Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö potilaita saa ees vessattaa?!?

Työharjoittelija
28.09.2021 |

Menin kilttinä tyttönä auttamaan yhen mummon ja papankin vessaan ku oli hetki aikaa. Sain haukut, että potilaita ei saa totuttaa liian hyvään palveluun, koska ne istuu sit kellon päällä. Lisäks mä sain tarkat ohjeet, että kenelläkään potilaalla ei ole vaippaa turhan takia. Silti täällä on mm nuorempi miespotilas joka pärjäs sorsan kaa ihan hyvin, mut sen jälkeen ku sen vatsa toimitettiin (mun homma pyyhkiä ja just mun vuoro tietty "sattumalta"), ni ohjeistus oli että ystävällisen määrätietoisesti kuivitat sen ja sanot vaan että uus on pakko laittaa varmuuden vuoks. Mun piti vielä valehdella sille että kaikki sorsat on pesussa ja luvata ystävällisesti tulla kuivittamaan sit ku pissa on tullut. Tää ei kyllä nyt vastaa sitä mitä koulussa opetettiin :(

Eipä tässä kai mitään voi tehdä kuin totella kiltisti?

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä ihan normaalikin vanhus voi vaippaa tarvita eri syistä. Esim. lääketieteellisistä. Ei se erityiseksi tee. Ja mahdollisesti myös siksi että hoitajat eivät ehdi tai viitsi auttaa. Tai saa auttaa kuten aloittaja.

Vierailija
142/170 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitto mitä verbejä. Ihme kieltä: vessattaa ja toimittaa. Kas, kun ei tapahtunut vielä väistötiloissa, niin olisi kaikki kielikukkaset koossa.

Ammattislangia. Aivan toimivia termejä,

terv. hoitaja

Jawohl, Schwester!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämättömiä ihmisiä täällä päivittelemässä asioita joista eivät ymmärrä tuon taivaallista. Saa poistaa koko ketjun.

Vierailija
144/170 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää asia koske pelkästään vanhuksia. Mulla on liikuntavammainen vähän huonosti kävelevä mies. Ennen se käytti sairaalassa sorsaa ja autettiin aina vessaan ku isompi hätä. Edellisellä kerralla sairaalassa oli kovassa kuumeessa illalla pyytäny yövaippaa ettei tokkurassa kastele sänkyä tai lattiaa. Aamuvuoron "Ljudmila" tms oli kuulema vaan vaihtanu vaipan ja sanonu hoonolla suomella että "Sa voi kaataa pissapullo, hjuva mies, pitaa totella minu".

Ei ennen ollu käsittääkseni tällasta? Jos erikoissairaanhoidossa näin, niin mitenkähän kommunikaatio pelaa vanhuspuolella jos ulkomaisia hoitajia ja murretta puhuvia suomalaisia? Koska tää on menny tämmöseks ja mikä avuksi?

Vierailija
145/170 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietämättömiä ihmisiä täällä päivittelemässä asioita joista eivät ymmärrä tuon taivaallista. Saa poistaa koko ketjun.

No, voisko "sisar tietävä" kertoa rakentavasti miten asiat oikeasti on ja miks hiekkaa on ilmeisestikin eksyny "sinne"?!?

Vierailija
146/170 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta kuulostaa erikoiselta. Jäin myös miettimään, millaisessa harjoittelussa AP mahtoi olla. Asioista kannattaa aina kysyä, niin että tulee selväksi, mitä tehdään, millä tavalla ja miksi. Asioille tulee olla perusteet, ja toiminnan pitäisi olla asiakaslähtöistä.

Oli miten oli, meillä vaipat on asukkailla tarpeen mukaan. Tilannetta seurataan ja asukkaita osallistetaan päätöksentekoon omissa asioissa siinä, missä mahdollista on. Erilaisten terveydentilaan vaikuttavien tekijöiden vuoksi päätökset omaa itseä koskien eivät aina ole suotuisia, ja silloin on kyse myös hoitohenkilökunnan ammatillisuudesta.

Joskus toki asioita tehdään myös työn sujuvuuden vuoksi; esimerkiksi ei ole kenenkään kannalta perusteltua pitää asukasta ilman vaippaa ja vaikkapa saman yön aikana siivota sänkyä useaan kertaan, kun pidätyskykyä ei ole lainkaan ja edes muutama wc-käynti yön aikana ei pelasta tilannetta.

