Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö potilaita saa ees vessattaa?!?

Työharjoittelija
28.09.2021 |

Menin kilttinä tyttönä auttamaan yhen mummon ja papankin vessaan ku oli hetki aikaa. Sain haukut, että potilaita ei saa totuttaa liian hyvään palveluun, koska ne istuu sit kellon päällä. Lisäks mä sain tarkat ohjeet, että kenelläkään potilaalla ei ole vaippaa turhan takia. Silti täällä on mm nuorempi miespotilas joka pärjäs sorsan kaa ihan hyvin, mut sen jälkeen ku sen vatsa toimitettiin (mun homma pyyhkiä ja just mun vuoro tietty "sattumalta"), ni ohjeistus oli että ystävällisen määrätietoisesti kuivitat sen ja sanot vaan että uus on pakko laittaa varmuuden vuoks. Mun piti vielä valehdella sille että kaikki sorsat on pesussa ja luvata ystävällisesti tulla kuivittamaan sit ku pissa on tullut. Tää ei kyllä nyt vastaa sitä mitä koulussa opetettiin :(

Eipä tässä kai mitään voi tehdä kuin totella kiltisti?

Kommentit (170)

Vierailija
161/170 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ajatus 'liian hyville tavoille' oppimisesta on vähän samanlainen kuin niillä ihmisillä, joiden mielestä itkevää vauvaa/lasta ei pidä ottaa syliin 'ettei se totu, että aina pääsee syliin kun itkee' o_O

Kyllä vessahädästä kärsivän vanhuksen paikka on vessassa ja itkevän lapsen paikka sylissä!

Vierailija
162/170 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Näin se on nykyään käytäntö, valitettavasti. Vanhempana henkilönä muistan vielä ajan kun potilaita ja vanhainkodin asukkaita käytettiin vessassa tai tuotiin alusastia jos ei päässyt. Olisi Amnestylle töitä tässäkin. Ihmistä nöyryytetään tällä tavoin, ymmärtävälle on korkea kynnys laskea housuun suuret ja pienet tarpeet, mutta minkäs teet, lopulta tulee vaikka kuinka pidättelisi.

Amnestya ei kiinnosta pätkääkään mitkään suomalaiset mummot paskavaipoissaan. Haluavat ainoastaan seksikkäitä juttuja hoidettavaksi, kuten sukupuolenvaihdokset kaikille ja aseapua Palestiinalaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/170 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa. vaikea kommentoida mut julmalta kuulostaa

Vierailija
164/170 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Käytännöt vaihtelee eri paikoissa. Joissain potilaat autetaan aina vessaan vaikka olis kuinka kiire tai tuodaan alusastia, toisissa toimitaan sit toisin:

Yhdessä työpaikassa oli käytössä muutama kikka niille jotka ei ollu omatoimisia eikä meinannu suostua vaippoihin. Jos valittivat vessahätää, niin kysyttiin että pärjäätkö puol tuntia, ja jos ei pärjänny niin sit ei tietenkään ollu muuta vaihtoehtoa kuin laittaa se vaippa. Jos pärjäs sen puol tuntia, niin sit kolmen vartin kuluttua tultiin "kauheessa kiireessä" kysymään tilannetta uudestaan vaippa kädessä ja laitettiin se kuitenkin varmuuden vuoks. Miehet joille oli annettu sorsa oli sit vähän hitaammin ratkaistavissa oleva ongelma näille hoitsuille. Mut jos laksatiiveja tarvittiin, niin ne ja nippu rauhoittavia annettiin yöksi. Aamulla sit vaan kauhisteltiin tuotosta ja sen määrää ja potilaat ei siinä kohtaa enää kehdanneet mitään sanoa ku ne kuivitettiin. Sen jälkeen olikin sit ain

Hyi hel*etti, olette kyllä kamalia. Toivottavasti kuo*en pois saappaat jalassa, enkä joudu teidän ki*utettaviksi. Minkälainen mieli pitää olla ihmisellä, että pitää vieläpä suorastaan nerokkaana tuollaista toimintaa? 

Ja se mikä tässä ihmetyttää, onko se sotkun siivoaminen oikeasti helpompaa ja nopeampaa siinä sängyssä ihmistä nostellen ja käännellen, kuin vessaan taluttaminen ja siellä avustaminen??? 

Vierailija
165/170 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele rohkeasti osaston työntekijöiden yli ja kysy suoraan esimieheltä näitä potilaiden vessattamiskäytäntöjä ja mihin on lupa käyttää se aika mikä jää yli päivittäisestä työtehtävistä. Osastoilla harjoittelijoiden käskyttäminen ja ohjeistus ei ole aina asiallisella tasolla ja vakihenkilöstöä on hyvä välillä näpäyttää vaikka sitten kääntymällä heidän esimiestensä puoleen.

Vierailija
166/170 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Tietämättömiä ihmisiä täällä päivittelemässä asioita joista eivät ymmärrä tuon taivaallista. Saa poistaa koko ketjun.

No, voisko "sisar tietävä" kertoa rakentavasti miten asiat oikeasti on ja miks hiekkaa on ilmeisestikin eksyny "sinne"?!?

Olen eri, enkä ole terv.hoidon ammattilainen, mutta vanhuksen vessassa auttaminen, syöttäminen jne. on monelle karhunpalvelus ja vie vanhuksen viimeisenkin toimintakyvyn, rappeuttaa lihakset ja voimavarat, sekä vaikuttaa motoriikkaan ja terveyteen. 

Kaikki ne toiminnot, mitä vain vanhus itse pystyy tekemään, vaikka hitaammin ja vaivallosesti ylläpitää toimintakuntoa ja jopa lisää sitä. Ja vaikuttaa mielen- ja elämänlaatuun positiivisesti. Edistää hyvinvointia ja terveyttä. 

Mummini oli hoitokodissa ja ukki kävi päivittäin syöttämässä, kun hänen mielestään mummi söi liian hitaasti ja sottasi itseään ja se oli vaivalloista, niin mummini kyky syödä itse meni reilussa viikossa, eikä saanut itse muruakaan suuhunsa, kunnes syömisen taito piti opetella uudestaan ja pyydettiin lopettamaan ukilta syöttäminen, koska mummin omatoiminen ruokailu lisäsi  hänen onelämänlaatua, jopa ihmisarvoa. 

Jokainen voi itse miettiä, miltä itsestä tuntuisi ja miten se vaikuttaa psyykkeeseen, jos kaikki toiminnat joku muu tekisi puolestasi, kun omat toiminnot ovat hekentynert. Tuskin lisäisi elämänlaatua ja mielihyvää, kun ihminen rappeutuu ja heikkenee entisestään. 

Vierailija
167/170 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän sama, annetaanko pienen lapsen mennä yksin vessaan ja pyyhkiä pyllynsä ja opetella taito, vaikka se olisi hidasta ja sottaisi, vai tekeekö sen lapsen puolesta vanhempi. Sama ruokailussa, annetaanko lapsen itse syödä ja sotata, vai syöttääkö vanhemmat. 

Vanhuksilla se on toinen ääripää ja kysymus ei ole enää taidon oppimisesta, vaan sen ylläpidosta ja säilymisestä mahdollisimman pitkään, joka parantaa vanhuksen elämänlaatua ja ihmisarvoa. 

Vierailija
168/170 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja kyllä ihan normaalikin vanhus voi vaippaa tarvita eri syistä. Esim. lääketieteellisistä. Ei se erityiseksi tee. Ja mahdollisesti myös siksi että hoitajat eivät ehdi tai viitsi auttaa. Tai saa auttaa kuten aloittaja.

Kyllä noita vaippoja käyttävät hyväkuntoisetkin vanhukset jopa kotona, sillä jo 50 ikävuoden jälkeen pidätyskyky merkittävästi heikkenee, saati jollakin 80v. 

Vierailija
169/170 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onhan tää ihan järkyttävää jos vanhuksia ei viedä vessaan! Missä ihmisarvo ja kunnioitus? Ja ketkä luuserit päästetään tekemään tällästä "kutsumusammattia"? Toivottavasti kuolen ennenku olen tuossa tilanteessa.

Vierailija
170/170 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja se mikä tässä ihmetyttää, onko se sotkun siivoaminen oikeasti helpompaa ja nopeampaa siinä sängyssä ihmistä nostellen ja käännellen, kuin vessaan taluttaminen ja siellä avustaminen??? 

Lähes aina on. On ihan tosiasia, että on nopeampaa hoitajan tehdä asiat asiakkaan/asukkaan/potilaan puolesta kuin avustaa ja antaa tämän voimavarojensa mukaan itse tehdä.

Opinnoissa painotetaan kuntouttavaa työotetta, eli juuri sitä että ei tehdä puolesta. Silti liian usein kiireestä tai joskus myös jonkun hoitajan leipääntyneisyydestä johtuen tulee valituksi puolesta tekemisen ja pyörittelyn tie. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi