Eikö potilaita saa ees vessattaa?!?
Menin kilttinä tyttönä auttamaan yhen mummon ja papankin vessaan ku oli hetki aikaa. Sain haukut, että potilaita ei saa totuttaa liian hyvään palveluun, koska ne istuu sit kellon päällä. Lisäks mä sain tarkat ohjeet, että kenelläkään potilaalla ei ole vaippaa turhan takia. Silti täällä on mm nuorempi miespotilas joka pärjäs sorsan kaa ihan hyvin, mut sen jälkeen ku sen vatsa toimitettiin (mun homma pyyhkiä ja just mun vuoro tietty "sattumalta"), ni ohjeistus oli että ystävällisen määrätietoisesti kuivitat sen ja sanot vaan että uus on pakko laittaa varmuuden vuoks. Mun piti vielä valehdella sille että kaikki sorsat on pesussa ja luvata ystävällisesti tulla kuivittamaan sit ku pissa on tullut. Tää ei kyllä nyt vastaa sitä mitä koulussa opetettiin :(
Eipä tässä kai mitään voi tehdä kuin totella kiltisti?
Kommentit (170)
Sehän se, olet harjoittelija, sinulla on aikaa. Niillä töissä olevilla saikuilla ja lähäreillä ei sitä ole. Jos palvelet potilaita liikaa niin olettavat niiden oikeidenkin joustavan heidän kohdallaan. Eli vaikka nyt ehtisit sen sorsan tyhjentämään niin mites kun lähdet töistä kotiin ja seuraavan pitäisi se muilta kiireiltään tyhjentämään? Ja kun potilaita on paljon, niin se tietää paljon venymistä jokaisen kohdalla.
Et saa myöskään syöttää, koska "ei se kuitenkaan syö". Tämä oli erään harjoittelijan kokemus.
Nytkö tämä vasta sinulle valkenee? Ei ole tainnut olla ketään tuttua vanhusta hoidossa. Käytäntö on ollut ainakin pari vuosikymmentä se, että myös kotona vessassa käyville intervallihoitolaisille laitetaan vaipat.
Hitto mitä verbejä. Ihme kieltä: vessattaa ja toimittaa. Kas, kun ei tapahtunut vielä väistötiloissa, niin olisi kaikki kielikukkaset koossa.
Vierailija kirjoitti:
Hitto mitä verbejä. Ihme kieltä: vessattaa ja toimittaa. Kas, kun ei tapahtunut vielä väistötiloissa, niin olisi kaikki kielikukkaset koossa.
Ammattislangia. Aivan toimivia termejä,
terv. hoitaja
Vaipan käyttö erityisvanhuksilla on aivan normaali juttu. Normaalille vanhukselle sen sijaan voit sanoittaa, että iso mies ei vaippaa tarvitse.
riippuu paikasta - meillä olisit toiminut oikein
t. lähäri
Meillä sama juttu. Jos on vaippa niin ei käytetä vessassa vaikka pyytäisi ja aikaakin olisi.
Pidä kantasi ja ajattele asiakkaan parasta. Kerro ongelmasta opettajalle jos olet opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terv. hoitaja
Eivät ne välttämättä potilaille sitä ole. Epäkunnioittavia ja esineellistäviä termejä nämä vessatukset ja kuivitukset. Yleensä ihmisille kannattaisi puhua kuin toivoisi itselleen puhuttavan. Käyttämämme kieli kuitenkin viestii arvostusta tai sen puutetta, joten ei ole samantekevää miten potilaista ja asiakkaista puhutaan. Aloittaja vaikuttaa empaattiselta ihmiseltä, eikä hän varmasti ole tajunnut miltä tämmöiset termit voivat asiakkaista kuulostaa koska näitä todella käytetään alalla, mutta sitä kannattaa miettiä millaista ammattislangia käyttää hoidettavien ihmisten kuullen. Minulla oli itselläni miettimisen paikka kun käytin potilasnostimesta sanaa nosturi ja sain siitä huomautusta. Tämäkin termi voi tuntua epäinhimillistävältä, koska nostureilla nostetaan tavaroita. Ihminen ei ole tavara.
Mutta varsinaiseen asiaan, ei todellakaan ole ok, että ihminen ei pääse edes vessaan kun on hätä tai että joutuu tekemään tarpeet vaippaan vaikka asia onnistuisi muullakin tavalla. Tuollainen "ei saa totuttaa liian hyvään palveluun" on sellaisen ihmisen puhetta jolla on noussut valta päähän ja hän nauttii siitä, että itsestään huolehtimaan kykenemättömät ihmiset ovat hänen armoillaan. Jokainen voisi miettiä, miltä itsestä tuntuisi olla siinä asemassa, että ei edes vessaan pääse normaalisti ja pitää vain toivoa, että joku ehkä huomaa ja viitsii.
Vierailija kirjoitti:
Et saa myöskään syöttää, koska "ei se kuitenkaan syö". Tämä oli erään harjoittelijan kokemus.
Nytkö tämä vasta sinulle valkenee? Ei ole tainnut olla ketään tuttua vanhusta hoidossa. Käytäntö on ollut ainakin pari vuosikymmentä se, että myös kotona vessassa käyville intervallihoitolaisille laitetaan vaipat.
Mä olen ollut useammassa vanhusten hoivakodissa töissä eikä kenellekään ole laitettu vaippaa jos ei sitä tarvitse. Tilannetta toki seurataan tuleeko tarve esim. siteelle.
Tuo on just tuota. On perusihmisoikeus päästä vessaan!!!! Vaipat laitetaan vaikka pääsis vessaan avustettuna. Vain siksi, että hoitajilla olisi helpompaa. Kyllä raivostuttaa lukea tuollaista, vaikka tietää mitä se on. Ap tekee oikein ja muut väärin. Puolustaudu, vaikka vaikeaa se on. Vaipat on monella ilman syytä, henkilökunnan tahdosta vaan.
Tutkitusti elämänlaatua parantaa kun pääsee vessaan edes välillä. Huonokuntoisenakin. Tätä on tutkittu Suomessakin. Hoitajat vaan pitävät vaippojen laittamista itsestäänselvyytenä, jota ei kyseenalaisteta. Potilaiden elämänlaadusta viis.
Kyllä meinas itku ja raivo purkautua kun kerran terveyskeskuksen vuodeosastolla vanhus pyysi päästä vessaan. Kaksi hoitajaa oli vieressä, ei vieneet, käskivät vaan pissata ja kakata vaippaan! Kuinka nöyryyttävää potilaalle!
Vierailija kirjoitti:
Niin, oletko siis lähäri vai sairaanhoitaja vai mikä? Erikoinen aloitus.
Sinä et ainakaan ole lähihoitaja kun käytät ”lähäri” sanaa. Veikkaisin että olet ylimielinen sairaanhoitaja joka pitää meitä ”lähäreitä” huonompina. Tai sitten et tiedä sosiaali ja terveysalasta mitään.
Jos harjoittelija väittää vastaan työssä oleville ja tekee toisin kuin on "talon tapa" niin loppuharjoittelusta tulee vain todella vaikeaa ja saa huonot arvostelut. Lisäksi jos haluaisi kuitenkin sinne myöhemmin töihin niin haastellista tulee olla sinne pääsy ja etenkin työskentely koska paikan työntekijät kohtelevat huonosti.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että potilaat oppivat liian hyville tavoille, jos heitä hoitaa hyvin. Itse koin opiskelijana labrassa samaa.
Tulin aina n 7.45 töihin ja labra avattiin 8.00. Odotustilassa oli mummoja jalat ristissä tulossa pissanäytettä antamaan. Erehdyin antamaan heille nimellä varustetun mukin ja kehoitin menemään vessaan.
Sain ylemmältä taholta nuhteita, kun opetin potilaille, että pääsevät ennen aukioloaikaa antamaan näytteen.
Kuvittelin itseni sen potilaan asemaan, mutta väärinhän se oli.
Paljon myöhemmin olin suuressa leikkauksessa ja nukutettuna 8 h. Yön tullessa olin pirteä kuin peipponen ja verenpainettani piti seurata. Se ei saanut laskea alle 100.
Sanoin yökölle, jolla tuntui olevan ihan hirveä kiire, että voin itse mittailla sitä painetta niinkauan kuin olen hereillä ja soitan sitten, kun alkaa nukuttamaan.
Hoitsu oli ikionnellinen, mutta nyt kävi päin vastoin. Hän sanoi, että en saisi opettaa hoitajia liian hyville tavoille.😅
Tällöin asetuin sen yökön asemaan.
T.hoitsu evp
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terv. hoitaja
Saatta tulla yllärinä, kun itse on sitten "asiakkaana".:D
Vierailija kirjoitti:
Jos harjoittelija väittää vastaan työssä oleville ja tekee toisin kuin on "talon tapa" niin loppuharjoittelusta tulee vain todella vaikeaa ja saa huonot arvostelut. Lisäksi jos haluaisi kuitenkin sinne myöhemmin töihin niin haastellista tulee olla sinne pääsy ja etenkin työskentely koska paikan työntekijät kohtelevat huonosti.
Ei kai kukaan oikeasti halua tuollaiseen paikkaan töihin. Pakotettuna ehkä.
Olen pahoillani puolestasi, sinun on vain koettava tämä pettymys ja ymmärrettävä että hoitotyö on epäinhimillistä touhua valitettavan useassa paikassa.
T: Hoitoalalla itsekin
Vertailtiin kokemuksia röntgenhoitajaharjoittelussa naapurikuntien terveyskeskuksissa. Toisessa pyrittiin antamaan aika samalle päivälle jos mahdollista, kun potilas tuli lääkäristä ei-kiireellisen lähetteen kanssa. Toisessa ei periaatteessakaan annettu samalle päivälle, koska 'ei haluttu totuttaa liian hyvään palveluun'. Asenne heijastui asiakastyytyväisyys- ja työhyvinvointikyselyihin. Helppo arvata kumman paikan sekä asiakkaat että työntekijät kokivat myönteisempänä...
Ystäväni oli jonkin aikaa terveyskeskuksen vuodeosastolla töissä.
Arvosti suuresti erästä hoitajaa, kunnes sattuivat samaan vuoroon jakamaan ruokaa potilaille. Tämä hoitaja oli kehottanut sekoittamaan erään syötettävä potilaan keiton ja jälkiruokakiisselin, kun "niin sujuu syöttäminen nopeammin".
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni oli jonkin aikaa terveyskeskuksen vuodeosastolla töissä.
Arvosti suuresti erästä hoitajaa, kunnes sattuivat samaan vuoroon jakamaan ruokaa potilaille. Tämä hoitaja oli kehottanut sekoittamaan erään syötettävä potilaan keiton ja jälkiruokakiisselin, kun "niin sujuu syöttäminen nopeammin".
Ja millähän logiikalla???
Niin, oletko siis lähäri vai sairaanhoitaja vai mikä? Erikoinen aloitus.