Miten ihminen voi perustella uskonsa Jumalaan?
Miten älykäs tai edes normaaliälyinen ihminen perustelee itselleen uskonsa? Itse pidän kaikkia uskovaisia yhtä hulluina kuin muitakin yliluonnollisiin asioihin tai muihin mielikuvitushahmoihin uskovia. Miksi juuri tähän yhteen keksittyyn hahmoon uskomisen ja jopa sille puhumisen pitäisi olla esimerkiksi kummituksiin uskomista hyväksyttävämpää? Millä voi perustella sen, että uskoo kaikkien keksittyjen Jumalien joukosta juuri sen oman Jumalan olevan olemassa? Ei järkevän aikuisen hommaa ollenkaan.
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:36"]Miksi harrastan pilatesta vaikka voisin harrastaa punttisalia? Miksi syön kasvisruokaa vaikka tarjolla olisi sikanautaakin? Miksi laitan kahviini maitoa vaikka toiset juo mustana?
On asioita, joista saan itselleni hyvän ja tasapainoisen olon. Usko on yksi näistä. Tarvitseeko sitä sen kummemmin perustella? Minua ei kiinnosta muiden vakaumukset, sen sijaan ihmettelen miten ap:n kaltaiset ihmiset jaksavat omaa elämäänsä - on niin lähtökohtaisen negatiivista ja hapannaamaista että ihan pahaa tekee. Keskity sinäkin oman elämäsi parantamiseen :)
[/quote]
Outoja kysymyksiä, joita ei voi mitenkään verrata uskoon? "Miksi syön kasvisruokaa, vaikka tarjolla olisi sikanautaa?" Ei liity mitenkään uskonkysymyksiin. En ole millään tavalla negatiivinen tai hapannaamainem tyyppi, nautin elämästä täysillä, mutta tämä uskontojuttu häiritsee, ja häiritsee myös se, että se on yleisesti hyväksyttyä uskoa jumalaan kun muihin taruolentoihin uskominen ei ole. Tylsää, että aina täytyy jonkun olla sitä mieltä, että ap:lla on paska elämä kun täytyy tällaiseen puuttua. No se kai keskustelupalstan idea on, että voi keskustella mieltä askarruttavista asioista. Ja keskustelua saa yleensä parhaiten aikaan jos vähän kärjistää, siksi hieman provokatiivinen aloitus, vaikka ihan omia mielipiteitäni olivatkin. -ap
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:36"]
Miksi harrastan pilatesta vaikka voisin harrastaa punttisalia? Miksi syön kasvisruokaa vaikka tarjolla olisi sikanautaakin? Miksi laitan kahviini maitoa vaikka toiset juo mustana? On asioita, joista saan itselleni hyvän ja tasapainoisen olon. Usko on yksi näistä. Tarvitseeko sitä sen kummemmin perustella? Minua ei kiinnosta muiden vakaumukset, sen sijaan ihmettelen miten ap:n kaltaiset ihmiset jaksavat omaa elämäänsä - on niin lähtökohtaisen negatiivista ja hapannaamaista että ihan pahaa tekee. Keskity sinäkin oman elämäsi parantamiseen :)
[/quote]
Et näe asian toista puolta. Kyllä sinuakin vituttaisi jos olisi mahdoton saada maitokahvia, koska enemmistö olisi päättänyt että kahvia kuuluu juoda mustana. Uskonnolla on suomessa lonkerot todella syvällä yhteiskunnassa ja päätöksenteossa ja muita vakaumuksia sorretaan räikeästi, eikä kirkkomafiaan kuuluvat ole näkevinään mitään väärää tässä toiminnassa.
[/quote]
kerropa minulle yhteiskunta, jossa uskonnolla ei ole roolia?
arabimaat? Japani? Kaikki roomalaiskatolisen maat? Intia?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:39"]
Eikö tämä ole aika hyvä perustelu:
Uskoo Jumalaan Ei usko Jumalaan
Jumala on olemassa PIENI VOITTO PIENI HÄVIÖ
Jumalaa ei ole olemassa SUURI HÄVIÖ SUURI VOITTO
Ihan klassista peliteoriaa siis.
[/quote]
Ja mikähän voitto tässä tapauksessa oli? "Hä hää, olinpas oikeassa, tässä nyt mädännyn rauhassa maassa!"
