mikä on parempaa työväenluokan tavoissa kuin keskiluokan tavoissa?
siis ihan oikeasti, ja nyt ei kiinnosta päinvastainen. siis mitä työväenluokan tapaa mieluummin noudatat kuin vastaavaa keskiluokan tapaa?
Kommentit (163)
Kysymystäsi on hiukan vaikea hahmottaa. Miten erottelet nämä tavat toisistaan? Onko työväenluokkaista esim. syödä päivällinen viimeistään viideltä tai katsoa telkkaria kirjojen lukemisen sijaan? Onko keskiluokkaista noudattaa yleisiä kohteliaisuussääntöjä ja huolehtia lastensa koulutuksesta? Millaisista tavoista tässä puhutaan?
Meillä ei enää ole varsinaista raja-aitaa tuossa välillä. Duunaritkin pelaa golfia ja seilaa purjeveneillä, ja keskiluokkaiset ihmiset istuvat olutterasseilla ja harrastavat pilkkiongintaa.
Työväenluokka on monesti vähemmän ulkonäkökeskeistä ja hyväksyttyjä tyylejä on useampia/useamman laisia kuin kedkiluokalla.
Prismaan on kätevämpi mennä autolla kuin helikopterilla.
Voi hyvä luoja. Elättekö te vielä jotain 1900-luvun alkua?
Jo otsikon nähtyäni tuli mieleeni suoruus ja tapa sanoa asiat, kuten ne ovat.
Keskiluokkaiset appikset istuvat kuin tikku siellä eivätkä ota asioita ikinä puheeksi, vaan välttelevät viimeiseen asti kaiken käsittelemistä, ettei vaan kenellekään tule paha mieli. Paha mieli kytee pinnan alla, kun asioita ei selvitetä ja käsitellä - kohteliaisuuteen vedoten.
Työväenluokkaan kuuluminen ei aiheuta lapselle menestyspaineita. Omia vanhempiani ei olisi voinut vähempää kiinnostaa menestynkö koulussa tai menenkö johonkin opiskelemaan. Ohjattuihin harrastuksiin osallistuin hetkellisesti ja oman huvittamisen mukaan.
Työväenluokkainen elämäntapa oli ainakin ennen aika ekologinen. Ei matkusteltu tai panostettu hyvän maun esittelyyn eli sisustukseen tai muotiin erityisemmin. Saatan aikuisenakin vaivautua tietynlaiseen pönötykseen, jonka yhdistän keskiluokkaisuuteen.
Minulle tällainen ainakin sopi, keskiluokkaisilla kavereille oli paljon enemmän paineita. Menin silti yliopistoon ja olen menestynyt hyvin.
Itse olen ehkä tälläinen hälläväliäluokkaa. En lajittele ( paitsi tölkkipullot ja patterit) , ajan bensa-autolla, poltan tupakkaa, istun sohvalla mielummin, kun lähden lenkille.
Talkoohenki. Aika vähän on koulutettua porukkaa hyväntekeväisyydessäkään. Joitakin meitä on, mutta ollaan selvä vähemmistö. Teen eläinsuojelutyötä ja siivoan mukisematta oksennuksia ja paskoja eläinsuojan lattialta.
En kyllä näe noissa mitään eroa. Keskiluokka ja työväenluokka on ihan sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ehkä tälläinen hälläväliäluokkaa. En lajittele ( paitsi tölkkipullot ja patterit) , ajan bensa-autolla, poltan tupakkaa, istun sohvalla mielummin, kun lähden lenkille.
Et edusta nykyistä työväenluokkaa. Nuo ovat pudokkaiden tunnusmerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et edusta nykyistä työväenluokkaa. Nuo ovat pudokkaiden tunnusmerkkejä.
Ikinä silti en ole ollut työtön. Nytkin lataan itseäni sohvalla 4 yövuoron jälkeen. T. Hälläväliä
Ei mikään. Pohjasakka on pohjasakkaa.
Mikäs ero näillä on en itsekään tiedä mihin muka kuuluisin. Mikä erottaa?
niin kumpi luokka syö enemmän hernekeittoa torstaisin
Vierailija kirjoitti:
Talkoohenki. Aika vähän on koulutettua porukkaa hyväntekeväisyydessäkään. Joitakin meitä on, mutta ollaan selvä vähemmistö. Teen eläinsuojelutyötä ja siivoan mukisematta oksennuksia ja paskoja eläinsuojan lattialta.
Tämä! Keskiluokka korostaa enemmän yksilön saavutuksia, työväenluokka yhteisöä.
"Työväenluokassa", ettei niin välitetä siitä ulkosesta habituksesta, tai mitä olet, vaan millanen ihminen. Solidaarisuus jo täällä mainittu, ja liippaa tuota ekaa, eli ei olla niin materialistisia.
Ja mielestäni parhaiten kuvaa sanonta; "köyhä antaa vähästään - rikas ei paljostakaan"
Aitous