Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:

Vierailija
31.10.2014 |

Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:

Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.

Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.

Kommentit (563)

Vierailija
421/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:03"]

Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:

Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.

Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.

[/quote]

Hauska idea tämä avaus! Mutta tämä myytiksi väittämäsi ei kyllä kokonaan ole puppua. Ette te tietenkään valmiiksi pilaantuneita lihoja siellä pakkaa marinadiin, mutta fakta on että päiväykset niissä laitetaan myöhemmäksi kuin marinoimattomassa lihassa, juuri siitä syystä että hieman vanhahtava maku peittyy siihen marinadiin kuitenkin (terveyshaittaa ei tule, kunhan asiakas noudattaa päiväystä). Samoin marinoitavaksi tarkoitettu liha-aines voi joskus olla laadultaan heikompaa kuin marinoimattomaksi aiottu, samasta syystä.

Ette te siellä "liukuhihnalla" ihan kaikkea työhönne liittyvää tiedä. Myös tuo lihan liimaaminen, josta aiempi kirjoittaja kysyy, on ihan totta ja sitä harrastetaan tietääkseni myös Suomessa einesteollisuudessa.

Vierailija
422/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:03"]

[/quote]Kauppiasko se täällä vanhan lihan myyntiään puolustelee. 

Juuri tästä syystä en ikinä osta marinoitua lihaa! Tietenkin se vanheneva liha on myyntin saatava.

[/quote]

Voi apua, en ole kauppias (ja mikä kauppia?). Sitä varten on olemassa tuotannonsuunnittelu, että ei synny mitään "vanhenevia lihoja", jotka pitäisi sitten rikollisesti ujuttaa kuluttajille. Mutta veikkaan, että jos salaliittoteoriasta kiinni pitäminen on noin tärkeää, niin se on ihan sama mitä minä tähän kirjoitan. Luultavasti jokainen perusteluni vaan vahvistaisi uskoasi tuohon myyttiin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papilla on töitä muilloinkin kuin viikonloppuisin ja pitkiä päiviä onkin. Lisäksi papit eivät ole yhtään sen "puhtoisempi" ihmisryhmä kuin muutkaan. Oikeastaan melkein päinvastoin.

Vierailija
424/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:23"]

Että kannattaa maksaa esim. Kalliista yövoiteesta montakymmentä euroa, koska se on parempi laatuista, kuin marketeissa myytävät rasvat. Ei kannata. Vaikutus on lähinnä plasebo- vaikutus ja marketeissa myytävä rasva ajaa saman asian. t: biokemisti

[/quote]

Näin periaatteessa mutta asiaan vaikuttaa ihon kunto, ihotyyppi sekä tuotteen ainesosat. Eli ei voida sanoa noin suoraviivaisesti, että kalliimmat tuotteet ovat saman laatuisia kuin halvemmat tuotteet. Tuotteen tiomivuus riippuu niin monesta asiasta, jopa ilman suhteellisesta kosteudesta!

[/quote]Minulla ihan yhtä hyvä iho kuin vaimolla, vaikka en käytä mitään voiteita:)

Vierailija
425/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:32"]

Ai niin kahvilassa kun työskentelin, eräs asiakas oikein suutahti kun hanavesi maksaa erikseen. (Oli se minustakin turhaa ja inhottavaa, mutta määräys tuli pomolta.) Ihan kuulemma lain mukaan kahviloiden kuuluu tarjota kahvin kanssa ilmaista vettä, kahvi kun kuivattaa elimistöä. Ei toivottavasti mikään yleinen "tieto" kuitenkaan.

[/quote]

Mä en sentään kuvitellut, että kyseessä olisi mikään laki, mutta olen suunnilleen kuvitellut että se on kirjoittamaton sääntö kaikissa McDonaldsia paremmissa paikoissa.

Vierailija
426/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:37"]

Hauska idea tämä avaus! Mutta tämä myytiksi väittämäsi ei kyllä kokonaan ole puppua. Ette te tietenkään valmiiksi pilaantuneita lihoja siellä pakkaa marinadiin, mutta fakta on että päiväykset niissä laitetaan myöhemmäksi kuin marinoimattomassa lihassa, juuri siitä syystä että hieman vanhahtava maku peittyy siihen marinadiin kuitenkin (terveyshaittaa ei tule, kunhan asiakas noudattaa päiväystä). Samoin marinoitavaksi tarkoitettu liha-aines voi joskus olla laadultaan heikompaa kuin marinoimattomaksi aiottu, samasta syystä.

Ette te siellä "liukuhihnalla" ihan kaikkea työhönne liittyvää tiedä. Myös tuo lihan liimaaminen, josta aiempi kirjoittaja kysyy, on ihan totta ja sitä harrastetaan tietääkseni myös Suomessa einesteollisuudessa.

[/quote]

Tuota niin, ne marinadit ja mausteet parantavat tuotteen säilyvyyttä (mm. suolan ja/tai säilöntäaineiden vuoksi) ja siksi päiväys on pidempi. Mitään "vanhahtavalta maistuvaa" lihaa ei tuotteisiin laiteta. Ja tuosta liukuhihna-asiastakin taisi olla puhetta...

ap

Vierailija
427/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että luksusmerkkien vaatteet ja asusteet ovat ihan yhtä huonolaatuisia kuin halpavaatteetkin, ja tehdään samoissa tehtaissa lapsityövoimalla.

Tämä suomalaisten keskuudessa sitkeästi elävä myytti ei tosiaankaan pidä paikkaansa, vaikka sitä jokaisessa muoti- ja pukeutumisaiheisessa ketjussa toistellaankin. Kalliiden vaatteiden ostamattomuutta on lupa perustella muillakin syillä, joten keksikääpä jotain muuta vaihteeksi.

Vierailija
428/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:34"]Kahvihan on diureetti, pissattaa ja kuivattaa.  [/quote] On tietenkin. Mutta ei minun tietojeni mukaan asiasta mitään lakia ole säädetty.

[/quote]

Kahvin pissatus direktivi?

Vierailija
429/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytti on se, että ruokvaliolla ei voisi parantaa syöpiä-

Myytti on myös se, että normaalit dödöt olisivat turvallisia ( eivät ole)

Vierailija
430/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:42"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:37"]

[/quote]

Tuota niin, ne marinadit ja mausteet parantavat tuotteen säilyvyyttä (mm. suolan ja/tai säilöntäaineiden vuoksi) ja siksi päiväys on pidempi. Mitään "vanhahtavalta maistuvaa" lihaa ei tuotteisiin laiteta. Ja tuosta liukuhihna-asiastakin taisi olla puhetta...

ap

[/quote]

Mä sanoisin, että tämä on ihan maalaisjärjelläkin pääteltävä juttu, että marinadi lisää säilyvyyttä, paitsi tietenkin salaliittoteoreetikkojen mielestä :)

Vierailija
431/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometriosia sairastaville suositellaan raskautta.

Vierailija
432/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolassa myytävä HÄRKÄ ei ole härkää nähnytkään, vaan on vanhaa lehmää.

Tosin sokkotestissä ei olisi eroa, luulen.

Vierailija
433/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:27"] Että jos verinäytteen ottokohtaan tulee mustelma, niin se on AINA näytteenottajan vika. Ei ole, vaan sinä itse et ole painanut näytteenottokohtaa riittävästi näytteenoton jälkeen.  [/quote] Kyllä se on mun kohdallani näytteenottajan vika, sillä en koskaan itse suorita painamista. Sen tekee aika näytteenottaja. Usein on mustelma. [/quote] Haloo, sitä pitää painaa vielä pitkään näytteenoton jälkeen! Vai tuleeko labrahoitaja kotiisi asti painamaan pistokohtaa?

[/quote] En voi pyörtymisen vuoksi tehdä sitä itse, joten joka kerta sen tekee näytteenottaja. Makaan näytteenottopisteessä jonkun tovin aina.
[/quote]

se joku tovi ei vaa riitä ku sitä pitäs aika kauan pistää.. ja hittoo
Kas ku et pyydä nukutusta verikokeen ajaks. Ihme herkkis

Vierailija
434/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on ns "tippa", eli suonensisäinen infuusio, pienikin määrä ilmaa infuusioletkustossa tappaa. -Eikä tapa, jos kanyyli on laskimossa. Valtimokanyyli on sitten ihan eri juttu, mutta siihenpä ei mitään nesteitä tiputellakaan.

Leikkauksenjälkeinen "horkka" johtuu käytetystä puudute-/nukutusaineesta. -Tavallaan, välillisesti, mutta oikea syy on siihen ihan fysiologinen: ihmisen ruumiinlämpö laskee leikkauksen aikana monesta eri tekijästä johtuen. Horkka johtuu siitä, että toivuttuaan anestesiasta elimistö yrittää tärinällä nostaa ruumiinlämmön takaisin normaaliin.

On ihmisiä, joilla on "vaikea herätä nukutuksesta". -Höpö höpö. Ei ole olemassa yhtäkään ihmistä, joka olisi jäänyt vain nukkumaan ja jota ei olisi saatu hereille. Ihminen voidaan toki pitää tarkoituksella unessa tavallista pitempään, mutta yksikään ei ole jäänyt "nukkumaan" kun anesteettien anto on lopettu.

Antibiootista menee maha sekaisin -allergia. -No eipä ole, kuuluu ihan normaalisti lääkkeen haittavaikutuksiin. Muitakin mielenkiintoisia allergiateorioita on kuultu; lääke ei tehoa -allergia. Lääke aiheuttaa tykytystä -allergia. Juu ei.

Vierailija
435/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:43"]

Että luksusmerkkien vaatteet ja asusteet ovat ihan yhtä huonolaatuisia kuin halpavaatteetkin, ja tehdään samoissa tehtaissa lapsityövoimalla.

Tämä suomalaisten keskuudessa sitkeästi elävä myytti ei tosiaankaan pidä paikkaansa, vaikka sitä jokaisessa muoti- ja pukeutumisaiheisessa ketjussa toistellaankin. Kalliiden vaatteiden ostamattomuutta on lupa perustella muillakin syillä, joten keksikääpä jotain muuta vaihteeksi.

[/quote]Kympin halpafarkut ovat yhtä kestäviä kuin 100€ farkut!

Vierailija
436/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:27"]

Että jos verinäytteen ottokohtaan tulee mustelma, niin se on AINA näytteenottajan vika. Ei ole, vaan sinä itse et ole painanut näytteenottokohtaa riittävästi näytteenoton jälkeen. 

[/quote] Kyllä se on mun kohdallani näytteenottajan vika, sillä en koskaan itse suorita painamista. Sen tekee aika näytteenottaja. Usein on mustelma.

[/quote]

Se näytteenottaja tulee siis sun mukaan sen jälkeen, kun näyte on otettu ja hengailee kanssasi noin vartin ajan?
[/quote]
Miksei mulle ole ikinä tullut mustelmaa vaikka painan sitä pistoskohtaa vain sen aikaa, että hoitaja saa laitettua laastarin päälle? En edes tiennyt, että sitä pitäisi painaa pitkään...

Vierailija
437/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:20"]Että raskaus parantaa endometrioosin.
[/quote]

Vaikea endometrioosi usein estää raskauden, jopa leikkaamisen jälkeen. Minulla oli aikoinani onni päästä hyvän lääkärin hoitoon ja leikkaus onnistui hyvin. Lääkärini ei uskaltanut antaa kuin 5 % takuun raskaudesta. Sain tytön ja vielä pojan. Lääkärini oli synnytyksissä mukana ja taisi itkeä vuolaiten onnistumisen iloa! ♡ Olen kiitollinen!

Vierailija
438/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vaan osaa siivota.

Olisi mielenkiintoista antaa vaikkapa palkanlaskijalle tehtäväksi peruspestä ja vahata lattia oikeaoppisesti :D.

Usein myös oletetaan että siivojat ovat onnettomia reppanoita jotka tekevät työtä koska mitään muutakaan eivät ole saaneet.

Tottakai käyn rahan takia töissä mutta en ihan pikkusummasta vaihtaisi paremminpalkattuun duuniin.

Minulla on vapaus valita työni, voin pitää taukoja koska huvittaa. En ole sidottu aikatauluihin. Työt ei tule koskaan kotiin. Siisti sisätyö (toimistosiivous) ja työyhteisö mahtava. Vielä ei ole ollut aamua että töiden takia olisi vituttanut töihin lähteä (aamuherääminen on voinut joskus pänniä).

Terv. Laitoshuoltaja viidettätoista vuotta

Vierailija
439/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:52"]Jos ihmisellä on ns "tippa", eli suonensisäinen infuusio, pienikin määrä ilmaa infuusioletkustossa tappaa. -Eikä tapa, jos kanyyli on laskimossa. Valtimokanyyli on sitten ihan eri juttu, mutta siihenpä ei mitään nesteitä tiputellakaan.

Leikkauksenjälkeinen "horkka" johtuu käytetystä puudute-/nukutusaineesta. -Tavallaan, välillisesti, mutta oikea syy on siihen ihan fysiologinen: ihmisen ruumiinlämpö laskee leikkauksen aikana monesta eri tekijästä johtuen. Horkka johtuu siitä, että toivuttuaan anestesiasta elimistö yrittää tärinällä nostaa ruumiinlämmön takaisin normaaliin.

On ihmisiä, joilla on "vaikea herätä nukutuksesta". -Höpö höpö. Ei ole olemassa yhtäkään ihmistä, joka olisi jäänyt vain nukkumaan ja jota ei olisi saatu hereille. Ihminen voidaan toki pitää tarkoituksella unessa tavallista pitempään, mutta yksikään ei ole jäänyt "nukkumaan" kun anesteettien anto on lopettu.

Antibiootista menee maha sekaisin -allergia. -No eipä ole, kuuluu ihan normaalisti lääkkeen haittavaikutuksiin. Muitakin mielenkiintoisia allergiateorioita on kuultu; lääke ei tehoa -allergia. Lääke aiheuttaa tykytystä -allergia. Juu ei.
[/quote]

Ihottuma taitaa olla kuitenkin allergiareaktio antibioottiin? Tai näin ainakin lääkäri sanoi, kun lapselleni annettiin abtibioottia ja tuli nokkosihottuma (tai sen näköinen).

Vierailija
440/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:51"]

Että äidillä ja sikiöllä on yhteinen verenkierto. Alkio on turvassa esim alkoholilta monta viikkoa raskauden alussa. Alkio saa ravinnon ruskuaispussista. Istukka kehittyy ja alkaa toimia yhtäkkiä jossain vaiheessa.

[/quote]

Nyt en ihan ymmärrä, siis onhan se biologinen fakta että istukan kehittyminen vie jonkin aikaa, eikä alkio saa aluksi ravintoa äidin verenkierron (istukan) kautta, kestäähän jo n. viikon verran pelkästään hedelmöityksestäkin ennen kuin alkio edes alkaa kiinnittyä kohdun seinämään.

biologi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan