Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mikä on parempaa työväenluokan tavoissa kuin keskiluokan tavoissa?

Vierailija
24.09.2021 |

siis ihan oikeasti, ja nyt ei kiinnosta päinvastainen. siis mitä työväenluokan tapaa mieluummin noudatat kuin vastaavaa keskiluokan tapaa?

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piereskely ruokapöydässä.

😱 piereskeleekö joku ruokapöydässä?

Meillä tulisi välitön häätö pöydästä

Vierailija
42/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentous. Useimmiten keskiluokan ammatit ovat vaativia. Niitä ei noin vain unohdeta työpäivän jälkeen. Duunari voi tiputtaa hanskat noin neljän aikoihin, ja ilta on yleensä vapaa työhuolista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työväenluokkaan kuuluminen ei aiheuta lapselle menestyspaineita. Omia vanhempiani ei olisi voinut vähempää kiinnostaa menestynkö koulussa tai menenkö johonkin opiskelemaan. Ohjattuihin harrastuksiin osallistuin hetkellisesti ja oman huvittamisen mukaan.

Työväenluokkainen elämäntapa oli ainakin ennen aika ekologinen. Ei matkusteltu tai panostettu hyvän maun esittelyyn eli sisustukseen tai muotiin erityisemmin. Saatan aikuisenakin vaivautua tietynlaiseen pönötykseen, jonka yhdistän keskiluokkaisuuteen.

Minulle tällainen ainakin sopi, keskiluokkaisilla kavereille oli paljon enemmän paineita. Menin silti yliopistoon ja olen menestynyt hyvin.

Minulla oli myös tämä. Duunarivanhemmat eivät painostaneet mihinkään vaan rohkaisivat tekemään niinkuin itsestä hyvältä tuntuu. Suoritin maisterintutkinnon ja ylpeitä olivat minista. Aivan yhtä ylpeitä olisivat olleet, jos olisin käynyt ammattikoulun,

Vierailija
44/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on siinä, että työväenluokkaiset pitävät itseään rehellisinä ja aitoina. Keskiluokkaista elämäntapaa pitävät teeskentelynä ja naureskelevat sille. Ei tule sitten mieleen, että joku on syntynyt keskiluokkaan ja omaksunut ne tavat tuttuina ja turvallisina.

Vierailija
45/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunarit eivät hienostele. Koti ei ole esittelypaikka. Nuorempana pyrin siihen, että minulla olisi hieno koti - onneksi kasvoin siitä yli. Nykyisin työ ja sen sisältö vievät suurimman huomion; koti on paikka, missä relataan ja levätään. Suomessa ei ole oikeastaan mitään duunariluokkaa: suurin osa ihmisistä on keskiluokkaa. Iso osa duunarimiehistä tienaa enemmän kuin aineenopettajanainen peruskoulussa.

Vierailija
46/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kommarit kuten Li ja Paavo ottavat kunnolla viinaa tissuttelun sijaan.

Vierailija
47/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kummaa, että keskiluokka joutuu käymään samoja kouluja, hakemaan ruokansa samasta kaupasta, katsomaan samoja tv-ohjelmia j.n.e. kuin työväenluokkakin. Asutaan samoissa kerrostaloissa, ajetaan samoja teitä, käytetään samoja vessoja. Meneppä ap kurkistamaan peiliin, onko keskiluokkaisen naama erilainen kuin työväestön. Ei ole. Lopuksi sanon sinulle vain yhden sanan: "häpeä". Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia.

Mutta onhan siinä eroa, millaista työtä tekee ja millaisesta taustasta tulee. Samat mahdollisuudet pitäisi toki kaikille antaa, siis hyvät julkiset koulut ja palvelut kaikille.

Vierailija
48/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka on sivistymätöntä. Kirjoja on luettu, mutta viisaus puuttuu. Keskiluokkaan ei voi myöskään hätätilanteessa koskaan luottaa, kun taas duunarit auttavat toisiaan paljon avokätisemmin. Duunareilla on lisäksi parempi työmoraali. Esim. nyt vaikka tämä etätyöskentely - valtaosa keskiluokasta painui saman tien kotiin eikä suostu sieltä vieläkään palaamaan, koska työmatkat ymp. Tsiisus, miten laiskaa porukkaa.

Luuletko, ettei siellä etätöissä tehdä TÖITÄ vaan ollaan vaan kotona? Minusta on hyvä, jos hybridimalli jää käyttöön.

En ymmärrä tätä kateutta etätöiden tekemisestä. Ei se mitään juhlaa ole ollut, vaikka siihen on nyt opittu ja sen hyödyt osattu maksimoida. Ja kysyn, että mitä toimistotyöläisten olisi pitänyt tehdä siinä kohtaa, kun etätyösuositus tuli? Meillä ainakin koko toimisto suljettiin, eikä sinne ole saanut kukaan mennä ennen kuin pari viikkoa sitten ensimmäisen kerran.

Vierailija
49/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten musta tuntuu kun tätä palstaa lukee että "duunarit" pitää itseään duunareina ja dissaa "keskiluokkaa". Ja tekevät luokkajaot ihan itse. Kaikki ollaan samanarvoisia ja se minkälainen ihminen on tullut kotoa kun arvomaailmaa on opetettu ja miten on kasvatettu. Ihan naurettavia nää jutut täällä. Olen muka keskiluokkaa ja osaan kyllä ottaa rennosti ilman työhuolia. Kun päivän työt on tehty ei niitä sen jälkeen mietitä. Autetaan kavereita, tarjotaan kaverille jos mennään ulos syömään eikä tarvi laskea kuka tarjosi viimeksi. En vaadi lapsilta mitään tutkintoja eläköön niin kuin haluaa, jeesaan kyllä tarvittaessa jos tarvitsee rahallistakin apua. Mutta niin tekee varmasti kaikki vanhemmat. Naurettavaa kun ihmiset pitää itseään toista parempana ja se ei tule luokkajaosta vaan ihmisestä itsestään tai miten kasvatus on onnistunut.

Vierailija
50/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on työväenluokka ja keskiluokka? Olen tavallinen duunari ja saan kuukausipalkkaa kunnan hommista. Olen myös maisteri ja asiantuntijatöissä.

Olet keskiluokkainen valkokaulustyöläinen. Ei keskiluokka ole mikään työstä vapaitten ihmisten yhteiskuntaluokka. Keskiluokalla ovat omat sosiaaliset kuvionsa ja tapansa erottautua duunareista. En ole ikinä tavannut yhtään keskiluokkaista ihmistä, joka olisi yllättävän ongelman tullen keksinyt jonkun yllättävän ratkaisun. Vieläkin huvittaa kun yksi rekkakuski pikakorjasi auton tamponilla, jota piti vaihtaa että autolla pääsi perille sinne korjaamoon saakka.

Mihinkähän luokkaan minä sitten kuulun, kun olen maisteri, mutta työtön? Olenko keskiluokkainen, duunari vai peräti alaluokkainen?

Vierailija
51/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän viime vuosituhannen loppupuolella ei luokista puhuttu ollenkaan?

Vierailija
52/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on työväenluokka ja keskiluokka? Olen tavallinen duunari ja saan kuukausipalkkaa kunnan hommista. Olen myös maisteri ja asiantuntijatöissä.

Olet keskiluokkainen valkokaulustyöläinen. Ei keskiluokka ole mikään työstä vapaitten ihmisten yhteiskuntaluokka. Keskiluokalla ovat omat sosiaaliset kuvionsa ja tapansa erottautua duunareista. En ole ikinä tavannut yhtään keskiluokkaista ihmistä, joka olisi yllättävän ongelman tullen keksinyt jonkun yllättävän ratkaisun. Vieläkin huvittaa kun yksi rekkakuski pikakorjasi auton tamponilla, jota piti vaihtaa että autolla pääsi perille sinne korjaamoon saakka.

Mihinkähän luokkaan minä sitten kuulun, kun olen maisteri, mutta työtön? Olenko keskiluokkainen, duunari vai peräti alaluokkainen?

Minkälaisissa sosiaalisissa ympyröissä pyörit?

Vierailija
53/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän viime vuosituhannen loppupuolella ei luokista puhuttu ollenkaan?

Silloin Suomi ei ollut vielä jakautunut yhtä lailla eri luokkiin kuin nyt tapahtuu. Keskiluokan ja työväenluokan lisäksi on vielä prekariaattikin.

Vierailija
54/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko elää työväenluokkaista elämää, minä keskiluokkaa. Siskon lapsilla koulut jäivät keskiasteeseen, omani ovat yliopistossa. Yhtä fiksuja, mutta eri panostus. Bileet ovat siskolla rajummat ja kuten tuossa joku sanoikin, mukaan mahtuvat naapuriston keharitkin, ehkä se on suvaitsevaisempaa.

Vierailija
55/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo jeesaamisen kulttuuri on tyypillistä ns. työväentaustaiselle porukalle. Ollaan totuttu auttamaan kaveria hädässä, kun tiedetään itsekin kokemuksesta, mitä se on. Elämän vastonkäymiset kehittävät yleensä nöyryyttä ja myötätuntoisuutta - tosin joissakin yksilöissä katkeruutta ja vahingoniloakin.