Vierailija
147/170 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli epileptisen kohtauksen jälkeen laitettu vaippa päivystyksessä. Ehdoton kielto mennä ite vessaan. Pyysin päästä vessaan, mutta hoitaja tuli vaan sit siihen uuden vaipan kaa. Kysyi joko pissa on tullut ja kun sanoin että jos olis, niin en vessaan pyytäis. Sanoi että "Ei tartte viisastella, sulla on nyt vaippa ja se on kuule ihan tarkoitettu pissaamista varten, et anna tulla vaan ja sano sit.". Et näin meitin päivystyksessä... En tiedä miten muualla.

En tiedä oliko oikeesti kiirettä, mutta just silloin mun mielestä ei.

Mulle laitettiin sairaskohtauksen jälkeen ensiavussa vaippa ja puhettakaan/kykyä lähteä sängystä minnekään. Päästyäni tehoseurannasta osastolle, sain luvan yrittää vessaan heti kun vähänkin pystyin liikkumaan edes huoneessa ja heivasin vaipan. Kyllähän nykyvaipat ovat mukavia ja imeviä sekä vaippa laitettiin ystävällisesti ja selittäen miksi. Mutta kyllä se kävi tälleen työikäisenä perusterveenä mielenpäälle joutua vaippoihin. Huonekaveri olisi autettuna kyennyt vessaan,mutta vaipat housuun ja aikaa ei ollut auttaa. Sitä häpeää mitä hän ilmaisi...kyseessä oli kuntoutusosasto ja touhu monesti kaikkea muuta kun sitä kuntouttavaa. Minäkin jouduin vaatimaan suihkuun pääsyä vaikka pystyin itse, mutta vetosivat ettei saa kun hoitaja ei ehdi olla huoneessa. Jokapäivä joutui ruinaamaan. Sillä asenteella tein kaikkeni itseni eteen että pääsin kotiin lisätoipumaan.

Vierailija
148/170 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä jos teillä toimitaan ammattimaisesti, henkilökuntaa on aina riittävästi ja työn sujuvoittamista ei maksimoida äärimmilleen ja asiakasta kuunnellaan. Jos olisit lukenut koko ketjun, niin tietäisit että joka paikassa asiat eivät ole yhtä hyvin. On sairaaloita missä potilaita ei ehditä hoitaa alkuunkaan noin hyvin kuin kuvasit, joko henkilökuntapulan takia tai sit kulttuuri on maksimoida kahvihuoneaikaa "sujuvoittamalla" työtä niin paljon kuin mahdollista.

Kotihoidon osalta aikaresurssi on monessa kunnassa/kaupungissa aivan kestämättömän kehnolla tasolla.

Vierailija
149/170 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saisi myöskään aloittaa selvästi asiakas häiritsevästä märästä tai ulosteisesta vaipasta, vaikka muista aamutoimista ei tule yhtään mitään, kun vaippa ärsyttää asiakasta.

Vierailija
150/170 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ymmärsin varsin hyvin toisen ihmisen häpeäitkun kun puetaan vaippa vessaan viennin sijaan. Kotona puoliso auttoi vessaan ja osastolla

vaippa kun ei ehtineet auttaa. Lopulta vaati päästä kotiin ja avun piiriin.

147

Vierailija
151/170 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sujuvoittamista, sopeuttamista. Kamalaa kermavaahtoterminologiaa ihan silkan pazkan päällä. Kuvottavaa toimintaa.

Vierailija
152/170 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huonekaveri olisi autettuna kyennyt vessaan,mutta vaipat housuun ja aikaa ei ollut auttaa. ...kyseessä oli kuntoutusosasto"

Tässä taitaa olla ongelman ydin. Tämä ei koske enää vain inkontinentteja vanhuksia, vaan paikasta ja sairaudesta riippuen ihan työikäisiä perusterveitäkin. Ja kuvaavaa oli, että tämän kirjoittanut pääsi itse suihkuun vain kovasti vaatimalla ja koska pystyi sinne itse menemään. Hoitohenkilökunnan oli kohdallaan lopulta pakko auttaa koska lepareihin laittaminen ei sentään tullut kyseeseen (ja olis vieny enemmän aikaa).

Vierailija
153/170 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy toivoa, että eutanasialaki tulee voimaan ennen kuin olen itse näiden ns. hoitajien armoilla.

Vierailija
154/170 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän nostaa vähän veroja ja hoitajien palkkoja, että hoitoala houkuttelisi? Ja kai sitä pitäis hoitaa resurssit kuntoon niin, että sijaisia olis aina riittävästi. Ja ehkä jotain muutakin?

Vierailija
155/170 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana, harjoittelijana ja keikkalaisena teet juuri niin kuin ne alalla liian kauan olleet sanovat. Sitten kun saat vakipaikan, teet niin kuin haluat.

