IL: Downin syndrooma saattaa olla matkalla kohti häviämistä. /Voiko tulevaisuudessa tarkoittaa myös muita ihmisryhmiä?
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/5bbea8a1-ef61-43f5-b4f3-3f70a90975e9
Downin syndroomasta kärsiviä ihmisiä ei ehkä synny tulevaisuudessa. Mitä mieltä olette tästä?
Kehitysvammaisten ja nepsy-ihmisten keskuudessa aina välillä nousee keskustelua siitä, että heidän ei haluta tekevän lapsia (siirtää geenejä) tai halutaan ”parantaa heidät”. Voisiko aborttien tekeminen tulevaisuudessa koskea myös esim. autistisia? Mitä ajatuksia teille herää siitä, että ihmisryhmiä saattaisi kadota tulevaisuudessa?
Kommentit (600)
Kyseessä nyt kuitenkin on sairaus, syndrooma. Vai onko täällä muitakin tauteja joita tietoisesti haluttaisiin jalostaa seuraavaan sukupolveen?
Noni. Hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä nyt kuitenkin on sairaus, syndrooma. Vai onko täällä muitakin tauteja joita tietoisesti haluttaisiin jalostaa seuraavaan sukupolveen?
Noni. Hyvä näin.
Sivistä itseäsi, jookos?
Vierailija kirjoitti:
Noni. Hyvä näin.
Down ei periydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisryhmiä vähenee valkoihoisista
Oletko koskaan nähnyt vammaista romania, mustaihoista tai aasialaista?
Itse olen nähnyt yhden lähi-idästä tulleen jälkeenjääneen mutta en koskaan noista muista ryhmistä. Kiinnostaisi kyllä tietää mitä he tekevät omille vammaisilleen, kun heitä ei koskaan näy.
Kyllä heitä hoitolaitoksissa näkee.
Mä oon neurologisesti epätyypillinen. Päin helvettiä menee. Voisko joku tulla abortoimaan mut.
Vierailija kirjoitti:
Noni. Hyvä näin.
Paljonko painat, eli onko oma BMi hallussa? Entä oletko lyhyt vai pitkä? Mikä on tulotasosi? Ettet vain näyttäisi suohirviöltä ja työskentelet matalapalkka-alalla? Onko jälkikasvusi miten tuottoisia kansalaisia? Oletko ollut itse älykkyystestissä - mitkä pisteet? Mites tuo arjalaisuus? Ettet vain olisi joku keskivartalolihava liuhulettinen leuaton persjalka jonka oma isä kaljuuntui jo nuorena?
Noni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman nepsy-ihmisiä ihmiset olisivat vielä kivikautisia ja moni keksintö olisi jäänyt tekemättä
Nimenomaan. Traumatisoitumisen ja poikkeavuuksien sallimista pidetään kustannustehokkaana.
Kyllähän ennen pienissä yhteisöissä on karsastettu kumppaneina poikkeavia ja sairaita, ehkä sen vajaan työkyvynkin tähden. Siksi kai on kehkeytynyt käsityksemme tasalaatuisesta massasta josta poikkeavat pistää esiin. Miten olisi jos näin ei olisi luonnostaan toimittu.
Jos ja kun abortit sallitaan, sallitaan myös vammaisen ja sairaan sikiön abortointi siinä missä terveenkin. Nykytekniikalla pystytään seulomaan poikkeavuuksia ja sulkemaan pois riskejä, niin äidin kuin lapsenkin osalta. Jos naisella on oikeus abortoida terve sikiö, olisi absurdia kieltää sairaan sikiön abortointi.
Mielestäni terveen lapsen toivominen on inhimillistä. Sitähän suurin osa vanhemmista sanoo, ei ole väliä onko tyttö vai poika, kunhan on terve. Mutta kyllä noissa silti riskejä piilee. Kiinassa syntyy liian vähän tyttöjä, enkä ihmettelisi jos tulevaisuudessa rikkaat geenishoppailisi lapsilleen vain parhaita ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa, mutta minua ei hämmästytä yhtään tässä nykyisessä tehotaloudessa ja ympäristökatastrofissa, vaikka kontrolli ja seulonta näissä(kin) asioissa lisääntyisi.
On todellinen haaste pitää kiinni ihmisyydestään näinä kapisina aikoina. Jokapuolelta pommitetaan dehumanisoivaa viestiä siitä, että et kelpaa itsenäsi. Jos ihan tavalliset ihmiset tuntevat itsensä riittämättömiksi, miten sitten vammautuneet?
Elämme kuitenkin yltäkylläisintä, inhimillisintä ja valistuneinta aikaa, mitä maapallo on nähnyt.
Entisaikoina vammainen lapsi oli suuri häpeä ja siihen liittyi monia taikauskoisia käsityksiä vanhempien synneistä ja jumalan rangaistuksesta.
Vammaisia hylättiin tai heidät kätkettiin ullakkohuoneeseen tai pistettiin mielisairaalaan, missä olot olivat vankilatasoiset ja heitä "hoidettiin" rankaisemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa, mutta minua ei hämmästytä yhtään tässä nykyisessä tehotaloudessa ja ympäristökatastrofissa, vaikka kontrolli ja seulonta näissä(kin) asioissa lisääntyisi.
On todellinen haaste pitää kiinni ihmisyydestään näinä kapisina aikoina. Jokapuolelta pommitetaan dehumanisoivaa viestiä siitä, että et kelpaa itsenäsi. Jos ihan tavalliset ihmiset tuntevat itsensä riittämättömiksi, miten sitten vammautuneet?
Elämme kuitenkin yltäkylläisintä, inhimillisintä ja valistuneinta aikaa, mitä maapallo on nähnyt.
Entisaikoina vammainen lapsi oli suuri häpeä ja siihen liittyi monia taikauskoisia käsityksiä vanhempien synneistä ja jumalan rangaistuksesta.
Vammaisia hylättiin tai heidät kätkettiin ullakkohuoneeseen tai pistettiin mielisairaalaan, missä olot olivat vankilatasoiset ja heitä "hoidettiin" rankaisemalla.
Periaatteessa näin. Vauvapalstan joidenkin mielipiteiden mukaan myös joka-ainut nepsy pitäisi abortoida. Samalla onneksi moiset mielipiteet kannattaa jättää omaan arvoonsa. Siinä jos joskus isojako alkaa, lajiaan jatkamaan tuskin kelpaavat myöskään ne älykkyysosamäärältään 90 alle keskivartalolihavat tantat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, en jaksa. Oma autisti lapseni osasi varmasti matematiikan ja omien mielenkiintojen osalta jo enemmän kuin moni palstalainen koko aikuisiällä. Jos yhteiskunnalla ei kiinnosta hänen taitojaan hyödyntää, koska ei taida small talkia ja mielellään mene väenpaljouteen, niin sillehän emme mitään mahda. En vaihtaisi ikinä häntä ei-autistiseen versioon hänestä enkä ole eläessäni toivonut, että kunpa hän ei olisi syntynyt. Uskon että vammaisten vanhemmat ajattelevat suurin osa samalla tavalla. Se oma lapsi on ihminen, kokonaisuus, josta erityisyys on osa häntä.
Autismi on hiukan eri asia kuin Downin syndrooma.
Aloituksessa puhuttiin autismista. Ja jotkut Pertti kurikan nimipäivät -yhtyeen miehetkin tainneet saada enemmän aikaan kuin moni palstamamma ja -ukko, joten en näe sitäkään esteenä mihinkään, jos yhteisö ympärillä vain mahdollistaa osallistumisen.
Mainitut ihmiset ovat saaneet jo alusta alkaen yksilöllistä erikoishuomiota ja kannustusta. Palstalaiset ei. Näkyyhän se.
Mistä sinä tiedät, ovatko he saaneet yksilöllistä erikoishuomiota ja kannustusta? Mistä sinä tiedät, että palstalaiset eivät ole saaneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman nepsy-ihmisiä ihmiset olisivat vielä kivikautisia ja moni keksintö olisi jäänyt tekemättä
Näin nepsynä, joka tunnistaa nykyisin jo heikkoutensa, mutta samalla vahvuutensa kaltaiseni ovat niitä jopa aarteita työelämässä. Sitä taipumustaan poikkeuksellisen vahvaan kiinnostukseen tietyillä osa-alueilla kun voi näköjään myös suunnata sinne tuottavaan.
Enkä ihmettelisi, että neurotyypillisiä me nepsyt jopa kollegoina harmitamme siksikin, kun jopa kahvitauolla oma fokus on mieluummin nykyisissä ja tulevissa projekteissa versus joku yleinen ei työhön liittyvä small talk.
Siinäkin on toki mahdollista pärjätä toiston ja ulkoaopitun kautta. Missä tämä homma kieltämättä ainakin itselläni yhä vuotaa, on se että työn ulkopuolella vapaa-ajalla ei paukkuja riitä enää niiden tiettyjen ulkoaopittujen rutiinien toistamiseen parisuhde-elämässä.
Tässä kait kaikki silti voittaa, esimerkiksi minähän en tule näitä "virheellisiä" geenejäni siten jatkamaan.
Minä olen myös nepsy ja olen päättänyt olla lisääntymättä. Nykyinen yhteiskunnan normi tuntuu olevan, että lapsia on "pakko" saada. Minä ajattelen järjellä tässä asiassa. Eri asia olisi tilanne, jossa riskit olisi pienet ja mahdollisesti toisella puolisolla ei olisi mitään diagnoosia. Voin sen sijaan vaikka keskittyä työelämään ja omaan alaani, jossa olen hyvä ja voisin saada arvostustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Traumatisoitumisen ja poikkeavuuksien sallimista pidetään kustannustehokkaana.
Kyllähän ennen pienissä yhteisöissä on karsastettu kumppaneina poikkeavia ja sairaita, ehkä sen vajaan työkyvynkin tähden. Siksi kai on kehkeytynyt käsityksemme tasalaatuisesta massasta josta poikkeavat pistää esiin. Miten olisi jos näin ei olisi luonnostaan toimittu.
Ihan normaalia eläinkunnassakin, että vahvimmat ja terveimmät yksilöt pääsevät lisääntymään. Jos on epäselvää siitä, kuka on vahvin ja tervein, otetaan mittaa ja tapellaan.
Perintöaineksestakin se vahvin pääsee jatkoon ja hedelmöittämään.
Ihmiskunnassa sen sijaan ei tarvitse olla komea, korea, vahva tai terve sikäli kun löytyy rahaa. Niinpä luonnonvalinta häiriintyy, kun rahalla pääsee jatkoon mahdollisesti hyvinkin heikkolaatuisella spermalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisryhmiä vähenee valkoihoisista
Oletko koskaan nähnyt vammaista romania, mustaihoista tai aasialaista?
Itse olen nähnyt yhden lähi-idästä tulleen jälkeenjääneen mutta en koskaan noista muista ryhmistä. Kiinnostaisi kyllä tietää mitä he tekevät omille vammaisilleen, kun heitä ei koskaan näy.
Nehän onkin insinöörejä ja aivokirurgeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeavammaisen palveluasuminen maksaa Helsingissä noin 50 000 euroa vuosi.
Mitä tapahtuu näille ihmisille, jos talous romahtaa? Kuka heidät hoitaa? Onko mitään takeita, että tänään syntyvälle vaikeavammaiselle olisi täysikäistyttyään palvelukotipaikka tarjolla? Jos ei, mitä tapahtuu näille ihmisille vanhempien kuoltua?
Suomessa vaikeasti kehitysvammainenkin saa enemmän tukea kuin syrjäytynyt nuori. On myös absurdia, kuinka vanhuksia tai päihdeaineiden väärinkäyttäjiä saa sanoa yhteiskunnan kulueriksi, mutta samaa ei saa sanoa kehitysvammaisista. Kuitenkin ne vanhukset ovat olleet aiemmin veronmaksajia ja jopa rakentaneet tätä maata. Myös ne päihdeongelmaisetkin ovat voineet elää ennen alkoholisoitumista veronmaksajina ja heidätkin pystyisi parantamaan toisin kuin kehitysvammaisen.
Vaikeasti kehitysvammaisen kuuluukin saada enemmän tukea kuin syrjäytyneen nuoren.
Syrjäytynyt nuorikin saa Suomessa nykyään todella paljon apua ja tukea.
Nuo höpinäsi päihdeongelmaisista ovat vain sinun omaa fantasiaasi, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Suurin osa päihdeongelmaisista EI ole ikinä ollut veronmaksaja. Suurinta osaa päihdeongelmaisista EI voi parantaa. Yhteiskunta maksaa päihdeongelmaiselle kymmeniä hoitojaksoja, mutta päihdeongelmainen sortuu päihteisiin joka kerta uudelleen.
Kehitysvammaisia on helpompaa ja tuloksekkaampaa kuntouttaa kuin päihdeongelmaisia.
Autismi ei ole mikään vamma vaan ominaisuus. Lisäksi siihen liittyy korkea älykkyys, joten kun älyä aletaan ronkkimaan, voi autisteja syntyä jopa enemmän näiden yritelmien tuloksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Out-of-the-box ajattelijoita tarvitaan aina. Neurotyypilliset harvemmin ovat tehneet mitään merkittäviä keksintöjä. Ihmiskunnan kannalta neurologinen monimuotoisuus on hyvä asia.
Moninaisuus on hyvä asia. Moninaisuus sisältää ne neurotyypilliset. Minä olen hyvä tietyissä asioissa, ja huono joissain toisissa. Jos jokainen olisi kuten minä, tämä maailma olisi ihan perseestä.
T: ADD
Olen samaa mieltä Asperger-piirteisenä. En halua nostaa itseäni nentin yläpuolelle kuin joku pride-homo nostaa itsensä heteron yläpuolelle. Vähemmistöpolitiikka on esineellistävää ja loukkaavaa. Pyyhin takapuolta niillä aatteilla.
Minä en kiellä, etteikö Edison ollut lukihäiriöinen tai Mozart Touretten syndroomainen. Oli tai ei, niin todella merkittäviä ihmisiä historiassa. En oleta nepsyyden olevan automatio erikoislahjakkuuksille tai vaikkapa alkoholistien olevan taiteilijoita, vaikka näinkin se voi mennä. Enpä minäkään mikään nero ole, vaan tavan tallaaja, joka ehkä yrittäjäksi aikoo tai miettii välinehuoltajaksi tai logistiikaksi opiskelua. Ei minusta Mozartia tai Juicea tule.
Downin syndrooma ei ole tauti eikä sairaus. Periytyminen downilta jälkeläisille on epätodennäköistä, koska downeilla perin harvoin on lapsia. Naispuolinen down voi kyllä joskus tulla raskaaksi ja silloin syndrooma voi periytyä tai sitten ei. Ns terve vanhempi voi olla balansissa olevan translokaation kantaja ja tällöin lapsi voi olla down syndroomainen. Down siis voi myös periytyä, mutta on harvinaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeavammaisen palveluasuminen maksaa Helsingissä noin 50 000 euroa vuosi.
Mitä tapahtuu näille ihmisille, jos talous romahtaa? Kuka heidät hoitaa? Onko mitään takeita, että tänään syntyvälle vaikeavammaiselle olisi täysikäistyttyään palvelukotipaikka tarjolla? Jos ei, mitä tapahtuu näille ihmisille vanhempien kuoltua?
Suomessa vaikeasti kehitysvammainenkin saa enemmän tukea kuin syrjäytynyt nuori. On myös absurdia, kuinka vanhuksia tai päihdeaineiden väärinkäyttäjiä saa sanoa yhteiskunnan kulueriksi, mutta samaa ei saa sanoa kehitysvammaisista. Kuitenkin ne vanhukset ovat olleet aiemmin veronmaksajia ja jopa rakentaneet tätä maata. Myös ne päihdeongelmaisetkin ovat voineet elää ennen alkoholisoitumista veronmaksajina ja heidätkin pystyisi parantamaan toisin kuin kehitysvammaisen.
Vaikeasti kehitysvammaisen kuuluukin saada enemmän tukea kuin syrjäytyneen nuoren.
Syrjäytynyt nuorikin saa Suomessa nykyään todella paljon apua ja tukea.
Nuo höpinäsi päihdeongelmaisista ovat vain sinun omaa fantasiaasi, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Suurin osa päihdeongelmaisista EI ole ikinä ollut veronmaksaja. Suurinta osaa päihdeongelmaisista EI voi parantaa. Yhteiskunta maksaa päihdeongelmaiselle kymmeniä hoitojaksoja, mutta päihdeongelmainen sortuu päihteisiin joka kerta uudelleen.
Kehitysvammaisia on helpompaa ja tuloksekkaampaa kuntouttaa kuin päihdeongelmaisia.
No onko konkreettista esimerkkiä antaa hyvin kuntoutuneista kevoista? Tässäkin keskustelussa näemme, kuinka mielenterveysongelmaiset, alkoholistit ja syrjäytyneet ovat alinta kastia mutta kevoja suoraan sanoen palvotaan kuin jumalia.
Ei taatusti. Mutta sitten on meitä asseja, joita syystä tai toisesta suuresti kiehtoo mm. kaikki postapokalyptinen sekä muu erinäisiin mahdollisiin ja mahdottomiin katastrofitilanteisiin liittyvä.
Itse omaan mm. kohtalaisen hyvän ainakin teoreettisen tiedon mm. osa-alueita miten tehdä tulta ilman tulitikkuja tai sytkäriä, miten parantaa selvitymismahdollisuuksiaan lentokoneonnettomuudessa tai vieraan vallan hyökätessä, miten pärjätä autiolla saarella, tai ihan kadulla yöllä. Periaatteet tiedossa myös siitä, miten tehdään make shift käsiase. Tai mitä kannattaa pakata mukaan, jos tulee nopea lähtö.
Varmuutta lisää myös se, että olen jokusen kerran joutunut tilanteeseen, jossa muut jäätyvät, ja minä päädyn johtamaan toimintaa ennen kuin pelastushenkilökunta päätyy paikalle.
Ei, en näistä tälläisistä panikoi enkä ole itse kerännyt mitään tyyliin kotivaraa.
Mutta kiinnostavaa ja hauskaa on omata ainakin teoriatason tieto eri tilanteiden varalle. Jota siis jopa käytännössäkin pari kertaa mitattu.