Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19753)
"MIKSI liitot ovat hiljaa???? Se surkean pieninpalkankorotus ei korjannut näitä jokapäiväisiä, valtavia ongelmia, jotka karkottavat tehokkaasti kaikki hyvät ja tunnolliset työntekijät.
Mainitsen vielä taukojen puutteen. MISSÄ muussa työssä vedetään koko ajan tuli perseessä ilman ainuttakaan tilaisuutta rauhoittua? Ihmisen psyyke ei kertakaikkiaan toimi niin, eikä kestä kovin pitkään. Tarvitaan kunnollinen tauko keskelle päivää, rauhaa ja hiljaisuutta."
Päälle 4000 viestiä/kommenttia ennenkuin joku kysyy suoraan että minkä ihmeen vuoksi maksatte liiton jäsenyydestä.
Mietin tässä, että josko lähettäisi mm liiton puh.johtajalle sähköpostiin linkin tästä ketjusta...ja eduskuntaan joillekin...
Lähteekö kukaan mukaan ideaan?1
En itse työskentele alalla, mutta lähipiiristäni moni työskentelee eri tehtävissä.
Ja sitä olen ihmetellyt, että miksi teillä on liitto, kun se ei tee teidän eteen mitään? Koulujen opettajat on joskus lakkoilleet, sairaanhoitajat lakkoilee. Miksi ei teidän ala pistä ovia kiinni, ja sano että nyt **ttu riitti? Tää maa pysähtyy hetkessä, kun päiväkodit menee kiinni. Jos ei liittonne anna teille lupaa lakkoon, niin perustakaa uusi. Oon miettinyt usein sitäkin, että ymmärrättekö mikä voima teillä on, jos pistätte ihan oikeasti päiväkodit kiinni? Koronakin alkaa olla sen verran ohi, että alkaa olla helpompi saada sympatiaa kansalta. Ja oikeesti, kyse on perimmiltään lapsista. Siitä, että millaista hoitoa ja kasvastusta he saavat. Te ootte ihan aina olleet ihan liian kilttejä. Ei teitä voi kukaan väkisin töihin viedä, ja kukaan ei tajua, miten iso merkitys teidän työllänne on, ennen kuin pistätte oikeesti ne päiväkotien ovet kiinni. Sitä jää aika äkkiä, aika monelta töihin lähtemättä, kun ei ne kuuluisat isovanhemmatkaan kaikki olekaan eläkkeellä ja pysty hoitamaan lapsenlapsiaan. Miettikää...
Vierailija kirjoitti:
En itse työskentele alalla, mutta lähipiiristäni moni työskentelee eri tehtävissä.
Ja sitä olen ihmetellyt, että miksi teillä on liitto, kun se ei tee teidän eteen mitään? Koulujen opettajat on joskus lakkoilleet, sairaanhoitajat lakkoilee. Miksi ei teidän ala pistä ovia kiinni, ja sano että nyt **ttu riitti? Tää maa pysähtyy hetkessä, kun päiväkodit menee kiinni. Jos ei liittonne anna teille lupaa lakkoon, niin perustakaa uusi. Oon miettinyt usein sitäkin, että ymmärrättekö mikä voima teillä on, jos pistätte ihan oikeasti päiväkodit kiinni? Koronakin alkaa olla sen verran ohi, että alkaa olla helpompi saada sympatiaa kansalta. Ja oikeesti, kyse on perimmiltään lapsista. Siitä, että millaista hoitoa ja kasvastusta he saavat. Te ootte ihan aina olleet ihan liian kilttejä. Ei teitä voi kukaan väkisin töihin viedä, ja kukaan ei tajua, miten iso merkitys teidän työllänne on, ennen kuin pistätte oikeesti ne päiväkotien ovet kiinni. Sitä jää aika äkkiä, aika monelta töihin lähtemättä, kun ei ne kuuluisat isovanhemmatkaan kaikki olekaan eläkkeellä ja pysty hoitamaan lapsenlapsiaan. Miettikää...
Lisään vielä, että ihan oikeesti on surullista miten ootte antaneet potkia itseänne aina vaan. Te teette yhtä tärkeintä työtä tässä maassa, ja yhtä raskaimmista, mutta aina vaan ootte heittopusseina. Miettikää jotain paperimiehiä. Niillä oli jumalauta vapaata joka välissä, saunavapaitakin vai mitä ne olikaan. Järjetön palkka minkä eteen pönöttivät jossain valvomossa päivät pitkät. Te hoiditte myös heidän lapset, silloin kun paperimiehiä vielä oli. Ja silloinkin teitte sen surkealla palkalla, vaikka olot ei ehkä vielä olleet näin huonot päiväkodeissa. Puolustakaa oikeuksianne. Samalla puolustatte lapsien oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nyt pitää ensin määritellä, puhutaanko tässä varhaiskasvatuksesta (mikä on pedagogista, tietoon perustuvaa suunnittelua ja sen toteuttamista),
vai tästä kuntatalouden kurimuksessa toteutetusta säiliöstä.
