Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19746)
Kaiken muun lisäksi kunnassamme on käynnissä useampi projekti tai hanke, jotka ovat aivan tekemällä tehtyä hölynpölyä, mutta jotka suoltavat kentälle milloin mitäkin ylimääräistä tehtävää. Perustyö on jo vedetty aivan äärimmilleen, enää ei jaksa eikä pysty mihinkään ylimääräiseen. Mutta sitähän eivät nämä toimistossa istuvat hanketyöntekijät millään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken muun lisäksi kunnassamme on käynnissä useampi projekti tai hanke, jotka ovat aivan tekemällä tehtyä hölynpölyä, mutta jotka suoltavat kentälle milloin mitäkin ylimääräistä tehtävää. Perustyö on jo vedetty aivan äärimmilleen, enää ei jaksa eikä pysty mihinkään ylimääräiseen. Mutta sitähän eivät nämä toimistossa istuvat hanketyöntekijät millään ymmärrä.
Espoo?
Niin samaa mieltä. Ei ole Vantaalla ja Helsingissä kuulemma ihan näin paljoa kaikkea hankehumppaa.
(Maakunnista puhumattakaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli kaikkein lähimpänä koko työurani aikana se, että poksahdan vanhemmalla, heitän ammatillisuuteni hornankuuseen, mutta ei, onnistuin, kirjaimellisesti, kieltä purren pitämään naamani peruslukemilla ja olemaan "kuin ei mitään" ja tänne vaan tervetuloa ei tässä mitään.
Tilanne oli siis lyhykäisyydessään se, että rauhoittelin yhtä lasta ja estin häntä juoksemasta vanhempansa perään, seurailin 2 vauhtiviikaria+12 muuta ja ostin vastaan äidin kera 2 lapsensa, jotta rva pääsee kotiin viettämään päivää kaksin 4kk vauvansa kanssa. Samalla odotin sijaista saapuvaksi avukseni. Ja kyllä, kys äiti tiesi tilanteen. Kummallisen kiire hällä oli siitä lähteä, toivotteli kivaa päivää mennessään..
Jumalauta 🤬🤯🤬🤯🤬
Minkä takia haluat esittää vanhemmille että kaikki on hyvin jos kaikki ei ole hyvin ja olemaan "kuin ei mitään"? Pyysitkö tätä rouvaa pitämään lapset kotona sinä päivänä ja mitä hän vastasi? Olisiko hänen pitänyt jotenkin kotona etukäteen tietää että teidän sijainen ei tule? Kannattaa olla vanhemmille rehellinen, en usko että kaikki tajuaa mitään "huhhuh, on meillä tulossa vilkas päivä tänään"- juttua.
?? Et tiedä mistään mitään ja silti kommentoit.
Luuletko, että hlökunnalla varhaiskasvatuksessa on ns oikeutta mennä purnaamaan lasta hoitoon tuovalle vanhemmalle päivän tilanteesta? Ei ole. Se oikeus on yksikön johtajalla ja yleensä tälläkin vasta, kun saanut siihen "luvan" omalta pomoltaan, kaupungin ja alueen varhaiskasvatuspäälliköltä! Ja silloin tilanteen on oltava äärimmäisen huono ja silloin myös saatetaan pk sulkea hieman normaalia aikaisemmin, koska ei riitä hlökuntaa äärivuoroihin.
Ja mitä mainitsemaani tilanteeseen/vanhempaan tulee niin hän tiesi, että tilanne huono, taisin sen kyllä jo mainitsin aiemmin.Älä viitsi. Tuollainen salailu noin tärkeässä asiassa ei ole mitään muuta kuin epäammatillista epärehellisyyttä ja päälliköiden perseiden nuolentaa.
En ole tuollaisesta "ohjeesta" kuullutkaan. Mieluummin valitsen avoimen ja rehellisen tiedotuslinjan suhteessa vanhempiin.
Ps. Meidän ryhmässä ei olla uupuneita
Ei me vanhemmatkaan kuolla siihen, että meille kerrotaan mikä tilanne oikeasti on. Eikä kukaan valita, jos jää metsäretket tekemättä resurssipulan takia. Ihan samanlaisia murheita meillä on omissa töissämme.
Se on kyllä huomattu ettei vanhemmat kuole siihen vaikka heidän lapsensa olisi miten huonoissa oloissa ja miten väsyneiden työntekijöiden käsissä hirveässä lapsilaumassa ja jopa väkivallan uhan alla koko vanhempien työpäivien ajan. Ei kiinnosta, vaikka lapsi olis ko. olosuhteissa vaikka vanhempi olisi viettämässä kotona omaa aikaa tai keskittymässä johonkin yhteen lapseensa.
Edelleen hämmästyttää, ettei vanhempia tunnu juurikaan tämä tilanne huolettavan, päinvastoin, halutaan vaan lisää halvennuksia ja rahaa omaan käyttöön.
Ehkä se johtuu siitä, että se sinun hirveä lapsilaumasi on vanhemman näkökulmasta kivaa, että lapsella on ikätoveriseuraa. Ne väsyneet työntekijät ovat kuitenkin sellaisia, johon vanhemmat luottavat ja mitä siihen väkivaltaan tulee, niin sellaista se lasten kanssa on, välillä muksitaankin. Työntekijöiden tehtävänä on puuttua että siitä ei tule tapa ja se muutu varsinaiseksi kiusaamiseksi. Eikä sillä vanhemmalla ole tarjota sille lapselleen parempaakaan vaihtohetkeä sillä hetkellä.
Tai ehkä se johtuu siitä, ettei vanhemmat vain suostu myöntämään ongelmia, mitä lapsensa hoidossa on, eivätkä uskalla kysellä, eivätkä painaa mieleen minkä hirveän riehunnan keskeltä lastaan hakevat. Silmät kiinni vaan, ettei nähdä totuutta, turha on kyllä sitten valittaa jos ne lapset traumatioistuu, kun ei tikkua laiteta ristiin, että asiat paranisi: Ollaan vaan tyytyväisiä kun kerhot, puistot, päivähoito yms. on ilmaista, kohta varmaan tulee joku ilmainen palvelu joka hakee ne lapset suoraan kotoa ja palauttaa heidät takaisin sinne sitten kun vanhemmat niin tahtoo: pääsee vieläkin helpommalla ja ainakaan ei tarvitse maksaa varhaiskasvatuksen työntekijöille yhtään enempää saati lisätä resursseja sinne päivähoitoon, päinvastoin, halvemmaksi tulee mitä enemmän lapsia on/työntekijä.
Vähän vois vielä vanhemmille lisätä tukiakin: jos vaikka tuplattais lapsilisät ja jaettais ilmaisia lahjakortteja hoploppiin, koska pitäähän jokaisella lapsella olla samat oikeudet ja mahdollisuudet. Vielä kun olisi sama kuljetuspalvelu harrastuksiinkin ja tietenkin ilmaiset harrastukset kaikille: Jos vaikka veronmaksajat maksaisi halusi lapsi sitten harrastaa jääkiekkoa tai ratsastusta.
En hämmästyisi yhtään jos nämä absurdit heitot oikeasti toteutusikin.
No itse akateemisena äitinä en kyllä ole nähnyt lapseni päiväkodissa mitään hirveää riehuntaa. Hyvin hoidettu päiväkoti, jossa on ihanat työntekijät. Lapsi menee sinne aina hyvillä mielin. Toki sille varhaiskasvatuksen väelle pitää maksaa asianmukaiset palkat ja pitää asianmukaiset työolot, ei kait niistä kukaan mitään hikipajoja halua ja halutaan, että sinne hakeutuu jatkossakin päteviä työntekijöitä. Jos nämä suomalaiset lapset jostain traumatisoituvat, niin se ei todellakaan ole meidän varhaiskasvatus, kyllä ne lasten traumat ihan kotoa yleensä tulevat ja päinvastoin, varhaiskasvatusta pidetään tässäkin kuntouttavana toimintana.
Eli akateeminen äiti ohittaa kaikki uutiset ja nettikeskustelut alan ongelmista ja putkinäköisenä vaan luottaa siihen, että eihän nyt hänen lapsensa voi olla paikassa jossa kärsitään työkuormasta ja resurssipulasta? No siinäpä yksi selitys sitten, miksi ei vanhemmat älähdä asioista, "ei varmasti koske just meidän Irma-Petteriä", jepjep.
Varmaan vanhemmat sekä päättäjät tajuaa asian kunnolla vasta sitten, kun maito on jo maassa, eikä sitä enää millään ilveellä saa takaisin sinne purkkiin tai vähintäänkin se vaatii sitten ihan hitosti töitä ja rahaa.
