Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilisien sijoittaminen lapselle, hyvä vai huono idea?

Vierailija
25.09.2021 |

Esikoinen syntyi juuri ja nyt pitäisi päättää, avatako lapselle säästötili ja alkaa sijoittamaan tuo 95 euron lapsilisä. Laskin että jos tilille laittaa nyt 1500 euron alkupääoman ja 7% vuosikasvu, lapsella voisi olla yli 40 000 euroa kasassa kun tuet loppuvat 17-vuotiaana.

Taloudellisesti pärjäämme ilman tuota 95 euroakin, mutta nyt mietityttää lähinnä, tarvitseeko 18v nuori tuollaista summaa ja osaisiko käyttää sen järkevästi? Itse olin tuon ikäisenä täysin ääliö ja olisin varmasti juhlinut ja reissannut koko summan vuodessa. Olisihan se kiva ajatus, että lapsi ostaisi asunnon tai jatkaisi säästämistä/sijoittamista sitten täysi-ikäistyttyään, mutta itse olisin varmasti seonnut täysin tuollaisista rahoista, koska elin muutenkin aika villiä nuoruutta. Vanhemmathan eivät voi mitenkään siihen vaikuttaa, miten lapsi rahat käyttää. Onko jonkun vanhemmat säästäneet teille lapsilisät ja käytittekö ne järkevästi?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat säästivät minulle, kun olin lapsi. Tulivat tarpeen yliopisto-opiskelijalle. Nyt säästän omalle lapselleni. Toive on, että saisi hyvän matkaa ensiasuntoa niillä maksettua.

Vierailija
2/80 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdelle koulukaverille vanhemmat säästi kaikki lapsilisät (ei kai sijoittanut?) Peruskoulun jälkeen kävi amiksen, jonka keskeytti, juhli todella paljon, teki nuorena lapsen, erosi ja päätyi lihavaksi yh-mammaksi. Tainnut erota ainakin kahdesti ja nyt taas uusissa naimisissa. Olisikohan mennyt paremmin elämässä, jos ei olisi ollut rahaa juhlia, sopii miettiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voi ottaa maltilla sijoittamista? Avaa lapselle molempien vanhempien suostumuksella pankissa arvo-osuustilin ja laittaa kuukaudessa kympin tai pari vaikka johonkin vihreään tai fossiilittomaan rahastoon. Nehän ovat nousseet reippaasti ja nousevat jatkossakin. Annatte olla tilin kaikessa rauhassa.

Lapselle säästäminen ei saa missään nimessä johtaa siihen, että lapsen perustarpeet jäävät tyydyttämättä. Sitähän voi ajatella niinkin, että ostaa paljon käytettynä ja siten voi olla myös ekologinen. Vaatehan esimerkiksi ei ehdo vauvalla pahemmin kulumaan. Vaikka vauvan vaatteet ovat pieniä niin niitäkin pitäisi käyttää se 150 kertaa, että vaatteen tekemisen ja kuljettamisen sekä pesemisen CO2-taakka olisi hyvitetty.

Vierailija
4/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita mieluummin itsellesi, ja tue niillä rahoilla nuorta sitten, kun on sen aika. Kun rahat ovat nuoren nimissä, et voi vaikuttaa siihen miten hän ne käyttää. Nuoret on nuoria eikä hyvä kasvatuskaan takaa sitä, että rahat menisivät järkevään kohteeseen.

Vierailija
5/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhempamme säästivät niin että sekä siskoni että minä saimme kumpikin noin 20 000 e täysi-ikäistyttyämme. Minun rahani menivät ensimmäiseen asuntoon, sisko tuhlasi omansa. Vaikea sitä on vauvasta sanoa kummanlaiseksi hän kasvaa. Itse toki arvostan hyvin paljon vanhempieni säästämistä ja opin itsekin järkeväksi rahan käyttäjäksi joten periaatteessa kannatan säästämisajatusta.

Vierailija
6/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoita mieluummin itsellesi, ja tue niillä rahoilla nuorta sitten, kun on sen aika. Kun rahat ovat nuoren nimissä, et voi vaikuttaa siihen miten hän ne käyttää. Nuoret on nuoria eikä hyvä kasvatuskaan takaa sitä, että rahat menisivät järkevään kohteeseen.

Unohtui se oma kokemus eli sain itse 18-vuotiaana ison summan rahaa käyttööni. 7-10 vuotta myöhemmin olisin todennäköisesti jatkanut rahoilla sijoittamista, mutta keskenkasvuisena teininä tarjosin kavereille baarissa sampanjaa ja niin pois päin. Harmittaa jälkikäteen, vaikka olenkin nykyään ihan hyvin toimeentuleva.

Vierailija
7/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voit kasvatuksellasi vaikuttaa lapseesi ja minkälainen suhde hänellä tulee olemaan rahaan?

Vierailija
8/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

30€/kk lapselle kuluttomaan rahastoon.

Vierailija
9/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkiviisaana olisin säästänyt rahat omiin nimiini ja tukenut lasta sitten opiskelun alussa taloudellisesti ostamalla lapsen tarvitsemia juttuja tai maksamalla jotain lapsen laskuja tai antamalla auton lapsen käyttöön. 18-vuotiaat eivät tee järkeviä päätöksiä rahankäytön suhteen...

Vierailija
10/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäpuoli säästi velipuolelleni 17 vuoden lapsilisät. Velipuoli sai rahat täysi-ikäisenä ja ryyppäsi ne baarissa alle 4 kuukaudessa.

Vierailija
11/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut lapsen nimiin 40/kk ja loput laittanut omiin sijoituksiin muiden rahojen lisäksi. Voihan siinä sitten 18v päivän lähestyessä edellyttää että lapsi maksaa ajokortin itse ja laittaa loput johonkin määräaikaissijoitukseen jonka purkaminen maksaa koko pääoman...jos ihan huithapeliksi osottautuu.

Oma 14v ainakin vielä ymmärtää että hänelle on säästetty rahaa opiskeluun ja itsenäisen elämän alkuun, ei joutavuuksiin tuhlattavaksi.

Vierailija
12/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä voit kasvatuksellasi vaikuttaa lapseesi ja minkälainen suhde hänellä tulee olemaan rahaan?

Itse asiassa paras raha-asiasijoitus on opettaa lapselle raha-asioita pienestä pitäen ja pitää raha-asioista normaalina asiana. Antaa lapsen oppia laskemaan ja säästämään vaikka pienestäkin taskurahasta. Kukaan ei kiellä tekemästä lapselle Pennon tiliä. Lapsistakin on kiva seurata kun esimerkiksi he onnistuvat säästämään tavoitteeseensa.

Huonoin perintö on se, ettei opeta lapselle että taloudenpito on ihan normaali asia. Vanhempien pitääkin olla lapsille esimerkkinä tekemässä vaikka seuraavan kuun budjettia. Ennen vanhaan perheenäidit konkretisoivat ruutuvihkoineen perheen ruoka-, vaatetus- ja kodinlaittobudjettia. Pakastimeen säästäminen oli siihen aikaan pitkän aikajänteellä projekti.

Lapsikin oppii ymmärtämään, mitä korko tarkoittaa kun käyttää vaikka leikissä käpyjä korkona. Korkojen ymmärtäminen opettaa nuorelle sen, että osamaksut ja pikavipit ovat kalliita ja niitä ei kannata missään nimessä ottaa.

Jos ei ole rahaa lääkkeisiin niin kannattaa kysyä lääkäriltä näytepakkauksia. Ainakin ennen oli paljon antibioottien näytepakkauksia ja minä sain opiskelijana koko kuurin antibiootit. Siten myös terveydenhuolto säästi kun ei joutunut laittamaan lääkkeitä ongelmajätelaitokselle hävitettäväksi.

Ottaisin kyllä pikavipin siinä tapauksessa jos olisi aivan pakko saada lääkkeitä, joita saisi vain apteekista.

Vierailija
13/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen temperamenttiin on mahdotonta vaikuttaa. Impulsiivisemmilla ei pysy raha näpeissä rauhallisempikin verrattuina sanoipa vanhempi mitä hyvänsä.

Vierailija
14/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30€/kk lapselle kuluttomaan rahastoon.

Kannattaa miettiä sitä, että banaaneilla saa vain apinoita jos niitäkään. Rahaston kulut ovat perustellut kun siellä on kunnon analyytikkokunta antamassa taustatukea salkunhoitajalle. Kukaan salkunhoitaja ei halua olla tieten tahtoen huono salkunhoitaja. Siinä voi olla pian entinen salkunhoitaja.

Vierailija
15/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on säästetty lapsille vauvasta asti. Molemmat saa n. 10t kun täyttää 18v. Ovat nyt vasta alakoululaisia, joten vaikea vielä sanoa rahan käytöstä. Nyt ovat vielä ihan fiksuja. Tuo raha on ajateltu, että käyttävät kenties sitten oman kodin hankintoihin tms. Sain itse mummoltani aikanaan ehkä 5000e, en enää muista tarkkaan. Mutta kyllä sillä jo jotain osti ja pärjäsi pidempään opintotuella. Mietin myös tuota osakesäästöä lapsille jossain vaiheessa, kun minulla ei enää lainaa paljon ole. Mutta kenties säästän itselleni ja siitä sitten autan lapsia jos tarvitsee. Saahan sitä 3v välein antaa sen 4999e kummallekin. Tuskin mitään huikeita summia ehdin kuitenkaan säästää.

Vierailija
16/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella voi tulla esimerkisi menoja hampaiden oikomisesta. Kunnallisella tehdään minimi ja loput yksityisellä. Meillä meni teinin purentavirheen ja sikin sokin olevien hampaiden oikomiseen muistaakseni 6000€. Rahat olivat minun erillisellä pankkitilillä, joka on varattu äkillisiä suuria menoja varten.

Nykyään aikuistunut lapseni pitää todella hyvää huolta hampaistaan. Hän laittoi lahjarahojaan hampaiden valkaisuun heti kun purenta ja hampaat olivat ok. Luottaa ehdottomasti hammaslääkärin ja -hygienistin sanaan.

Olen sanonut, että jos hän pesee ja lankaa hampaitaan ohjeiden mukaan niin tähän mennessä käytetty raha on pikkuraha paikkaus- ja juurihoitokierteeseen verrattuna. Suun hoitaminen on huomattavasti tuskattomampaa kuin ikuinen ralli reikien, juurihoitojen ja muovipaikkojen kanssa.

Vierailija
17/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät pitäisi ottaa pois heiltä ketkä ei sitä tarvitse.

Vierailija
18/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisi kalliimmaksi seuloa lapsilisän saajat kuin jatkaa nykysysteemillä. Jos tosiaankin pystyy lapsensa elättämään ilman lapsilisää ja laittaa sen vaikka indeksirahastoon niin lapsen aikuistuessa se ehkäisee puolestaan sitä, että aikuistunut lapsi tarvisi sosiaalietuuksia.

Lapsilisä on tarkoitettu turvaamaan lapsen terveellistä ruokaa, hygieniaa, vaatetusta ja harrastuksiakin jos suinkin mahdollista.

Vierailija
19/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisi kalliimmaksi seuloa lapsilisän saajat kuin jatkaa nykysysteemillä. Jos tosiaankin pystyy lapsensa elättämään ilman lapsilisää ja laittaa sen vaikka indeksirahastoon niin lapsen aikuistuessa se ehkäisee puolestaan sitä, että aikuistunut lapsi tarvisi sosiaalietuuksia.

Lapsilisä on tarkoitettu turvaamaan lapsen terveellistä ruokaa, hygieniaa, vaatetusta ja harrastuksiakin jos suinkin mahdollista.

Ja pitäisikö sitten muitakin etuuksia aina laskea niiltä jotka saavat ne riittämään paremmin? Ettei heille vaan jää mitään säästöön säästäväisen luonteen ansiosta?

Omat keskituloiset vanhempani saivat säästettyä lapsilisistä koska meitä lapsia ei kiinnostanu kalliit harrastukset, vaatteita saimme paljon käytettynä serkuilta jne. Miksi olisi pitänyt väkisin tuhlata säästyneet lapsilisät? Säästöjen ansiosta me lapset emme sitten nuorina pienituloisina aikuisina tarvinneet yhteiskunnan tukia.

Vierailija
20/80 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdelle koulukaverille vanhemmat säästi kaikki lapsilisät (ei kai sijoittanut?) Peruskoulun jälkeen kävi amiksen, jonka keskeytti, juhli todella paljon, teki nuorena lapsen, erosi ja päätyi lihavaksi yh-mammaksi. Tainnut erota ainakin kahdesti ja nyt taas uusissa naimisissa. Olisikohan mennyt paremmin elämässä, jos ei olisi ollut rahaa juhlia, sopii miettiä...

Höpö höpö.Miksi pitää putua toisen kiloihin tai eroihin? Tuskimpa rahaa niin paljon oli että juhli enemmän kuin muut nuoret?Taidat olla vain katkera,katelinen ihiminen, kun nekativisesti haukut yhtä koulukaveriasi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi