Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19753)

Vierailija
4141/19753 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
4142/19753 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muillakin aloilla vain yksi tauko (sen 12 min?) päivässä?

Ruokataukoahan ei ole, koska syömme samalla kun teemme töitä, eli olemme lasten kanssa. Ryhmämme opettaja ehdotti pokkana, ettemme paltsupäivänä pitäisi taukoa ollenkaan, sillä saammehan me jauhaa työasioista tunnin ajan toimistossa. 🤣

Tervetuloa varhaiskasvatukseen! Paikkaan, jossa lapset eivät tunne auktoriteettia ja joustat sinne, tänne ja tuonne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4143/19753 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään päiväkotiapulaisia enää. Hoitajat tekevät niiden hommat.

Tämä!!

Kun noita hoiva-avustajia on tulossa sairaaloihin, hoitolaitoksiin, niin saisi tulla varhaiskasvatukseenkin.

Ennen oli laitosapulaisia jotka hoitivat näitä asioita, esim pyykkäys ja kuivaus yksityisellä - kunnallisella pesula tilaukset yms.,lelujen pesut jne. Nyt lakanoita vaihtavat opettajat ja hoitajat siinä samalla yli 20tä lasta silmällä pitäen.

Vierailija
4144/19753 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestihan päiväkodin työntekijöillä se tauko on 10min eikä 12min työehtosopimuksen mukaan. Toki voi olla talokohtaisia eroja jos on reilu esihenkilö, mutta yleisesti ottaen se on 10 minuuttia.

Vierailija
4145/19753 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!!

Kun noita hoiva-avustajia on tulossa sairaaloihin, hoitolaitoksiin, niin saisi tulla varhaiskasvatukseenkin.

Ennen oli laitosapulaisia jotka hoitivat näitä asioita, esim pyykkäys ja kuivaus yksityisellä - kunnallisella pesula tilaukset yms.,lelujen pesut jne. Nyt lakanoita vaihtavat opettajat ja hoitajat siinä samalla yli 20tä lasta silmällä pitäen.

Miksi te teette sitä hommaa? Antakaa niiden lakanoiden olla, johtaja voi tulla sit vaihtaa ne

Vierailija
4147/19753 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kunnallisella puolella opettaja ja teen myös noita hommia. Jos en tee, niin jää tekemättä suurin osa...En halua tehdä töitä likaisessa ympäristössä.

Vierailija
4148/19753 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On varmasti niitäkin päiväkoteja, joissa asiat eivät ole niin kaaoksessa ja huonosti kuin jossakin toisessa.

Lapsia niissä on silti kaikissa niin paljon, että täyttö-ja käyttöasteet paukkuvat liitoksissaan.

Työntekijöitä pois ja silti hommaa pyöritetään vajaalla."

Kysykää lapsiltanne: menittekö taas tänään jo välipalalta ulkoiluun?

(ulkona helpompi valvoa isoa lapsiryhmää vähemmällä henkilökunnalla, eli yhdistää ryhmiä kuin keksiä tekemistä ja valvoa lapsijoukkoa sisätiloissa).

Kesäaikaan ja miksei syksyisinkin ihan ookoo, mutta miettikää läkähdyttäässä helteessä tai kovilla talvipakkasilla pitkää ulkoilua. 

Huonon esimerkin laitoit: menittekö välipalalla ulkoiluun? Meillä usein opettajilla Sak-aikaa sen jälkeen, kun ryhmät päässeet iltaulkoiluun ja mukavampaa muutenkin pukea lapset ulos rauhassa, kun on enemmän käsipareja auttamassa. Usein aamuvuorot lähtevät jo ennen kolmea. Kysyisin itse lapselta: peruttiinko teiltä tänään retki tms

En ole muuten kertaakaan sattunut näkemään että opettaja pukee lapsia ulos. Aina siellä on eteisessä joku hoitaja huhkimassa ja jos on jossain lähistöllä niin se ope puhuu jossain puhelimessa. Mutta hienoa jos teillä näin tapahtuu että opettaja osallistuu paljon kaikkeen toimintaan.

Olen opettaja ja olen yhtälailla eteisessä. Silloin ei vastata puhelimeen.

Vierailija
4149/19753 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim kokkarijohtoinen Hesa aikoo tehdä miljoonasäästöt vähentämällä työntekijöitä, suurentamalla luokkia ja vähentämällä tiloja varhaiskasvatuksesta ja peruskoulusta.