Mulle ainakin tuttu ilmiö lähipiiristä, vaikka kuinka vuodatan tuntojani työoloista yms. niin vanhemmat, jokaikinen, laittaa kädet korvilleen ja uskottelee itselleen, että ne asiat eivät koske juuri heidän lastensa päiväkoteja. JOKA IKINEN siis, kovasti minulle voivottelevat kurjaa tilannettani ja ovat empaattisia, mutta jos puhe kohdistuu heidän oman mukulansa päivähoitoon niin kas: Ei siellä vaan mitään ongelmaa näy, kaikki on niin täydellistä, perhoset lentelee ja ruoho on vihreää ja työntekijät iloisia ja stressittömiä.
Sehän on kiva kuulla, jos kaverien lasten päiväkotiryhmissä ei ole ongelmia. Tosin epäilen, että salailun kulttuurilla, joka tässäkin ketjussa on tullut ilmi, ihan kaikkia tärkeitäkään asioita ei vanhemmille ole kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Uusi viikko, uudet kujeet.
Näinpä. Mukava maanantai. Liikunnallisia leikkejä: Poliisia ja rosvoa, Kuka pelkää mustekalaa? ym. Vasu-keskustelu etänä, puolisen tuntia sak-aikaa ope-työparin kanssa. Työ kantaa hedelmää ja rauhallinen+aktiivinen toimintakulttuuri vallitsee. Lapset kuuntelevat ja siirtymät ovat nopeita. Perusasioista ei tarvitse vääntää. Sairaslomat minimissä ja sijaisen olemme lähes aina saaneet. Esihenkilön ja vanhempien luottamus ansaittuna.
VEO ei ole enää viikkoihin ryhmässämme käynyt. Yleinen tukemme on niin vahvaa, että lasten tuen tarpeet pikemminkin pienenevät kuin suurenevat.
Lopuksi lause suoraan sydämestäni: vaka-työtäni en vaihtaisi pois.
Minä taas voin sanoa vilpittömästi: vaka-työni vaihtaisin silmänräpäyksessä pois.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän joka kunnissa oo tätä hömppää riittämiin, tekee homman vaan raskaammaksi
Hain lastenohjaaja koulutukseen, mitkä mahdollisuudet mulla on tulla valituksi koulutukseen jos mulla ei ole yhtään kokemusta lapsista mutta haluaisin silti alalle töihin - erityisesti päiväkotiin.
M36 turusta
Vierailija kirjoitti:
Hain lastenohjaaja koulutukseen, mitkä mahdollisuudet mulla on tulla valituksi koulutukseen jos mulla ei ole yhtään kokemusta lapsista mutta haluaisin silti alalle töihin - erityisesti päiväkotiin.
M36 turusta
Et sä tarvitse kokemusta opiskeluun. Opiskelussa on sitten työharjoittelua, ja kun olet valmistunut niin varmasti saat töitä vaikka varsinaista työkokemusta ei vielä ole. Koulutetuista varhaiskasvattajista on pulaa.
Vierailija kirjoitti:
M36 turusta
Hae mieluummin lähihoitajaksi. Pääset päiväkotiin töihin ja kun kyllästyt niin voit vaihtaa vanhuspuolelle josta saa parempaa palkkaakin. Lastenohjaajana olet jumissa lapsissa, ei ole vaihtoehtoa minne mennä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas voin sanoa vilpittömästi: vaka-työni vaihtaisin silmänräpäyksessä pois.
Mutta et vaihda? Yhtälö ei pidemmän päälle toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämän realiteetit useimmiten esteenä, silloin ollaan jumissa tai laahataan paskassa.
Oon ollu sijaisena muutamia päiviä hoitovapaalta. Oikeasti en ole edes lastenhoitaja, mutta heitän keikkaa välillä. Joka kerta tullut joku lenssu mukana ja kaksi viikkoa kipeänä. Sanoin eräälle lastenhoitajalle, että kyllä on niin alipalkattu ala. Omissa vaatteissa vaihdetaan lasten vaipat ja joka toinen lapsi pärskii nuhaisena päälle. Koko ajan on resurssipulaa ja pyydetään jotakuta jäämään pidempään, mitä työaika olisi. Jos ei kuria pidetä, päiväkotiryhmä on ihan villi. Kurilla tarkoitan sitä, että koko ajan saa olla kieltämässä jotakin ja yhtään ei saa antaa periksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M36 turusta
Hae mieluummin lähihoitajaksi. Pääset päiväkotiin töihin ja kun kyllästyt niin voit vaihtaa vanhuspuolelle josta saa parempaa palkkaakin. Lastenohjaajana olet jumissa lapsissa, ei ole vaihtoehtoa minne mennä.
vanhushoidon puolella on kyllä ongelmaa myös. Esim. Yövuoroissa on ihan tavallista että vanhus joutuu sängystä pudottuaan viettämään yön lattialla kun yksin vuorossa oleva ei saa nostettua. Ja jos taas on mahdollisuus saada toiselta osaltolta yökkö apuun, jää siellä osasto avun ajaksi yksin ja aiheutuu vaaratilanteita. On kurjaa miten hoitoalalla oleva joutuu jatkuvasti taistelemaan vastaan sitä ajatusta miten tekee ja miten tulisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Oon ollu sijaisena muutamia päiviä hoitovapaalta. Oikeasti en ole edes lastenhoitaja, mutta heitän keikkaa välillä. Joka kerta tullut joku lenssu mukana ja kaksi viikkoa kipeänä. Sanoin eräälle lastenhoitajalle, että kyllä on niin alipalkattu ala. Omissa vaatteissa vaihdetaan lasten vaipat ja joka toinen lapsi pärskii nuhaisena päälle. Koko ajan on resurssipulaa ja pyydetään jotakuta jäämään pidempään, mitä työaika olisi. Jos ei kuria pidetä, päiväkotiryhmä on ihan villi. Kurilla tarkoitan sitä, että koko ajan saa olla kieltämässä jotakin ja yhtään ei saa antaa periksi.
Joillakin vastustuskyky saattaa parantua kun vuosia altistuu viruksille ja bakteereille mutta itse ainakin olin melko usein kipeä kun tein pidempiä sijaisuuksia vakassa. Joskus toki myös päivän keikalta vein taudin kotiin mukanani. Taudeista oli myös vaikea parantua kun heti altistui uudelle palatessaan töihin ja elimistö alkoi käydä kierroksilla.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitään "alempaahan" ja "huonompaa" koulutusta ei olekaan olemassa kuin vakahoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M36 turusta
vanhushoidon puolella on kyllä ongelmaa myös. Esim. Yövuoroissa on ihan tavallista että vanhus joutuu sängystä pudottuaan viettämään yön lattialla kun yksin vuorossa oleva ei saa nostettua. Ja jos taas on mahdollisuus saada toiselta osaltolta yökkö apuun, jää siellä osasto avun ajaksi yksin ja aiheutuu vaaratilanteita. On kurjaa miten hoitoalalla oleva joutuu jatkuvasti taistelemaan vastaan sitä ajatusta miten tekee ja miten tulisi tehdä.
Onko tuommoinen laillista? Jos siitä tekee ilmoituksen, niin mitä tapahtuu? Ketkä on vastuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämän realiteetit useimmiten esteenä, silloin ollaan jumissa tai laahataan paskassa.
Ei kai jumissa oleminen tai paskassa laahaaminen ole mikään elämän realiteetti. Tai korkeintaan jollekin yksilön valintoja ja vastuuta vähättelevälle (vasemmistohenkiselle) ihmiselle, jolloin vika ja vastuu on aina jossain muualla, yhteiskunnan rakenteissa, työnantajissa jne. Raskasta ja köyhää on (työ)elämä tuolla ajatusmallilla.
T. Tyytyväinen "raskaiden" naisvaltaisten alojen ammattilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin irtisouduin koeajalla, kun jouduin hikipajaan töihin. Sitten pääsin perushyvän työnantajan palvelukseen, jossa vierähtänyt useampi vuosi.
Jos joku ei löydä mistään mielekästä oman alansa työpaikkaa, onko silloin edes oikealla alalla? Jokaisessa ammatissa ja työssä on perustehtävän ulkopuolista sälää, joka ei niin paljoa kiinnosta, mutta ammatin ydintehtävistä pitää tykätä, jopa nauttia, jos meinaa kunnialla työnsä hoitaa ja pitkän uran tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitään "alempaahan" ja "huonompaa" koulutusta ei olekaan olemassa kuin vakahoitajana.
On varmasti, mutta tässä puhuttiin nyt vakasta.
Nyt saakin olla jännän äärellä, että minkä pöpön olen tällä kertaa töistä saanut, Koronan, perusflunssan, enterorokon vai kenties jokin villi kortti kyseessä.
Oireet tuoreita ja niitä on pääkipu, nielukipu (asteikolla 0-5 sanoisin, että 3), palelu ja aiemmin tänään oli lämpöä, vatsan löysyys.
Jipiaijeiiiii, tätä tässä kaipasinkin 🤬