Miten 4kk sairaalassa voi maksaa kymppitonnin?
Eikö Suomessa ole hoitomaksujen maksukatto?
https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000011926958.html
Kansanedustajana ja näyttelijänä tutuksi tullut Risto Autio, 71, sanoo menettäneensä puskurirahana olleet säästönsä viime vuonna.
”Entisten sairauksien paheneminen ja uudet vaivat ovat vieneet kaiken. Taloudellinen tilanteeni on nyt katastrofaalinen”, Risto Autio kertoo.
Sairastamiseen kului viime vuonna tavallista enemmän.
”Puskurirahastoni meni niin, että heilahti. Eikä riittänytkään – olen jo miinuksella.”
Talouden romahtaminen kävi yllättävän nopeasti, Autio sanoo.
”Olen hyvätuloinen eläkeläinen, mutta silti nyt yhteiskunnan tukien tarpeessa.”
Kuluja ovat kasvattaneet sairaalassa vietetyt neljä kuukautta sekä kovat lääkekulut.
”Lääkkeisiin meni viime vuonna yli 12 000 euroa. Lääkekatosta huolimatta niin käy, kun Kela ei korvaa kaikkia lääkkeitä eikä muita hoidossa tarvittavia, kuten voiteita.”
Autio sanoo, ettei Kela korvaa hänen kortisoniaan.
”Olen joutunut syömään sitä kohta 15 vuotta reumaan ja vähän muihinkin vaivoihin. Se on järjettömän kallista, mutta Kela korvaa hinnasta vain 40 prosenttia”, hän kertoo.
”Kortisoni on aiheuttanut minulle viime vuonna todetun vaikean osteoporoosin.”
Osteoporoosin aiheuttamien nikama- ja kylkiluumurtumien takia Autio on joutunut olemaan pariin otteeseen pitkään sairaalahoidossa.
”Olin sairaalassa nelisen kuukautta, ja siihen meni yli kymppitonni.”
Kommentit (42)
Et sitten lukenut.
Lääkekatto esim. kattaa vaan Kelan korvaamat lääkkeet. On paljon lääkkeitä joita Kela ei korvaa.
Varmaankin yksityissairaalassa hoidettu
Kotihoitokin yksityiseltä? Ihan järjetön hinta
Kotiutumisen jälkeen Aution piti hankkia avukseen kotipalvelu. Autio sanoo sen maksavan jopa 1 100 euroa kuukaudessa.
”He katsovat, että otan lääkkeeni, jotka saan apteekista valmiiksi laitettuna annoslokerikkoon kellonaikoineen. Osaisin kyllä ottaa ne itsekin.”
ap
Vierailija kirjoitti:
Et sitten lukenut.
Lääkekatto esim. kattaa vaan Kelan korvaamat lääkkeet. On paljon lääkkeitä joita Kela ei korvaa.
Et sitten lukenut.
Sairaalahoidosta nyt kyse, siinä on oma maksukatto
Maksukatosta huolimatta potilas maksaa osastohoidosta eikä Kela korvaa kaikkea, kannattaa olla tietoinen asiasta.
Kortisoni kallista? Syön minäkin sitä päivittäin reumaan, ei todellakaan ole kallista. Muutama euro kuussa.
Jutussa on jotain mätää.
Vierailija kirjoitti:
Maksukatosta huolimatta potilas maksaa osastohoidosta eikä Kela korvaa kaikkea, kannattaa olla tietoinen asiasta.
Kela ei liity sairaalan maksukattoon mitenkään.
Julkisen terveydenhuollon maksukatto on 815 euroa vuonna 2026 (762 € vuonna 2025). Maksukatto kertyy kalenterivuosittain (1.1.–31.12.) ja sisältää useimmat julkiset sairaalamaksut sekä poliklinikkakäynnit. Kun katto täyttyy, palvelut ovat loppuvuoden maksuttomia, lukuun ottamatta 26,80 euron ylläpitomaksua/vrk lyhytaikaisessa laitoshoidossa.
Maksukaton täyttyminen ei tarkoita sitä, että sen jälkeen hoito on ilmaista. 4 kk sairaalassa julkisella maksaa jotain 3 000 euroa, joten tuo 10 000 e on tullut varmaan yksityissairaalasta.
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta hinnat ei tuollaiseen nouse. Maksukaton jälkeen hoitomaksu per päivä 26,80 €.
Vierailija kirjoitti:
No mutta ei siitä 10 000 euroa tule haloo! Jutussa on jotain mätää.
Vierailija kirjoitti:
Kotiutumisen jälkeen Aution piti hankkia avukseen kotipalvelu. Autio sanoo sen maksavan jopa 1 100 euroa kuukaudessa.
”He katsovat, että otan lääkkeeni, jotka saan apteekista valmiiksi laitettuna annoslokerikkoon kellonaikoineen. Osaisin kyllä ottaa ne itsekin.”
ap
Kunnan kotihoidon veloitus menee tulojen mukaan. Jos on hyvä eläke, niin kotihoito maksaa hyvinkin 1100 e/kk. Eikä se mitään varsinaista hoitoa ole, tarkistavat lääkedosetin ja jääkaapin, että lääkkeet on otettu ja ruokaa syöty. Käynti kestää noin vartin ja pääasiassa hoitsu istuu keittiön pöydän äärellä ja räpläilee kännykkäänsä, ei edes juttele yhtään ylimääräistä sanaa yksinäiselle vanhukselle.
Julkisella voi olla sairaalassa koko vuoden kymppitonnilla
Jos henkilö on sairaalahoidossa koko vuoden (365 vrk):
Maksukatto täyttyy alkuvuodesta (815 €) Sen jälkeen jokaisesta sairaalapäivästä maksetaan 26,80 € / vrk
Vuoden kokonaiskustannus potilaalle:
Ensimmäiset päivät maksukatto: 815 €
Loput 365 vrk 26,80 € 365 = 9 782 €
Yhteensä noin 10 600 € vuodessa
Sitä palautusta kalliista sairaala käynneistä pitää itse hakea kunnalta, kelasta, vakuutuksesta, eivät sitä automaattisesti kerro tai maksa.
"kortisoni järjettömän kallista". Joudun itse syömään mutta ei omani ainakaan kalliita ole. Ehkä siksi kun valitsin apteekista sen mistä ei saa Kela korvausta. Moni lääke on paljon halvempi ilman Kela korvausta, korvauksen saa vaan "pienistä" purkeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kunnan kotihoidon veloitus menee tulojen mukaan. Jos on hyvä eläke, niin kotihoito maksaa hyvinkin 1100 e/kk. Eikä se mitään varsinaista hoitoa ole, tarkistavat lääkedosetin ja jääkaapin, että lääkkeet on otettu ja ruokaa syöty. Käynti kestää noin vartin ja pääasiassa hoitsu istuu keittiön pöydän äärellä ja räpläilee kännykkäänsä, ei edes juttele yhtään ylimääräistä sanaa yksinäiselle vanhukselle.
Mun äidillä käy kotihoito 3 kertaa päivässä ja eläke nettona 2000e/kk. Maksu 600e/kk.
Törkeän hyvä eläke Autiolla, jos maksu on tuplaten
Tai sitten hän ei vain ole tajunnut itse seurata laskuja ja hakea maksukattoa.
"Oma vastuu seurannasta: Asiakkaan on itse seurattava maksukaton täyttymistä ja säilytettävä kuitit maksetuista maksuista. Kun katto on täyttynyt, asiakkaan tulee ilmoittaa siitä hyvinvointialueelle vapaakortin saamiseksi."
Vierailija kirjoitti:
Sitä palautusta kalliista sairaala käynneistä pitää itse hakea kunnalta, kelasta, vakuutuksesta, eivät sitä automaattisesti kerro tai maksa.
Jos on putkeen samassa sairaalassa niin kyllä ne ottaa sen huomioon laskulla heti. Minulla ainakin otti. Olin 3vk sairaalassa ja maksukatto tuli täyteen, lopuosa laskutettu valmiiksi alemmalla hinnalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta ei siitä 10 000 euroa tule haloo! Jutussa on jotain mätää.
No Haloo vaan itelles, kunhan sanoin vaan kun ei porukka ymmärrä että maksukatosta huolimatta sairaalahoito maksaa. Olen itse joutunut maksamaan reippaasti yli maksukaton koska itse maksukatto ei mitään merkkiä. Eri asia vain toimeentuloasiakkailla, heille Kela korvaa kaiken, me muut maksamme.
Yksityissairaala, yksityiskotihoito, lääkkeet joita ei Kela korvaa. Ja puskukrirahaa oli kuitenkin vain se kymppitonni.
Hällä on rahankäyttö nyt jotenkin ihan leväperäistä
Yksityissairaala?