Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19746)

Vierailija
7161/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en yleensä mieti työpäivän aikaa, että missä lasten vanhemmat ovat ja miksi lapset ovat hoidossa. Olen opettajana 0-3 vuotiaiden ryhmässä. Toivoin pitkään pienille pääsyä, mutta aina olen käytännön syistä joutunut esiopetusryhmään. Eskariopettajana olen ollut yli 17 vuotta. Nyt ensimmäistä kertaa viime syksynä pääsin pienille ja olen nauttinut täysin siemauksin pienistä ihmisistä ja heidän pyllyjensä pesemisestä. Nukuttamisesta, oppimisen ja kasvun seuraamisesta ja perushoidosta.

Käsittämätöntä, että jotkut vanhemmat antavat vapaaehtoisesti kalleimman aarteensa vieraalle ihmiselle, päiväkotiin. Ja vapaaehtoisuudella tarkoitan sitä, että vanhempi on esimerkiksi itse kotona vauvan kanssa, tai työttömänä. Eivät kaikki ole masentuneita, eikä skitsofreenikkoja.

Sitä menetettyä aikaa ei saa koskaan takaisin. Lapset ovat vain hetken pieniä.

Vierailija
7162/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en yleensä mieti työpäivän aikaa, että missä lasten vanhemmat ovat ja miksi lapset ovat hoidossa. Olen opettajana 0-3 vuotiaiden ryhmässä. Toivoin pitkään pienille pääsyä, mutta aina olen käytännön syistä joutunut esiopetusryhmään. Eskariopettajana olen ollut yli 17 vuotta. Nyt ensimmäistä kertaa viime syksynä pääsin pienille ja olen nauttinut täysin siemauksin pienistä ihmisistä ja heidän pyllyjensä pesemisestä. Nukuttamisesta, oppimisen ja kasvun seuraamisesta ja perushoidosta.

Käsittämätöntä, että jotkut vanhemmat antavat vapaaehtoisesti kalleimman aarteensa vieraalle ihmiselle, päiväkotiin. Ja vapaaehtoisuudella tarkoitan sitä, että vanhempi on esimerkiksi itse kotona vauvan kanssa, tai työttömänä. Eivät kaikki ole masentuneita, eikä skitsofreenikkoja.

Sitä menetettyä aikaa ei saa koskaan takaisin. Lapset ovat vain hetken pieniä.

Niin surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7163/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaako kaikki vanhemmat nykyään esikoisen päiväkotiin kun uusi vauva syntyy?

Vierailija
7164/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan hirveä epäkohta, miten joku voi väittää että on lapsen etu olla 10h päivässä hoidossa! Ellei tosiaan ole joku ihan lastensuojelutapaus kyseessä.

Vanhemmat itseään miettivät, että on mukavaa kun saa hetken hengähtää työpäivän jälkeen käyden esim lenkillä. Pienelle lapselle eivät kuitenkaan suo samaa mahdollisuutta, vaan päinvastoin venyttävät hänen päiväänsä hälyisessä isossa ryhmässä, jossa ei välttämättä saa rauhaa nukkua edes nukkarissa päiväuniaikaan 😔 Sitten vanhemmat vielä ihmettelevät kun lapset kiukuttelevat ja on heidän kanssaan haasteita. Pienikin lapsi tajuaa sen, ettei vanhempi halua viettää hänen kanssaan aikaa. Ja älyttömintä on se, että lapsia tehdään väkisin ainakin se toinen lisää!

8h töitä tunnin työmatka suuntaansa. Ei se vanhempi hengähdä vaan juoksee peräsuoli pitkällä elättääkseen perheensä.

Kummallisesti molemmilla vanhemmilla se työpäivä on aina juuri 8-16 (mutta ei mahdollisuutta liukumiin tai etätöihin) ja tunnin työmatka... Sitä vain itse ihmettelen, että miksi ei voi muuttaa lähemmäs työpaikkaa tai edes toinen hakea töitä lähempää kotia? Johan tuossa kertyy pekkasetkin kummallekin vanhemmalle, mutta silti näillä lapsilla ei ole ikinä vapaapäiviä.

Joo tämä on kyllä tosi jännä! Vanhemmilla oletettavasti työajanlyhennyksiä, joskus ilmoittavat että lapsen pitää olla pidempään hoidossa pidemmän päivän takia, vaan lyhyempiä päiviä ei lapsella puolestaan sitten koskaan ole. Todella erikoinen juttu. En halua kiillottaa omaa kruunuani, mutta en vaan itse pysty käsittämään tällaista mitenkään. Aidosti ihmettelen miten vanhemmat eivät halua viettää yhtään ylimääräistä aikaa oman pienen lapsensa kanssa. Itse juoksin hakemaan omia lapsiani päivähoidosta aikoinaan ja olin ikionnellinen kun joskus pääsin aiemmin töistä ja hakemaan lapsetkin ajoissa kotiin. Samoin on ylimääräisiä vapaapäiviä oli, kun sai vaan jäädä aamulla kotiin löhöilemään lasten kanssa, se oli ihan parasta!

Tosi moni miettii sitä, et maksavat joka minuutista. Siksi lapsi pidetään hoidossa klo8-17, vaikka ei tarvetta oikeasti olisi, vanhemmalla olisi vapaapäivä tms ja lapsi voisi hyvin olla vaikka pelkästään aamupäivän hoidossa.

Sama maksu menee aina, whats the point? Päiväkotimaksu on kuukausibudjetissa. Sitäpaitsi monille varhaiskasvatus on ilmaista.

Vierailija
7165/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi vauva on aina uusi. Edellinen on viime vuoden mallistoa, who cares?

Vierailija
7166/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika lailla, eikä nykyään enää ole väliä, onko esikoinen 5- vai 1,5-vuotias vauvan syntyessä. Kun ei ole enää mahdollista antaa huomiota tai keksiä tekemistä esikoiselle. Onneksi päiväkodissa aikuinen pystyy antamaan jakamattoman huomionsa 4-7 lapselle (tai 6-11 lapselle aamulla ja iltapäivällä). Ja kyllähän se taaperokin jo kovasti kavereita kaipaa.

Vierailija
7167/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittavatko? Siellä ovat tauotta vauvan odotuksesta ja syntymästä huolimatta, siis joka ikinen päivä.

Jos jotain ehdottaa niin ollaan naama pitkänä että" eiku tämä lapsi haluaa tulla päikkyyn, melkein pitää pidätellä aamuisin kun on niin menossa eikä yhtään välitä sisaruksesta"

Pakkorako on synnytys silloin vanhemmat tuo lapsen vain päiväksi ja isovanhemmat hakee klo 17

Vierailija
7168/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika lailla, eikä nykyään enää ole väliä, onko esikoinen 5- vai 1,5-vuotias vauvan syntyessä. Kun ei ole enää mahdollista antaa huomiota tai keksiä tekemistä esikoiselle. Onneksi päiväkodissa aikuinen pystyy antamaan jakamattoman huomionsa 4-7 lapselle (tai 6-11 lapselle aamulla ja iltapäivällä). Ja kyllähän se taaperokin jo kovasti kavereita kaipaa.

Mitä tekemistä 1v kaipaa? Annat sille kattilan, kannen ja paistolastan, jolla voi kolistella. Laitan kylpyyn lelujen kanssa. Käyt vähän aikaa puistossa keinumassa. Luet kuvakirjaa ennen päiväunia. Jos haluat nähdä vaivaa, niin ostat sormivärit ja paperia ja annat taaperon touhuta syöttötuolissa. Samat vanhemmat tekevät haastavaa työtä, mutta eivät voi hoitaa omaa 1-vuotiasta?

Vierailija
7169/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi kaikkien puolesta asiasta sanoa, mutta kyllä se on selkeä suuntaus täällä pk-seudulla ollut jo vuosien ajan ja aina vain enenevässä määrin, en muista vuosikausiin olleeni sellaisessa ryhmässä missä ei vähintään 1-2 äitiä olisi kotona sen nuorimmaisen kanssa ja ne 1-2 muuta lasta samaisesta perheestä tuodaan päiväkotiin 4-5pvänä/vkossa 7-9h ajaksi.

T. Alalla pian 20v

Vierailija
7170/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittavatko? Siellä ovat tauotta vauvan odotuksesta ja syntymästä huolimatta, siis joka ikinen päivä.

Jos jotain ehdottaa niin ollaan naama pitkänä että" eiku tämä lapsi haluaa tulla päikkyyn, melkein pitää pidätellä aamuisin kun on niin menossa eikä yhtään välitä sisaruksesta"

Pakkorako on synnytys silloin vanhemmat tuo lapsen vain päiväksi ja isovanhemmat hakee klo 17

Jännä ettei edes ennen synnytystä pienen taaperon päivät ole yhtään lyhyempiä. Äidillä olisi viimeiset hetket viettää laatuaikaa esikoisen kanssa ennen vauvan syntymää. Mutta ei. Hoitopäivät edelleen sen 8-9h. Monet äidit ovat elämänsä kunnossa raskaana ja ihan kertovat sen itse, kaikki eivät todellakaan ole raihnaisia, väsyneitä ja kipeitä raskaana . Jos olisivat tosi huonossa kunnossa silloin, niin eivät hankkiutuisi jatkuvasti raskaaksi.

Vierailija
7171/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi kaikkien puolesta asiasta sanoa, mutta kyllä se on selkeä suuntaus täällä pk-seudulla ollut jo vuosien ajan ja aina vain enenevässä määrin, en muista vuosikausiin olleeni sellaisessa ryhmässä missä ei vähintään 1-2 äitiä olisi kotona sen nuorimmaisen kanssa ja ne 1-2 muuta lasta samaisesta perheestä tuodaan päiväkotiin 4-5pvänä/vkossa 7-9h ajaksi.

T. Alalla pian 20v

Ja alkaa olla vieläpä niin päin, että työssä käyvät vanhemmat järjestävät lapsillensa mahdollisimman pitkät lomat ja lyhyet päivät, kotona olevien lapset ovat päiväkodissa jouluaatonaattonakin klo 16 asti, tai mielellään vähän yli, kun niiden kanssa joutuu sitten olemaan vähintään 3 päivää putkeen kotona.

Vierailija
7172/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä että tämä rajaton tunnekasvatus ajaa vanhemmat ihan piippuun, sitten eivät enää jaksa kasvattamiaan (tai kasvattamatta jättämiään) lapsia ja kiikuttavat ne päivähoitoon ajatellen, että siellä heistä kasvaa kunnon kansalaisia. Lomaakaan ei sieltä oikein voi pitää, koska lapset muuttuvat lomilla taas hirviöiksi. Rehellisesti, onhan sellaiset rajattomat lapset, kenelle ei ole opetettu ihan perus käytöstapoja, toisten huomioimista todella raskaita.

Vierailija
7173/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmuuskoulut olisivat paikallaan. Neuvola vois tästä ottaa koppia. Näissä käytäisiin läpi kasvatusasioita, lapsen kehitystä jne. Ihan tutkittua tietoa.

Vierailija
7174/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa laittaa. Hyvin harvinaista ettei laiteta.

Vierailija
7175/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ennen isommat lapset jäivät "vauvalomalle" muutamaksi viikoksi tutustumaan uuteen perheenjäseneen, mutta nykyään varhaiskasvatuksessa jatketaan 8-16 päivää, vaikka kotona olisi isäkin isyyslomalla.

Vierailija
7176/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä että tämä rajaton tunnekasvatus ajaa vanhemmat ihan piippuun, sitten eivät enää jaksa kasvattamiaan (tai kasvattamatta jättämiään) lapsia ja kiikuttavat ne päivähoitoon ajatellen, että siellä heistä kasvaa kunnon kansalaisia. Lomaakaan ei sieltä oikein voi pitää, koska lapset muuttuvat lomilla taas hirviöiksi. Rehellisesti, onhan sellaiset rajattomat lapset, kenelle ei ole opetettu ihan perus käytöstapoja, toisten huomioimista todella raskaita.

Super-Nannyssä esiintyvät perheet ovat ihan normi tänäpäivänä.

Vierailija
7177/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ennen isommat lapset jäivät "vauvalomalle" muutamaksi viikoksi tutustumaan uuteen perheenjäseneen, mutta nykyään varhaiskasvatuksessa jatketaan 8-16 päivää, vaikka kotona olisi isäkin isyyslomalla.

Tämä onkin ehkä kaiken huippu! Isyyslomallakin tuodaan pahimmassa tapauksessa 1v hoitoon TÄYSIKSI päiviksi. Sitten ihmetellään miksi lapsi kiukuttelee ja on hankala?

Vierailija
7178/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siltä se tuntuu. 1,3 kuukautta tuli tänään harjoittelemaan varhaiskasvatusta, ja pikkusisarus vaunuissa oli kuukauden.

Alle 2 vuotiaita on muitakin, siis joilla sisarus tai sellainen syntymässä.

Niin stanan turhauttavaa😵💫

Vierailija
7179/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin ehkä kaiken huippu! Isyyslomallakin tuodaan pahimmassa tapauksessa 1v hoitoon TÄYSIKSI päiviksi. Sitten ihmetellään miksi lapsi kiukuttelee ja on hankala?

Seuraavaksi sitten pyydetään, jos sen taaperon annettaisi nukkua vain 23,5 minuuttia, kun kotona illat ovat niin hankalia.

Vierailija
7180/19746 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi sitten pyydetään, jos sen taaperon annettaisi nukkua vain 23,5 minuuttia, kun kotona illat ovat niin hankalia.

Joo kyllä. Mikä ihmisiä nykyään vaivaa? 😳

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä