Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:
Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:
Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.
Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.
Kommentit (563)
Että kouluissa olevat ja kouluihin tunkevat väkivaltaiset häiriköt ovat aina olleet koulukiusattuja tai sellaisia, joiden kohdalla mitkään hälytyskellot eivät ole soineet tai vaikka olisivat soineetkin, heidän asiansa on laiminlyöty.
Totuus on se, että joidenkin kohdalla mitkään koulun toimenpiteet eivät yksinkertaisesti riitä. Väkivaltainen häirikkö on sitä lapsuuden hämäristä elonsa loppuun asti. Monesti opettajat huokaisevat helpotuksesta, kun joistain tietyistä tyypeistä päästään eroon, ja toivovat, etteivät enää koskaan törmää kyseisiin ihmisiin. Sitten vain odottamaan, koska ko. ihmisen nimi lävähtää jossain tappojutussa esiin.
Av-palstalla voi kuka tahansa selvittää kirjoittajan ip-osoitteen, kun vaan lataa netistä ohjelman.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:23"]
Että kannattaa maksaa esim. Kalliista yövoiteesta montakymmentä euroa, koska se on parempi laatuista, kuin marketeissa myytävät rasvat. Ei kannata. Vaikutus on lähinnä plasebo- vaikutus ja marketeissa myytävä rasva ajaa saman asian. t: biokemisti
[/quote]
Näin periaatteessa mutta asiaan vaikuttaa ihon kunto, ihotyyppi sekä tuotteen ainesosat. Eli ei voida sanoa noin suoraviivaisesti, että kalliimmat tuotteet ovat saman laatuisia kuin halvemmat tuotteet. Tuotteen tiomivuus riippuu niin monesta asiasta, jopa ilman suhteellisesta kosteudesta!
[/quote]
Ja koska tämä on jostain käsittämättömästä syystä saanut alapeukkuja niin täytyy vielä lisätä, että kallis tuote voi olla parempi kuin halpa tuote tai halpa tuote voi olla parempi kuin kallis tuote. Asia riippuu täysin voiteen ainesosista. Se, että haluaako maksaa enemmän on sitten jokaisen oma päätös eikä liity voiteen hoitovaikutukseen sinällään. T: kosmetiikka alalla työskentelevä
[/quote]
Yllätys, että "kosmetiikka-alalla työskentelevä" yrittää potkaista tätä vastapalloon. Onhan se omasta bisneksestä pois, jos ihmiset ostavat rasvansa marketista halvalla.
[/quote]
No itseasiassa minulla on korkein koulutus kosmetiikka-alalta, mitä euroopassa voi opiskella. Biokemistin opintoihin tuskin liittyy kovin paljon kosmetiikan raaka-ainekoulutusta?
"Joutua teholla hengityskoneeseen" on jotain niin kamalaa että mielummin kuolee: "Minä en mihinkään hengityskoneeseen suostu, kuolen mielummin". Ai vaikka pahan keuhkokuumeen vuoksi olisit pari päivää nukutettuna ja hengityskoneessa ja sen jälkeen toipuisit täysin ennallesi. Juu, ei kysytä kyllä haluamisia tässä vaiheessa.
Samoin nämä "Minua ei minnekkään letkuihin laiteta". Mihin letkuihin? Muutama nesteytysletku menee suoneen jotta saadaan nesteytettyä ja antibiootit tiputettua. Ei kummempaa.
Terv. sh teholta
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:53"]
Että kannattaa maksaa esim. Kalliista yövoiteesta montakymmentä euroa, koska se on parempi laatuista, kuin marketeissa myytävät rasvat. Ei kannata. Vaikutus on lähinnä plasebo- vaikutus ja marketeissa myytävä rasva ajaa saman asian. t: biokemisti
[/quote]
Näin periaatteessa mutta asiaan vaikuttaa ihon kunto, ihotyyppi sekä tuotteen ainesosat. Eli ei voida sanoa noin suoraviivaisesti, että kalliimmat tuotteet ovat saman laatuisia kuin halvemmat tuotteet. Tuotteen tiomivuus riippuu niin monesta asiasta, jopa ilman suhteellisesta kosteudesta!
[/quote]
Ja koska tämä on jostain käsittämättömästä syystä saanut alapeukkuja niin täytyy vielä lisätä, että kallis tuote voi olla parempi kuin halpa tuote tai halpa tuote voi olla parempi kuin kallis tuote. Asia riippuu täysin voiteen ainesosista. Se, että haluaako maksaa enemmän on sitten jokaisen oma päätös eikä liity voiteen hoitovaikutukseen sinällään. T: kosmetiikka alalla työskentelevä
[/quote]
Yllätys, että "kosmetiikka-alalla työskentelevä" yrittää potkaista tätä vastapalloon. Onhan se omasta bisneksestä pois, jos ihmiset ostavat rasvansa marketista halvalla.
[/quote]
En ole tuo kosmetikka-alalla työskentelevä, mutta käsittääkseni markettivoide on samalla tavalla kosmetiikkaa kuin kalliimpikin rasva.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:55"]
"Joutua teholla hengityskoneeseen" on jotain niin kamalaa että mielummin kuolee: "Minä en mihinkään hengityskoneeseen suostu, kuolen mielummin". Ai vaikka pahan keuhkokuumeen vuoksi olisit pari päivää nukutettuna ja hengityskoneessa ja sen jälkeen toipuisit täysin ennallesi. Juu, ei kysytä kyllä haluamisia tässä vaiheessa.
