Haluatko, että lapsesi maksavat tulevat opintonsa lainalla?
Jos näin on, niin äänestä toki Kokoomusta.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/knl%20opintotuki-27876
Muuten kannattaa miettiä kaksi kertaa, minkä numeron äänestyslappuun veistelee (tai jättää äänestämättä).
Kommentit (235)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:00"]Mä olen maksanut opintoni lainalla, sillä silloin opintotuki oli jotain 150-230 mk. Sillä sai bussilipun opiskelijahintaan. Ei kuule jäänyt katkeruuksia tästä. Ee kaivaa, että välillä opintolainan korko oli 11,55% pahimpaan lama- aikaan.
[/quote]
Siihen vanhaan hyvään aikaan oli työpaikkoja, joihin pääsi hyvin matalalla kynnyksellä heti valmistumisen jälkeen. Nykyään jopa siivoojaksi vaaditaan jonkin sortin tutkintoa.
[/quote]
Aivan, ja siksi tulee edistää työllisyyttä tekemällä oikeistolaista politiikkaa.
[/quote]
Oikeistolainen politiikka tähtää orjayhteiskuntaan, missä työtä tekevät pidetään niin ahtaalla, että halpatyövoima on taattu. Onhan se jo nähty halpatyvoimamaissa: aikoinaan niissä maissa ulkomaiset yritykset paransivat oloja, nykyään yritykset pitävät niissäkin maissa palkkatason alhaalla, koska yleinen palkkatasokin on alhainen, niin eihän suuryritys nyt voi maksaa enempää kuin riistopalkan!
[/quote]
Halpatyövoima on ihan omaa kuvitelmaasi.
[/quote]
Ei valitettavasti ole. Olisin vain iloinen, jos kuvittelisin kaiken, mitä maailmalla ja Suomessa tapahtuu.
[/quote]
suomi ei ole kehitysmaa, ei mikään orjatyö täällä onnistuisi.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:03"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:00"]Mä olen maksanut opintoni lainalla, sillä silloin opintotuki oli jotain 150-230 mk. Sillä sai bussilipun opiskelijahintaan. Ei kuule jäänyt katkeruuksia tästä. Ee kaivaa, että välillä opintolainan korko oli 11,55% pahimpaan lama- aikaan. [/quote] Siihen vanhaan hyvään aikaan oli työpaikkoja, joihin pääsi hyvin matalalla kynnyksellä heti valmistumisen jälkeen. Nykyään jopa siivoojaksi vaaditaan jonkin sortin tutkintoa. [/quote] minä valmistuin vuonna 1990, juuri laman alkaessa. Onneksi oli tuntityöläisenä apuhommia entisessä kesätyöpaikassa. Silloin työttömyys hipoi 20 %, joten työpaikat oli todella tiukassa. Jos en olisi töiden ohella vuosia olisi käynyt töissä, niin työtön olisin ollut itsekin. Ja palkka oli tosi pieni. [/quote] Eli olit onnekas. Tajusitko itsekään, miten onnekas olit? Ja tajuatko, ettei sama onni kohdannut muita, kaikille ei suotu samaa mahdollisuutta?
[/quote]
omasta mielestäni olin vain ahkera. Ei ollut helppoa opiskella ja olla samalla töissä 5-7 tuntia päivässä ja joka kolmannen sunnuntain. Ja pienellä palkalla. Monet opiskelukavereistani sai rahaa kotoa tai ottivat vielä enemmän lainaa. Omat opintoni venyivät, koska välillä olin kaksi kertaa hoitamassa omaoshoitajana isääni.
[/quote]
Voi herranen aika, et voi olla noin yksinkertainen! Sanoit aikaisemmin, että työttömyys oli tuohon aikaan 20% luokkaa, silti intät, että olit vain ahkera, hyvällä tuurilla ei ollut mitään osuutta asiaan? Entäs ne 20% sitten, olivatko he vain huonompia ihmisiä kuin sinä? Opiskelijat, jotka eivät saaneet töitä, saivat kaikki kotoa rahaa? Ihan oikeasti?!
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:29"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:53"]Joka tapauksessa ne opinnot on jollain lailla maksettava. Nykyään ne maksetaan verojen kautta. Jos olisi lukukausimaksut ja lainat, systeemi voisi olla tehokkaampi, eli tulisi edullisemmaksi kuin nykyinen. [/quote] Millä tavalla se tulisi edullisemmaksi, kun työttömien, alkoholistien, köyhien, narkkareiden ja muiden sairaiden lapsilla ei olisi muuta vaihtoehtoa, kun päätyä myymään itseään kadulle, ryöstelemään, imppaamaan, narkkaamaan, ryyppäämään, notkumaan kaduille jne.? [/quote] No sinnehän ne lapset päätyvät nykyäänkin, vaikka kuinka hyysätään. Ja esimerkiksi Amerikassa on stipendijärjestelmä opiskeluun köyhille mutta lahjakkaille opiskelijoille. [/quote] Jonne pääsee ehkä prosentti kaikista niistä köyhistä ja huono-osaisista lapsista, hurraa! Jep jep, eli koska Suomessa on syrjäytyneitä nuoria, joita "hyysätään", tukiverkosto on tarpeeton ja hyysääminen tulee lopettaa, silloin syrjäytyminen myös loppuu ja ihminen saa potkun persauksille, raitistuu ja saa töitä niiden puolen miljoonan työttömän joukosta :D. [/quote] Tekemällä oikeistolaista politiikkaa työpaikat lisääntyvät ja syrjäytyneet nuoret saavat paremmat mahdollisuudet päästä kiinni työpaikkaan ja normaaliim elämääm. [/quote] Haluaisin saada vastauksen siihen, mitä tapahtuu huono-osaiselle, joka ei kaikesta huolimatta saa työpaikkaa, jos tukia ei enää anneta? Tai sellaiselle, jolla ei ole varaa kouluttautua? Kyllähän tuosta oikeistolaisesta politiikasta jotain hyvää voisi seurata, mutta entä ne huonot puolet? [/quote] Itse en ainakaan ole sitä mieltä, eikä moni muukaan oikeistolainen, ettei mitään tukia pitäisi maksaa ollenkaan. Pitäisi olla perusturva, joka kattaisi kohtuuhintaisen asumisen (ei todellakaan mitään 700€/kk yksiötä stadin keskustassa) ja food stamp tyylinen kortti, jolla voisi ostaa vain ruokaa, eikä päihteitä.
[/quote]
Eihän tuilla nytkään saa mitään kallista yksiötä Stadin keskustassa. Eikös se maksimi ole jotain 200-300 euroa?
[/quote]
Itse asun Espoossa ja kävin juuri yhteispalvelupisteessa tarkistamassa asian, sossu korvaa yksinasuvalle vuokraa max 675€/kk.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:30"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:03"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:00"]Mä olen maksanut opintoni lainalla, sillä silloin opintotuki oli jotain 150-230 mk. Sillä sai bussilipun opiskelijahintaan. Ei kuule jäänyt katkeruuksia tästä. Ee kaivaa, että välillä opintolainan korko oli 11,55% pahimpaan lama- aikaan. [/quote] Siihen vanhaan hyvään aikaan oli työpaikkoja, joihin pääsi hyvin matalalla kynnyksellä heti valmistumisen jälkeen. Nykyään jopa siivoojaksi vaaditaan jonkin sortin tutkintoa. [/quote] minä valmistuin vuonna 1990, juuri laman alkaessa. Onneksi oli tuntityöläisenä apuhommia entisessä kesätyöpaikassa. Silloin työttömyys hipoi 20 %, joten työpaikat oli todella tiukassa. Jos en olisi töiden ohella vuosia olisi käynyt töissä, niin työtön olisin ollut itsekin. Ja palkka oli tosi pieni. [/quote] Eli olit onnekas. Tajusitko itsekään, miten onnekas olit? Ja tajuatko, ettei sama onni kohdannut muita, kaikille ei suotu samaa mahdollisuutta? [/quote] omasta mielestäni olin vain ahkera. Ei ollut helppoa opiskella ja olla samalla töissä 5-7 tuntia päivässä ja joka kolmannen sunnuntain. Ja pienellä palkalla. Monet opiskelukavereistani sai rahaa kotoa tai ottivat vielä enemmän lainaa. Omat opintoni venyivät, koska välillä olin kaksi kertaa hoitamassa omaoshoitajana isääni. [/quote] Voi herranen aika, et voi olla noin yksinkertainen! Sanoit aikaisemmin, että työttömyys oli tuohon aikaan 20% luokkaa, silti intät, että olit vain ahkera, hyvällä tuurilla ei ollut mitään osuutta asiaan? Entäs ne 20% sitten, olivatko he vain huonompia ihmisiä kuin sinä? Opiskelijat, jotka eivät saaneet töitä, saivat kaikki kotoa rahaa? Ihan oikeasti?!
[/quote]
Ilmeisesti tämä henkilö teki ns. paskaduunia, joka ei olisi kaikille kelvannut. Kyllä silloin on ihan oikein sanoa ahkeraksi.
Rahahan kelpaa kaikille, mutta ketkä suostuvat tekemään raskaita, vastenmielisiä tai vähän arvostettuja töitä, onkin sitten eri juttu.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:54"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:20"] Nykysuomessa vähäosaisten osa on olla ikuisesti työttöminä ja riippuvaisia valtion tuista, oikeistosuomessa he voisivat elää omalla työllään ja ahkeruudella saada itselleen hyvän elintason. [/quote] Kertoo todella suuresta empatian ja ihmisluonnon ymmärtämisen puutteesta, jos luulee, että kaikki työttömät vain ovat tyhmiä ja laiskoja, jotka eivät tee tarpeeksi töitä. Huono-osaisuus on hyvin kokonaisvaltainen tila ja se periytyy. Ap [/quote] Just niinhän minä kirjoitinkin... tai kun argumentit loppuu, niin alkaa vääristely... Olen nimenomaan sitä mieltä, että esimerkiksi työttömyys ei tällä hetkellä monessakaan tapauksessa ole oma vika. Siksi haluankin luoda oikeistolaisemman yhteiskunnan, jossa työtä riittää ja sen tekeminen on kannattavaa ja siten parantaa vähäosaisten asemaa.
[/quote]
No jos olet oikeassa, että töitä riittäisi niin minkäköhänlaisilla ehdoilla? Nykyisin on työmarkkinat ja myös työssä jaksaminen menneet täysin mahdottomiksi vähänkään heikoille pärjätä. Eivät ne yrityspomot edelleenkään ole sen pienen ihmisen asialla.