Ne ovat eri asiat, todellisuus ja teoria."
Juuri näin. Kyseessä on lapsien ainutkertainen lapsuus.
Millaisissa olosuhteissa se vietetään.
Muutama sukupolvi kasvaa stressaantuneiden hoitajien/vaihtuvien sijaisten vastuulla säilössä?
MIKSI liitot ovat hiljaa???? Se surkean pieninpalkankorotus ei korjannut näitä jokapäiväisiä, valtavia ongelmia, jotka karkottavat tehokkaasti kaikki hyvät ja tunnolliset työntekijät.
Mainitsen vielä taukojen puutteen. MISSÄ muussa työssä vedetään koko ajan tuli perseessä ilman ainuttakaan tilaisuutta rauhoittua? Ihmisen psyyke ei kertakaikkiaan toimi niin, eikä kestä kovin pitkään. Tarvitaan kunnollinen tauko keskelle päivää, rauhaa ja hiljaisuutta.
Mä olen hoitaja. Saan pieniä taukoja kun käyn tiheästi vessassa. Olen ilmoittanut, että koska olen hoitaja ja minulle kuuluu perushoito teen aina kaikki eteisjutut kuten kurahousujen pesut. Vien ja haen kärryn, lakaisen lattian ja pyyhin pöydät. Vaihdan lakanat ja pesen sängyt. Ja nämä on tietysti tehtävä niin, että opettajat ovat ryhmän lasten kanssa. Saatan olla hiukan hidas mutta ei se haittaa.
Ryhtykää hoitajat samaan, ei teille kuulu opettajien työt eikä opettajille hoitajien työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nyt pitää ensin määritellä, puhutaanko tässä varhaiskasvatuksesta (mikä on pedagogista, tietoon perustuvaa suunnittelua ja sen toteuttamista),
Muutama sukupolvi kasvaa stressaantuneiden hoitajien/vaihtuvien sijaisten vastuulla säilössä?
MIKSI liitot ovat hiljaa???? Se surkean pieninpalkankorotus ei korjannut näitä jokapäiväisiä, valtavia ongelmia, jotka karkottavat tehokkaasti kaikki hyvät ja tunnolliset työntekijät.
Mainitsen vielä taukojen puutteen. MISSÄ muussa työssä vedetään koko ajan tuli perseessä ilman ainuttakaan tilaisuutta rauhoittua? Ihmisen psyyke ei kertakaikkiaan toimi niin, eikä kestä kovin pitkään. Tarvitaan kunnollinen tauko keskelle päivää, rauhaa ja hiljaisuutta.Mä olen hoitaja. Saan pieniä taukoja kun käyn tiheästi vessassa. Olen ilmoittanut, että koska olen hoitaja ja minulle kuuluu perushoito teen aina kaikki eteisjutut kuten kurahousujen pesut. Vien ja haen kärryn, lakaisen lattian ja pyyhin pöydät. Vaihdan lakanat ja pesen sängyt. Ja nämä on tietysti tehtävä niin, että opettajat ovat ryhmän lasten kanssa. Saatan olla hiukan hidas mutta ei se haittaa.
Ryhtykää hoitajat samaan, ei teille kuulu opettajien työt eikä opettajille hoitajien työt.
Eikös nuo kuvatut tehtävät ole päiväkoti apulaisen tehtäviä?
Hoitaja auttaa lapsia esim. pukemisessa ja riisumisessa, syömisessä, lelujen poissiivoamisessa, vessassa, käsien pesussa, pyyhkimisessä, peppujen pesussa, vaipan vaihdossa, potan tyhjentämisessä, nenien niistämisessä, lohduttaa itkevää, hellii ja leikkii laululeikkejä sylitellen, silittää päiväunilla, osallistuu leikkeihin ja peleihin, auttaa lapsia toimimaan opettajan suunnitteleman toiminnan mukaisesti.
Missä se päiväkotiapulainen on, kun sinä hoitajana teet sen töitä? Kuka tekee hoitajan työt silloin? Opettajilla on käsittääkseni jo täysi työ saada omat tehtävänsä edes jotenkin tehtyä.
Ei ole mitään päiväkotiapulaisia enää. Hoitajat tekevät niiden hommat.
Kyllä jossain edelleen, varsinkin yksityisillä, on noita päiväkotiapulaisia jotka siis käytännössä usein hoitavat sekä siivouksen, ruokahuollon että auttavat lasten kanssa "aina välillä kun tarvitsee" eli joka päivä, koko ajan. Ja ilmeisesti jossain laitoshuoltajat/palvelutyöntekijät ovat nykyään myös tuolla päiväkotiapulaisen nimikkeellä mutta eihän heille kuulu esim kuravaatehuolto vaan kyllä sen tekee hoitaja tai opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsen vielä taukojen puutteen. MISSÄ muussa työssä vedetään koko ajan tuli perseessä ilman ainuttakaan tilaisuutta rauhoittua? Ihmisen psyyke ei kertakaikkiaan toimi niin, eikä kestä kovin pitkään. Tarvitaan kunnollinen tauko keskelle päivää, rauhaa ja hiljaisuutta.
Hellusta kun luulet että liitto olisi työntekijöitä varten. Ei se ole. Liitto on itseään varten olemassa.
Se että varhaiskasvatus menisi lakkoon, siis lakkoon oikeesti, eikä mitään ylityökieltoja tms (mitkä ei oikeesti alan ulkopuolella kiinnosta ketään), on ainoa keino millä voitte asemaanne parantaa. Ei vanhempia kiinnosta. Kuntia ei kiinnosta. Eduskuntaa ei kiinnosta. Ei kiinnosta niin kauan kun vain kärsitte, ja valitatte jossain keskustelupalstalla. Mikään ei muutu.
Suurin osa vanhemmista ei edes ymmärrä mitä te teette töissä. Useaa ei edes kiinnosta. Johan sen kertoo heidän käytös, ja suhtautuminen lasten hakemiseen, tuomiseen ja hoitoaikojen ilmoittamiseen. Vasta kun ovet menee kiinni, alkaa raksutamaan pääkopassa, että hetkinen. Toivottavasti edes silloin.
Jos ette oikeasti ala taisteluun työolojenne puolesta, niin teette vain haittaa itsellenne, ja sitä kautta myös sitten lapsille. Teidän on saatava lisää porukkaa töihin. Hoitajat teki joskus sen virheen, että halusivat vain lisää palkkaa. Kuinkas kävikään? Palkka on parempi, mutta pahoinvointi jatkuu, koska työtä on ihan liikaa.
Pointtini se, että jos ette huuda ja vaadi, niin ketään ei kiinnosta. Iso osa kuvittelee, että teidän työ on helppoa, ja vaan suunnilleen leikitte päivät lasten kanssa. Iso osa ei tajua sitäkään, kuinka tärkeää laadukas varhaiskasvatus on. Vaatikaa arvostusta.
Tylysti lakkoon vaan, ilman kompromissejä.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä, että josko lähettäisi mm liiton puh.johtajalle sähköpostiin linkin tästä ketjusta...ja eduskuntaan joillekin...
Lähteekö kukaan mukaan ideaan?1
Hyvä ideaKannatetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsen vielä taukojen puutteen. MISSÄ muussa työssä vedetään koko ajan tuli perseessä ilman ainuttakaan tilaisuutta rauhoittua? Ihmisen psyyke ei kertakaikkiaan toimi niin, eikä kestä kovin pitkään. Tarvitaan kunnollinen tauko keskelle päivää, rauhaa ja hiljaisuutta.Mä olen hoitaja. Saan pieniä taukoja kun käyn tiheästi vessassa. Olen ilmoittanut, että koska olen hoitaja ja minulle kuuluu perushoito teen aina kaikki eteisjutut kuten kurahousujen pesut. Vien ja haen kärryn, lakaisen lattian ja pyyhin pöydät. Vaihdan lakanat ja pesen sängyt. Ja nämä on tietysti tehtävä niin, että opettajat ovat ryhmän lasten kanssa. Saatan olla hiukan hidas mutta ei se haittaa.
Eikös nuo kuvatut tehtävät ole päiväkoti apulaisen tehtäviä?
Hoitaja auttaa lapsia esim. pukemisessa ja riisumisessa, syömisessä, lelujen poissiivoamisessa, vessassa, käsien pesussa, pyyhkimisessä, peppujen pesussa, vaipan vaihdossa, potan tyhjentämisessä, nenien niistämisessä, lohduttaa itkevää, hellii ja leikkii laululeikkejä sylitellen, silittää päiväunilla, osallistuu leikkeihin ja peleihin, auttaa lapsia toimimaan opettajan suunnitteleman toiminnan mukaisesti.
Missä se päiväkotiapulainen on, kun sinä hoitajana teet sen töitä? Kuka tekee hoitajan työt silloin? Opettajilla on käsittääkseni jo täysi työ saada omat tehtävänsä edes jotenkin tehtyä.
Mikä ihmeen päiväkotiapulainen? Ei meillä ole sellaisia, ei edes avustajia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän päiväkodissa vanhemmat jaksoi raahata kesäkuussa 2-vuotiaan esikoisensa virikehoitoon seitsemäksi tunniksi samalla kun molemmat vanhemmat vahempainvapaalla kotona yhdessä isovanhepien kanssa ihastelemassa uutta vauvaa. Samoin kun isä piti elokuussa lomaa, oli isompi heti päiväkodin auettua hoidossa. Ja kuulemma niin helppo ja hyväuninen tämä uusi vauva heillä....
