Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihminen voi perustella uskonsa Jumalaan?

Vierailija
08.11.2014 |

Miten älykäs tai edes normaaliälyinen ihminen perustelee itselleen uskonsa? Itse pidän kaikkia uskovaisia yhtä hulluina kuin muitakin yliluonnollisiin asioihin tai muihin mielikuvitushahmoihin uskovia. Miksi juuri tähän yhteen keksittyyn hahmoon uskomisen ja jopa sille puhumisen pitäisi olla esimerkiksi kummituksiin uskomista hyväksyttävämpää? Millä voi perustella sen, että uskoo kaikkien keksittyjen Jumalien joukosta juuri sen oman Jumalan olevan olemassa? Ei järkevän aikuisen hommaa ollenkaan.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tarvetta perustella uskoani mitenkään. Minulla ei ole tarvetta myöskään vaatia perusteluita ateisteilta. En ylipäänsä edes tiedä, ketkä ystävistäni tai sukulaisistani ovat uskossa tai kuuluvatko he kirkkoon. Kirkollisveroa maksan paljon mieluummin kuin muita veroja.

Minä olen onnellinen uskossani ja tiedän pääseväni taivaaseen kuoleman jälkeen. Jos joku toinen haluaa mieluummin raueta tyhjiin, se on hänen valintansa eikä kosketa minua.

Vierailija
42/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:37"]Kyse on uskosta. Usko ei tarvitse perusteluja. Mutta sitä on hankala selittää, jos vastapuolella ei ole kykyä ymmärtää.[/quote]

Mihin tarkalleen ottaen uskot? 

On selvää, että ihmisen käsityskyky ei riitä elämän, maailmankaikkeuden, olemisen jne. tajuamiseen. Pitääkö tähän kuvioon sotkea joku ihmisen keksimä "Jumala"? Eikö vaan voi lakonisesti hyväksyä, että ihmisen äly ei näihin asioihin riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on vähän huono yrittää selittää kunnolla mitään, mutta jos ap ja vastaavat ovat aidosti kiinnostuneita niin laadukasta ja älyllisten henkilöiden laatimia kirjoitelmia ja kirjoja aiheesta löytyy vaikka millä mitalla.

Niideen lukeminen tai oikeammin ymmärtäminen vaatii kyllläkin melkoista aivokapasiteettia, niitä ei ole tarkoitettu lapsellisille ja tyhmille omaa ajattelukykyä omaamattomille.

Vierailija
44/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:37"]Kyse on uskosta. Usko ei tarvitse perusteluja. Mutta sitä on hankala selittää, jos vastapuolella ei ole kykyä ymmärtää.[/quote]

Mihin tarkalleen ottaen uskot? 

On selvää, että ihmisen käsityskyky ei riitä elämän, maailmankaikkeuden, olemisen jne. tajuamiseen. Pitääkö tähän kuvioon sotkea joku ihmisen keksimä "Jumala"? Eikö vaan voi lakonisesti hyväksyä, että ihmisen äly ei näihin asioihin riitä.

[/quote]Äly ei riitä. Usko ylittääkin ihmisen käsityskyvyn. Miksi oletatte että sitä voisi tai edes täytyisi tyhjentävästi rationaalisesti kyetä selittämään?

Jos sinulta puuttuu suhde elävään Jumalaan, ei mihinkään ihmisen keksimään satuolentoon niin tuskin sitä kukaan täällää sinulle pystyy antamaan. Ja vaikka kuinka yrittäisit puhua järkeä ja todistella uskoville että mitään jumalaa ei ole, teet turhaa työtä. He ovat saaneet löytää todellisen Jumalan mikä on hullutus "maailmalle", ei sinun käännytys muuta mitään.

Vierailija
45/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:56"]Aikuinen ja kypsä ihminen ymmärtää olla häiriintymättä muiden uskosta. Sen vuoksi annat asian olla.[/quote]

Uskon ja uskonnon varjolla on tapahtunut ja tapahtuu järkyttäviä asioita tässä maailmassa, joten en nyt tiedä kannattaako asian "antaa olla".

Vierailija
46/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:56"]Aikuinen ja kypsä ihminen ymmärtää olla häiriintymättä muiden uskosta. Sen vuoksi annat asian olla.[/quote]

Uskon ja uskonnon varjolla on tapahtunut ja tapahtuu järkyttäviä asioita tässä maailmassa, joten en nyt tiedä kannattaako asian "antaa olla".

[/quote]Ja se ei olekaan sama asia. Siinä on kyse ihmisen pahuudesta ja (tahallisesta?) väärinymmärryksestä ja vallanhalusta millä ei ole mitään tekemistä aidon uskon kanssa. Ja miten yhdistät sen yksittäisen rauhaarakastavan ihmisen uskoon ja Jumalasuhteeseen? Ateismin nimissä on tehty hirmutekoja. Pitäisikö hyökätä ayeistien kimppuun sen tähden ja niputtaa heidät yhteen kapeaan määritelmään? Kommunisminkin varjolla on tapahtunut ja tapahtuu paljon pahaa.

Vierailija
47/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 11:00"]

"Siksi todistustaakka onkin sillä joka väittää että joku asia tai ilmiö on olemassa."

Sinä väität, että maailmankaikkeuden ominaisuutena on yksinomainen materialismi. Odotan todisteitasi tuon ominaisuuden olemassa ololle. 

[/quote]

Äläpä laita sanoja muiden suuhun. Sinähän tuon sanoit. Minä en ole väittänyt maailmankaikkeudesta yhtään mitään. Olen vain atesti, enkä usko että jumalia olisi olemassa.

Vierailija
48/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avatkaa vähän, mihin tarkalleen ottaen uskotte? Jumalaan, mutta mitä tämä siis tarkoittaa? Uskotte että xxxxxxx?

Vierailija
49/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnoista puhuttaessa uskomisen kokemusta ei voi perustella, siksi niitä sanotaan uskonnoiksi. Toisilla on se kokemus tai tunne, minulla ei. Ei mua haittaa, ei mua haittaa sekään, että joku tykkää juoda maitoa (tykkääminenkin on tunne ja kokemus), vaikka itse en. Minä en kiellä keneltäkään maidon juomista eikä kukaan pakota minua juomaan sitä.

Vierailija
50/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:16"]Miten älykäs tai edes normaaliälyinen ihminen perustelee itselleen uskonsa? Itse pidän kaikkia uskovaisia yhtä hulluina kuin muitakin yliluonnollisiin asioihin tai muihin mielikuvitushahmoihin uskovia. Miksi juuri tähän yhteen keksittyyn hahmoon uskomisen ja jopa sille puhumisen pitäisi olla esimerkiksi kummituksiin uskomista hyväksyttävämpää? Millä voi perustella sen, että uskoo kaikkien keksittyjen Jumalien joukosta juuri sen oman Jumalan olevan olemassa? Ei järkevän aikuisen hommaa ollenkaan.
[/quote]

Miksi se pitäisi perustella ja kenelle? Ei tarvitse.

Vierailija
51/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:33"]

Eikö tämä ole aika hyvä perustelu:

Uskoo Jumalaan             Ei usko Jumalaan

Jumala on olemassa          SUURI VOITTO               SUURI HÄVIÖ

Jumalaa ei ole olemassa    PIENI HÄVIÖ                  PIENI VOITTO

Ihan klassista peliteoriaa siis.

[/quote]

Paitsi että jumalia ei ole olemassa, eikä niitä veikkaamalla voita koskaan mitään.

[/quote]

Tavallaan Jumalaan uskomisella voittaa vaikkei Jumalaa olisikaan olemassa. On saatu  tutkimustuloksia, joiden mukaan Jumalaan uskovat ovat tyytyväisempiä elämäänsä kuin ne, jotka eivät usko mihinkään korkeampaan voimaan. 

[/quote]

Tyhmemmät tyytyvät vähempään ja uskovat ovat uskonnottomia tyhmempiä. Kumpikin asia on tutkittua faktaa.

Vierailija
52/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:45"]

Hei Ateisti! Minulla ei ole aikomustakaan yrittää käännyttää sinua. Toivottavasti sinullakaan ei ole tarvetta käännyttää ketään uskovaa. Mitä sinä siitä saisit? Annetaan toistemme elää onnellisina.

[/quote]

Henkilkohtaisella tasolla täysin samaa mieltä. Mutta se on väärin että meillä on kirkolla valtiollinen asema.

[/quote]

Minä en ymmärrä, miten kirkko tähän koko hommaan edes liittyy. Minä en kuulu kirkkoon ja silti uskon Jumalaan. Kirkko on ihmisten luoma instituutio ja sillä ei oikeastaan ole uskon kanssa mitään tekemistä. Joten uskovilta ihmisiltä on aika turha tulla vaatimaan perusteluja, miksi kirkko ja valtio ovat kytköksissä. Tämän syyn saat selville jo lukemalla historiaa. Ei esim. Suomea uskonpuhdistettu uskon takia, vaan ihan rahan takia.

