Eikö potilaita saa ees vessattaa?!?
Menin kilttinä tyttönä auttamaan yhen mummon ja papankin vessaan ku oli hetki aikaa. Sain haukut, että potilaita ei saa totuttaa liian hyvään palveluun, koska ne istuu sit kellon päällä. Lisäks mä sain tarkat ohjeet, että kenelläkään potilaalla ei ole vaippaa turhan takia. Silti täällä on mm nuorempi miespotilas joka pärjäs sorsan kaa ihan hyvin, mut sen jälkeen ku sen vatsa toimitettiin (mun homma pyyhkiä ja just mun vuoro tietty "sattumalta"), ni ohjeistus oli että ystävällisen määrätietoisesti kuivitat sen ja sanot vaan että uus on pakko laittaa varmuuden vuoks. Mun piti vielä valehdella sille että kaikki sorsat on pesussa ja luvata ystävällisesti tulla kuivittamaan sit ku pissa on tullut. Tää ei kyllä nyt vastaa sitä mitä koulussa opetettiin :(
Eipä tässä kai mitään voi tehdä kuin totella kiltisti?
Kommentit (170)
Epätasa-arvoista jos vain naiset pakotettais vaippoihin ja miehet sais käyttää pissapulloa. Eli mä en kyllä ainakaan hyväksy mitään sukupuolisidonnaista erityiskohtelua eikä kyllä kenenkään muunkaan pitäis. Jos miehiä ja naisia kohdeltais aina samalla tavalla, niin oltais askel lähempänä tasa-arvoa ja parempaa, vähemmän sukupuolittunutta maailmaa.
Oon ollu töissä isossa sairaalassa mistä potilaat kotiutettiin nopeasti ja siellä kyllä ehdittiin auttaa vessaan. Mutta täällä piemmän paikkakunnan tk:n vuodeosastolla aamutoimet venyy joskus melkein yhteentoista. Ketään ei vaippoihin pakoteta, mutta ei potilaita millään ehditä kahdesti vessattaakaan aamuisin, kun osalla on vielä yövaipatkin vaihtamatta. Tomerammat hoitajat sit vaan kysyy vessaan haluavalta että pärjääkö tämä ihan varmasti 4 tuntia ennenku tulee seuraa vessahätä. Jos potilas vähänkin epäröi, niin sit laitetaan vaipat "varmuuden vuoks" hellästi mutta päättäväisesti, joskus jopa kahden hoitajan voimin, jos hankalampi potilas, niin nopeasti ettei potilas ehdi kissaa sanoa ja suunvuoroa ei anneta. Soittelevat alkuun kelloa ja kerjäävät vessaan, mutta kyllä ne äkkiä oppii, että kuivitetaan kyllä korostetun ystävällisesti sitten kun pissa tai jotain muuta on tullut. Ei vaan riitä resurssit. Ja vaikka ylivoimainen enemmistö on vanhuksia, niin aina välillä joku työikäinen kuntoutuja joukossa. Ei tipu erityiskohtelua, ehkä nyt vähän enemmän ystävällistä selitystä resurssipulasta. Vaipoissahan ei nuorempia periaatteessa pakoteta kotiin, mutta kyllä ne täältä häippäsee kun huomaa että hoito ei ole lähelläkään erikoissairaanhoidon tasoa ja kotihoito kuitenkin on olemassa. Viimeksi yks tuumas että kotona ei sen tartte haistella muiden pazkoja aamiaisella.
Ei saa, ainakaan joka paikassa "vain" pissahädän takia. Mulle sanottiin yhdessä työharjoittelussa että jos sen tekee kerran, niin istuvat sit kellon päällä eikä millään ehdi tehdä muita töitä. Eikä kyse siis ollu dememummoista.
Mulle oli epileptisen kohtauksen jälkeen laitettu vaippa päivystyksessä. Ehdoton kielto mennä ite vessaan. Pyysin päästä vessaan, mutta hoitaja tuli vaan sit siihen uuden vaipan kaa. Kysyi joko pissa on tullut ja kun sanoin että jos olis, niin en vessaan pyytäis. Sanoi että "Ei tartte viisastella, sulla on nyt vaippa ja se on kuule ihan tarkoitettu pissaamista varten, et anna tulla vaan ja sano sit.". Et näin meitin päivystyksessä... En tiedä miten muualla.
En tiedä oliko oikeesti kiirettä, mutta just silloin mun mielestä ei.
" Toisaalta ei vaipat enää oo niin paha juttu kuin ennen, ne on yhtä hyviä kuin lapsilla. Hengittää ja on kuivina miellyttäviä " oletko itse kokeillut?
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli epileptisen kohtauksen jälkeen laitettu vaippa päivystyksessä. Ehdoton kielto mennä ite vessaan. Pyysin päästä vessaan, mutta hoitaja tuli vaan sit siihen uuden vaipan kaa. Kysyi joko pissa on tullut ja kun sanoin että jos olis, niin en vessaan pyytäis. Sanoi että "Ei tartte viisastella, sulla on nyt vaippa ja se on kuule ihan tarkoitettu pissaamista varten, et anna tulla vaan ja sano sit.". Et näin meitin päivystyksessä... En tiedä miten muualla.
En tiedä oliko oikeesti kiirettä, mutta just silloin mun mielestä ei.
Sama kokemus, neurologian valvontaosastolla, yöhoitajaa ei sopinut häiritä.
Itse lopetin lähihoitajan työt, koska ainainen kiire aiheutti sen, että asukkaita, jotka olisivat pienen avun tuella kykeneviä käymään itse wc: ssä, ei ollut aikaa auttamaan. Heille laitettiin vaipat ja sanottiin, että tee vaippaan. En pystynyt katsomaan sitä touhua. Nyt olen työttömänä ja avustan omaa, iäkästä isääni, hänen ei tarvitse tehdä tarpeitaan vaippaan, eikä odotella loppuunväsynyttä hoitajaa ns. avustamaan. Eikä tarvitse syödä halvoista pakastevihanneksista tehtyä vesikeittoa, ilman mausteita. Eikä ainaista munakasta iltapalaksi. Isäni saa päiväkahveilla muutakin kuin, ohueksi leikatun pullansiivun, joka mitattiin, että pieni pitko riitti 15 asukkaalle. Omaisille kerrottiin satuja, totuus oli kielletty.
Ite olin kirurgisella osastolla kinttu ylhäällä, aikaa sit tosin. Ekana iltana tai alkuyönä tein märästä teippivaipasta "paketin" ja yritin heittää sen roskikseen. Ei ihan osunut. Hoitaja kyllä tuli sit aika äkkiä kun kerroin mitä heitin hutiin. Sitä ennen en ollu saanu kunnon lääkkeitä, mutta kas kummaa... Vajaa puol tuntia ja imovanen lisäks löytyikin kummasti diapamia ja panacodia ja jotain muutakin. Ihan kunnon "tyrmäystipat". Yleensä huono käytös ei kannata, mutta yöhoitaja varmaan kirjas mut tosi levottomaks ja kivuliaaks ja oli soittanut lääkärille tai jotain xD
Vierailija kirjoitti:
" Toisaalta ei vaipat enää oo niin paha juttu kuin ennen, ne on yhtä hyviä kuin lapsilla. Hengittää ja on kuivina miellyttäviä " oletko itse kokeillut?
En tunnusta, mutta korona-ajan alussa ei ollut riittävästi suojavarusteita ja meinasin kerran pyörtyä nestehukkaan. Eikä synnytyksestäkään niin kauaa ollut. Enkä muuten ollut ainoa, vaikkei asiasta kukaan tietty julkisesti huutele, koska se oli periaatteessa varastamista. Mutta hätä ei lue lakia.
- eri
Tuntuu, että joskus ennen koronaa hoitajat ehti vielä auttaa, mutta nyt tilanne on mennyt tosi huonoksi. Valvira ottanut koko maan erikoissairaanhoidon valvontaan. Siitä oli juttu jossain. Linkittäköön ken löytää.
Toisaalta en ymmärrä tätä valviran ja valtion sättimistäkään.
Lisää vaatimuksia tulee jatkuvalla syötöllä, mutta rahoitusta toteuttaa niitä ei ole.
Kunnille aika vaikea paikka.
Vierailija kirjoitti:
Erikoissairaanhoihossa, jossa potilaat vaihtuvat tiuhaan pututaan potilaista huone/ vuode numeroilla, koska se selkeyttää työtä. En ole koskaan ollut pitkäaikaishoitoa tarjoavassa paikassa, jossa potilasta ei puhuteltaisi nimeltä?!
Useilla vahuksilla joilla on ulosteenpidättämisvaikeuksia, virtsaa valuu hallitsemattomasti, siksi heillä on vaipat. Virtsaa tulee varmasti myös silloin, kun inkontinenssista kärsivä ihminen viedään vessaan. Sitä tulee myös ennen vessaan viemistä ja sen jälkeen. Hauraan vanhuksen kanssa on hyvä olla tarkkana, kuinka heitä liikutellaan, yleensä vakihenkilökunta tietää kuinka tarkoituksenmukaista on ketäkin avustaa ylös sängystä ja kuinka monta kertaa päivässä, joillakin vanhuksilla pelkkä ruokailu pyörätuolissa on kova ponnistus ja monet haluavat sen jälkeen lepäämään. Sanoisin että harjoittelijana ei ehkä vielä tiedä ihan kaikkea, siksi kannattaa kysyä kokeneemmilta hoitajilta, myös ymmärrys siitä, kuinka tärkeää on pitää omasta kunnostaan ja jaksamisestaan huolta ja muistaa ergonomia työskennellessä,tulee vasta vuosien mittaan, useimmilla pitkän työuran tehneillä on tuki- ja liikuntaelinsairauksia, monella ne vievät myös ennenaikaiselle eläkkeelle. Tsempit opiskeluun!
Jotain on kyllä systeemissä pielessä jos hoitajan mielestä työergonomia tarkoittaa sitä, että mennään aina helpoimman kautta. Eli hoidetaan potilas sänkyyn, ettei vaan tartte missään nimessä auttaa vessaan. Onko hoitaja joka näin toimii edes aikuisten oikeesti työkykyinen?
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta en ymmärrä tätä valviran ja valtion sättimistäkään.
Lisää vaatimuksia tulee jatkuvalla syötöllä, mutta rahoitusta toteuttaa niitä ei ole.
Kunnille aika vaikea paikka.
Eikös valtion tehtävä oo huolehtia rahoituksesta, jotta eduskunnan säätämiä lakeja voidaan noudattaa?
Vierailija kirjoitti:
Et saa myöskään syöttää, koska "ei se kuitenkaan syö". Tämä oli erään harjoittelijan kokemus.
Nytkö tämä vasta sinulle valkenee? Ei ole tainnut olla ketään tuttua vanhusta hoidossa. Käytäntö on ollut ainakin pari vuosikymmentä se, että myös kotona vessassa käyville intervallihoitolaisille laitetaan vaipat.
Miksi muka vessassa kotona käyvälle vaipat? Eihän vessassa itekseen käyvä niitä tartte. Älkää huijatko, kiitos. Ja ihminen kuolee jos ei syö. Ei kai meillä ny sentään oo keskitysleirejä joissa ihmisiä näännytetään nälkään?!?
Kyllä on niin että siinä vaiheessa kun alkaa oma tilanne näyttää siltä että lähitulevaisuudessa en edes vessaan pääsisi omin voimin niin on aika jättää tää maailma taakseen. Onneksi siihen on vielä vuosikymmeniä aikaa, jos hyvin menee.
Miettikäähän jokainen omalta osaltanne, haluatteko maata paskat vaipoissa jossain laitoksessa viimeiset elinvuotenne. Minä en aio.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on niin että siinä vaiheessa kun alkaa oma tilanne näyttää siltä että lähitulevaisuudessa en edes vessaan pääsisi omin voimin niin on aika jättää tää maailma taakseen. Onneksi siihen on vielä vuosikymmeniä aikaa, jos hyvin menee.
Miettikäähän jokainen omalta osaltanne, haluatteko maata paskat vaipoissa jossain laitoksessa viimeiset elinvuotenne. Minä en aio.
Ja tähän vielä lisäksi niin pitäkää huoli lihaskunnostanne. Vuosikymmenien liikkumattomuus ja sohvalla löhöily näkyy sitten viimeistään siellä lopussa kun mihinkään ei ole enää voimia, viimeisetkin lihakset surkastuneet niin heikoiksi ettei kykene edes vessassa käymään.
Mummot ja papat kävelee selkä ja niska kyyryssä kun eivät ole päivääkään elämässään tehneet selkälihasliikkeitä. Näin kerran pururadalla n. 60-70 vuotiaan papan hölkällä. Ryhti oli suora kuin vesivaa'alla laitettu.
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte kuin saada sairaskohtaus tai joutua onnettomuuteen, niin löydät ittes sieltä sairaalasängystä. Ja kyllä ne sentään aika äkkiä vaihdetaan, ainakin niin kauan ku osaat sitä pyytää. (Sen jälkeen ei enää ookaan niin väliä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte kuin saada sairaskohtaus tai joutua onnettomuuteen, niin löydät ittes sieltä sairaalasängystä. Ja kyllä ne sentään aika äkkiä vaihdetaan, ainakin niin kauan ku osaat sitä pyytää. (Sen jälkeen ei enää ookaan niin väliä.)
No sille ei toki mahda mitään. Mutta hyvä lihas- ja aerobinen kunto auttaa kuntoutumisessa melkoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vaipan käyttö erityisvanhuksilla on aivan normaali juttu. Normaalille vanhukselle sen sijaan voit sanoittaa, että iso mies ei vaippaa tarvitse.
Sanoittaa? Vai kuitenkin sanoa.
Aloituksessa oli kyllä erikseen mainittu vanhusta nuorempi mies jolta oli otettu sorsa pois ja jolle ap:n piti valehdella niiden (puhtaiden) loppuneen.