Argumentit eivät todellakaan ole loppumassa. ;)
Ap
[/quote]
Niin eli olet vain laiska ja sun mielestä on ok, että ihmiset makaavat kotona työttömyyakorvauksilla. Miten tämä tullaan tulevaisuudessa rahoittamaan, kun velkaa ei enää saada nykyiseen malliin? Pahimmassa tapauksessa ne työttömät kuolevat nälkään ja kylmään, kun minkäänlaiseen sosiaaliturvaan ei ole enää varaa.
[/quote]
Mitä laiskuutta on työttömyydessä? Pitäisikö työttömien tehdä oikeita töitä palkatta? Kuka hullu enää siinä vaiheessa palkkaisi kalliita palkallisia, kun ilmaistyövoimaakin on tarjolla? Tiesitkö, että Suomessa on enemmän työttömiä, kuin avoimia työpaikkoja?
[/quote]
MITEN TOLLO OIKEASTI OLET??????!!!!
Kyllä, Suomessa on liian vähäon työpaikkoja, siksi haluan alentaa verotusta, jolloin rahaa vapautuu kulutukseen ja työttömille syntyy työpaikkoja. Mutta veronalennukset eivät sinulle käy, koska olet tollo vassari ja haluat pitää työttömät ikuisesti työttöminä. Ja minä en kannata palkatonta työtä, vaan työstä tulee saada kohtuullinen palkka, joka riittää elämiseen.
[/quote]
Missä olen sanonut olevani vassari? Voisitko rauhoittua ja keskustella asiallisesti, vai onko se vihaisena niin ylitsepääsemättömän vaikeaa? Kyllä, verotus on liian kovaa pienyrittäjille, mutta suuremmat yritykset irtisanovat työntekijöitänsä SUOMESSA jo ihan sillä perusteella, että yritys tekee VOITTOA vähemmän, mitä edellisvuotena. Onko tämä sitten oikeudenmukaista?
[/quote]
Ei ole mutta sille emme voi mitään.Tällä hetkellä kuitenkin suurin syy irtisanomisiin on vähentynyt kulutus. Ja nimenomaan pienyrittäjyyttä pitäisi erityisesti tukea veronalennuksin, nyt monessa tapauksessa työllistäminen on pienyrittäjälle liian suuri riski ja työntekijät jäävät palkkaamatta.
[/quote]
Ei voi mitään ei kuule työntekijöille riitä, jotka irtisanotaan siitä syystä, että yrityspomot saavat vähemmän voittoa mitä edellisvuotena. Siitä olemme samaa mieltä, että pienyrittäjiä pitää tukea verokevennyksillä enemmän. Kiitos että lopetit raivoisan haukkumisen ja pystymme keskustelemaan.
[/quote]
Konkreettisia ehdotuksia mitä asialle voi tehdä? Aivan, ei mitään. Ja edelleen, vähentynyt kulutus on suurin syy nykyiseen yt-sumaan.
[/quote]
Voi kuule, jos niitä yksinkertaisia ratkaisuja olisi, ei tämä maailma olisi tässä tilassa. Markkinatalous on räjähtänyt käsiin, koko rahatalouden tarkoitus on maksimaalisen voiton saaminen sille pienelle prosentille koko maapallon väestöstä. Koko rahamatkkinatalous on epätervettä ja pitäisi muuttaa, sillä se raha valuu koko ajan pyramidin huipulle, puuhasteltiin täällä mitä tahansa. Ja se johtuu nimenomaan tästä kokkareiden suosimasta liberaalista markkinataloudesta.
[/quote]
Pitää pelata olemassa olevilla säännöillä, suuryrityksille emme voi mitään, mutta voimme yrittää saada mahdollismmam suuren palan kakusta itsellemme alentamalla verotusta ja houkuttelemalla yrityksiä maksamaan veronsa tänne.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:43"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:03"]Täh ? :D mihin sitä lainaa tarvii ? Mä muutin amiksen toisen luokan alussa kerrostalo yksiöön ja opinto+asumistuella sain kämpän maksettua (kaupungin halpa kämppä). Olisin myös saanut asua kotona mutta halusin itse muuttaa. Amiksen jälkeen töihin ja nyt asun kaksiossa jossa vuokra 700e [/quote] Et ilmeisesti sairastunut kertaakaan opiskelujesi aikana? Mulla on viimeisen vuoden aikana menny pelkästään lääkkeisiin, tai "apuvälineisiin" (astmapiipun jatke, purentakiskot) yli 1000 euroa kepeästi. Ja siinä on pelkästään lääkekulut ja välinekulut, lääkärikulut lisäksi on ihan toinen juttu. [/quote] Kelan maksukatto? yths? ja viimekädessä maksusitoumus, jos ei ole rahaa maksaa reseptilääkkeitä. [/quote] YTHS kattaa vain yliopisto-opiskelijat, maksukatto kattaa vain yli 600 euron lääkekulut eikä siihen kuulu apuvälineet. On kuule kyselty jo kaikki mahdolliset. Apua ei sossusta saa, jos ei nosta täyttä opintolainaa, opiskelut ovat viime metreillä, tulevaisuuden opintoja 5-8 vuotta jäljellä, joten lainaa ei ole mitään järkeä nostaa, ellen halua ajaa itseäni taloudelliseen ahdinkoon. Kaikki työt eivät tule sopimaan (fyssari ja lääkäri sano suoraan että tietystä aloista on turha haaveilla), joten perinteiset työt opintojen ohella ei käy. Ainut vaihtoehto oli ottaa lainaa appivanhemmilta joustavalla maksuajalla. Paska tuuri paskassa taloudellisessa tilanteessa, valitettavasti kaikkeen ei elämässä voi varautua. Tajuavatko muuten yliopisto-opiskelijat, että suuri osa ihmisistä opiskelee jossain ihan muualla, kuin yliopistossa? Vai miksi tätä YTHS:sää tyrkytetään kysymättä, opiskelenko yliopistolla?
[/quote]
Yths ei enää nykyisin ole ainoastaan yliopisto-opiskelijoille. Mutta niillä, joille Yths ei ole huom. pakollinen, on terveydenhuolto julkiselta puolelta muutoin järjestetty. Itse olen aikoinani joutunut sitä opintolainaa nostamaan, kun muualta ei rahaa tullut, mutta asenteet muuttuu yhteiskunnassa näköjään. Eli minä nostaisin sinuna sitä opintolainaa sen verran, kun ne yllättävät sairauskulut vaativat. Sellaista elämä on, epistä ja itte pitää.
[/quote]
Asenteet muuttuvat, kun ympärillä ihmiset menettävät luottotietojaan otettuaan elämänsä varrella liikaa lainaa liian riskialttiissa elämäntilanteissa. Kun näkee luottotietonsa menettäneen ihmisen kamppailuja, ei tee mieli ajaa itseään samaan suohon ehdoin tahdoin tilanteessa, jossa työllistyminen alalle kuin alalle on todella vaikeaa. Sellaista se elämä on, maailma muuttuu, töitä ei ole ja silti ihmiset haluaisivat elää elämisen arvoista elämää.
Oletko nähnyt ketjuja, missä luottotietonsa menettäneitä ihmisiä haukutaan ja kyykytetään oikein olan takaa? Jos et, niin lukaseppas ja mieti uudemman kerran, miksi en ota opintolainaa sairaskuluihini, jotta saisin soskusta lainaa. Appivanhemmiltani olen jo ottanut lähes 2000 euron lainan, joten lainata en ole selvinnyt, joten ihan turha viisastella ja yrittää tehdä minusta jotain lusmua. Helvetti että ihmiset on idiootteja täällä av:lla. Niin ja olen tehnyt töitä opintojeni ohella, mutta silti rahat eivät ole riittäneet sairastelujen takia siihen hiton vakuutukseen! Kaikilla kun ei pappa betalar...
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:31"]
On sellainen tapaus, ettei vain ole miltään kantilta järkeä kannattaa kokoomusta.
[/quote]
On erilaisia tapoja äänestää.
Jotkut valitsevat puolueensa sen mukaan, mikä lupaa suurimmat edut sille ryhmälle, johon kyseinen äänestäjä kuuluu.
Toiset pyrkivät ajattelemaan yhteiskunnan kokonaisetua.
[/quote]
Aika outoa jos köyhä haluaa ajatella "yhteiskunnan kokonaisetua" omalla kustannuksellaan. Mä ajattelen köyhien kokonaisetua vaikken olekaan köyhä, koska mulla on varaa sellaiseen.
[/quote]
MINÄ MINÄ MINÄ MINULLE ENEMMÄN VASTIKKEETTOMIA TUKIA JA PALVELUJA!!!!!!!! Mitä väliä vaikka Suomi on menossa konkurssiin liian suurten menojen takia? Nämä vasemmistolaiset vaatijakitisijät ampuvat toiminnallaan vain omaan jalkaansa, kun yksityinen sektori on verotettu kuiviin, tulee konkurssi ja rahat loppuvat. Sitten vasemmistovaatijoille koittaa kovat ajat, kun loinen tappaa isäntänsä ja rahaa tulonsiirtoihin ja palveluihin ei enää ole.
[/quote]
Kyllä siinä vaiheessa ihan jokainen suomalainen ampuu omaan jalkaansa, jos huono-osaisuutta ja köyhyyttä lisätään poliittisilla päätöksillä ja jossain vaiheessa ahneuden seurauksena syttyy uusi sisällissota, tai suuria mellakoita. Sillä siihen se menee, ellemme huolehdi riittävän hyvästä toimeentulosta kaikille. Rikollisuus lisääntyy, levottomuudet ja muut mukavuudet, jotka kulminoituvat ajan saatossa isompina yhteenottoina. Niiltä ei hyväosaisetkaan sitten välty.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:55"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 17:45"] Toivottavasti ei tule käytäntöön! Kaikilla pitäisi olla oikeus opintoihin ILMAN lainoja. Meinasin kusta housuihin, kun köyhässä perheessä varttunut ystäväni (tällä hetkellä myös työtön) ilmoitti kannattavansa Kokoomusta. Onko suurimmalla osalla ihmisistä oikeasti mitään käryä, mitä asioita Kokoomus ja KNL todellisuudessa ajavat? Rikkaita porvareita kuten rakas pääministerimme Stubb konsanaan, ja silti heitä tuntuu äänestävän jopa vähävaraisimmat vain sen vuoksi koska "on hienoa kannattaa Kokoomusta". [/quote] Sinäkin vaan vaadit ilmaista palvelua itsellesi, mutta kerropa mistä rahat ilmaiseen koulutukseen tulevaisuudessa otetaan, kun yksityisen sektorin työpaikat ja yritykset katoavat Suomesta? Työtön joka kannattaa Kokoomusta on vain fiksu, koska vasemmistolaisella politiikalla hän saa syrjäytyä koko loppu elämänsä kotonaan työttömänä. Uusia työpaikkoja luodaan oikeistolaisella politiikalla, jolloin yrittäjyys ja työnteko tehdään kannattavaksi. [/quote] Joo. Ja nämä yrittäjyydellä luodut rahat eivät todellakaan mene hyvinvointivaltion rakentamiseen vaan "verojärjestelyihin". Ei auta sitä opiskelijaa tai yksinhuoltajaäitiä tipan tippaa. Ap [/quote] Suuryritykset eivät maksa veroja Suomeen, koska ne ovat niin korkeat. Jos veroja laskettaisiin, verokertymä kasvaisi ja myös syntyisi lisää pienyrityksiä, joilla ei ole niin hyviä mahdollisuuksia veronkiertoon. Nykysuomessa vähäosaisten osa on olla ikuisesti työttöminä ja riippuvaisia valtion tuista, oikeistosuomessa he voisivat elää omalla työllään ja ahkeruudella saada itselleen hyvän elintason.
[/quote]
Veroja on tosiaan laskettu sieltä 90-luvun jälkipuoliskolta lähtien, mutta jostain syystä ei ole osoittautunut oikotieksi onneen. työtulon verotukseen perustuva yhteiskunnan rahatalous on se ongelma. Rahaa ja vaurautta on enemmän kuin koskaan, mutta silti valtion velka kasvaa.
[/quote]
Tsekkaa faktat; kokonaisveroaste on korkeimmillaan ikinä, ja nousee taas vuoden vaihteessa.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:53"]Joka tapauksessa ne opinnot on jollain lailla maksettava. Nykyään ne maksetaan verojen kautta. Jos olisi lukukausimaksut ja lainat, systeemi voisi olla tehokkaampi, eli tulisi edullisemmaksi kuin nykyinen. [/quote] Millä tavalla se tulisi edullisemmaksi, kun työttömien, alkoholistien, köyhien, narkkareiden ja muiden sairaiden lapsilla ei olisi muuta vaihtoehtoa, kun päätyä myymään itseään kadulle, ryöstelemään, imppaamaan, narkkaamaan, ryyppäämään, notkumaan kaduille jne.?
[/quote]
Miten niin ei olisi muuta vaihtoehtoa?
[/quote]
Niin mitä vaihtoehtoja olisi nyky-Suomessa, kun työttömiä työnhakijoita on puoli miljoonaa ja työpaikkoja muutamia tuhansia? Mitä vaihtoehtoja keksit siinä tilanteessa lapselle, jonka vanhemmilla ei ole varaa koulumaksuihin eikä työpaikkoja ole?
[/quote]
Oikeistolainen politiikka synnyttää työpaikkoja. Jos on lahjakas voi perustaa vaikka oman firman, sillä se tulisi olemaan kannattavampaa kun veroja lasketaan.
[/quote]
Jos on lahjaks...mitäpä veikkaat, ovatko kaikki nuista puolesta miljoonasta niin poikkeuksellisen lahjakkaita, että saavat kannattavan liikeidean pystyyn? Yritystä ei ole mitään järkeä perustaa ilman kannattavaa liike-ideaa.
[/quote]
Sitten voi mennä pakkatyöhön.
[/quote]
Kerrotko minne työpaikkaan nykyään vain mennään? Aika monelle työttömälle olisi suuri helpotus, jos voisi marssia vain sisään työpaikkaan, et mä tulin nyt tänne!
[/quote]
Voi vittu suoraan sanottuna... ei mene mikään vasemmistolaiselle jakeluun... olen noin sataan viestiin kirjoittanut, että tekemällä oikeistolaista politiikkaa työpaikat lisääntyvät ja työllistymisestä tulee helppoa. Vasemmistolaisuuden takana taitaa olla matala älykkyys ja rajoittunut ymmärrys?
[/quote]
Onko kaikilla oikeistolaisilla noin lyhyt pinna? Ei kyetä mihinkään muuhun, kuin inttämiseen, että voi vittu kun et nyt saatanan vassari tajua että oikeistolaisilla politiikalla sitä oikeutta, onnea ja auvoisuuteen lisätään saatana! Usko nyt mitä minä sanon ja sulje silmäsi siltä, mitä oikeistolainen politiikka on jo nyt tehnyt Suomessa ja muualla. Tajuatko yhtään, miten typerän kuvan annat tuolla vitun ja muiden usko nyt minua saatanan vassari- jankkauksella?
Onko opintojen rahoittaminen lainalla jotenkin huonompi tapa kuin niiden maksaminen veroissa?
Voisi olla ihan hyväkin juttu.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:00"]Mä olen maksanut opintoni lainalla, sillä silloin opintotuki oli jotain 150-230 mk. Sillä sai bussilipun opiskelijahintaan. Ei kuule jäänyt katkeruuksia tästä. Ee kaivaa, että välillä opintolainan korko oli 11,55% pahimpaan lama- aikaan.
[/quote]
Siihen vanhaan hyvään aikaan oli työpaikkoja, joihin pääsi hyvin matalalla kynnyksellä heti valmistumisen jälkeen. Nykyään jopa siivoojaksi vaaditaan jonkin sortin tutkintoa.
[/quote]
Aivan, ja siksi tulee edistää työllisyyttä tekemällä oikeistolaista politiikkaa.
[/quote]
Oikeistolainen politiikka tähtää orjayhteiskuntaan, missä työtä tekevät pidetään niin ahtaalla, että halpatyövoima on taattu. Onhan se jo nähty halpatyvoimamaissa: aikoinaan niissä maissa ulkomaiset yritykset paransivat oloja, nykyään yritykset pitävät niissäkin maissa palkkatason alhaalla, koska yleinen palkkatasokin on alhainen, niin eihän suuryritys nyt voi maksaa enempää kuin riistopalkan!
[/quote]
Halpatyövoima on ihan omaa kuvitelmaasi.
[/quote]
Ei valitettavasti ole. Olisin vain iloinen, jos kuvittelisin kaiken, mitä maailmalla ja Suomessa tapahtuu.
[/quote]
suomi ei ole kehitysmaa, ei mikään orjatyö täällä onnistuisi.
[/quote]
Ai ei vai? Ootappa selvää, mitä tukityöllistäminen pitää sisällään tai kuntouttava työ...Ylellä oli uutinen aiheesta, missä nainen teki oikeaa palkkatyötä 9 euron päiväansioilla. Jos tuo ei ole orjatyötä ja halpatyövoimaa, niin mikä sitten!?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:30"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:03"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:00"]Mä olen maksanut opintoni lainalla, sillä silloin opintotuki oli jotain 150-230 mk. Sillä sai bussilipun opiskelijahintaan. Ei kuule jäänyt katkeruuksia tästä. Ee kaivaa, että välillä opintolainan korko oli 11,55% pahimpaan lama- aikaan. [/quote] Siihen vanhaan hyvään aikaan oli työpaikkoja, joihin pääsi hyvin matalalla kynnyksellä heti valmistumisen jälkeen. Nykyään jopa siivoojaksi vaaditaan jonkin sortin tutkintoa. [/quote] minä valmistuin vuonna 1990, juuri laman alkaessa. Onneksi oli tuntityöläisenä apuhommia entisessä kesätyöpaikassa. Silloin työttömyys hipoi 20 %, joten työpaikat oli todella tiukassa. Jos en olisi töiden ohella vuosia olisi käynyt töissä, niin työtön olisin ollut itsekin. Ja palkka oli tosi pieni. [/quote] Eli olit onnekas. Tajusitko itsekään, miten onnekas olit? Ja tajuatko, ettei sama onni kohdannut muita, kaikille ei suotu samaa mahdollisuutta? [/quote] omasta mielestäni olin vain ahkera. Ei ollut helppoa opiskella ja olla samalla töissä 5-7 tuntia päivässä ja joka kolmannen sunnuntain. Ja pienellä palkalla. Monet opiskelukavereistani sai rahaa kotoa tai ottivat vielä enemmän lainaa. Omat opintoni venyivät, koska välillä olin kaksi kertaa hoitamassa omaoshoitajana isääni. [/quote] Voi herranen aika, et voi olla noin yksinkertainen! Sanoit aikaisemmin, että työttömyys oli tuohon aikaan 20% luokkaa, silti intät, että olit vain ahkera, hyvällä tuurilla ei ollut mitään osuutta asiaan? Entäs ne 20% sitten, olivatko he vain huonompia ihmisiä kuin sinä? Opiskelijat, jotka eivät saaneet töitä, saivat kaikki kotoa rahaa? Ihan oikeasti?!
[/quote]
Ilmeisesti tämä henkilö teki ns. paskaduunia, joka ei olisi kaikille kelvannut. Kyllä silloin on ihan oikein sanoa ahkeraksi.
Rahahan kelpaa kaikille, mutta ketkä suostuvat tekemään raskaita, vastenmielisiä tai vähän arvostettuja töitä, onkin sitten eri juttu.
[/quote]
Näihin raskaisiin paskaduuneihin on nykyään jono. Tervetuloa nykyaikaan.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:38"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:31"] On sellainen tapaus, ettei vain ole miltään kantilta järkeä kannattaa kokoomusta. [/quote] On erilaisia tapoja äänestää. Jotkut valitsevat puolueensa sen mukaan, mikä lupaa suurimmat edut sille ryhmälle, johon kyseinen äänestäjä kuuluu. Toiset pyrkivät ajattelemaan yhteiskunnan kokonaisetua. [/quote] Aika outoa jos köyhä haluaa ajatella "yhteiskunnan kokonaisetua" omalla kustannuksellaan. Mä ajattelen köyhien kokonaisetua vaikken olekaan köyhä, koska mulla on varaa sellaiseen. [/quote] MINÄ MINÄ MINÄ MINULLE ENEMMÄN VASTIKKEETTOMIA TUKIA JA PALVELUJA!!!!!!!! Mitä väliä vaikka Suomi on menossa konkurssiin liian suurten menojen takia? Nämä vasemmistolaiset vaatijakitisijät ampuvat toiminnallaan vain omaan jalkaansa, kun yksityinen sektori on verotettu kuiviin, tulee konkurssi ja rahat loppuvat. Sitten vasemmistovaatijoille koittaa kovat ajat, kun loinen tappaa isäntänsä ja rahaa tulonsiirtoihin ja palveluihin ei enää ole. [/quote] Kyllä siinä vaiheessa ihan jokainen suomalainen ampuu omaan jalkaansa, jos huono-osaisuutta ja köyhyyttä lisätään poliittisilla päätöksillä ja jossain vaiheessa ahneuden seurauksena syttyy uusi sisällissota, tai suuria mellakoita. Sillä siihen se menee, ellemme huolehdi riittävän hyvästä toimeentulosta kaikille. Rikollisuus lisääntyy, levottomuudet ja muut mukavuudet, jotka kulminoituvat ajan saatossa isompina yhteenottoina. Niiltä ei hyväosaisetkaan sitten välty.
[/quote]
Jos hyvinvointi perustetaan jatkuvasti kasvavaan valtionvelkaan, niin kuvaamasi tilanne on levottomuuksineen edessä sinä päivänä kun velkahanat menevät kiinni.
Sen tilanteen välttämiseksi yhteiskuntaa pitäisikin nyt uudistaa niin, että valtion budjetti olisi tasapainossa ja työnteko olisi kannattavampaa kuin tukien nostaminen.
Vai oletko eri mieltä?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:38"]
On sellainen tapaus, ettei vain ole miltään kantilta järkeä kannattaa kokoomusta.
[/quote]
On erilaisia tapoja äänestää.
Jotkut valitsevat puolueensa sen mukaan, mikä lupaa suurimmat edut sille ryhmälle, johon kyseinen äänestäjä kuuluu.
Toiset pyrkivät ajattelemaan yhteiskunnan kokonaisetua.
[/quote]
Aika outoa jos köyhä haluaa ajatella "yhteiskunnan kokonaisetua" omalla kustannuksellaan. Mä ajattelen köyhien kokonaisetua vaikken olekaan köyhä, koska mulla on varaa sellaiseen.
[/quote]
MINÄ MINÄ MINÄ MINULLE ENEMMÄN VASTIKKEETTOMIA TUKIA JA PALVELUJA!!!!!!!! Mitä väliä vaikka Suomi on menossa konkurssiin liian suurten menojen takia? Nämä vasemmistolaiset vaatijakitisijät ampuvat toiminnallaan vain omaan jalkaansa, kun yksityinen sektori on verotettu kuiviin, tulee konkurssi ja rahat loppuvat. Sitten vasemmistovaatijoille koittaa kovat ajat, kun loinen tappaa isäntänsä ja rahaa tulonsiirtoihin ja palveluihin ei enää ole.
[/quote]
Kyllä siinä vaiheessa ihan jokainen suomalainen ampuu omaan jalkaansa, jos huono-osaisuutta ja köyhyyttä lisätään poliittisilla päätöksillä ja jossain vaiheessa ahneuden seurauksena syttyy uusi sisällissota, tai suuria mellakoita. Sillä siihen se menee, ellemme huolehdi riittävän hyvästä toimeentulosta kaikille. Rikollisuus lisääntyy, levottomuudet ja muut mukavuudet, jotka kulminoituvat ajan saatossa isompina yhteenottoina. Niiltä ei hyväosaisetkaan sitten välty.
[/quote]
Siihen tämä nykyinen vasemmistopolitiikka nimenomaan tulee johtamaan, työtä ei ole ja tulonsiirtojen rahoituspohja on rapaputumassa.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:26"]Onko opintojen rahoittaminen lainalla jotenkin huonompi tapa kuin niiden maksaminen veroissa?
Voisi olla ihan hyväkin juttu.
[/quote]
On jos työtä ei kaikille ole, millä maksella lainoja takaisin. Onko järkeä ottaa lainaa, jos niitä ei voi maksaa takaisin pankin asettamassa maksuajassa?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:00"]Mä olen maksanut opintoni lainalla, sillä silloin opintotuki oli jotain 150-230 mk. Sillä sai bussilipun opiskelijahintaan. Ei kuule jäänyt katkeruuksia tästä. Ee kaivaa, että välillä opintolainan korko oli 11,55% pahimpaan lama- aikaan. [/quote] Siihen vanhaan hyvään aikaan oli työpaikkoja, joihin pääsi hyvin matalalla kynnyksellä heti valmistumisen jälkeen. Nykyään jopa siivoojaksi vaaditaan jonkin sortin tutkintoa. [/quote] Aivan, ja siksi tulee edistää työllisyyttä tekemällä oikeistolaista politiikkaa. [/quote] Oikeistolainen politiikka tähtää orjayhteiskuntaan, missä työtä tekevät pidetään niin ahtaalla, että halpatyövoima on taattu. Onhan se jo nähty halpatyvoimamaissa: aikoinaan niissä maissa ulkomaiset yritykset paransivat oloja, nykyään yritykset pitävät niissäkin maissa palkkatason alhaalla, koska yleinen palkkatasokin on alhainen, niin eihän suuryritys nyt voi maksaa enempää kuin riistopalkan! [/quote] Halpatyövoima on ihan omaa kuvitelmaasi. [/quote] Ei valitettavasti ole. Olisin vain iloinen, jos kuvittelisin kaiken, mitä maailmalla ja Suomessa tapahtuu. [/quote] suomi ei ole kehitysmaa, ei mikään orjatyö täällä onnistuisi. [/quote] Ai ei vai? Ootappa selvää, mitä tukityöllistäminen pitää sisällään tai kuntouttava työ...Ylellä oli uutinen aiheesta, missä nainen teki oikeaa palkkatyötä 9 euron päiväansioilla. Jos tuo ei ole orjatyötä ja halpatyövoimaa, niin mikä sitten!?
[/quote]Ai siis ei saanut muuta rahaa kuin tuon 9 € päivässä?
No entä ne sitten joilla ei ole edes sitä henkistä turvaverkkoa? Voin kertoa, että nuorena aikuisena yksin raha-asioista murehtiminen on todella kamalaa. Mustemmassa aukossa en ole ikinä ollut, kun köyhänä opiskelijana vailla turvaverkkoja. Selvisin hengissä, mutta mikään itsestään selvyys se ei ollut. Ehkä minua ei olisi tässä enää, jos yhteiskuntamme olisi toisenlainen. Ap [/quote] Minulla se mustin aukko oli läheisimmän ihmisen mielenterveyden järkkyminen. Mikä kenelläkin.Rahallakaan ei kaikkea ratkaista eikä onnea osteta. [/quote]
[/quote]
Voi kyllä, minullakin järkkyi kyseisessä elämäntilanteessa mielenterveys ja pahasti (harkitsin pariin otteeseen vakavasti itseni tappamista). Ei kyllä siinä tilanteessa yhtään auttanut rahallinen tai henkisen tuen köyhyys.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:30"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:03"] [quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:00"]Mä olen maksanut opintoni lainalla, sillä silloin opintotuki oli jotain 150-230 mk. Sillä sai bussilipun opiskelijahintaan. Ei kuule jäänyt katkeruuksia tästä. Ee kaivaa, että välillä opintolainan korko oli 11 heti valmistumisen jälkeen. Nykyään jopa siivoojaksi vaaditaan jonkin sortin tutkintoa. [/quote] minä valmistuin vuonna 1990, juuri laman alkaessa. Onneksi oli tuntityöläisenä apuhommia entisessä kesätyöpaikassa. Silloin työttömyys hipoi 20 %, joten työpaikat oli todella tiukassa. Jos en olisi töiden ohella vuosia olisi käynyt töissä, niin työtön olisin ollut itsek. [/quote] Voi herranen aika, et voi olla noin yksinkertainen! Sanoit aikaisemmin, että työttömyys oli tuohon aikaan 20% luokkaa, silti intät, että olit vain ahkera, hyvällä tuurilla ei ollut mitään osuutta asiaan? Entäs ne 20% sitten, olivatko he vain huonompia ihmisiä kuin sinä? Opiskelijat, jotka eivät saaneet töitä, saivat kaikki kotoa rahaa? Ihan oikeasti?!
[/quote]
etkö sinä osaa lukea? Minulla oli työpaikka lama- aikana siksi, että hyvänä aikana tein ahkerasti töitä firmassa, jossa palkka oli huono, mutta firma oli erittäin vakavarainen. Monet menetti työnsä, koska firmat eli lainarahoilla. Olen turvllisuushakuinen, joten mielummin olin " tylsässä"" varovaisessa firmassa. Monet opiskelukaverini haki dynaamisempaa firmaa ja parempaa palkkaa. Töitähän oli silloin 1988-89 vaikka kuinka, pulaa työvoimastA. Sitten kaikki muuttui dramaattisesti.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:26"]Onko opintojen rahoittaminen lainalla jotenkin huonompi tapa kuin niiden maksaminen veroissa?
Voisi olla ihan hyväkin juttu. [/quote] On jos työtä ei kaikille ole, millä maksella lainoja takaisin. Onko järkeä ottaa lainaa, jos niitä ei voi maksaa takaisin pankin asettamassa maksuajassa?
[/quote]
missään ei voi onnistua, jos ei joskus ota vähän riskiäkin.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:53"]Joka tapauksessa ne opinnot on jollain lailla maksettava. Nykyään ne maksetaan verojen kautta. Jos olisi lukukausimaksut ja lainat, systeemi voisi olla tehokkaampi, eli tulisi edullisemmaksi kuin nykyinen. [/quote] Millä tavalla se tulisi edullisemmaksi, kun työttömien, alkoholistien, köyhien, narkkareiden ja muiden sairaiden lapsilla ei olisi muuta vaihtoehtoa, kun päätyä myymään itseään kadulle, ryöstelemään, imppaamaan, narkkaamaan, ryyppäämään, notkumaan kaduille jne.?
[/quote]
Miten niin ei olisi muuta vaihtoehtoa?
[/quote]
Niin mitä vaihtoehtoja olisi nyky-Suomessa, kun työttömiä työnhakijoita on puoli miljoonaa ja työpaikkoja muutamia tuhansia? Mitä vaihtoehtoja keksit siinä tilanteessa lapselle, jonka vanhemmilla ei ole varaa koulumaksuihin eikä työpaikkoja ole?
[/quote]
Oikeistolainen politiikka synnyttää työpaikkoja. Jos on lahjakas voi perustaa vaikka oman firman, sillä se tulisi olemaan kannattavampaa kun veroja lasketaan.
[/quote]
Jos on lahjaks...mitäpä veikkaat, ovatko kaikki nuista puolesta miljoonasta niin poikkeuksellisen lahjakkaita, että saavat kannattavan liikeidean pystyyn? Yritystä ei ole mitään järkeä perustaa ilman kannattavaa liike-ideaa.
[/quote]
Sitten voi mennä pakkatyöhön.
[/quote]
Kerrotko minne työpaikkaan nykyään vain mennään? Aika monelle työttömälle olisi suuri helpotus, jos voisi marssia vain sisään työpaikkaan, et mä tulin nyt tänne!
[/quote]
Voi vittu suoraan sanottuna... ei mene mikään vasemmistolaiselle jakeluun... olen noin sataan viestiin kirjoittanut, että tekemällä oikeistolaista politiikkaa työpaikat lisääntyvät ja työllistymisestä tulee helppoa. Vasemmistolaisuuden takana taitaa olla matala älykkyys ja rajoittunut ymmärrys?