[/quote]

Uskovat sitä kirkkoa haluaa pitää voimissaan, Torvi.

Vierailija
53/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 11:49"]

Minulla ei ole tarvetta perustella uskoani mitenkään. Minulla ei ole tarvetta myöskään vaatia perusteluita ateisteilta. En ylipäänsä edes tiedä, ketkä ystävistäni tai sukulaisistani ovat uskossa tai kuuluvatko he kirkkoon. Kirkollisveroa maksan paljon mieluummin kuin muita veroja.

Minä olen onnellinen uskossani ja tiedän pääseväni taivaaseen kuoleman jälkeen. Jos joku toinen haluaa mieluummin raueta tyhjiin, se on hänen valintansa eikä kosketa minua.

[/quote]

Oikeastaan et tiedä pääseväsi taivaaseen, vaan uskot niin. Minusta on parempi tehdä hyviä asioita, koska se on oikein ja sitten "raueta tyhjiin" kuin tehdä asioita elämän jälkeisen palkkion toivossa tai rangaistuksen pelossa.

Vierailija
54/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yksi "todiste" Jumalasta on ihan evoluution näkökulma. Aina ja ikuisesti, kaikissa kulttuureissa, kaikilla mantereilla on ollut jokin Jumala. Evoluution näkökulmasta turhat asiat tippuvat pois. 

Ja se, että toisistaan riippumatta osoittaa, ettei savua ilman tulta. Vrt. Uskon, että lohikäärmeitä on joskus muinoin ollut olemassa. Koska kaikkialla maailmassa on taruja, joissa on lohikäärmeitä. Miten on selitettävissä, että toisella puolella maailmaa on samanlainen tarusto, ellei sellaista joskus ole ollut olemassa? Siis jokin lentävä lisko, jolla tulee suusta tulta. Ehkä vähän huono vertaus, mutta paras, jonka nyt keksin.

Vierailija
55/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:03"]

[/quote]

Tämä on taas se, mikä minua joskus huvitattaakin perusteluna. Uskonnon vuoksi ja uskon varjolla jne..

Eli lue historiaa enemmän, niin ymmärrät, että uskoa on käytetty erittäin paljon keppihevosena oman edun tavoitteluun. Sillä ei ole uskon kanssa mitään tekemistä.  Henkilökohtainen usko siihen Jumalaan tai jälleensyntymiseen tai johonkin muuhun ei liity tippaakaan näihin ristiretkiin tai tappamisiin tai historian tapahtumiin, mitä on tehty uskon varjolla ja uskoa keppihevosena käyttäen.

Ne ovat ihmisen tekoja, eivät uskon Jumalaan, Jahveen, Allahiin, jälleensyntymiseen tms.

Vierailija
56/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:15"]

Hei Ateisti! Minulla ei ole aikomustakaan yrittää käännyttää sinua. Toivottavasti sinullakaan ei ole tarvetta käännyttää ketään uskovaa. Mitä sinä siitä saisit? Annetaan toistemme elää onnellisina.

[/quote]

Henkilkohtaisella tasolla täysin samaa mieltä. Mutta se on väärin että meillä on kirkolla valtiollinen asema.

[/quote]

Minä en ymmärrä, miten kirkko tähän koko hommaan edes liittyy. Minä en kuulu kirkkoon ja silti uskon Jumalaan. Kirkko on ihmisten luoma instituutio ja sillä ei oikeastaan ole uskon kanssa mitään tekemistä. Joten uskovilta ihmisiltä on aika turha tulla vaatimaan perusteluja, miksi kirkko ja valtio ovat kytköksissä. Tämän syyn saat selville jo lukemalla historiaa. Ei esim. Suomea uskonpuhdistettu uskon takia, vaan ihan rahan takia.

[/quote]

[/quote]

Sanoisin näin näppituntumalta, että tapakristityt, jotka eivät ole uskossa, eivätkä edes uskonasioita mieti, ovat suurin ryhmä, joka maksaa kirkollisveroa. Esim. omassa tuttavapiirissä suurin osa kuuluu kirkkoon tavan vuoksi, mutta he eivät ole uskossa. Mutta meitä, jotka uskomme, on erittäin monta, jotka emme kuulu kirkoon.

Torvi nimittely muuten onkin erittäin hyvä aikuismaisen keskustelun merkki. Näin vain sivuhuomautuksena.

Vierailija
57/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 11:49"]

[/quote]

Oikeastaan et tiedä pääseväsi taivaaseen, vaan uskot niin. Minusta on parempi tehdä hyviä asioita, koska se on oikein ja sitten "raueta tyhjiin" kuin tehdä asioita elämän jälkeisen palkkion toivossa tai rangaistuksen pelossa.

[/quote]Ai uskovat tekevät hyviä asioita toivossa tai pelossa? Ei siksi että haluavat tehdä hyvää muille? Tai eivät voi olla tekemättä kun ovat kokeneet Jumalan rakkauden? Äläkä nyt vastaa uskonnon nimissä tehdyillä pahuuksilla vaan perustele näkemyksesi uskovien motiiveista. Miksi väität mitä väität, argumentoi aukottomasti, kiitos.

Luulosi on nimenomaan harhaluulo.

Vierailija
58/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:33"]

Eikö tämä ole aika hyvä perustelu:

Uskoo Jumalaan             Ei usko Jumalaan

Jumala on olemassa          SUURI VOITTO               SUURI HÄVIÖ

Jumalaa ei ole olemassa    PIENI HÄVIÖ                  PIENI VOITTO

Ihan klassista peliteoriaa siis.

[/quote]

Paitsi että jumalia ei ole olemassa, eikä niitä veikkaamalla voita koskaan mitään.

[/quote]

Tavallaan Jumalaan uskomisella voittaa vaikkei Jumalaa olisikaan olemassa. On saatu  tutkimustuloksia, joiden mukaan Jumalaan uskovat ovat tyytyväisempiä elämäänsä kuin ne, jotka eivät usko mihinkään korkeampaan voimaan. 

[/quote]

Tyhmemmät tyytyvät vähempään ja uskovat ovat uskonnottomia tyhmempiä. Kumpikin asia on tutkittua faktaa.

[/quote]Esitäpä tutkimukset ja perusteet väitteellesi. Todistustaakka on sinulla (ihan ateistien oman mantran mukaan) koska moisen väitteen esitit.

Vierailija
59/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:36"]Miksi harrastan pilatesta vaikka voisin harrastaa punttisalia? Miksi syön kasvisruokaa vaikka tarjolla olisi sikanautaakin? Miksi laitan kahviini maitoa vaikka toiset juo mustana?

On asioita, joista saan itselleni hyvän ja tasapainoisen olon. Usko on yksi näistä. Tarvitseeko sitä sen kummemmin perustella? Minua ei kiinnosta muiden vakaumukset, sen sijaan ihmettelen miten ap:n kaltaiset ihmiset jaksavat omaa elämäänsä - on niin lähtökohtaisen negatiivista ja hapannaamaista että ihan pahaa tekee. Keskity sinäkin oman elämäsi parantamiseen :)
[/quote]

Outoja kysymyksiä, joita ei voi mitenkään verrata uskoon? "Miksi syön kasvisruokaa, vaikka tarjolla olisi sikanautaa?" Ei liity mitenkään uskonkysymyksiin. En ole millään tavalla negatiivinen tai hapannaamainem tyyppi, nautin elämästä täysillä, mutta tämä uskontojuttu häiritsee, ja häiritsee myös se, että se on yleisesti hyväksyttyä uskoa jumalaan kun muihin taruolentoihin uskominen ei ole. Tylsää, että aina täytyy jonkun olla sitä mieltä, että ap:lla on paska elämä kun täytyy tällaiseen puuttua. No se kai keskustelupalstan idea on, että voi keskustella mieltä askarruttavista asioista. Ja keskustelua saa yleensä parhaiten aikaan jos vähän kärjistää, siksi hieman provokatiivinen aloitus, vaikka ihan omia mielipiteitäni olivatkin. -ap
[/quote]

Joulupukkiin uskomisen tuputtaminen lapsille on kovinkin hyväksyttyä vaikka kyseessä on suuren luokan huijaus.

Vaadin siis joulupukin kieltämistä koska en itse hyväksy sitä.

Vierailija
60/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Niinhän sinä luulet kun et uskoa ymmärrä etkä osaa erottaa asioita toisistaan. En ole lainamasi henkilö mutta tuskin nimensä on Torvi.