O- -veri ihan lopussa!
Kommentit (131)
Jokainen voi testata voiko luovuttaa verta osoitteessa: http://www.sovinkoluovuttajaksi.fi/
Kiitos ap:lle tiedosta - tän viestiketjun innoittamana tämä 0- -ryhmäläinen painuu töiden jälkeen elämänsä ensimmäistä kertaa luovuttamaan verta. Jännittää.
Mieheni veri ei kelpaa, koska hänellä on ollut (suojattu) kokemus seksistä miehen kanssa.
Minun vereni ei kelpaa, koska painan liikaa.
Jos on varaa olla noin nirso, ei mitään oikeaa hätää taida olla!
Täällä Rovaniemellä ei voi näköjään luovuttaa verta. Tosin en edes tiedä mitä ryhmää olen, mutta tuohon nollaryhmään on pieni todennäköisyys vanhempien veriryhmien perusteella.
Mulla on vaan sitä AB-plussaa, ei se oikein kelpaa muuhun kuin verilettuihin.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:54"]1) Ei siihen luovutukseen kuole. 2) Ei ne ime teitä kuivin. Saatte vieläpä kaiken kaupan päälle ILMAISEKSI rautatabletteja, jotka auttavat veriarvojen palautumista!! 3) Jos teillä ei ole terveydellisiä ongelmia tai esteitä luovutukseen ja vielä kehtaatte sitä täällä mainostaa, niin taidatte olla aika itsekeskeisiä. 4) Entä jos hyvä ystävänne/rakas läheisenne joutuu onnettomuuteen ja hän on veriryhmää 0-. Varastossa ei ole 0- verta. Mitenkäs sitten? Oletteko vieläkin sillä mentaliteetilla, että heikot sortuu elon tiellä? [/quote] Miksi mun pitäisi luopua mun verestäni ILMAISEKSI, vain jotta joku mulkero pelastetaan sillä? Jos siitä saisi kunnon korvauksen (siis muutaki ku pulla palan ja jotain vtun rautanappeja!!!) ni voisin harkitaki. Ja kyllä, olen itsekeskeinen, ihan kuten jokainen muukin ihminen.
[/quote]
Harva kuitenkaan on noin itsekäs... itsekeskeisyydellä ja itsekkyydellä on eroa..
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:54"]1) Ei siihen luovutukseen kuole.
2) Ei ne ime teitä kuivin. Saatte vieläpä kaiken kaupan päälle ILMAISEKSI rautatabletteja, jotka auttavat veriarvojen palautumista!!
3) Jos teillä ei ole terveydellisiä ongelmia tai esteitä luovutukseen ja vielä kehtaatte sitä täällä mainostaa, niin taidatte olla aika itsekeskeisiä.
4) Entä jos hyvä ystävänne/rakas läheisenne joutuu onnettomuuteen ja hän on veriryhmää 0-. Varastossa ei ole 0- verta. Mitenkäs sitten? Oletteko vieläkin sillä mentaliteetilla, että heikot sortuu elon tiellä?
[/quote]
Se on O- eikä 0-.
[/quote]
Ohis: veriryhmä on viralliselta nimeltään nolla verta, sillä punasolun pinnalla ei ole kumpiakaan (A tai B) antigeenejä... kansanomaisesti sanotaan kyllä "oo-veriryhmä". Eli 0- on oikea kirjoitusasu, jos aletaan saivartelemaan - kuten sinä juuri teit
"Mielenterveyden häiriöistä esimerkisi psykoosit, skitsofrenia ja vaikea maanis-depressiivisyys ovat sairauksina esteitä verenluovutukselle"
Mihin tämä perustuu? Eihän mielenterveyshäiriöt verestä tartu
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:11"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 13:56"]
Mikä se on se painoraja?
[/quote]
50 kg.
[/quote]
Damn it
[/quote]
Ei siellä painoa mitata tai kysellä, hyvin voi mennä jos on vaikka 48kg. Vai luuletteko että se on MAAGINEN raja se 50kg :'-D
Pitäs nuorille mainostaa verenluovutusta erilailla, ehkä tälläinen saisi paremmin liikeelle:
You can be someone's superhero!
Pitääkin tutkia lähin luovutus paikka, ja mennä luovuttamaan. Unohtuu välillä tälläiset tärkeät asiat.
Kiitos ap muistutuksesta :-) <3!
Älkää nyt turhaan huoliko. Suurin osa luovutetusta verestä myydään ulkomaille. Kyllä verta kotimaisee tarpeeseen n ihan riitämiin, nyt vain menekki ulkomaille on niin suurta että tuo ko. veriryhmä on ulkomaanmenekin vuoksi vajeista. Kotimaassa ei huolta.
Suomalainen veri on hyvin haluttua kamaa ulkomailla, koska kriteerit luovutukseen on täällä hyvin tiukat.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 17:19"]
Mieheni veri ei kelpaa, koska hänellä on ollut (suojattu) kokemus seksistä miehen kanssa.
[/quote]
Miehesi voi luovuttaa sitten, kun siitä homoseksistä on kulunut vuosi.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:11"]Älkää nyt turhaan huoliko. Suurin osa luovutetusta verestä myydään ulkomaille. Kyllä verta kotimaisee tarpeeseen n ihan riitämiin, nyt vain menekki ulkomaille on niin suurta että tuo ko. veriryhmä on ulkomaanmenekin vuoksi vajeista. Kotimaassa ei huolta.
Suomalainen veri on hyvin haluttua kamaa ulkomailla, koska kriteerit luovutukseen on täällä hyvin tiukat.
[/quote]
Tässä hyvä esimerkki ihmisestä joka haluaa päteä, vaikka ei tiedä asiasta mitään. Joitakin yksiköitä suomalaisia veriryhmäharvinaisuuksia menee ulkomaille, samoin sieltä tulee Suomeen joitakin harvinaisuuksia. Menee aika fifty-fifty tuo vaihto ja toimii molempiin suuntiin aina potilaan parhaaksi.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 17:19"]Mieheni veri ei kelpaa, koska hänellä on ollut (suojattu) kokemus seksistä miehen kanssa.
[/quote]
Onko miehesi siis vuoden sisällä harrastanut anaaliseksiä? Luovutuskielto ei enää ole ikuinen.
Mulla toi ja luovutinnkesäkuussa. Ennkyllä lähde 50km päähän nyt. Menen kun kylälle tulee kiertävä vipalvelu.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:11"]Älkää nyt turhaan huoliko. Suurin osa luovutetusta verestä myydään ulkomaille. Kyllä verta kotimaisee tarpeeseen n ihan riitämiin, nyt vain menekki ulkomaille on niin suurta että tuo ko. veriryhmä on ulkomaanmenekin vuoksi vajeista. Kotimaassa ei huolta. Suomalainen veri on hyvin haluttua kamaa ulkomailla, koska kriteerit luovutukseen on täällä hyvin tiukat. [/quote] Tässä hyvä esimerkki ihmisestä joka haluaa päteä, vaikka ei tiedä asiasta mitään. Joitakin yksiköitä suomalaisia veriryhmäharvinaisuuksia menee ulkomaille, samoin sieltä tulee Suomeen joitakin harvinaisuuksia. Menee aika fifty-fifty tuo vaihto ja toimii molempiin suuntiin aina potilaan parhaaksi. [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 17:19"]Mieheni veri ei kelpaa, koska hänellä on ollut (suojattu) kokemus seksistä miehen kanssa. Minun vereni ei kelpaa, koska painan liikaa. Jos on varaa olla noin nirso, ei mitään oikeaa hätää taida olla! [/quote] Onko miehesi siis vuoden sisällä harrastanut anaaliseksiä? Luovutuskielto ei enää ole ikuinen.
[/quote]
Ei vuoden sisällä, mutta mies teki netissä jonkun testin jolla selvisi sopivuus luovuttajaksi (olin selän takana eli näin vastaukset) ja kysely loppui siihen, kun hän vastasi myönteisesti miesten väliseen seksi-kysymykseen.
Mistä muuten saa tietää mitä veriryhmää on?
Niin onko se nyt Oo miinus vai nolla miinus?
Mikseivät sairaalat sitten perusta omia verenluovutuspisteitä jos kerran kalliisti ostavat sen välikädeltä eli punaiselta ristiltä?
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:09"]Minä voisin mennä, mutta onko siinä jotain rajoituksia lihavuuden suhteen? [/quote] Tietääkö kukaan?
[/quote]
Wikipedian mukaan: Merkittävä ylipaino (BMI>36) estää luovutuksen. En tiedä, onko voimassa.