Vierailija
156/170 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli epileptisen kohtauksen jälkeen laitettu vaippa päivystyksessä. Ehdoton kielto mennä ite vessaan. Pyysin päästä vessaan, mutta hoitaja tuli vaan sit siihen uuden vaipan kaa. Kysyi joko pissa on tullut ja kun sanoin että jos olis, niin en vessaan pyytäis. Sanoi että "Ei tartte viisastella, sulla on nyt vaippa ja se on kuule ihan tarkoitettu pissaamista varten, et anna tulla vaan ja sano sit.". Et näin meitin päivystyksessä... En tiedä miten muualla.

En tiedä oliko oikeesti kiirettä, mutta just silloin mun mielestä ei.

Mulle laitettiin sairaskohtauksen jälkeen ensiavussa vaippa ja puhettakaan/kykyä lähteä sängystä minnekään. Päästyäni tehoseurannasta osastolle, sain luvan yrittää vessaan heti kun vähänkin pystyin liikkumaan edes huoneessa ja heivasin vaipan. Kyllähän nykyvaipat ovat mukavia ja imeviä sekä vaippa laitettiin ystävällisesti ja selittäen miksi. Mutta kyllä se kävi tälleen työikäisenä perusterveenä mielenpäälle joutua vaippoihin. Huonekaveri olisi autettuna kyennyt vessaan,mutta vaipat housuun ja aikaa ei ollut auttaa. Sitä häpeää mitä hän ilmaisi...kyseessä oli kuntoutusosasto ja touhu monesti kaikkea muuta kun sitä kuntouttavaa. Minäkin jouduin vaatimaan suihkuun pääsyä vaikka pystyin itse, mutta vetosivat ettei saa kun hoitaja ei ehdi olla huoneessa. Jokapäivä joutui ruinaamaan. Sillä asenteella tein kaikkeni itseni eteen että pääsin kotiin lisätoipumaan.

Olitko Jorvissa vai Peijaksessa? Satavarmasti HUS:n alueella, veikkaan.

Vierailija
157/170 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joskus toki asioita tehdään myös työn sujuvuuden vuoksi; esimerkiksi ei ole kenenkään kannalta perusteltua pitää asukasta ilman vaippaa ja vaikkapa saman yön aikana siivota sänkyä useaan kertaan, kun pidätyskykyä ei ole lainkaan ja edes muutama wc-käynti yön aikana ei pelasta tilannetta"

No tuo on kyllä ääriesimerkki ja selkeästi tilanne jossa potilas tarvitsee vaipan. Aloituksessa ja tässä yläpuolella sekä aiemmin on kuitenkin juttua siitä, että pidätyskykyisillekin laitetaan monissa paikoissa vaipat, jopa kuntoutusosastolla. Se, että jossain päin maata on resurssit kunnossa, ei tarkoita että niin olis joka paikassa. Pienissä kunnissa saatetaan välittää omista enemmän. HUS esim. on iso kasvoton byrokraattinen organisaatio. Joissain kriisikunnissa säästetään kaikesta.

Vierailija
158/170 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain ensin haukut kun autoin vaipallisen potilaan vessaan. Olen kuitenkin aikuinen joten en ihan pienestä säiky. Valittajalla muuttui ääni kellossa kertaheitolla kun kerroin että kyseessä on kunnallispoliitikon anoppi meidän kylältä. Se muutti yhtäkkiä asian ja sainkin sit kiitokset ja haukut unohtu. Juu, ei oo Suomessa korruptiota, mutta toiset vaan on tasa-arvoisempia kuin toiset.

Vierailija
159/170 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikaan huomaat että joudut toimimaan vastoin omaa etiikkaasi. Tämä ristiriita sai mm. minut vaihtamaan suuntautumista. En enää halunnutkaan suuntautua vanhustyöhön, sillä minua järkytti juuri tämä "näin on aina toimittu" ,  "seuraavan kerran kuivittaa iltavuoro" ja " hopi, hopi, ei voi jäädä juttelemaan, seuraava huone kutsuu". Muutama looetti opinnot heti alkuunsa, kun alkoi ahdistaa. 

Jos ja kun valmistut lähihoitajaksi, arvosta myös ammattiasi. Älä kutsu itseäsi lähäriksi, se lätistää  ammattinimikkeen tunkion kääntäjän arvoiseksi.

Vierailija
160/170 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää vanhustenhoito on mennyt niin kauheaksi, että itse aion tehdä vaikka omaehtoisen eutanasian ennemmin kuin suostun noihin ankeuslaitoksiin. Toivottavasti olen siinä vaiheessa vain tarpeeksi järjissäni jotta onnistun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän