Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihminen voi perustella uskonsa Jumalaan?

Vierailija
08.11.2014 |

Miten älykäs tai edes normaaliälyinen ihminen perustelee itselleen uskonsa? Itse pidän kaikkia uskovaisia yhtä hulluina kuin muitakin yliluonnollisiin asioihin tai muihin mielikuvitushahmoihin uskovia. Miksi juuri tähän yhteen keksittyyn hahmoon uskomisen ja jopa sille puhumisen pitäisi olla esimerkiksi kummituksiin uskomista hyväksyttävämpää? Millä voi perustella sen, että uskoo kaikkien keksittyjen Jumalien joukosta juuri sen oman Jumalan olevan olemassa? Ei järkevän aikuisen hommaa ollenkaan.

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:45"]

Hei Ateisti! Minulla ei ole aikomustakaan yrittää käännyttää sinua. Toivottavasti sinullakaan ei ole tarvetta käännyttää ketään uskovaa. Mitä sinä siitä saisit? Annetaan toistemme elää onnellisina.

[/quote]

Henkilkohtaisella tasolla täysin samaa mieltä. Mutta se on väärin että meillä on kirkolla valtiollinen asema.
[/quote]

Miten tämä asema vaikuttaa sinun elämääsi? Kirkollisveroahan ei tarvitse maksaa, täysin vapaaehtoista.

Vierailija
62/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa se taisi mennä jotenkin  näin, että kun uskoo Jumalaan, saa armon ja sen vuoksi haluaa tehdä hyviä tekoja. Ei sen vuoksi, että hyviä tekoja tekemällä pääsisi taivaaseen ja saisi uskon.

Eli taivaaseen pääsee ei hyvillä teoilla, vaan armolla ja uskolla, joka panee ihmisen tekemään hyviä tekoja.

Jos nyt oikein muistan joskus raamattua lukeneeni

Se korjaa, joka paremmin tietää ja on raamattua enemmän lukenut. En aivan muista nyt näitä Nikean yms. kirkolliskokouksia ulkoa.

-tämä yksi, joka ei kuulu kirkkoon, mutta kokee silti uskovansa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:13"]Miksi se pitäisi perustella ja kenelle? Ei tarvitse.[/quote]

Kerro mistä tämä usko on sinuun tullut? Se riittää "perusteluksi" ja tavallaan "selittää" asian.

Vierailija
64/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:13"]Miksi se pitäisi perustella ja kenelle? Ei tarvitse.[/quote]

Kerro mistä tämä usko on sinuun tullut? Se riittää "perusteluksi" ja tavallaan "selittää" asian.

[/quote]Mutta MIKSI se pitäisi perustella ulkopuolisille vänkääjille? Vastatkaahan siihen. Mikä velvollisuus uskovilla on avautua henkilökohtaisista asioistaan? Miksi uskomattomat ette itse vasta kun teiltä kysytään - ei edes mitään henkilökohtaista vaan - perusteita sekä näyttöä faktoillenne ja tutkimuksille joihin vetoatte?

Vierailija
65/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:33"]

Eikö tämä ole aika hyvä perustelu:

Uskoo Jumalaan             Ei usko Jumalaan

Jumala on olemassa          SUURI VOITTO               SUURI HÄVIÖ

Jumalaa ei ole olemassa    PIENI HÄVIÖ                  PIENI VOITTO

Ihan klassista peliteoriaa siis.

[/quote]

Paitsi että jumalia ei ole olemassa, eikä niitä veikkaamalla voita koskaan mitään.

[/quote]

Tavallaan Jumalaan uskomisella voittaa vaikkei Jumalaa olisikaan olemassa. On saatu  tutkimustuloksia, joiden mukaan Jumalaan uskovat ovat tyytyväisempiä elämäänsä kuin ne, jotka eivät usko mihinkään korkeampaan voimaan. 

[/quote]

Tyhmemmät tyytyvät vähempään ja uskovat ovat uskonnottomia tyhmempiä. Kumpikin asia on tutkittua faktaa.
[/quote]

Ja sitten linkki näihin tutkimuksiin, kiitos.

Vierailija
66/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:26"]No, ensinnäkin usko on uskoa sen takia, ettei sille ole todisteita. Jos sen voisi tieteellisesti määritellä, on se tiedettä, eikä enää uskoa.

me molemmat uskomme. Minä uskon, että on Jumala. Sinä uskot, että ei ole. Minä en voi toditaa, että Jumala on olemassa. Sinä et voi todistaa, etteikö häntä olisi olemassa. 
[/quote]
Miksi uskikset kuvittelevat normaaleillakin ihmisillä olevan perusteettomia yliluonnollisia uskomuksia? Ei meillä ole mitään tarvetta uskoa asioihin ilman hyviä perusteluja.

Vierailija
67/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No minä voin kertoa. Eli tämä, joka ei kuulu kirkkoon ja on vähän epäselvää nuo raamattuasiatkin.

Mutta usko on tullut lähelle elämän eri vaiheissa ja joissain tapahtumissa. Olen ollut erittäin kyyninen nuorena, mutta jotenkin vain elämän varrella usko ei päästänyt otteestaan, vaikka yritin yli ja ali ja vaikka mitä tietäen kiertää sen ohi. Sillä on ollut ote minusta, vaikka monesti uhosin mielessäni, että vittu, sua ei ole, minä en usko. Et voi jumalauta kohdella mua näin paskasti, jos olet olemassa.

Mutta niin on usko elämän varrella hiipunut elämääni muodossaan, että se tunne jostain, mitä en pysty selittämään, on jäänyt kiinni minuun. Olen nostanut kädet pystyyn sen asian kanssa, että pystyisin kaiken selittämään ja vaatiman vastauksia kysymyksiin, miksi nälkää näkevät lapset, miksi sodat, miksi sitä ja miksi tätä.

Usko on mielenkiintoinen asia ja sen vaikutus maailmanhistoriaan on valtava. Tässäkin lopetin kysymisen miksi ja luovutin. Nyt vain koen, että se jokin on läsnä. En pysty sanoin perustelemaan, en pysty nimeämään, en pysty raamatusta osoittamaan jakeita. Mutta silti uskon.

Toivottavasti tämä vähän selkeyttää tätä prosessia.

Vierailija
68/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Aphan epäili että uskovat eivät perustele edes itselleen miksi uskovat. No, hänelle on vastattu että perustelevat kyllä. Miksi perääminen jatkuu? Kyse on hekilökohtaisesta suhteesta Jeesukseen, en avaa sitä tuntemattomille nettipalstalla. En "heittele helmiä sioille jotka eivät ymmärrä niiden arvoa vaan tallaavat ne jalkoihinsa" ja nyt EN nimittele ketään siaksi vaan sanon että turha antaa jotain itselle arvokasta ja kallista ymmärtämättömien raadeltavaksi.

Vierailija
69/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:16"]Minulle yksi "todiste" Jumalasta on ihan evoluution näkökulma. Aina ja ikuisesti, kaikissa kulttuureissa, kaikilla mantereilla on ollut jokin Jumala. Evoluution näkökulmasta turhat asiat tippuvat pois. 

Ja se, että toisistaan riippumatta osoittaa, ettei savua ilman tulta. Vrt. Uskon, että lohikäärmeitä on joskus muinoin ollut olemassa. Koska kaikkialla maailmassa on taruja, joissa on lohikäärmeitä. Miten on selitettävissä, että toisella puolella maailmaa on samanlainen tarusto, ellei sellaista joskus ole ollut olemassa? Siis jokin lentävä lisko, jolla tulee suusta tulta. Ehkä vähän huono vertaus, mutta paras, jonka nyt keksin.
[/quote]
Miten on selvitettävissä?

Lue vaikka kulttuurihistoriaa ja antropologiaa.

Vierailija
70/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:13"]Miksi se pitäisi perustella ja kenelle? Ei tarvitse.[/quote]

[/quote]

Miksi se pitäisi sinulle perustella?

Vierailija
71/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:31"]

[/quote]

No minä voin kertoa. Eli tämä, joka ei kuulu kirkkoon ja on vähän epäselvää nuo raamattuasiatkin.

Mutta usko on tullut lähelle elämän eri vaiheissa ja joissain tapahtumissa. Olen ollut erittäin kyyninen nuorena, mutta jotenkin vain elämän varrella usko ei päästänyt otteestaan, vaikka yritin yli ja ali ja vaikka mitä tietäen kiertää sen ohi. Sillä on ollut ote minusta, vaikka monesti uhosin mielessäni, että vittu, sua ei ole, minä en usko. Et voi jumalauta kohdella mua näin paskasti, jos olet olemassa.

Mutta niin on usko elämän varrella hiipunut elämääni muodossaan, että se tunne jostain, mitä en pysty selittämään, on jäänyt kiinni minuun. Olen nostanut kädet pystyyn sen asian kanssa, että pystyisin kaiken selittämään ja vaatiman vastauksia kysymyksiin, miksi nälkää näkevät lapset, miksi sodat, miksi sitä ja miksi tätä.

Usko on mielenkiintoinen asia ja sen vaikutus maailmanhistoriaan on valtava. Tässäkin lopetin kysymisen miksi ja luovutin. Nyt vain koen, että se jokin on läsnä. En pysty sanoin perustelemaan, en pysty nimeämään, en pysty raamatusta osoittamaan jakeita. Mutta silti uskon.

[/quote]

Sen verran vielä, että nuorena olisin ehdottomasti halunnut lukemaan teologiaa kumotakseni kaikki nämä myytit ja osoittaakseni, että ihan huuhaajuttuja koko homma.

Vierailija
72/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:26"]No, ensinnäkin usko on uskoa sen takia, ettei sille ole todisteita. Jos sen voisi tieteellisesti määritellä, on se tiedettä, eikä enää uskoa. me molemmat uskomme. Minä uskon, että on Jumala. Sinä uskot, että ei ole. Minä en voi toditaa, että Jumala on olemassa. Sinä et voi todistaa, etteikö häntä olisi olemassa.  [/quote] Miksi uskikset kuvittelevat normaaleillakin ihmisillä olevan perusteettomia yliluonnollisia uskomuksia? Ei meillä ole mitään tarvetta uskoa asioihin ilman hyviä perusteluja.

[/quote]Öhöm.. ketkähän tässä ovat penänneet niitä todisteita ja perusteita syistä uskoa? Kuka ja millä tavoin aloitti tämän ketjun? Ei teiltä uskovat vaadi mitään muuta kuin joskus turhautuneina omia faktojanne kun kyllästyvät jankutukseenne.

Vierailija
73/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarini on sotaveteraani. Hän on antanut minulle lyhyen vastauksen kysymykseesi; sodan aikana oli pakko uskoa edes johonkin, jotta jaksoi. 
En sitten muuten osaa käsitellä kysymystäsi, koska en tiedä vastausta.

Vierailija
74/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:31"]

[/quote]

[/quote]

Sen verran vielä, että nuorena olisin ehdottomasti halunnut lukemaan teologiaa kumotakseni kaikki nämä myytit ja osoittaakseni, että ihan huuhaajuttuja koko homma.
[/quote]

Hauska:) entäs jos olisitkin tullut päinvastaiseen tulokseen?

Vierailija
75/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:13"]Miksi se pitäisi perustella ja kenelle? Ei tarvitse.[/quote] Kerro mistä tämä usko on sinuun tullut? Se riittää "perusteluksi" ja tavallaan "selittää" asian. [/quote] Miksi se pitäisi sinulle perustella?

[/quote]

Asia on mielenkiintoinen. Ja voisinhan itsekin löytää uskon. Täällä on joillakin uskovilla aika hyökkäävä sävy...

Vastasyntynyt ei varmaankaan usko. Eli matkan varrella ihmiselle tapahtuu jotain/ihminen kokee jotain, mikä saa uskomaan. Tämä kiinnostaa. Olisi hienoa jos ihmiset pystyisivät tämän ikään kuin nimeämään. Siinähän se "selitys" uskolle on.

Vierailija
76/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:31"] [quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:24"] [quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:13"]Miksi se pitäisi perustella ja kenelle? Ei tarvitse.[/quote] Kerro mistä tämä usko on sinuun tullut? Se riittää "perusteluksi" ja tavallaan "selittää" asian. [/quote]   No minä voin kertoa. Eli tämä, joka ei kuulu kirkkoon ja on vähän epäselvää nuo raamattuasiatkin. Mutta usko on tullut lähelle elämän eri vaiheissa ja joissain tapahtumissa. Olen ollut erittäin kyyninen nuorena, mutta jotenkin vain elämän varrella usko ei päästänyt otteestaan, vaikka yritin yli ja ali ja vaikka mitä tietäen kiertää sen ohi. Sillä on ollut ote minusta, vaikka monesti uhosin mielessäni, että vittu, sua ei ole, minä en usko. Et voi jumalauta kohdella mua näin paskasti, jos olet olemassa. Mutta niin on usko elämän varrella hiipunut elämääni muodossaan, että se tunne jostain, mitä en pysty selittämään, on jäänyt kiinni minuun. Olen nostanut kädet pystyyn sen asian kanssa, että pystyisin kaiken selittämään ja vaatiman vastauksia kysymyksiin, miksi nälkää näkevät lapset, miksi sodat, miksi sitä ja miksi tätä. Usko on mielenkiintoinen asia ja sen vaikutus maailmanhistoriaan on valtava. Tässäkin lopetin kysymisen miksi ja luovutin. Nyt vain koen, että se jokin on läsnä. En pysty sanoin perustelemaan, en pysty nimeämään, en pysty raamatusta osoittamaan jakeita. Mutta silti uskon. Toivottavasti tämä vähän selkeyttää tätä prosessia. [/quote] Sen verran vielä, että nuorena olisin ehdottomasti halunnut lukemaan teologiaa kumotakseni kaikki nämä myytit ja osoittaakseni, että ihan huuhaajuttuja koko homma. [/quote] Hauska:) entäs jos olisitkin tullut päinvastaiseen tulokseen?

[/quote] 

En tiedä :) Ehkä minusta olisi sitten tullut pappi. Mutta en siis päässyt sisälle, joten en lukenut teologiaa ja päädyin ihan muihin hommiin.

Vierailija
77/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on tullut uskoon kun on tutkinut Raamattua todistaakseen sen valheeksi ja kestämättömäksi.

Vierailija
78/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 10:36"]Miksi harrastan pilatesta vaikka voisin harrastaa punttisalia? Miksi syön kasvisruokaa vaikka tarjolla olisi sikanautaakin? Miksi laitan kahviini maitoa vaikka toiset juo mustana? On asioita, joista saan itselleni hyvän ja tasapainoisen olon. Usko on yksi näistä. Tarvitseeko sitä sen kummemmin perustella? Minua ei kiinnosta muiden vakaumukset, sen sijaan ihmettelen miten ap:n kaltaiset ihmiset jaksavat omaa elämäänsä - on niin lähtökohtaisen negatiivista ja hapannaamaista että ihan pahaa tekee. Keskity sinäkin oman elämäsi parantamiseen :) [/quote] Outoja kysymyksiä, joita ei voi mitenkään verrata uskoon? "Miksi syön kasvisruokaa, vaikka tarjolla olisi sikanautaa?" Ei liity mitenkään uskonkysymyksiin. En ole millään tavalla negatiivinen tai hapannaamainem tyyppi, nautin elämästä täysillä, mutta tämä uskontojuttu häiritsee, ja häiritsee myös se, että se on yleisesti hyväksyttyä uskoa jumalaan kun muihin taruolentoihin uskominen ei ole. Tylsää, että aina täytyy jonkun olla sitä mieltä, että ap:lla on paska elämä kun täytyy tällaiseen puuttua. No se kai keskustelupalstan idea on, että voi keskustella mieltä askarruttavista asioista. Ja keskustelua saa yleensä parhaiten aikaan jos vähän kärjistää, siksi hieman provokatiivinen aloitus, vaikka ihan omia mielipiteitäni olivatkin. -ap

[/quote]

miksi sinua häiritsee, mihin on yleisesti hyväksyttyä uskoa ja mihin ei?  

Jotkut näkevät enkeleitä, mutta minä en näe. Mutta ihan oikeasti uskon, että he näkevät oikeita enkeleitä. Se, että minä en jotain asiaa näe, ei todista, etteikö sitä voisi olla olemassa. Minun näkökulmani ei ole absoluuttinen totuus. Se on vain yksi näkökulma muiden joukossa. 

[/quote]

Enkeleiden näkeminen on vain aivojen ja silmien luomaa harhaa.. :) Aivot huijaavat silmiä joka päivä ihan arkisissakin asioissa. Myös näyt ym. On selitettävissä aivojen toiminnalla. Nähdäänhän me uniakin. Ihmisten aivot vaan ovat monimutkaisemmat mitä useampi uskookaan..;)

Vierailija
79/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:13"]Miksi se pitäisi perustella ja kenelle? Ei tarvitse.[/quote] Kerro mistä tämä usko on sinuun tullut? Se riittää "perusteluksi" ja tavallaan "selittää" asian. [/quote] Miksi se pitäisi sinulle perustella?

[/quote]

Asia on mielenkiintoinen. Ja voisinhan itsekin löytää uskon. Täällä on joillakin uskovilla aika hyökkäävä sävy...

Vastasyntynyt ei varmaankaan usko. Eli matkan varrella ihmiselle tapahtuu jotain/ihminen kokee jotain, mikä saa uskomaan. Tämä kiinnostaa. Olisi hienoa jos ihmiset pystyisivät tämän ikään kuin nimeämään. Siinähän se "selitys" uskolle on.

[/quote]Uskovilla hyökkäävä sävy? Ja ateisteilla lempeä ja kunnioittava. Taidat lukea titeyt lasit silmilläsi tätä ketjua. Uskovakin saa kyllästyä ja turhautua kun jankutetaan eikä vastata itse yksinkertaisiin kysymyksiin, heitellään "faktoja" mutta ei suostuta perustelemaan. Sen sijaan uskovan pitäisi avata sielunsa syvimmät sopukat uskomattomien mieliksi.

Vierailija
80/114 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:44"]

[/quote]

[/quote]Mitä jos hyväksyisitte että usko käy yli ihmisen ymmärryksen? Ei sitä ole tarkoitus järjellisesti selittää. Eikä ole mitään kaavaa jonka mukaan usko tulee ihmiseen, ihmiset ovat yksilöitä kukin oman historiansa kanssa, Jumala kutsuu ja kohtaa kunkin omalla tavallaan.