Onnea vaan teille.

Suosittelen lähtemään alalta ihan muihin maisemiin.

Vierailija
4150/19753 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Lto 59v.

Ennen olin ylpeä työstäni ja pidin siitä.

Jos nyt olisin nuori, en valitsisi enää tätä alaa.

Muutos on valtava.

Oma lapseni kertoi ala-asteella haluavansa päiväkodin opettajaksi. Onneksi ei lähtenyt opiskelemaan tälle alalle vaan ihan toiselle muulle alalle.

Vierailija
4151/19753 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että varhaiskasvatus menisi lakkoon, siis lakkoon oikeesti, eikä mitään ylityökieltoja tms (mitkä ei oikeesti alan ulkopuolella kiinnosta ketään), on ainoa keino millä voitte asemaanne parantaa. Ei vanhempia kiinnosta. Kuntia ei kiinnosta. Eduskuntaa ei kiinnosta. Ei kiinnosta niin kauan kun vain kärsitte, ja valitatte jossain keskustelupalstalla. Mikään ei muutu. 

Suurin osa vanhemmista ei edes ymmärrä mitä te teette töissä. Useaa ei edes kiinnosta. Johan sen kertoo heidän käytös, ja suhtautuminen lasten hakemiseen, tuomiseen ja hoitoaikojen ilmoittamiseen. Vasta kun ovet menee kiinni, alkaa raksutamaan pääkopassa, että hetkinen. Toivottavasti edes silloin.

Jos ette oikeasti ala taisteluun työolojenne puolesta, niin teette vain haittaa itsellenne, ja sitä kautta myös sitten lapsille. Teidän on saatava lisää porukkaa töihin. Hoitajat teki joskus sen virheen, että halusivat vain lisää palkkaa. Kuinkas kävikään? Palkka on parempi, mutta pahoinvointi jatkuu, koska työtä on ihan liikaa. 

Pointtini se, että jos ette huuda ja vaadi, niin ketään ei kiinnosta. Iso osa kuvittelee, että teidän työ on helppoa, ja vaan suunnilleen leikitte päivät lasten kanssa. Iso osa ei tajua sitäkään, kuinka tärkeää laadukas varhaiskasvatus on. Vaatikaa arvostusta. 

Tätä samaa oon itse yrittänyt toitottaa sen 15v. mitä oon vk töitä tehny. Siellä vaan edelleen on se s******n marttyyri ja uhrautumis ilmapiiri useammalla, varsinkin venhemmalla henkilöstöllä. Muistellaan (ylpeillen) miten ennenki hoidettiin yksin niin ja niin paljon lapsia. Yks pomokin kerran puhui jossai palaverissa miten oli selvinnyt tiukasta tilanteesta. Meni hiljaiseksi ku sanoin ettei tuo kyllä ole ylpeilyn vaan enemmänkin häpeän aihe. Ei semmoseen pidä suostua.

Itse yritän pitää puoleni, enkä todellakaan jää liian suuren lapsimäärän kans yksin. Meillä se on helpompaa muutenki kun työskentelen vuoropäiväkodissa. Henkilöstö lasketaan meillä tarkasti. Viime viikollakin jäin ylitöihin iltapäivällä sen takia kun yhtä alle 3v. ei haettu ajallaan. Ois menny suhdeluku yli.

Vierailija
4152/19753 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nyt pitää ensin määritellä, puhutaanko tässä varhaiskasvatuksesta (mikä on pedagogista, tietoon perustuvaa suunnittelua ja sen toteuttamista),

vai tästä kuntatalouden kurimuksessa toteutetusta säiliöstä.

Ne ovat eri asiat, todellisuus ja teoria."

Juuri näin. Kyseessä on lapsien ainutkertainen lapsuus.

Millaisissa olosuhteissa se vietetään.

Muutama sukupolvi kasvaa stressaantuneiden hoitajien/vaihtuvien sijaisten vastuulla säilössä?

MIKSI liitot ovat hiljaa???? Se surkean pieninpalkankorotus ei korjannut näitä jokapäiväisiä, valtavia ongelmia, jotka karkottavat tehokkaasti kaikki hyvät ja tunnolliset työntekijät.

Mainitsen vielä taukojen puutteen. MISSÄ muussa työssä vedetään koko ajan tuli perseessä ilman ainuttakaan tilaisuutta rauhoittua? Ihmisen psyyke ei kertakaikkiaan toimi niin, eikä kestä kovin pitkään. Tarvitaan kunnollinen tauko keskelle päivää, rauhaa ja hiljaisuutta.

Mä olen hoitaja. Saan pieniä taukoja kun käyn tiheästi vessassa. Olen ilmoittanut, että koska olen hoitaja ja minulle kuuluu perushoito teen aina kaikki eteisjutut kuten kurahousujen pesut. Vien ja haen kärryn, lakaisen lattian ja pyyhin pöydät. Vaihdan lakanat ja pesen sängyt. Ja nämä on tietysti tehtävä niin, että opettajat ovat ryhmän lasten kanssa. Saatan olla hiukan hidas mutta ei se haittaa. 

Ryhtykää hoitajat samaan, ei teille kuulu opettajien työt eikä opettajille hoitajien työt.

Eikös nuo kuvatut tehtävät ole päiväkoti apulaisen tehtäviä?

Hoitaja auttaa lapsia esim. pukemisessa ja riisumisessa, syömisessä, lelujen poissiivoamisessa, vessassa, käsien pesussa, pyyhkimisessä, peppujen pesussa, vaipan vaihdossa, potan tyhjentämisessä, nenien niistämisessä, lohduttaa itkevää, hellii ja leikkii laululeikkejä sylitellen, silittää päiväunilla, osallistuu leikkeihin ja peleihin, auttaa lapsia toimimaan opettajan suunnitteleman toiminnan mukaisesti.

Missä se päiväkotiapulainen on, kun sinä hoitajana teet sen töitä? Kuka tekee hoitajan työt silloin? Opettajilla on käsittääkseni jo täysi työ saada omat tehtävänsä edes jotenkin tehtyä.

Ei ole päiväkotiapulaisia.

Vierailija
4153/19753 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ala, missä erittäin  moni työntekijä elää kädestä suuhun ja rikastumaan et siis pääse vaikka paiskisit kuinka töitä. Moni tarvitsee palkkansa kipeästi ja on siksi valmis venymään ja joustamaan, vaativimmissakin oloissa. Harvalla on säästöjä pahan päivän varalle.

Lakon ajalta ei makseta palkkaa.

Silti työntekijöille irvaillaan että miksette mene lakkoon? Vaikka pitäisi kysyä miksi työntekijöiden ja lasten hyvinvoinnista ei välitetä päättävällä taholla.

Usko siihen, että ammattiliitot välittäisivät oikeasti varhaiskasvatuksen ahdingosta on monella horjunut. Näkyy siinä että yhä useampi alalla näyttää vaihtaneen käsiään välinpitämättöminä levittävät ammattiliittonsa YTK:hon. 

Liittoon kuuluva saa lakkoavustusta.

Vierailija
4154/19753 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti apulaisia oli viimeksi 1990-luvun alkupuolella. Minä valmistuin alalle joulukuussa 1995 eikä minun aikanani ole päiväkotiapulaisia ollut koskaan.

Vierailija
4155/19753 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tapahtunutta:

Yritän pitää ohjattua tuokiota ja yli puolet lapsista on kuin tuli perseen alla: huutavat, pyörivät lattialla pitkin pituuttaan, tönivät toisiaan, hakkaavat leluilla lattiaan jne. Muutama lapsi pyörittelee silmiään ja haluaisi oppia jotain uutta, mutta eihän siitä mitään tule.

Ulos lähtiessä juostaan käytävillä hippaa, omia vaatteita ei löydetä/ osata pukea. Etsit jokaiselle (14) erikseen puuttuvam sukan ja hanskan.Jossain välissä yrität pukeutua itse.

Kaksi kaveria pissaa housuun, toinen ulkona ja toinen päiväunilla sänkyyn. Arvaa, kuka pesee, vaihtaa lakanat jne?

Ruokalassa yksi lapsi oksentaa yllättäen. Ehdin väistää enimmät roiskeet. No, mitäpä tuosta! Itse ostan ja pesen työvaatteeni palkasta, joka ei riitä pakollisiin kuluihin, vaan joudun hakemaan mm. asumistukea. Neljässä vuorossa yli kahdeksan tunnin päiviä ja 10 minuutin tauko. Työtäni suunnittelen/teen paperitöitä varastotiloissa omalla läppärillä ( tai kotona) kun muuta tilaa/ omaa työkonetta ei ole.