Muistelen aina kiitollisuudella erästä reilua pariskuntaa, joka antoi minulle kyydin, kun olin keskellä ei-mitään. Ei ollut maasturimersun miehestä samaan.

Kaikki duunarit tietävät jonkun, joka on ollut tavalla tai toisella vaikeassa tilanteessa. Autetaan eikä tehdä siitä älytöntä numeroa. Esimerkiksi lasten kavereiden syöminen samassa pöydässä ei ole duunaritaustaisille ongelma kun ymmärtää, että lapsen kaverin vanhempi voi olla töissä eikä lapsen kaverin ole kiva istua yksin huoneessa kun muut syövät. Syötävää vain jatketaan edullisemmilla aineksilla.

Meillä on aina lasten kaverit saaneet tulla ja istua samassa ruokapöydässä. Näkkileipä ei ole niin kallista etteikö sitä pystyisi ostamaan.

Vierailija
56/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo otsikon nähtyäni tuli mieleeni suoruus ja tapa sanoa asiat, kuten ne ovat.

Keskiluokkaiset appikset istuvat kuin tikku siellä eivätkä ota asioita ikinä puheeksi, vaan välttelevät viimeiseen asti kaiken käsittelemistä, ettei vaan kenellekään tule paha mieli. Paha mieli kytee pinnan alla, kun asioita ei selvitetä ja käsitellä - kohteliaisuuteen vedoten.

Ja väität tämän johtuvan keskiluokkaisuudesta?

Vierailija
57/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duunarit eivät hienostele. Koti ei ole esittelypaikka. Nuorempana pyrin siihen, että minulla olisi hieno koti - onneksi kasvoin siitä yli. Nykyisin työ ja sen sisältö vievät suurimman huomion; koti on paikka, missä relataan ja levätään. Suomessa ei ole oikeastaan mitään duunariluokkaa: suurin osa ihmisistä on keskiluokkaa. Iso osa duunarimiehistä tienaa enemmän kuin aineenopettajanainen peruskoulussa.

Putkimies tekee töitä käsillään ja on duunari, opettaja on keskiluokkaa akateemisena, vaikka tienaisi vähemmän.

Vierailija
58/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-vähempi tuhlailevuus

-rennompi elämänasenne

-parempi viinanottokyky

-parempi keskittyminen elämän tärkeisiin asioihin

-solidaarisuus muita kanssaihmisiä kohtaan

-isompi arvostus, koska ottavat yhteiskunnan inhottavampia tehtäviä pienellä palkalla

-vähempi ympäristön kuormittaminen

-aitous, ei teeskennellä niin paljoa

Vierailija
59/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se some, joka on nostattanut tän luokkakeskustelun niin pinnalle? Kaikki kadehtii toisia somen äärellä? Hesarikin kirjoittaa joka päivä jotain ”luokkaeroista”. Mitä jos keskityttäis taas siihen omaan elämään?

Vierailija
60/163 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo jeesaamisen kulttuuri on tyypillistä ns. työväentaustaiselle porukalle. Ollaan totuttu auttamaan kaveria hädässä, kun tiedetään itsekin kokemuksesta, mitä se on. Elämän vastonkäymiset kehittävät yleensä nöyryyttä ja myötätuntoisuutta - tosin joissakin yksilöissä katkeruutta ja vahingoniloakin.

Muistelen aina kiitollisuudella erästä reilua pariskuntaa, joka antoi minulle kyydin, kun olin keskellä ei-mitään. Ei ollut maasturimersun miehestä samaan.

Kaikki duunarit tietävät jonkun, joka on ollut tavalla tai toisella vaikeassa tilanteessa. Autetaan eikä tehdä siitä älytöntä numeroa. Esimerkiksi lasten kavereiden syöminen samassa pöydässä ei ole duunaritaustaisille ongelma kun ymmärtää, että lapsen kaverin vanhempi voi olla töissä eikä lapsen kaverin ole kiva istua yksin huoneessa kun muut syövät. Syötävää vain jatketaan edullisemmilla aineksilla.

Meillä on aina lasten kaverit saaneet tulla ja istua samassa ruokapöydässä. Näkkileipä ei ole niin kallista etteikö sitä pystyisi ostamaan.

Ihan oikeastiko luulet, että vain duunarit tekee noin? En tunne ketään tuttavapiirissäni, joka ei kutsuisi lasten kaveria pöytään ruoka-aikaan. Ihan normaalit käytöstavat, jotka luulisi olevan kaikilla, on nyt jotain duunaritapoja. What?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi