Lapsilisien sijoittaminen lapselle, hyvä vai huono idea?
Esikoinen syntyi juuri ja nyt pitäisi päättää, avatako lapselle säästötili ja alkaa sijoittamaan tuo 95 euron lapsilisä. Laskin että jos tilille laittaa nyt 1500 euron alkupääoman ja 7% vuosikasvu, lapsella voisi olla yli 40 000 euroa kasassa kun tuet loppuvat 17-vuotiaana.
Taloudellisesti pärjäämme ilman tuota 95 euroakin, mutta nyt mietityttää lähinnä, tarvitseeko 18v nuori tuollaista summaa ja osaisiko käyttää sen järkevästi? Itse olin tuon ikäisenä täysin ääliö ja olisin varmasti juhlinut ja reissannut koko summan vuodessa. Olisihan se kiva ajatus, että lapsi ostaisi asunnon tai jatkaisi säästämistä/sijoittamista sitten täysi-ikäistyttyään, mutta itse olisin varmasti seonnut täysin tuollaisista rahoista, koska elin muutenkin aika villiä nuoruutta. Vanhemmathan eivät voi mitenkään siihen vaikuttaa, miten lapsi rahat käyttää. Onko jonkun vanhemmat säästäneet teille lapsilisät ja käytittekö ne järkevästi?
Kommentit (80)
Omille lapsille säästän lahjoittamalla sijoitusyhtiöni osakkeita. Tällöin he saavat vuosien aikana myös osuuteni osin omistamani operatiivisen yrityksen ja oman konsulttiliiketoimintani tuloksesta.
Puoliso taas lahjoittaa rahaa.
Vauvasta asti ovat olleet mukana näissä kuvioissa, joten uskoisin lapseni osaavan hallita omaisuuttaan aikuisenakin.
Kannattaa säästää itselle ja antaa ennakkoperintönä sitten kun näkee mihin se lapsi niitä tarvii. Maksaa sen ajokortin ja auton, tai antaa käsirahan asuntoon. Jos lapsella on omaisuutta niin se vaikuttaa etuuksiin joita hän saa yhteiskunnalta, kun nykyään opintotukeen vaikuttaa vanhempien tulotkin ties kuinka vanhaksi, yli kaksikymppiseksi.
Vauvasta alkaen on säästetty indekseihin. Käytännössä melkein tonni kuussa eri järjestelyin. Onhan tuo iso summa jo nyt, ja täysikäisenä hyvin suuri.
Luotan siihen, että homma toimii myös 18 ikävuoden jälkeen.
Ei riitä, että vain sijoitat. Se vaatii myös kasvatusta raha-asioissa, ja vähän enemmän kuin käyttämään viikkorahat fiksusti.
Eikö sitä arvo-osuustiliä voi avata ihan omiin nimiin. Jatkat säästämistä sinne 100€/kk niin pitkään, että lapsesi täyttää 40 vuotta.
Sitten annat ennakkoperintönä tms. hänelle.
Ellei juristin kanssa saa väännettyä dolumenttia, jolla tili on lapsen nimissä mutta ei saa käyttöoikeutta tiliin ennen kuin täyttää 40 vuotta.
Lapsesi kiittää sinua vielä syvästi.
Älä anna rahoja alle 30 vuotiaalle missään olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen veljen lapsille avattiin säästötilit heti kun olivat syntyneet. Isovanhemmat, kummit, sedät ja tädit laittoi tileille rahaa synttäreinä, nimppareina ja jouluina ja taisipa mummo laittaa muutaman kympin joka kuukausi.
Lasten vanhemmat riitautuivat ja erosivat. Heillä oli ollut jotain kulutusluottoja jotka sitten päättivät kuitata pois tyhjentämällä nuo lasten tilit. Heillä oli kuulemma oikeus tyhjentää tilit, ne eivät olleetkaan pelkästään lasten nimissä...
Elämä on yllätyksiä täynnä 🙂
Ostan pörssiosakkeita omalla rahalla 16v tyttärelleni. Lapsilisä menee äidille. Tapahtuu niin, että annan verottoman lahjan 3v välein ja hän 'itse ostaa' omalta arvo-osuustililtään osakkeita itselleen, vaikka toistaiseksi minä merkinnät teenkin, koska minulla on tiliin käyttöoikeus. Olen matkan varrella yrittänyt opastaa omaan taloudenhallintaan keskustelemalla mm. teemoista korko, rahan hinta, mitä raha on, mistä se tulee, hinnat, valmistamisen hinta, valmistamisen olosuhteet, luonnon kestävyys. Nyt lapsi on jopa pihi omassa rahankäytössään, toivottavasti se ominaisuus muuttuu parempaan. Saa nähdä miten suhtautuminen etenee kun parin vuoden päästä tilinhallinta on itsellä. Jos aiheen kanssa on hankalaa, ei ole mennyt opetus ihan oikein.
Jos kävisi huonosti eli tuhlaus alkaisi, se olisi häneltä pois sillä olen tehnyt selväksi, että lisää ei tipu. Ikinä.
Säästin lapsilisät mutta tilille jonka avasin itselleni, en lapsen nimellä. Siinä säästin kaiken harmittelun. Molemmat lapseni opiskelivat, asuivat jonkun aikaa kotona, saivat ruuan ja asunnon tottakai, mutta taskurahaa ja vaaterahaa sieltä tililtä sitten. Kun muuttivat pois, saivat loput kertaheitolla. Hyvin meni.
Säästämme lapsille, heidän nimissään on rahastoja, osakkeita ja tilitalletuksia. Eiköhän rahoille tulevaisuudessa ole käyttöä, kun aikuistuvat ja muuttavat pois kotoota.
Vierailija kirjoitti:
Sijoita mieluummin itsellesi, ja tue niillä rahoilla nuorta sitten, kun on sen aika. Kun rahat ovat nuoren nimissä, et voi vaikuttaa siihen miten hän ne käyttää. Nuoret on nuoria eikä hyvä kasvatuskaan takaa sitä, että rahat menisivät järkevään kohteeseen.
Samaa mieltä. Omissa nimissäni olen säästänyt lapsenlapsille. Testamentissakin lukee kumpi tili kummalle on tarkoitettu. Nuorista ei koskaan tiedä miten sen rahan käyttäisivät jos saisivat päättää.
Jos vanhemmille on varaa sijoittaa lapsilisät se kertoo vain ja ainoastaan siitä että ne lisät menee väärään kohteeseen semmoiselle joka niitä ei tarvitse
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmille on varaa sijoittaa lapsilisät se kertoo vain ja ainoastaan siitä että ne lisät menee väärään kohteeseen semmoiselle joka niitä ei tarvitse
Silti se raha menee sille lapselle eikä jollekin kaljanhimoiselle ahneelle lortolle.
Minä sain 18-vuotiaana isohkon summan rahaa (en muista tarkkaan mutta vajaa 10 000e se oli). Ihan fiksusti sen käytin, käytännössä suurin osa meni kyllä ihan elämiseen opiskeluaikana, mutta eipä tarvinnut käydä opintojen ohessa töissä (paitsi kesäisin) tai nostaa opintolainaa. Isommasta summasta olisi jäänyt säästöönkin, vaikka varmaan olisi tullut esim matkustelua enemmän jos rahaa olisi ollut enemmän.
Mutta tosiaan, voisi olla viisaampaa sijoittaa itselleen ja tukea sitten lasta opinnoissa, kuin antaa iso summa kerralla käteen 18-vuotiaalle. Se myös toisaalta mahdollistaa senkin, että jos taloustilanteenne jostain syystä huononee, on ne rahat käytettävissä lapsen eduksi jo aikaisemmin, lapsen tililtä kun niitä ei saa käyttää. Siis ettei lapsen vaikkapa tarvitse lopettaa harrastusta rahapulan myötä.
aina on tuo 7% laskuissa, inflaatio unohtuu ja monesti se ei ole puoltakaan tuosta seiskasta...
Ja veroja makselee jos kotiuttaa rahaa .
Mutta kannattaa toki sijoittaa,tod. näk. et menetä ainakaan rahoja jos järkevästi hajautat.
Säästäkää ihmeessä ja opettajaa fiksua rahankäyttöä. Itse kasvoin laitoksessa, ja sitä kautta osa lapsilisistä ja lapsen eläkkeestä säästyi "itsenäistymisvaroiksi".
Minulle ei kukaan kertonut, että miksi kannattaisi ostaa oma asunto, miksi pitäisi käydä koulut hyvin. Sijoitus oli sana, josta olin joskus jossain kuullut.
Niin vaan mulla toista kymmentonnia paloi halpaan sisustukseen, shoppailuun ja muuhun fiksuun. Sentään sain ajokortin ja halvan auton hankittua, mutta autokin päätyi paaluun.
Havahduin vasta vuosia myöhemmin siihen, että toisinkin olisi voinut toimia. En vaan yksinkertaisesti tiennyt, miten muuten olisin rahat käyttänyt.
Aina ei taida tosin siitä olla kiinni kyvyttömyys käyttää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä arvo-osuustiliä voi avata ihan omiin nimiin. Jatkat säästämistä sinne 100€/kk niin pitkään, että lapsesi täyttää 40 vuotta.
Sitten annat ennakkoperintönä tms. hänelle.
Ellei juristin kanssa saa väännettyä dolumenttia, jolla tili on lapsen nimissä mutta ei saa käyttöoikeutta tiliin ennen kuin täyttää 40 vuotta.
Lapsesi kiittää sinua vielä syvästi.
Älä anna rahoja alle 30 vuotiaalle missään olosuhteissa.
Miksi ihmeessä pihistellä rahoja juuri silloin, kun lapsi niitä eniten tarvitsisi eli 20-30-vuotiaana kun opiskelee, ostaa ensiasuntoa, perustaa perhettä jne? Miksi vasta nelikymppisenä, kun (useimmilla) on jo muutenkin vakaa taloudellinen tilanne.
Ehdottomasti hyvä, en jaksa uskoa siihen tulevaisuuteen, että yhteiskuntamme pysyy ns. "hyvinvointi" yhteiskuntana, että kaikki koulutukset ilmaista ja terveydenhuolto halpaa jnejne. Puhumattakaan asuntojen hinnoista, jos oman haluaa ostaa.
Itse lähdin kotoa 15v vain vaatteet ja muutama roina mukanani.. ja voin sanoa että ei ollut helppoa ja aikamoisen tien olen saanut kulkea tähän pisteeseen, sitä psssskaa ei omalle lapselleni toivo. Kiristän vyötä vaikka kuinka tiukalle, että saan omalle muksulle tulevaisuudessa helpomman alun omaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Säästäkää ihmeessä ja opettajaa fiksua rahankäyttöä. Itse kasvoin laitoksessa, ja sitä kautta osa lapsilisistä ja lapsen eläkkeestä säästyi "itsenäistymisvaroiksi".
Minulle ei kukaan kertonut, että miksi kannattaisi ostaa oma asunto, miksi pitäisi käydä koulut hyvin. Sijoitus oli sana, josta olin joskus jossain kuullut.
Niin vaan mulla toista kymmentonnia paloi halpaan sisustukseen, shoppailuun ja muuhun fiksuun. Sentään sain ajokortin ja halvan auton hankittua, mutta autokin päätyi paaluun.
Havahduin vasta vuosia myöhemmin siihen, että toisinkin olisi voinut toimia. En vaan yksinkertaisesti tiennyt, miten muuten olisin rahat käyttänyt.
Aina ei taida tosin siitä olla kiinni kyvyttömyys käyttää rahaa.
Se fiksun rahankäytön opettaminen on kyllä tässä ihan avainasemassa. Jos aiot antaa 18-vuotiaalle ison rahasumman, pidä huoli siitä että lapsi tietää ettei se ole mihinkään rälläykseen tarkoitettu, vaan juurikin esim opintojen rahoittamiseen ja asunnon ostoon, ja että lapsi ymmärtää budjetoinnista ja järkevästä rahan käytöstä muutenkin.
Näin osaa kommentteja kun lukee, niin voi tätä kateuden määrää.
Minä käyn töissä, teen paljon töitä, maksan veroni, samoin mieheni joka maksaa veroja ihan v%#@sti enemmän. Jos sieltä takaisin tulee lapsilisän verran, niin voi v%$#%n kyynel.
Alkaa vähän tuntua, että parempi olis jäädä vaan kotiin lorvimaan ja kiskoa sitä rahaa sossusta niin paljon kun vaan irtoaa ja sitten tulla tänne ruikuttamaan elämän epäoikeuden mukaisuuksista.
Siitä että joka kuukausi kilahtaa n. 2500e tilille nettona, luovun aika paljosta, olen työn takia puolet kuusta pois kotoa, ja itse en kyllä helvetti käy kelleen selittelemään minne lapsilisät tungen. Ihan voi tehdä perässä saman, tulla viettämään matkalaukku elämää ja kiskoa ihan ok nettoliksaa..
Joten pitäkää lorvijat saatana päänne kiinni ja keskittykään omiin juttuihinne.
Siihen rahaan mitä monikin kiskoo kaikenmaailman tukineen ilmasta rahaa sossusta, saan itse samaan rahaan tehdä ihan helvetisti töitä ja joutua olemaan poissa kotoa vuorokausia. Elämä ei vaan aina ole reilua puolin eikä toisin. Ja jos itse on ollut niin laiska, ettei opiskelut eivät ole kiinnostaneet, niin ihan oma moka Joten suck it! Mä oon näitä mutkunmutkun ihmisiä kuunnellut ihan kyllästymiseen asti.
Hihat ylös hommiin, ei se elämä ruikuttamalla parane.
Mun miehen veljen lapsille avattiin säästötilit heti kun olivat syntyneet. Isovanhemmat, kummit, sedät ja tädit laittoi tileille rahaa synttäreinä, nimppareina ja jouluina ja taisipa mummo laittaa muutaman kympin joka kuukausi.
Lasten vanhemmat riitautuivat ja erosivat. Heillä oli ollut jotain kulutusluottoja jotka sitten päättivät kuitata pois tyhjentämällä nuo lasten tilit. Heillä oli kuulemma oikeus tyhjentää tilit, ne eivät olleetkaan pelkästään lasten nimissä...