Olisi niin hirveän kiva, jos päiväkodissa ei oletettaisi perheen sisäisiä asioita liikaa. Meillä on reilu parivuotias ja vauva ja tämä parivuotias jatkoi pienen loman jälkeen päikyssä normaalisti (3-4x viikossa noin 6h päiviä). Yksi hoitajista aina vihjaili tuodessa, että eikö olisi kiva, jos sisarukset saisi tutustua toisiinsa kunnolla niin, että molemmat olisivat kotona. Olisihan se, mutta suoritan yliopisto-opintojani niska limassa loppuun aina, kun vauva on nukkumassa päiväunia Lisäksi teen päivisin pari tuntia etätöitä, kun minimivanhempainrahalla ei näillä hinnoilla saa juuri mitään. Vauvan kanssa nämä vielä jotenkin onnistuu, mutta parivuotiaan kanssa ei toivoakaan. Päikyn henkilökunnan silmissähän minä ilmeisesti nautin vain kotona ihanasta vauva-arjesta (nauttisinpa!) ja nukun kun vauvakin nukkuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän päiväkodissa vanhemmat jaksoi raahata kesäkuussa 2-vuotiaan esikoisensa virikehoitoon seitsemäksi tunniksi samalla kun molemmat vanhemmat vahempainvapaalla kotona yhdessä isovanhepien kanssa ihastelemassa uutta vauvaa. Samoin kun isä piti elokuussa lomaa, oli isompi heti päiväkodin auettua hoidossa. Ja kuulemma niin helppo ja hyväuninen tämä uusi vauva heillä....
Olisi niin hirveän kiva, jos päiväkodissa ei oletettaisi perheen sisäisiä asioita liikaa. Meillä on reilu parivuotias ja vauva ja tämä parivuotias jatkoi pienen loman jälkeen päikyssä normaalisti (3-4x viikossa noin 6h päiviä). Yksi hoitajista aina vihjaili tuodessa, että eikö olisi kiva, jos sisarukset saisi tutustua toisiinsa kunnolla niin, että molemmat olisivat kotona. Olisihan se, mutta suoritan yliopisto-opintojani niska limassa loppuun aina, kun vauva on nukkumassa päiväunia Lisäksi teen päivisin pari tuntia etätöitä, kun minimivanhempainrahalla ei näillä hinnoilla saa juuri mitään. Vauvan kanssa nämä vielä jotenkin onnistuu, mutta parivuotiaan kanssa ei toivoakaan. Päikyn henkilökunnan silmissähän minä ilmeisesti nautin vain kotona ihanasta vauva-arjesta (nauttisinpa!) ja nukun kun vauvakin nukkuu
Ehkä voisit kertoa päiväkotiin, että sinä opiskelet ja teet töitä, niin heidän ei tarvitsisi arvailla ja olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kertoa toi päiväkodissa. Ihan jo sen takia, jos osoittavat jotain kummallista asennetta. Itse opiskelen yliopistossa, ja koronasta alkaen oikeastaan täysin etänä. Jossain kohtaa aloin havaita asennetta, että oletetaan että iskä se kotona lepäilee yms. Tein ystävällisesti, mutta kuivan asiallisesti selväksi, että itseasiassa teen usein pidempiä päiviä (tai siis työpäivä jatkuu yöllä, kun muut nukkuvat) kuin työssäkäyvä vaimoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voisit kertoa päiväkotiin, että sinä opiskelet ja teet töitä, niin heidän ei tarvitsisi arvailla ja olettaa.
Kun se ei heille kuitenkaan kuulu hevon helvettiä, niin voisivat keskittyä ihan siihen omaan työhönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se ei heille kuitenkaan kuulu hevon helvettiä, niin voisivat keskittyä ihan siihen omaan työhönsä.
Eihän se kuulu. Mutta ihmiset puhuu ja miettii toisten asioita. Niin se vain on. Jos häiritsee, niin kannattaa kertoa. Jos ei, tai haluaa vaan itsekseen kiukuta, niin sitten jättää kertomatta. :) Mutta turha odottaa, että ihmiset toimii kuten haluaisi niiden toimivan. Etenkään jos ei tee asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti olen sanonutkin. Mutta en jaksaisi ja haluaisi sanoa samaa asiaa toistuvasti jokaiselle uudelle naamalle, jotka katsovat aamulla pahasti, kun tuon vauvan kanssa isompaa hoitoon. Muutenkin väsyttää aamuisin, kun vauva nukkuu yöt huonosti ja kotona odottaa liuta töitä ja esseitä ja kotitöitä vauvan hoidon lisäksi.