[/quote]
Niin käy joka tapauksessa, uskoit tai et.
Voitto on se että säästi hienon henkilöauton verran rahaa kirkollisverossa, eikä tarvinnut pelätä jumalan kostoa tms.
En ole itse edes uskovainen, mutta en kyllä näe mitään järkeä tossa alotuksessa! Miksi se pitäisi itselleen tai kelleen muulle perustella? Ei kaikkia asioita vain voi perustella. En minä osaa perustella miksi rakastan miestäni. Hän ei ole maailman komein mies, hän ei tienaa miljoonittain rahaa, joskus hän käyttäytyy tosi typerästi, joskus me riidellään. Ainut mitä hän pystyy minulle tarjoamaan on se, mitä lähes kuka vaan mies voi tarjota, eli lapsia ja parisuhteen. Maailmassa olisi siis paljon täydellisempiäkin miehiä, mutta silti rakastan tätä omaani. Ei sitä tarvitse selittää tai perustella. Ei sitä VOI perustella, mutta se ei tarkoita ettenkö minä rakastaisi häntä, tai etteikö meidän välinen rakkaus olisi meille hyvinkin todellista.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:33"]
Jumala on olemassa SUURI VOITTO SUURI HÄVIÖ
Jumalaa ei ole olemassa PIENI HÄVIÖ PIENI VOITTO
[/quote]
Paitsi että jumalia ei ole olemassa, eikä niitä veikkaamalla voita koskaan mitään.
[/quote]
Mutta jos pelipöydässä tulisi tällainen kuvio eteen niin mihin ruutuun iskisit pelimerkkisi?
[/quote]
Jos olisi jumala, olisi hän huhupuheiden mukaan kaikkitietävä, kai hän myös tietäsi jos usko perustuu pelikertoimiin ja todennäköisyyksiin. Jos se kelpaisi tälle jumalalle, ei minua sellaiseen pelleen kiinnostaisikaan uskoa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:45"]
Hei Ateisti! Minulla ei ole aikomustakaan yrittää käännyttää sinua. Toivottavasti sinullakaan ei ole tarvetta käännyttää ketään uskovaa. Mitä sinä siitä saisit? Annetaan toistemme elää onnellisina.
[/quote]
Henkilkohtaisella tasolla täysin samaa mieltä. Mutta se on väärin että meillä on kirkolla valtiollinen asema.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:33"]
[/quote]
Paitsi että jumalia ei ole olemassa, eikä niitä veikkaamalla voita koskaan mitään.
[/quote] Älä esitä faktana mitään, mistä sinulla ei ole todisteita. Luuletko, että tuo kommentti ratkaisi koko jutun sinun voitoksesi? :D Että yhtäkkiä kaikki ymmärtäisivät sinun olevan oikeassa ;D
Minusta taas Jumalan olemassa olosta on jo niin paljon todisteita, että hullu pitää olla jos ei usko.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:36"]Miksi harrastan pilatesta vaikka voisin harrastaa punttisalia? Miksi syön kasvisruokaa vaikka tarjolla olisi sikanautaakin? Miksi laitan kahviini maitoa vaikka toiset juo mustana?
On asioita, joista saan itselleni hyvän ja tasapainoisen olon. Usko on yksi näistä. Tarvitseeko sitä sen kummemmin perustella? Minua ei kiinnosta muiden vakaumukset, sen sijaan ihmettelen miten ap:n kaltaiset ihmiset jaksavat omaa elämäänsä - on niin lähtökohtaisen negatiivista ja hapannaamaista että ihan pahaa tekee. Keskity sinäkin oman elämäsi parantamiseen :)
[/quote]
Outoja kysymyksiä, joita ei voi mitenkään verrata uskoon? "Miksi syön kasvisruokaa, vaikka tarjolla olisi sikanautaa?" Ei liity mitenkään uskonkysymyksiin. En ole millään tavalla negatiivinen tai hapannaamainem tyyppi, nautin elämästä täysillä, mutta tämä uskontojuttu häiritsee, ja häiritsee myös se, että se on yleisesti hyväksyttyä uskoa jumalaan kun muihin taruolentoihin uskominen ei ole. Tylsää, että aina täytyy jonkun olla sitä mieltä, että ap:lla on paska elämä kun täytyy tällaiseen puuttua. No se kai keskustelupalstan idea on, että voi keskustella mieltä askarruttavista asioista. Ja keskustelua saa yleensä parhaiten aikaan jos vähän kärjistää, siksi hieman provokatiivinen aloitus, vaikka ihan omia mielipiteitäni olivatkin. -ap
[/quote]
Miten niin ei voi verrata? Noista tulee minulle hyvä olo, ne ovat osa tasapainoista elämää. Minulle. Aivan kuten sinä saat ilmeisesti mielihyvää siitä että ihmettelet joidenkin "uskoa taruhahmoihin" - ei tuota sinunkaan mieltymystäsi kovin järkevästi voi selittää :)
"Jos asia häiritsee ja kummastuttaa niin miksi sen pitäisi antaa olla?"
Aikuinen ja kypsä ihminen ymmärtää olla häiriintymättä muiden uskosta. Sen vuoksi annat asian olla.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:36"]Miksi harrastan pilatesta vaikka voisin harrastaa punttisalia? Miksi syön kasvisruokaa vaikka tarjolla olisi sikanautaakin? Miksi laitan kahviini maitoa vaikka toiset juo mustana? On asioita, joista saan itselleni hyvän ja tasapainoisen olon. Usko on yksi näistä. Tarvitseeko sitä sen kummemmin perustella? Minua ei kiinnosta muiden vakaumukset, sen sijaan ihmettelen miten ap:n kaltaiset ihmiset jaksavat omaa elämäänsä - on niin lähtökohtaisen negatiivista ja hapannaamaista että ihan pahaa tekee. Keskity sinäkin oman elämäsi parantamiseen :) [/quote] Outoja kysymyksiä, joita ei voi mitenkään verrata uskoon? "Miksi syön kasvisruokaa, vaikka tarjolla olisi sikanautaa?" Ei liity mitenkään uskonkysymyksiin. En ole millään tavalla negatiivinen tai hapannaamainem tyyppi, nautin elämästä täysillä, mutta tämä uskontojuttu häiritsee, ja häiritsee myös se, että se on yleisesti hyväksyttyä uskoa jumalaan kun muihin taruolentoihin uskominen ei ole. Tylsää, että aina täytyy jonkun olla sitä mieltä, että ap:lla on paska elämä kun täytyy tällaiseen puuttua. No se kai keskustelupalstan idea on, että voi keskustella mieltä askarruttavista asioista. Ja keskustelua saa yleensä parhaiten aikaan jos vähän kärjistää, siksi hieman provokatiivinen aloitus, vaikka ihan omia mielipiteitäni olivatkin. -ap
[/quote]
miksi sinua häiritsee, mihin on yleisesti hyväksyttyä uskoa ja mihin ei?
Jotkut näkevät enkeleitä, mutta minä en näe. Mutta ihan oikeasti uskon, että he näkevät oikeita enkeleitä. Se, että minä en jotain asiaa näe, ei todista, etteikö sitä voisi olla olemassa. Minun näkökulmani ei ole absoluuttinen totuus. Se on vain yksi näkökulma muiden joukossa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:37"]Minä en voi perustella sitä mitenkään -tyydyttääkö vastaus?
Enkä edes halua todistaa. On hieman rasittavaa kertoa asia jollekin joka jankuttaa ja jankuttaa että perustele, todista, käytä älyä. Sellainen ihminen on epävarma itsestään ja omasta asiastaan. On olemassa fiksujakin ateisteja, jotka ymmärtää käsitteen uskon(non)vapaus. Joiden pyllyä ei hierrä se, ettei kaikki ole samaa mieltä asiasta kuin itse on.
Kyse on uskosta. Usko ei tarvitse perusteluja. Mutta sitä on hankala selittää, jos vastapuolella ei ole kykyä ymmärtää.
[/quote]
Periaatteessa tyydyttää vastaus. Mutta kiinnostaa etkö koe tarvetta perustella sitä edes itsellesi? Lisäksi häiritsee, että pidät jumalan olemassaoloa mielipideasiana, mitä se ei ole. Faktat eivät ole mielipideasioita, ja fakta on, että jumalan olemassaolosta ei ole todisteita. Uskon asia se on yhtälailla kuin esimerkiksi keijut.
"Siksi todistustaakka onkin sillä joka väittää että joku asia tai ilmiö on olemassa."
Sinä väität, että maailmankaikkeuden ominaisuutena on yksinomainen materialismi. Odotan todisteitasi tuon ominaisuuden olemassa ololle.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:33"]
[/quote]
[/quote]
Tavallaan Jumalaan uskomisella voittaa vaikkei Jumalaa olisikaan olemassa. On saatu tutkimustuloksia, joiden mukaan Jumalaan uskovat ovat tyytyväisempiä elämäänsä kuin ne, jotka eivät usko mihinkään korkeampaan voimaan.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:24"]No anna sitten olla [/quote] Jos asia häiritsee ja kummastuttaa niin miksi sen pitäisi antaa olla?
[/quote]
Siis toisten usko häiritsee?
Minäpä olen saanut paljon kokemuksia ja vahvistuksia uskolleni. Ei se todellakaan ole pelkän hyvän fiiliksen tms varassa. Olen myös kamppaillut kipeiden epäilyjen kanssa ja miettinyt vaikka mitä. Miksi oletat että uskovat eivät perustelisi edes itselleen? En ole velvollinen perustelemaan kenellekään muulle noin herkkiä ja henkilökohtaisia asioita. On myös monia sivistyneitä, korkeasti kouluttautuneita, asioita ja elämää laajasti ymmärtäviä ihmisiä jotka ovat "tulleet uskoon". Lapsellisia ja aivottomia? Esim Oxfordin professorina toimivat?
En ole saanut kokemusta keijuista tai spagettihirviöstä tms mutta Jeesuksesta olen. Voin kertoa että olen saanut yhteyden häneen. Sen enmpää en palstalla sano, mutta ei uskoni ole satujen tai aivopesun varassa roikkumista.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:45"]
Hei Ateisti! Minulla ei ole aikomustakaan yrittää käännyttää sinua. Toivottavasti sinullakaan ei ole tarvetta käännyttää ketään uskovaa. Mitä sinä siitä saisit? Annetaan toistemme elää onnellisina.
[/quote]
Henkilkohtaisella tasolla täysin samaa mieltä. Mutta se on väärin että meillä on kirkolla valtiollinen asema.
[/quote]
Minä en ymmärrä, miten kirkko tähän koko hommaan edes liittyy. Minä en kuulu kirkkoon ja silti uskon Jumalaan. Kirkko on ihmisten luoma instituutio ja sillä ei oikeastaan ole uskon kanssa mitään tekemistä. Joten uskovilta ihmisiltä on aika turha tulla vaatimaan perusteluja, miksi kirkko ja valtio ovat kytköksissä. Tämän syyn saat selville jo lukemalla historiaa. Ei esim. Suomea uskonpuhdistettu uskon takia, vaan ihan rahan takia.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:37"]Minä en voi perustella sitä mitenkään -tyydyttääkö vastaus? Enkä edes halua todistaa. On hieman rasittavaa kertoa asia jollekin joka jankuttaa ja jankuttaa että perustele, todista, käytä älyä. Sellainen ihminen on epävarma itsestään ja omasta asiastaan. On olemassa fiksujakin ateisteja, jotka ymmärtää käsitteen uskon(non)vapaus. Joiden pyllyä ei hierrä se, ettei kaikki ole samaa mieltä asiasta kuin itse on. Kyse on uskosta. Usko ei tarvitse perusteluja. Mutta sitä on hankala selittää, jos vastapuolella ei ole kykyä ymmärtää. [/quote] Periaatteessa tyydyttää vastaus. Mutta kiinnostaa etkö koe tarvetta perustella sitä edes itsellesi? Lisäksi häiritsee, että pidät jumalan olemassaoloa mielipideasiana, mitä se ei ole. Faktat eivät ole mielipideasioita, ja fakta on, että jumalan olemassaolosta ei ole todisteita. Uskon asia se on yhtälailla kuin esimerkiksi keijut.
[/quote]
Näin juuri. Jos joku uskoo keijuihin, se on hänen uskon asia. Usko on uskon asia, mitä ei voi, eikä kai tarvitsekaan perustella. Joku uskoi kokoomuksen vievän Suomen menestykseen. Sekin oli uskon asia.
Oletko koskaan ihan todella rakastunut? Toiseen sukupuoleen, lemmikkiin, suklaaseen, kukan tuoksuun, tv-sarjaan, näytteljään, kirjasarjaan, muusikkoon... Miten selität sen? Aivokemiallako?