Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19746)
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi edellä että mites pikkujoulut. Meillä ne ovat maksulliset. Omalla ajalla ja rahalla olisi mahdollista lähteä syömään ja virkistäytymään työkavereiden kesken johonkin kuuseen, josta pitäisi ottaa taxi illan päätteeksi kotiin.
Kiitos mutta ei kiitos. Tämä siis kunnallisessa. Aikanani kun olin yksityisellä puolella, talo tarjosi pikkujoulut ruokineen ja stand up esiintyjineen, paikkoineen ym. Saimme myös joululahjoja ja joulubonuksia. Ei ollut ketju. Ikävä on sitä työpaikkaa.
Ei kai nyt veronmaksajien rahoja ole tarkoitus käyttää julkisen puolen työntekijöiden pikkujouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi edellä että mites pikkujoulut. Meillä ne ovat maksulliset. Omalla ajalla ja rahalla olisi mahdollista lähteä syömään ja virkistäytymään työkavereiden kesken johonkin kuuseen, josta pitäisi ottaa taxi illan päätteeksi kotiin.
Kiitos mutta ei kiitos. Tämä siis kunnallisessa. Aikanani kun olin yksityisellä puolella, talo tarjosi pikkujoulut ruokineen ja stand up esiintyjineen, paikkoineen ym. Saimme myös joululahjoja ja joulubonuksia. Ei ollut ketju. Ikävä on sitä työpaikkaa.Ei kai nyt veronmaksajien rahoja ole tarkoitus käyttää julkisen puolen työntekijöiden pikkujouluihin.
Jännä että sosiaali- ja terveysalalla asianmukaiset pikkujoulut on itsestäänselvyys, ollut aina. Vaikka henkilöstön koko on aivan toista luokkaa kuin varhaiskasvatuksessa, monikymmenkertainen.
Anteeksi nyt vain, mutta tuli tuosta Hesarin uutisoimasta "vaka-alan kriisipalaveri käynnissä, Vantaa-Hki-Espoo kriisissä"-jutusta kunnon pärskähdys 😂🤣, lätisevät taas lisää kuten kymmeniä/satoja kertoja aikaisemminkin eikä mikään muutu, ei mikään, ainakaan paremmaksi.
Eikä sekään mitään auta, on kuin hyttysen Pa s ka aavikolla, jos vakahoitajia kouluttautuu vakaopettajiksi, koska se ongelma on ihan muualla eli kiinnostuksen ja ennenkaikkea jaksamisen puutteessa!!!
Ei tätä sontaa jaksa muutenkaan joten miksi tähän hommaan vielä lisäkouluttautuisi??
Hukkuakseen kaikenmaailman papereiden pyörittelyyn, puhelimessa ja koneella istumiseen yms ja palkkioksi saisi uuden "hienon" tittelin ja pari sataa, max muutaman satasen lisää liksaa ja isomman vero%n?!? Ei innostanut eikä motivoinut tarpeeksi ainakaan minua, kun mahdollisuutta tarjottiin, koska "sinä olisit niin hyvä openakin".
Juu ei, ei kiitos. Mutta läpäläpäläpäpläp vaan "bossit" ja päättäjät.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain, mutta tuli tuosta Hesarin uutisoimasta "vaka-alan kriisipalaveri käynnissä, Vantaa-Hki-Espoo kriisissä"-jutusta kunnon pärskähdys 😂🤣, lätisevät taas lisää kuten kymmeniä/satoja kertoja aikaisemminkin eikä mikään muutu, ei mikään, ainakaan paremmaksi.
Eikä sekään mitään auta, on kuin hyttysen Pa s ka aavikolla, jos vakahoitajia kouluttautuu vakaopettajiksi, koska se ongelma on ihan muualla eli kiinnostuksen ja ennenkaikkea jaksamisen puutteessa!!!
Ei tätä sontaa jaksa muutenkaan joten miksi tähän hommaan vielä lisäkouluttautuisi??
Hukkuakseen kaikenmaailman papereiden pyörittelyyn, puhelimessa ja koneella istumiseen yms ja palkkioksi saisi uuden "hienon" tittelin ja pari sataa, max muutaman satasen lisää liksaa ja isomman vero%n?!? Ei innostanut eikä motivoinut tarpeeksi ainakaan minua, kun mahdollisuutta tarjottiin, koska "sinä olisit niin hyvä openakin".Juu ei, ei kiitos. Mutta läpäläpäläpäpläp vaan "bossit" ja päättäjät.
Kuuntelen tässä parhaillaan tuota tiedotusta, ja mietin ihan samaa. Noilla ei ole mitään käsitystä tilanteesta. Esim. mentoroinnin tärkeydestä puhuttiin paljon, mutta kukapa siellä resurssipulaisessa todellisuudessa ehtii ketään kunnolla mentoroimaan.
Lisäksi puhuttiin monimuotokoulutuksesta, jota tehdään työnohessa, mistä noiden poissaolojen ajaksi saadaan sijaisia. Ei mistään, ja kuormittaa entisestään jo kuormittunutta alaa.
Ainut järkevä asia oli tuo, että sosionomien pitäisi kyllä jatkossakin saada toimia varhaiskasvatuksen opettajina.
Vierailija kirjoitti:
Ainut järkevä asia oli tuo, että sosionomien pitäisi kyllä jatkossakin saada toimia varhaiskasvatuksen opettajina.
Heidän koulutuksensa ei kyllä sitä asiaa hirveän hyvin tue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkuakseen kaikenmaailman papereiden pyörittelyyn, puhelimessa ja koneella istumiseen yms ja palkkioksi saisi uuden "hienon" tittelin ja pari sataa, max muutaman satasen lisää liksaa ja isomman vero%n?!? Ei innostanut eikä motivoinut tarpeeksi ainakaan minua, kun mahdollisuutta tarjottiin, koska "sinä olisit niin hyvä openakin".Juu ei, ei kiitos. Mutta läpäläpäläpäpläp vaan "bossit" ja päättäjät.
Kuuntelen tässä parhaillaan tuota tiedotusta, ja mietin ihan samaa. Noilla ei ole mitään käsitystä tilanteesta. Esim. mentoroinnin tärkeydestä puhuttiin paljon, mutta kukapa siellä resurssipulaisessa todellisuudessa ehtii ketään kunnolla mentoroimaan.
Lisäksi puhuttiin monimuotokoulutuksesta, jota tehdään työnohessa, mistä noiden poissaolojen ajaksi saadaan sijaisia. Ei mistään, ja kuormittaa entisestään jo kuormittunutta alaa.
Tervetuloa heillekin kokeilemaan tätä työtä+siihen päälle n.3v lisää koulutusta, hahhahhah!
Olen vapaapäivällä tänään ja huomenna ja yksi ohjelmanumeroni on miettiä mitä tekisi seur.n.25v.
T. Tuo äsken kommentoinut pärskähtelijä
Vielä joskus aiemmin minua huvitti, kun ratkaisuna työvoimapulaan ehdotettiin varhaiskasvatuksen opettajien koulutuspaikkojen lisäämistä, mutta ei enää. Lähinnä ärsyttää. Minulla on useita tuttavia ja ystäviä sekä yo että amk pohjaisia varhaiskasvatuksen opettajia ja he ovat kaikki vaihtaneet alaa. Varsinkin yliopistosta valmistuneet vaihtoivat alaa vuoden/parin vuoden päästä ja totesivat, että opinnot eivät vastaa todellisuutta, sillä yliopistossa "opetetaan unelmahöttöä". Lisäksi monet hakeutuvat opiskelemaan yliopistossa varhaiskasvatuksen opettajiksi, jos eivät ole päässeet opiskelemaan luokanopettajaksi. Moni myös on sanonut, että ei aio tehdä töitä varhaiskasvatuksessa.
Ja koulutuspaikkojen lisääminen ei auta, koska eihän niihin riitä (kiinnostuneita) hakijoita.
Alalta puuttuu veto- ja pitovoima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitsä kertoo, mitä mä en sosionomipohjaisena opena osaa?
Mä voin sit luetella, mitä mä osaan.
Samaa mieltä siitä, että vetovoima alalle ei riitä. Itsekin on pakko alkaa keksiä jotain muuta - ei vain jaksa.
Esihenkilöt kieltävät kertomasta vanhemmille totuutta ryhmän tai talon tilanteesta. Kyllä minä ainakin haluaisin tietää, jos lapseni päiväkodissa ei ole jonain päivänä paikalla omia aikuisia niin yrittäisin tehdä jotain järjestelyjä. Myöskään vanhemmille, joilla esim. vauva kotona ei saa ehdottaa, että pitäisivät lapsen päivän kotona henkilökuntapulan vuoksi - ei ole kuulemma tasavertaista.
Tänään näin (taas) niin läheltäpiti tilanteen, kun aikuisia kielitaidottomia palkattu sijaisiksi ilman mitään alan työkokemusta tai taustaa kuin korkeintaan se että synnyttänyt itse muutaman lapsosen ja suostunut ylipäänsä tulemaan. Siellä sitä pihalla näprättiin kännykkää epäpaskaakaankiinnostanuokakarat-ilme naamalla ja korkeintaan huudeltiin kovalla äänellä kauempaa lapsille ei! Ei saa (lyödä) ! Paikan opet kuulemma jossain ihme opettajienkoulutuksessa-kurssituksessa-diipadaapassa....
Päiväkodin johtaja vain kestohymy naamalla roudaa lisää lapsia vanhempineen tutustumaan tulevaan päiväkotiinsa. Eiks ne vanhemmat ees ihmettele että mitähänvattua?
Lähinnä tämä kiinnostaa paljon tällä hetkellä:
Mihin alalle te olette hakeutuneet/hakeneet lähtevät vakalaiset?
Hoitakoon ja pelastakoon alan aivan vapaasti tulevat (ah koulutetut) opet ja hoitajat koko sotkun. Ketä kiinnostaa jäädä katsomaan onnistuvatko.
Tänään 20kpl 3-5v lasta joista 5 erityisellä tuella ja 3 kasvattajaa jotka kaikki paikalla n.4h/pvästä.
Mutta tänne vaan ja tervetuloa tekin joiden äiti kotona mammalomalla.
Väsyttää. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti käynyt sen ja osaat eritellä, miksi ei tue? Näyttäisi pikemminkin siltä, että yliopiston kandidaateista harva jää alalle pidemmäksi aikaa. Eli koulutuksensa ei hirveän hyvin tue vaka-työn todellisuutta.
Normaalimmilla ja osaamispohjaisilla ammattialoilla haetaan usein "soveltuvan koulutuksen" omaavia työntekijöitä. Varhaiskasvatustakin voi lähestyä monelta suunnalta, eikä sosiaalipedagoginen lähestymistapa ole ollenkaan huono.
Sanoisin niin, että MIKÄÄN koulutus tai tutkinto ei yksin riitä tai valmista vaka-arjen todellisuuteen. Koulutus on vasta ensimmäiset askeleet ammattitaidon ja osaamisen hankkimisen portailla. Kunnan ja valtion hommissa muodolliset pätevyydet ovat korostetussa roolissa, jopa todellisen osaamisen kustannuksella.
T. Sosionomipohjainen vaka-ope
Ps. Alan vaihto ei ole käynyt edes mielessä
"Samaa mieltä siitä, että vetovoima alalle ei riitä.
Itsekin on pakko alkaa keksiä jotain muuta - ei vain jaksa.
Esihenkilöt kieltävät kertomasta vanhemmille totuutta ryhmän tai talon tilanteesta. Kyllä minä ainakin haluaisin tietää,
jos lapseni päiväkodissa ei ole jonain päivänä paikalla omia aikuisia,
niin yrittäisin tehdä jotain järjestelyjä.
Myöskään vanhemmille, joilla esim. vauva kotona ei saa ehdottaa, että pitäisivät lapsen päivän kotona henkilökuntapulan vuoksi - ei ole kuulemma tasavertaista."
Omia aikuisia paikalla? Mitä ne omat aikuiset edes on? Vakituisia työntekijöitäkö? Paikoissa, missä melkein kaikki hoitsut nollasoppareilla, sijaisilla ja määrä-aikaisilla viikko kerrallaan pyöritettään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä päiväkodissa opetetaan?
Opetetaan olemaan ihmisiksi. Niin että ryhmässä oleminen onnistuu. Opetetaan toimimaan osana ryhmää, odottamaan omaa vuoroa, kuuntelemaan ohjeita ja toimimaan niiden mukaan.
Tuo on hyvä lähtökohta ja perustus, joka mahdollistaa monenlaisten taitojen ja asioiden oppimisen.
Entä mitä aikuinen voi (päiväkodissa) oppia lapsilta? Ainakin leikkitaitoja, luovuutta, uusia näkökulmia, pienten esineiden ja asioiden huomaamista, vilpitöntä kiintymyksen osoittamista...
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli ihan oikeasti itku kun kuuntelin sitä, ongelma on siis tiedostettu, mutta levy vaan junnaa paikallaan, mitään toivoa paremmasta ei näytä olevan. Itse olen jo niin väsynyt, että jouduin jäämään sairauslomalle, enkä tiedä voinko enää jatkaa lastenhoitajana ollenkaan, työ sai minut romahtaneet henkisesti ihan kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mentorointi on mun kokemuksen mukaan sitä, että tulee joku ulkopuolinen ihminen osoittelemaan sormella kaikkia maailman virheitän mitä työyhteisössä on tehty sekä määräilemään yksipuolisesti, että miten sitten jatkossa pitää toimia. Mentorit eivät auta uupumuksessa vaan lisäävät sitä stressiä painetta, kun ovat niin ulkona siitä päiväkodin arjesta, koska aina kun ovat jossain talossa, he ovat ylimääräisinä lisäkäsinä ja heidän näkökulmastaan ei sen vuoksi minkään asian toteuttamisessa VOI olla minkäänlaista ongelmaa. Sitten kun se lisäkäsi lähtee, niin eihän niitä asioita voi toteuttaa, kun niiden toteuttamiseen tarvitsi sen ylimääräisen ihmisen.
Aivan naurettavaa paskaa, eikä mentoroinnista oteta työntekijöitä edes minkäänlaista anonyymiä saati muuta palautetta vastaan ja niin on muuten kaikkien muidenkin projektien ja lisätehtävien yms. kohdalla, työntekijät saa ruikuttaa niin paljon kuin haluaa, mutta kun on isot herrat ja rouvat keksineet tosi hyviä uusia projekteja, niin niitähän sitten pitää esittää toteuttavansa, oli todellisuus mitä hyvänsä.
Kiitos mutta ei kiitos. Tämä siis kunnallisessa. Aikanani kun olin yksityisellä puolella, talo tarjosi pikkujoulut ruokineen ja stand up esiintyjineen, paikkoineen ym. Saimme myös joululahjoja ja joulubonuksia. Ei ollut ketju. Ikävä on sitä työpaikkaa.