Osa lapsista( kantasuomalaisia) ei osaa puhua ymmärrettävästi. Huutavat kuin mielipuolet, kun sanoja ei ole. Vanhemman tullessa hakemaan, lapsi saa kysyttyä, "saako pelata?". Ei muuta kuin tabletti kouraan loppuillaksi!

Pari työntekijää pois, hoidat muiden asioita samalla palkalla ja joustat työajoissa.

Kotona lysähdän sohvalle ja vilkaisen kelloa: muutaman tunnin päästä mentävä nukkumaan, jotta jaksaa aloittaa saman rumban uudestaan.

Vierailija
4156/19753 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään tapahtunutta:

Yritän pitää ohjattua tuokiota ja yli puolet lapsista on kuin tuli perseen alla: huutavat, pyörivät lattialla pitkin pituuttaan, tönivät toisiaan, hakkaavat leluilla lattiaan jne. Muutama lapsi pyörittelee silmiään ja haluaisi oppia jotain uutta, mutta eihän siitä mitään tule.

Ulos lähtiessä juostaan käytävillä hippaa, omia vaatteita ei löydetä/ osata pukea. Etsit jokaiselle (14) erikseen puuttuvam sukan ja hanskan.Jossain välissä yrität pukeutua itse.

Kaksi kaveria pissaa housuun, toinen ulkona ja toinen päiväunilla sänkyyn. Arvaa, kuka pesee, vaihtaa lakanat jne?

Ruokalassa yksi lapsi oksentaa yllättäen. Ehdin väistää enimmät roiskeet. No, mitäpä tuosta! Itse ostan ja pesen työvaatteeni palkasta, joka ei riitä pakollisiin kuluihin, vaan joudun hakemaan mm. asumistukea. Neljässä vuorossa yli kahdeksan tunnin päiviä ja 10 minuutin tauko. Työtäni suunnittelen/teen paperitöitä varastotiloissa omalla läppärillä ( tai kotona) kun muuta tilaa/ omaa työkonetta ei ole.

Osa lapsista( kantasuomalaisia) ei osaa puhua ymmärrettävästi. Huutavat kuin mielipuolet, kun sanoja ei ole. Vanhemman tullessa hakemaan, lapsi saa kysyttyä, "saako pelata?". Ei muuta kuin tabletti kouraan loppuillaksi!

Pari työntekijää pois, hoidat muiden asioita samalla palkalla ja joustat työajoissa.

Kotona lysähdän sohvalle ja vilkaisen kelloa: muutaman tunnin päästä mentävä nukkumaan, jotta jaksaa aloittaa saman rumban uudestaan.

Eihän tuota voi jatkaa noin. Nyt haet toiseen paikkaan töihin. Tai Seuren tai vastaavan kautta sijaisuuksia silloin kun sulle sopii.

Kuulin, että pääkaupunkiseudulla on satoja open ja hoitajan paikkoja auki, varmasti löydät edes vähän paremman. Vaikka sellaisen, missä suurin osa yli 2v. lapsista osaa puhua.

Vierailija
4157/19753 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvtessin mukaan 1 kahvitauko 10 min per pv. Sama koulussakin ohjaajilla.

Vierailija
4158/19753 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään tapahtunutta:

Kiitos sinulle vierailija kirjoituksestasi. Myötätuntoa ja myötätukea, aivan kuin olisit kuvaillut minun päivääni! (päivääni sisältyi myös lasten heittelemiä kovia tavaroita minua kohti ja yhdet rikkinäiset housut. Huoh, niitä onkin varaa joka palkasta ostella uusia..)

Vierailija
4159/19753 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyajan lapset ovat kuin eläimiä?

Vierailija
4160/19753 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vikaa on myös päiväkodin työntekijöissä. Päiväkodeilla ja ryhmillä on eroa. Ryhmät missä lapset on opetettu toimimaan heti alusta alkaen on helpompi hallita kuin ryhmät joissa lapsilla ei oikein ole mitään rajoja tai käsitystä miten toimitaan.

Moniin ryhmiin pitäisi aikuisille lähettää joku supernanny kertomaan realiteetit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä