämän oudon 'virkamies-merkityksensä' puhekielessä.

Vierailija
7/10 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsky annetaan ja oletetaan, että homma hoituu. Käskyttämisessä annetaan useita käskyjä ja vahditaan, että homma hoituu.

Vierailija
8/10 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskyttämisellä yritetään muuttaa käskeminen "virallisemmksi" ja sen noudattamatta jättäminen viranomaisen vastustamiseksi. Jos joku pelkästään käskisi, sillä eu olisi samanlaista viranomais-statusta.

Vierailija
9/10 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen saa sarja orgasmeja kun poliisi KÄSKYTTÄÄ. Virkavallan kuuliainen ja sokea totteleminen tulee jostain hyvän keisarin ajoista 1800 luvulta.

Vierailija
10/10 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitoimiston mukaan ero on siinä, että käskeminen on yksittäistä ja yleensä tilanteen sanelemaa.

Käskyttäminen taas tulee alunperin sotilaskielestä ja tarkoittaa vakiintunutta toimintamalli, jossa käytetään yleensä harjoiteltuja, ennalta sovittuja ja lyhyitä käskyjä, jotka ennalta sovitut toimijat antavat toisille ennaltasovituille toimijoille. Käskyttäminen on ”johonkin tarvittavaen käskyjen antamista” kattavassa monikossa, eli puhutaan kaikista tarvittavista käskyistä ja niiden osasista.

Käskyttäminen ei siis ole poliisin toiminnan kuvaamisessa virheellinen verbi, koska poliisi nimenomaan käyttää ennalta harjoiteltuja ja mietittyjä käskyjä, jotka on huolella suunniteltu tarpeeksi yksinkertaisiksi, että ihminen ymmärtää niitä myös poikkeustilanteissa. Ei poliisi mitenkään satunnaisesti käske ihmisiä tekemään jotain, vaan vain ja nimenomaan tietyissä tilanteissa ja se tekee sen tityllä tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän