O- -veri ihan lopussa!
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:52"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:36"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:09"] Enemmän minä mun vertani tartte kuin kukaan muu. [/quote] Voi apua....et voi olla tosissasi. [/quote] Miksi en voisi olla tosissani? Ei mua kiinnosta muut ihmiset. [/quote] Entä sitten, jos itse tarvitset verensiirtoa, mutta sitä verta ei olekaan saatavilla? [/quote] Niin? Mitenkähän luulet mua tommosen asian kiinnostavan? Verta saan jos tarviin, ei sun siit tarvi huolt kantaa. [/quote] Miten minä luulen sinua kiinnostavan sen, saatko verta vai et? No, hmm, itse verensiirron saaneena voin kertoa, että se kyllä kiinnostaa vähän helvetisti. Jos ei ole verta, jota antaa, sitä ei saa, vaikka tarvitsisi, sinäkään. [/quote] Niin? Kyllähän sua vaa nyt näyttää kiinnostavan mun veren saannit kovinkin. Ja siis ootko kovinkin monta vuotta kouluja käyny todetaksesi täällä, et paha antaa jos ei ole?! Mulle tuo nyt on ollu päivän selvää aina, mut ilmeisesti sulle ei? Ja edelleen, ei mua kiinnosta saanko verta vaiko en. Luuletko olevasi maailman ainut joka on saanu verensiirron?
[/quote]
Ootko sä jossain aineissa, vai onko kyse siitä, että sun pitäis olla aineissa, mutta et nyt juuri ole? Jos sä kirjoitat keskustelupalstalle viestejä, joku voi niihin vastata. Jos et halua vastauksia, älä kirjoita viestejä. Se on niin yksinkertaista. Jos sua ei kiinnosta, saatko verta vai et, miksi kirjoitat, että saat verta, jos tarvitset?
Ei, en luule, että maailmassa kaikki ihmiset luovuttavat verta vain siksi, että minä saisin kaksi yksikkö verta yhden kerran. En todella luule.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:54"]1) Ei siihen luovutukseen kuole. 2) Ei ne ime teitä kuivin. Saatte vieläpä kaiken kaupan päälle ILMAISEKSI rautatabletteja, jotka auttavat veriarvojen palautumista!! 3) Jos teillä ei ole terveydellisiä ongelmia tai esteitä luovutukseen ja vielä kehtaatte sitä täällä mainostaa, niin taidatte olla aika itsekeskeisiä. 4) Entä jos hyvä ystävänne/rakas läheisenne joutuu onnettomuuteen ja hän on veriryhmää 0-. Varastossa ei ole 0- verta. Mitenkäs sitten? Oletteko vieläkin sillä mentaliteetilla, että heikot sortuu elon tiellä? [/quote] Miksi mun pitäisi luopua mun verestäni ILMAISEKSI, vain jotta joku mulkero pelastetaan sillä? Jos siitä saisi kunnon korvauksen (siis muutaki ku pulla palan ja jotain vtun rautanappeja!!!) ni voisin harkitaki. Ja kyllä, olen itsekeskeinen, ihan kuten jokainen muukin ihminen.
[/quote]
Verenluovutuksesta on saanutkin ennen rahaa, mutta se johti suuriin ongelmiin mm. siksi, että narkkarit kävivät luovuttamassa verta rahasta, ja ihmiset saivat sitten kaikkia kivoja pieniä parantumattomia tauteja verensiirron lisäksi. Lisäksi se, että verestä, kantasoluista tai elimistä maksetaan niiden luovuttajalle, mahdollistaa ihmiskaupan. Tässä näitä syitä.
Sitä verta muuten myös saa ilmaiseksi.
Tässä kaupungissa ei enää ole luovutuspistettä muuta kuin joskus ja jouluna. Palvelua supistettiin niin, että ei oikein sovi enää yhteen aikataulujeni kanssa. Naapurikaupunkiin en viitsisi lähteä pelkästään verenluovutusta varten, jos siis voisin luovuttaa. Haluaisin kyllä, mutta syön epilepsialääkkeitä, joten minun vertani ei huolita.
Sen takia en voi antaa myöskään hedelmöityshoidoissa yli jääneitä alkioitamme lahjoitukseen, siinä kun pitää olla ns. täysin terve luovuttaja. (Jos joku on ylipäänsä päätynyt alkionsiirtoon, ei varmaankaan ole täysin terve. Kummallinen sääntö.) Siispä alkiomme tuhotaan lahjoituksen sijasta.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:52"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:36"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:09"] Enemmän minä mun vertani tartte kuin kukaan muu. [/quote] Voi apua....et voi olla tosissasi. [/quote] Miksi en voisi olla tosissani? Ei mua kiinnosta muut ihmiset. [/quote] Entä sitten, jos itse tarvitset verensiirtoa, mutta sitä verta ei olekaan saatavilla? [/quote] Niin? Mitenkähän luulet mua tommosen asian kiinnostavan? Verta saan jos tarviin, ei sun siit tarvi huolt kantaa. [/quote] Miten minä luulen sinua kiinnostavan sen, saatko verta vai et? No, hmm, itse verensiirron saaneena voin kertoa, että se kyllä kiinnostaa vähän helvetisti. Jos ei ole verta, jota antaa, sitä ei saa, vaikka tarvitsisi, sinäkään. [/quote] Niin? Kyllähän sua vaa nyt näyttää kiinnostavan mun veren saannit kovinkin. Ja siis ootko kovinkin monta vuotta kouluja käyny todetaksesi täällä, et paha antaa jos ei ole?! Mulle tuo nyt on ollu päivän selvää aina, mut ilmeisesti sulle ei? Ja edelleen, ei mua kiinnosta saanko verta vaiko en. Luuletko olevasi maailman ainut joka on saanu verensiirron?
[/quote]
Ootko sä jossain aineissa, vai onko kyse siitä, että sun pitäis olla aineissa, mutta et nyt juuri ole? Jos sä kirjoitat keskustelupalstalle viestejä, joku voi niihin vastata. Jos et halua vastauksia, älä kirjoita viestejä. Se on niin yksinkertaista. Jos sua ei kiinnosta, saatko verta vai et, miksi kirjoitat, että saat verta, jos tarvitset?
Ei, en luule, että maailmassa kaikki ihmiset luovuttavat verta vain siksi, että minä saisin kaksi yksikkö verta yhden kerran. En todella luule.
[/quote]
Vai narkiks alat haukkumaan. Kiitos tuosta henkilökohtaisuuksiin menemisestä, etkö muuta enää keksiny? Mitäs seuraavaksi, olenko sulle wt ja siiderivalaski?
Sinä saat kuvitella mitä ikunas haluat, säälin vain tuota sun asennettas. Edelleenkin, mä TIEDÄN saavani kyllä verta JOS sitä tarviin. Sun vrren saantis on mulle ihan se ja sama. Ihan kuten omanikin, mutta mä vaan tiedän et saan jos sitä tarviin. Eikö näin saa sanoa?
Noniin, nyt jäänkin sitten odottelemaan sinulta aikuismaista haukkumavastausta takaisin. On se vaan niin ihana nähdä, miten "aikuiset" ihmiset osaa asiallisen keskustelun.
Mulla on hyvä ja tauditon veri ja mä voisin sitä myydä jos sais.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:54"]1) Ei siihen luovutukseen kuole. 2) Ei ne ime teitä kuivin. Saatte vieläpä kaiken kaupan päälle ILMAISEKSI rautatabletteja, jotka auttavat veriarvojen palautumista!! 3) Jos teillä ei ole terveydellisiä ongelmia tai esteitä luovutukseen ja vielä kehtaatte sitä täällä mainostaa, niin taidatte olla aika itsekeskeisiä. 4) Entä jos hyvä ystävänne/rakas läheisenne joutuu onnettomuuteen ja hän on veriryhmää 0-. Varastossa ei ole 0- verta. Mitenkäs sitten? Oletteko vieläkin sillä mentaliteetilla, että heikot sortuu elon tiellä? [/quote] Miksi mun pitäisi luopua mun verestäni ILMAISEKSI, vain jotta joku mulkero pelastetaan sillä? Jos siitä saisi kunnon korvauksen (siis muutaki ku pulla palan ja jotain vtun rautanappeja!!!) ni voisin harkitaki. Ja kyllä, olen itsekeskeinen, ihan kuten jokainen muukin ihminen.
[/quote]
Eli kun et tunne ihmistä, et välitä paskaakaan, koska asia ei koske millään tavalla sinua? Kyllä minäkin jossain ajatuksissani toivoisin, että verenluovutuksesta saisi rahaa edes vähän rahaa. Auttaisi opiskelijan arkea kummasti. Mutta eipä silti ole päällimäisenä ajatuksena ja käyn luovuttamassa niin usein kuin voin. Minusta on hirveää, että maailmassa on enenevässä määrin tuollaisia ihmisiä, jotka eivät välitä paskan vittuakaan, mitä muille tapahtuu ja yleinen asenne on "oma perse, tärkein perse".
Olen AB-. Käykö mun veri? Ja mikähän veri mulle käy jos tarvisin? O-?
Jotenkin tämä verenluovutus on ihan kieroutunutta Suomessa. Antaisin ilmaiseksi vertani, jos se menisi ilmaiseksi verta tarvitseville. Nyt annetaan verta ilmaiseksi punaiselle ristille, joka käsittelee veren ja myy sen kalliilla sairaaloille. Punaisen ristin johtajat nostavat kovaa palkkaa js ei krjanpitokaan ole ollut menneinä vuosina kunnossa. En ymmärrä miksi minun pitäisi ajaa 80 km autolla verenluovutuspaikkaan, antaa vereni ilmaiseksi. Jos joudun onnettomuuteen, sairaala maksaa verorahoillani omasta verestäni hirveät summat Punaiselle ristille. Tuo välikäsi Punainen risti on syy miksi en luovuta...
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:02"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:52"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:36"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:09"] Enemmän minä mun vertani tartte kuin kukaan muu. [/quote] Voi apua....et voi olla tosissasi. [/quote] Miksi en voisi olla tosissani? Ei mua kiinnosta muut ihmiset. [/quote] Entä sitten, jos itse tarvitset verensiirtoa, mutta sitä verta ei olekaan saatavilla? [/quote] Niin? Mitenkähän luulet mua tommosen asian kiinnostavan? Verta saan jos tarviin, ei sun siit tarvi huolt kantaa. [/quote] Miten minä luulen sinua kiinnostavan sen, saatko verta vai et? No, hmm, itse verensiirron saaneena voin kertoa, että se kyllä kiinnostaa vähän helvetisti. Jos ei ole verta, jota antaa, sitä ei saa, vaikka tarvitsisi, sinäkään. [/quote] Niin? Kyllähän sua vaa nyt näyttää kiinnostavan mun veren saannit kovinkin. Ja siis ootko kovinkin monta vuotta kouluja käyny todetaksesi täällä, et paha antaa jos ei ole?! Mulle tuo nyt on ollu päivän selvää aina, mut ilmeisesti sulle ei? Ja edelleen, ei mua kiinnosta saanko verta vaiko en. Luuletko olevasi maailman ainut joka on saanu verensiirron? [/quote] Ootko sä jossain aineissa, vai onko kyse siitä, että sun pitäis olla aineissa, mutta et nyt juuri ole? Jos sä kirjoitat keskustelupalstalle viestejä, joku voi niihin vastata. Jos et halua vastauksia, älä kirjoita viestejä. Se on niin yksinkertaista. Jos sua ei kiinnosta, saatko verta vai et, miksi kirjoitat, että saat verta, jos tarvitset? Ei, en luule, että maailmassa kaikki ihmiset luovuttavat verta vain siksi, että minä saisin kaksi yksikkö verta yhden kerran. En todella luule. [/quote] Vai narkiks alat haukkumaan. Kiitos tuosta henkilökohtaisuuksiin menemisestä, etkö muuta enää keksiny? Mitäs seuraavaksi, olenko sulle wt ja siiderivalaski? Sinä saat kuvitella mitä ikunas haluat, säälin vain tuota sun asennettas. Edelleenkin, mä TIEDÄN saavani kyllä verta JOS sitä tarviin. Sun vrren saantis on mulle ihan se ja sama. Ihan kuten omanikin, mutta mä vaan tiedän et saan jos sitä tarviin. Eikö näin saa sanoa? Noniin, nyt jäänkin sitten odottelemaan sinulta aikuismaista haukkumavastausta takaisin. On se vaan niin ihana nähdä, miten "aikuiset" ihmiset osaa asiallisen keskustelun.
[/quote]
En haukkunut sua narkiksi, tuo ulosantisi on vain niin poukkoilevaa, ettei siinä oikein tunnu olevan punaista lankaa, sen takia puhuin niistä aineista. Ei kaikki aineita käyttävät ole narkkareita, aineitahan saa käyttää myös ihan lääkärin määräyksestä.
Et sinä voi tietää saavasi verta, koska se veri loppuu, jos ei sitä kukaan luovuta. Jos O-veri on nyt lopussa ja tulee vaikka suuronnettomuus, se voikin loppua just sillä hetkellä, kun olis sun vuoro saada sitä verta. Joten ei, noin ei vain voi sanoa.
Jos peräänkuulutat asiallista keskustelua, voisit tietenkin keskustella itsekin asiallisesti. Kokeile. VOi vaikuttaa kummasti siihen, millaisia vastauksia saat (tämä koskee myös omien vanhempiesi kanssa käytyjä keskusteluja).
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:12"]
[/quote]
Niin, ja niin vois myydä myös C-hepatiittia sairastava sekakäyttäjä Jore.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:02"]
[/quote]
[/quote]
Vai narkiks alat haukkumaan. Kiitos tuosta henkilökohtaisuuksiin menemisestä, etkö muuta enää keksiny? Mitäs seuraavaksi, olenko sulle wt ja siiderivalaski?
Sinä saat kuvitella mitä ikunas haluat, säälin vain tuota sun asennettas. Edelleenkin, mä TIEDÄN saavani kyllä verta JOS sitä tarviin. Sun vrren saantis on mulle ihan se ja sama. Ihan kuten omanikin, mutta mä vaan tiedän et saan jos sitä tarviin. Eikö näin saa sanoa?
Noniin, nyt jäänkin sitten odottelemaan sinulta aikuismaista haukkumavastausta takaisin. On se vaan niin ihana nähdä, miten "aikuiset" ihmiset osaa asiallisen keskustelun.
[/quote]
LOPETA JO! Vituttaa, kun sun kitinä täyttää tän koko ketjun. Jos et halua luovuttaa verta, älä luovuta. Se on vapaaehtoista. Mutta mitä helvettiä sä jäät tähän kejuun roikkumaan?
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:13"]
Olen AB-. Käykö mun veri? Ja mikähän veri mulle käy jos tarvisin? O-?
[/quote]
Sinulle käy O-, A-, B- ja AB-, mutta ensisijaisesti sinulle pyritään antamaan omaa veriryhmääsi vastaavaa verta. Oma veresi käy AB+ tai AB- veriryhmille. Kuitenkin on hyvä muistaa, että kaikkia veriryhmiä tarvitaan.
Joku tuossa kirjoitti, että verta ei saa ilmaiseksi. Ei todellakaan saa. Veronmaksajien rahoilla se kustannetaan.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:02"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:52"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:36"] [quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:09"] Enemmän minä mun vertani tartte kuin kukaan muu. [/quote] Voi apua....et voi olla tosissasi. [/quote] Miksi en voisi olla tosissani? Ei mua kiinnosta muut ihmiset. [/quote] Entä sitten, jos itse tarvitset verensiirtoa, mutta sitä verta ei olekaan saatavilla? [/quote] Niin? Mitenkähän luulet mua tommosen asian kiinnostavan? Verta saan jos tarviin, ei sun siit tarvi huolt kantaa. [/quote] Miten minä luulen sinua kiinnostavan sen, saatko verta vai et? No, hmm, itse verensiirron saaneena voin kertoa, että se kyllä kiinnostaa vähän helvetisti. Jos ei ole verta, jota antaa, sitä ei saa, vaikka tarvitsisi, sinäkään. [/quote] Niin? Kyllähän sua vaa nyt näyttää kiinnostavan mun veren saannit kovinkin. Ja siis ootko kovinkin monta vuotta kouluja käyny todetaksesi täällä, et paha antaa jos ei ole?! Mulle tuo nyt on ollu päivän selvää aina, mut ilmeisesti sulle ei? Ja edelleen, ei mua kiinnosta saanko verta vaiko en. Luuletko olevasi maailman ainut joka on saanu verensiirron? [/quote] Ootko sä jossain aineissa, vai onko kyse siitä, että sun pitäis olla aineissa, mutta et nyt juuri ole? Jos sä kirjoitat keskustelupalstalle viestejä, joku voi niihin vastata. Jos et halua vastauksia, älä kirjoita viestejä. Se on niin yksinkertaista. Jos sua ei kiinnosta, saatko verta vai et, miksi kirjoitat, että saat verta, jos tarvitset? Ei, en luule, että maailmassa kaikki ihmiset luovuttavat verta vain siksi, että minä saisin kaksi yksikkö verta yhden kerran. En todella luule. [/quote] Vai narkiks alat haukkumaan. Kiitos tuosta henkilökohtaisuuksiin menemisestä, etkö muuta enää keksiny? Mitäs seuraavaksi, olenko sulle wt ja siiderivalaski? Sinä saat kuvitella mitä ikunas haluat, säälin vain tuota sun asennettas. Edelleenkin, mä TIEDÄN saavani kyllä verta JOS sitä tarviin. Sun vrren saantis on mulle ihan se ja sama. Ihan kuten omanikin, mutta mä vaan tiedän et saan jos sitä tarviin. Eikö näin saa sanoa? Noniin, nyt jäänkin sitten odottelemaan sinulta aikuismaista haukkumavastausta takaisin. On se vaan niin ihana nähdä, miten "aikuiset" ihmiset osaa asiallisen keskustelun. [/quote] LOPETA JO! Vituttaa, kun sun kitinä täyttää tän koko ketjun. Jos et halua luovuttaa verta, älä luovuta. Se on vapaaehtoista. Mutta mitä helvettiä sä jäät tähän kejuun roikkumaan?
[/quote]
Monet teini-ikäiset haluavat huomiota, mutta eivät osaa hakea sitä positiivisin keinoin.
Joku tuossa kirjoitti, että verta ei saa ilmaiseksi. Ei todellakaan saa. Veronmaksajien rahoilla se kustannetaan.
AV-palstalaisten mahtaa olla aika vaikea luovuttaa verta, kun on tuo sääntö ettei saa olla ollut uutta seksikumppania 4kk sisään. Miten sellainen nyt palstalaisten kohdalla onnistuis...
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:18"]
[/quote]
Ihanko totta? Jospa nyt kuitenkin tarkoitin sitä, että siltä verensiirron saajalta ei veloiteta siitä rahaa. Aivan kuten peruskoulua käyvältä ei veloiteta koulunkäynnistä rahaa, vaikka veronmaksajat siitä maksavatkin.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
LOPETA JO! Vituttaa, kun sun kitinä täyttää tän koko ketjun. Jos et halua luovuttaa verta, älä luovuta. Se on vapaaehtoista. Mutta mitä helvettiä sä jäät tähän kejuun roikkumaan?
[/quote]
Vinkuvinku!!!
Eli siis tähän ketjuun saa kirjoittaa AINOASTAAN ne jotka rakastaa kaikkia maailman ihmisiä ja kuvittelevat olevansa maailman pelastajia ku käy pari kertaa vuodessa antaa pari tippaa verta?! Tekopyhää paskaa!! Mut tätähän ei saisikaan ääneen sanoa. ;) Jotkut tekopyhistelijät ku voi pian vetää palkokasvit perseen kautta nenää.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:12"]
[/quote]
Niin, ja niin vois myydä myös C-hepatiittia sairastava sekakäyttäjä Jore.
[/quote]
So? Voihan sen veren tutkia ensin tietty. Eikö ne nyt muka mitenkään tutki sitä verta? Luottavat vaan mun sanaani jos sanon, että se on ok?
Minä olen A- ja yritänkin juuri siksi käydä säännöllisesti luovuttamassa, koska tiedän, että itsellenikin kävisi vain kaksi harvinaista veriryhmää onnettomuuden sattuessa ja on monta muutakin samaan ryhmään kuuluvaa, jotka varmasti minun vertani hädän tullessa tarvitsevat. Se on ikävä tilanne tosiaan jos joutuu onnettomuuteen, eikä voi kuin tiettyä verta ottaa ja jos sitä ei olekaan.
Ainoa ärsytys on se, että sitten kun olisi henkilö joka haluaisi verta luovuttaa, niin sitten keho ei sitä salli. Minä oon nimittäin just niitä joilta taju lähtee jokaisessa luovutuksessa. Kylmä hiki puskee päälle ja korvissa vinkuu. Viimeksi piti jättää luovutus kesken, aiemmin ollaan saatu loppuun asti. Nyt käskivät sitten pitää taukoa useamman vuoden. En tiedä kyllä kelpaisinko siltikään, kun nykyään joudun käyttämään säännöllistä lääkitystä. Kukaan ei koskaan osannut selittää mulle tuota mun kehon reagointitapaa, että mistä se johtuu. Oon ihan normaalipainoinen, vaikkakin hoikka ja hemoglobiinikin on aina testattaessa ollut 140-145.
Että menkää nyt hyvänen aika luovuttamaan te kaikki jotka vain pystytte. Eikä missään tapauksessa saa ajatella, että oma "tavallinen" veriryhmä olisi "turha". Kaikki on tarpeellisia ja kaikkien tulisi luovuttaa jos siihen vain pystyy.