Eikö veronpalautuksilla leveilijät ymmärrä
että se lähinnä kertoo omasta tyhmyydestä jos saa useita tonneja palautusta? Esim. tuossa yhdessä joulusäästöketjussa moni sanoo saavansa tonneja palautuksia. Eikö olisi fiksumpaa hieman miettiä niitä veroasioita ajoissa?
Vähennykset ovat tietenkin eri asia.
T. ihmettelenpä vaan kun ei oo muutakaan ihmeteltävää
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:19"]
Typeryyttä on mielestäni se, että saa tonnien edestä mätkyjä.
[/quote]
Tai sitten ei. Rahasta vähääkään ymmärtävä tietää, että mätkyt ovat käytännössä ilmaista lainaa, pelkällä inflaatiokorolla.
[/quote]
Miksi pitäisi elää velaksi, vaikka olisi kuinka "ilmaista lainaa"?
Itsekin saan hieman takaisin, mutta:
Kuinka paljon Suomen valtio ottaa lisää velkaa, jotta saa maksettua takaisin liikaa perittyjä veroja...
Mun on vaikea arvioida vuoden alussa sitä, teenkö töitä vuoden aikana yhdelle, kahdelle vai peräti kolmelle työnantajalle yhtäaikaa. Mun on myös vaikea arvioida sitä, kuinka paljon joudun ajamaan vuoden aikana. En myöskään tammikuussa vielä tiedä, tuleeko tehtyä jotain kotitalousvähennykseen oikeuttavia remontteja tms.
Viime vuonna piti kaksi kertaa korottaa vuositulorajaa ja säätää veroprosentin kanssa. Siitä huolimatta saan palautusta lähes 2000e.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:34"]
Yhtenä vuonna sain isot mätkyt, kun vaihdoin työpaikkaa ja sain kertyneet lomat rahana sekä hyvän bonukset sekä vanhasta että uudesta työpaikasta.
Jotenkin olin enemmänkin vittuuntunut kuin olisin pomppinut riemusta, että olin saanut lähes ilmaista lainaa valtiolta kuukauden nettopalkan verran.
Suon koko sydämestäni mätkyjen maksamisen ilon kaikille osaaville verosuunnittelijoille, minä nautin mieluummin muutaman satasen palautuksesta.
[/quote]
Mun strategia on maksaa joka kuukausi pari sataa liian vähän veroja. Sijoitan nuo parit satkut vuoden mittaan niin, että kun lisäverolasku kolahtaa postiluukusta, voin maksaa veroni noiden sijoittamieni parisatasten tuotoilla. :)
Paljon ap sai mätkyjä? :D Aiai, kyllä kohta kelpaa kun tulee palautukset tilille!
[/quote]
Voi lapsi kulta. Miksi luulet, että mätkyjen saaja olisi kateellinen sinulle ja perustelua nyt edes vähän miksi kelpaa.
Itseäni ei ainakaan yhtään huvita korotaa yhtään enempää 38%+30% mikä on pakko. Niin ja mätkyjä ei ole tulossa vaan 16 euroa palautusa.
Ennemmin maksan lahjat ja muun jouluun liittyvän veronpalautuksilla, kuin joulun jälkeen lyhentelen kulutusluottoja. Näin se vaan meillä menee, hyväksi tavaksi todettu keino rahoittaa joulu.
2400 takaisin, keittiöremppa täydet plus muuta. En oo keksinyt rahoille käyttöä vielä. Menkööt entisten joukkoon.
Mä an jaksa kesken vuoden muutella veroprosenttiani. Ja alkuvuodesta ei voi vielä tietää, mitä kaikkea vähennyskelpoista vuoden aikana tulee tapahtumaan. Viime vuonna en ollut alkuvuodesta edes suunnitellut, että alkaisin tekemään kylppäri- ja keittiöremonttia.
[/quote]
Joo siinähän menee varmaan viisi minuuttia kun naputtelee vero.fi :D
Jokainen saa tehdä juuri niin kuin haluaa. Jos kokee säästötilille säästämisen vaivalloiseksi (tai pelkää, että käyttää ne rahat kuitenkin), varma tapa on pitää hiukan tarpeettoman korkeaa veroprosenttia. Tätähän on tietysti vaikea ymmärtää AV-mamman, jonka kaikki rahat tulevat sossusta....
Itse koitan hoitaa veroprosentin mahdollisimman oikeaksi, eli yleensä palautusta tulee 100-200 euroa. Viime vuoden osalta möhlin jotain (en muistanut laskea lomarahoja ym.), ja palautuksia tuleekin yli tonni. Oma moka, mutta kiva jouluraha silti. En asialla leuhki, lähinnä kommentoin, että tuli tehtyä joku tyhmä laskuvirhe..
Minulla myös tilanne, että teen useampaan paikkaan töitä ja ajomatkat vaihtelevat. Joten en viitsi joka kuukausi laskea veroprosenttia uusiksi ja yrittää arvioida, miten loppuvuodesta teen töitä. Lisäksi tänä vuonna lisättiin palautuksiin yksi remontti, mistä sai kotitalousvähennyksen.
Ei ole niin paljoa pikkurahasta puutetta, että pitäisi heti käteen saada se satanen, kaksi, minkä saisi, jos koko ajan veivaisin veroprosentteja eri työpaikkoihin ajantasalle. Mieluummin hieman korkeampana, jos sattuu tienaamaankin huomattavasti enemmän, kuin edellisenä vuonna.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:36"]Huvittaa eniten se, että kuvitellaan sen olevan ylimääräistä rahaa!
[/quote]
No voi jestas taas. Se että se tuntuu ylimääräiseltä rahalta, ei tarkoita että joku oikeasti kuvittelee sen olevan ylimääräistä rahaa. Aivan varmasti jokainen työssäkäyvä tietää että ne on omia rahoja. Kyllä minusta tonni joulukuussa normaalin palkan lisäksi tuntuu ylimääräiseltä rahalta.
Mutta kiva oli vähän päteä, eikö niin?
No kyllä se vaan on ylimääräistä rahaa, 3.12 jolloin ei ole edes palkkapäivä tilille tupsahtaa palkan verran "ylimääräistä".
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:53"]
Minulla myös tilanne, että teen useampaan paikkaan töitä ja ajomatkat vaihtelevat. Joten en viitsi joka kuukausi laskea veroprosenttia uusiksi ja yrittää arvioida, miten loppuvuodesta teen töitä. Lisäksi tänä vuonna lisättiin palautuksiin yksi remontti, mistä sai kotitalousvähennyksen.
Ei ole niin paljoa pikkurahasta puutetta, että pitäisi heti käteen saada se satanen, kaksi, minkä saisi, jos koko ajan veivaisin veroprosentteja eri työpaikkoihin ajantasalle. Mieluummin hieman korkeampana, jos sattuu tienaamaankin huomattavasti enemmän, kuin edellisenä vuonna.
[/quote]
Verosuunnittelussa ei auttamatta ole kyse pikkurahan puutteesta vaan ihan periaateesta. Ei verojen maksaminen niin kunnian asia ole!
Veronpalautuksille saa paremman koron kuin pankkitilille, siinä yksi syy miksi saan joka vuosi palautuksia. Toisekseen, minulla on vakityöstä huolimatta epäsäännölliset tulot sekä ennustamattomia korvauksia jotka saan vähentää verotuksessa. Nytkin olisi vaihtoehtona ottaa loppuvuodeksi veroprosentiksi 0, mutta otan mieluummin vuoden päästä takaisin palautuksia korkoineen. Ei ollenkaan tyhmää vaan suunniteltua verotusta.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:53"]
[/quote]
Verosuunnittelussa ei auttamatta ole kyse pikkurahan puutteesta vaan ihan periaateesta. Ei verojen maksaminen niin kunnian asia ole!
[/quote]
Mutta miksi vaivautuisin itse joka kuukausi laskemaan ajokilometrit ja jokaisen työpaikan palkat yms, kun verottaja tekee sen puolestani. Jokaiseen työpaikkaan ilmoitan arvioveron ja katson, miten loppuvuodesta käy. Jos tulee mätkyjä, maksan. Jos saan takaisin, panen ehkä säästöön tai käytän. Elämän voi tehdä helpoksi tai vaikeaksi
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:36"]Huvittaa eniten se, että kuvitellaan sen olevan ylimääräistä rahaa! [/quote] No voi jestas taas. Se että se tuntuu ylimääräiseltä rahalta, ei tarkoita että joku oikeasti kuvittelee sen olevan ylimääräistä rahaa. Aivan varmasti jokainen työssäkäyvä tietää että ne on omia rahoja. Kyllä minusta tonni joulukuussa normaalin palkan lisäksi tuntuu ylimääräiseltä rahalta. Mutta kiva oli vähän päteä, eikö niin?
[/quote]
Aivan varmasti ymmärtää, joo...Sinä saat ihan luulla niin ja olla näin suhteessa parempi ihminen suhteessa minuun. Tiedätkö mitä kaikki ei ymmärrä miten verotus tässä maassa toimii. Moni jopa luulee kustavansa esim. sossupummejen elämään, kun käy töissä. Vaikka valtionvelka kertoo jotain ihan muuta.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 12:09"]
Veronpalautuksille saa paremman koron kuin pankkitilille, siinä yksi syy miksi saan joka vuosi palautuksia. Toisekseen, minulla on vakityöstä huolimatta epäsäännölliset tulot sekä ennustamattomia korvauksia jotka saan vähentää verotuksessa. Nytkin olisi vaihtoehtona ottaa loppuvuodeksi veroprosentiksi 0, mutta otan mieluummin vuoden päästä takaisin palautuksia korkoineen. Ei ollenkaan tyhmää vaan suunniteltua verotusta.
[/quote]
Miksi et ota loppuvuoden palkkaasi 0-prosentilla, ja laita "ylimääräisiä" rahoja todella poikimaan? Harva varakas ottaa yhden euron jos voi saada kaksi!
Mä saan palautuksia 2000 euroa, mutta ne tulee lähinnä vähennyksistä. Kyllähän se on kiva, kun se joulukuun alussa mätkähtää tilille. Periaatteessa säästörahaahan se on, vaikka mulla ihan kunnollinen säästötilikin on.
Jos laittaisin ne pankin säästötilille, niin joutuisin maksamaan siitä :D
Miten tonni-pari pannaan poikimaan?
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:24"]
Ihan tarkoituksella teen siten, että saan palautuksia. Joku satanen per kuukausi nyt ei tunnu missään, mutta onhan se kiva saada joulukuussa pari tonnia palautuksia. Mielummin näin päin.
[/quote]
No mikset laske veroprosenttiasi oikein ja laita sitä satasta paria säästötilille? Silloin saisit siihen pankista korkoa... ja voit sitten nostaa ne sieltä jouluna tai aiemmin jos on tarvetta. Kun laskee veroprosenttinsa oikein niin ei tule mätkyjä eikä palautuksia!
[/quote]
Miksi pitäisi?
[/quote]
Niin no tietysti jollei ole pikkurahanpuutetta niin ei tarvi.