En osaa keskustella ihmisten kanssa ryhmässä
Ongelmani on ensinnäkin se, että en osaa hahmottaa, milloin on minun vuoroni sanoa jotain (ellei joku kysy minulta jotain) ja alan aina puhumaan samaan aikaan jonkun toisen kanssa.
Ja toinen on se, että en meinaa päästä eroon tavasta ylianalysoida kaikkea mitä aion sanoa, ja pelkään kuulostavani tylsältä jos en keksi jotain hienoa ja kiinnostavaa sanottavaa (Siis pahimmillaan tyyliin "Ethän sä nyt voi kysyä muilta mitä heille kuuluu, nehän pitää sua ihan tylsänä, kun et keksi mitään kiinnostavampaa sanottavaa") Ja järjen tasolla tiedän, asia ei ole noin, mutta en vaan meinaa päästä irti tuollaisesta ajattelusta
Kommentit (5)
Joo sama homma. Yleensä olen vain hiljaa, koska kaikki pitävät ihan outona. Tietenkin joissakin tapauksissa tarvittaessa totta kai sanon, mitä haluan. Muuten pidän vain turpani kiinni ettei kukaan pääse sanomaan "Kappas vain, sinäkin täällä"
Kyllä ennen oli parempi. Hiihdettiin 50 km 25°C pakkasessa talvella kouluun ja kotiin. Kyllä ennen oli parempi. Ja mitä ne nämä härpäkkeet ovat? Kyllä lasten kansakoulua kuuluu käydä.
Mulla on taas päinvastainen ongelma. Pälätän ja kälätän mitä sattuu puolikkailla sanoilla ja puhun toisten päälle, koska on niin kiire kälättää koko ajan. Onkohan joku diagnoosi paikallaan?
En usko, että on olemassa mitään helppoa kikkaa, jonka avulla voisi kertoa, milloin on sopiva aika kysyä tai avata suunsa. Joskus ihmiset kysyvät asioita, joihin esim. opettaja tai esitelmän pitäjä on minun mielestäni selvästi menossa, mutta ei se ole niin vakavaa, jos kysymys itse on esitetty kohteliaasti.
Ja etenkin nyt etä-aikana ryhmäkeskusteluissa ihmiset puhuvat väkisinkin hieman toistensa päälle, eikä sitä oikein mitenkään voi nähdäkseni välttää. Kyllä yleensä puheenvuoro nopeasti saadaan siirrettyä yhdelle henkilölle, ja toivottavasti myös muut saavat sen jälkeen esittää kommenttinsa.
Luonnollinen kieli on vaikeaa tekoälyille, ja varmasti myös ihmisillekin.
Juu sama. Varsinkin jossain nettipalaverissa on ihan mahdoton aukaista suunsa oikeaan aikaan.
Lisäksi kysyn aina asiaa liian aikaisin. Siihen ollaan vasta tulossa.