Samoin nämä "Minua ei minnekkään letkuihin laiteta". Mihin letkuihin? Muutama nesteytysletku menee suoneen jotta saadaan nesteytettyä ja antibiootit tiputettua. Ei kummempaa.
Terv. sh teholta
[/quote]
Mä sanoisin, että nuo hengityskoneet ja letkut viittaavat lähinnä siihen, että elämää ylläpidetään ns. väkisin, esim. vanhuksen kohdalla, ei sellaisissa tapauksissa, joissa tervehtyminen on todennäköistä.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:51"]
Että äidillä ja sikiöllä on yhteinen verenkierto. Alkio on turvassa esim alkoholilta monta viikkoa raskauden alussa. Alkio saa ravinnon ruskuaispussista. Istukka kehittyy ja alkaa toimia yhtäkkiä jossain vaiheessa. Punktioissa selviää kaikki sikiön kromosomipoikkeavuudet. On olemassa kiireellinen huostaanotto. Sijaisvanhemmat saavat hurjan isot palkkiot. Mm nämä tiedän vääriksi ammattieni takia. Tosin moni pitäisi tietää jo peruskoulun biologian tuntien ansiosta.
[/quote]
Eikö punktiossa saada aika tarkasti nuo kromosomipoikkeavuudet kuitenkin näkyviin, vai millaiset jäävät huomaamatta? Jopa translokaatiot ja deleetiot pystyttiin näkemään lapsivesinäytteestäni parikymmentä vuotta sitten.
Kampaamosarjojen hiustuotteet eivät sisällä silikoneja tai niiden silikonit ovat parempia kuin markettituotteiden.
Että ihminen ei ole lihava, vaan sillä on vaan ISOT LUUT.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:41"]Että ihmiset syntyvät miehiksi ja naisiksi, tai että sukupuolia on vain kaksi. Näiden ulkopuolelle mahtuu melkoinen määrä muutakin.
T: Geneetikko
[/quote]
Aika hämmentävän moni tuttavapiirisänikään on selvillä tästä faktasta, kyse on kuitenkin aika perustavaa laatua olevasta asiasta.
Ihmisellä on joko "matikka- tai kielipää" ja etenkin tytöillä kielipää ja pojilla matikkapää.
Tuli muuten mieleen toinen. vähän saman tapainen elintarvikemyytti. Olen kuullut muutamia kertoja myös ihmisten puhuvan, että "ei kotimaisena myyty liha oo oikeasti kotimaista, ne sekoittaa ulkomaista ja kotimaista lihaa niin sitten ne voi väittää että se on kotimaista kun siinä on kerta kotimaista mukana". Mykistävää.
Ihmisillä (joillakin siis) on vaan usein tarve uskoa salaliittoihin ja kuulua niihin "viisaisiin" jotka "tietävät miten asiat oikeasti ovat". Totuus on usein salaliittoa tylsempää. Kun on itse niitä töitä tehnyt, niin tuollaiset väitteet kuulostavat aivan absurdeilta ja niistä tietää heti, ettei puhuja oikeasti ole käynyt elintarviketehdasta lähelläkään. Jokaisella on toki aina "ihan varma tieto, yks kaverin kaveri on kertonut". Niin kuin urbaanilegendoissa usein on.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:55"]
Terv. sh teholta
[/quote]
Mä sanoisin, että nuo hengityskoneet ja letkut viittaavat lähinnä siihen, että elämää ylläpidetään ns. väkisin, esim. vanhuksen kohdalla, ei sellaisissa tapauksissa, joissa tervehtyminen on todennäköistä.
[/quote]
Juu useimmiten. Mutta kyllä meillä potilaat näitä mielipiteitänsä kertovat ja siinä saa sitten selitellä miksi nyt täytyy henigtyskoneeseen laittaa.
Että päiväunet vaikuttavat yöuniin (kaiken ikäisillä) eivät muuten vaikuta ja monesti vanhemmat pyytäneet ettei lapsi nukkuisi päiväunia ja olemme antaa kuitenkin nukkua ja silti vanhemmat ovat seuraavan päivänä kehuneet kun pikku liisi meni paremmin nukkumaan kuin edellisenä iltana koska ei nukkunut vaikka molempina päivinä lapsi nukkui samat tunnin päikkärit.
Entäs nenämahaletku, trakeostooma ja se letku, virtsakatetri, subis, dreenit? Ihme teho teillä, jos näitä ei käytetä? Ei niin mukavia letkuja kuitenkaan...
uote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:55"]"Joutua teholla hengityskoneeseen" on jotain niin kamalaa että mielummin kuolee: "Minä en mihinkään hengityskoneeseen suostu, kuolen mielummin". Ai vaikka pahan keuhkokuumeen vuoksi olisit pari päivää nukutettuna ja hengityskoneessa ja sen jälkeen toipuisit täysin ennallesi. Juu, ei kysytä kyllä haluamisia tässä vaiheessa.
Terv. sh teholta
[/quote]
Että konsultit ovat turhaa rahanhukkaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]