Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:
Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:
Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.
Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.
Kommentit (563)
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:41"]
Että ihmiset syntyvät miehiksi ja naisiksi, tai että sukupuolia on vain kaksi. Näiden ulkopuolelle mahtuu melkoinen määrä muutakin. T: Geneetikko
[/quote]
Kuinka paljon muuta sinne mahtuu? Onko transsukupuoliset eri asia kuin mies tai nainen? Sukupuolenvaihdos tai -korjaus kai tarkoittaa, että pyritään silti olemaan miehiä tai naisia, vaikka väärät vehkeet on jaettu. Se että pitää toiselle sukupuolelle tarkoitettuja vaatteita, cross-dresser esimerkiksi, ei kai ole kuin preferenssiasia eikä sillä ole genetiikan kanssa mitään tekemistä, sukupuoli on silti mies tai nainen. Hermafrodiitti on joku jolla on sekä mies että naisvehkeet, siis muissakin kuin ihmissimpansseissa esiintyvä asia, mm. kasveissa ja hyönteisissä. Olen vähän ihmeissäni, että on muutakin kuin mies- ja nais-sukupuolia, ja olen kyllä käynyt peruskouluni aivan hyvin paperein. Valaise minua, geneetikko-hyvä!
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:27"] Että jos verinäytteen ottokohtaan tulee mustelma, niin se on AINA näytteenottajan vika. Ei ole, vaan sinä itse et ole painanut näytteenottokohtaa riittävästi näytteenoton jälkeen. [/quote] Kyllä se on mun kohdallani näytteenottajan vika, sillä en koskaan itse suorita painamista. Sen tekee aika näytteenottaja. Usein on mustelma. [/quote] Haloo, sitä pitää painaa vielä pitkään näytteenoton jälkeen! Vai tuleeko labrahoitaja kotiisi asti painamaan pistokohtaa?
[/quote] En voi pyörtymisen vuoksi tehdä sitä itse, joten joka kerta sen tekee näytteenottaja. Makaan näytteenottopisteessä jonkun tovin aina.
Jos ekg eli sydänsähkökäyrä nayttää suoraa viivaa, silloin ei defibrilloida eli anneta "sähköiskua" potilaalle. Toisin kuin joka helkkarin sairaala-tv-sarja opettaa.
Edellä kuvattu tila eli asystole vaatii laadukasta puhallus- ja paineluelvytystä. Defibrillointi ei tuota tulosta, kun sydämen sähköinen toiminta on pysähtynyt, ja parhaiten voidaan auttaa potilasta pp-elvytyksellä. Tosin asystolesta harvempi enää virkoaa millään tempulla.
Että psykologilla on jokin adhd-testi, joka kertoo onko lapsella adhd. Lukekaa hyvät ihmiset diagnoosikriteerit ja erotusdiagnostiikka. On tiettyjä käyttäytymisen piirteitä, jotka täytyy lapsessa esiintyä tietyn ajan. On poissuljettava esim. kehitysvammaisuus. Sosiaalisten ongelmien poissulku ei välttämättä ole mahdollista, sillä niiden vaikutusta ei voi välttämättä poissulkea joksikin aikaa ja katsoa poistuuko adhd-oireet. Oppimisvaikeuksia toki voi adhd-lapsella olla (ja hyvin usein onkin) ja niitä psykologi voi tutkia.
Onhan näitä tietäjiä, erityisesti asiakaspalvelussa.
Olen tehnyt kymmenen vuotta duunia opintojen ohella samassa firmassa ja tiedän tasan tarkkaan millaisia muutoksia sinä aikana tuotteet ovat kokeneet ja millaisia kampanjoita on mainososasto keksinyt. Aina välillä kuitenkin tulee näitä asiantuntijoita, joiden mielestä ennen oli isompaa/pienempää/halvempaa/kalliimpaa/mustempaa ja valkoisempaa kun hän kyllä muistaa sillon 2011 kun kävi.
En jaksa vängätä. Asiakas on aina oikeassa. Huvittaa vaan.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:19"]
Jos ekg eli sydänsähkökäyrä nayttää suoraa viivaa, silloin ei defibrilloida eli anneta "sähköiskua" potilaalle. Toisin kuin joka helkkarin sairaala-tv-sarja opettaa.
Edellä kuvattu tila eli asystole vaatii laadukasta puhallus- ja paineluelvytystä. Defibrillointi ei tuota tulosta, kun sydämen sähköinen toiminta on pysähtynyt, ja parhaiten voidaan auttaa potilasta pp-elvytyksellä. Tosin asystolesta harvempi enää virkoaa millään tempulla.
[/quote]
Ja se pp-elvytyshän on sitten vaan sen takia, että verenkiertoa aivoihin pystytään ylläpitämään - toisin kuin tv-sarjoissa, se potilas ei sillä virkoa tai ala uudelleen omatoimisesti hengittämään.
Ratsastus ei ole urheilua. Ja kyllä muuten on! Ratsastajalla on hyvä olla jo ennestään hyvä peruskunto, mutta laji kehittää erityisesti keskivartalon lihaksia ja -hallintaa, koordinaatiokykyä ja tasapainoa. Viiden minuutin talutusratsastuksessa ei hiki tule, mutta lajia oikeasti harrastaville se on urheilua. T: ratsastuksenohjaaja/ratsastuksenopettaja opiskelija
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:20"]
Että raskaus parantaa endometrioosin.
[/quote]
Kiinnostavaa. Eikö se siis koskaan paranna, vai tarkotatko, että siitä ei ole takeita?
Ihmisen varallisuuden näkee ulkonäöstä, vaatteista tms. Hehee.
t. Entinen sijoitusneuvoja
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:27"]
Että jos verinäytteen ottokohtaan tulee mustelma, niin se on AINA näytteenottajan vika. Ei ole, vaan sinä itse et ole painanut näytteenottokohtaa riittävästi näytteenoton jälkeen.
[/quote] Kyllä se on mun kohdallani näytteenottajan vika, sillä en koskaan itse suorita painamista. Sen tekee aika näytteenottaja. Usein on mustelma.
[/quote]
Se näytteenottaja tulee siis sun mukaan sen jälkeen, kun näyte on otettu ja hengailee kanssasi noin vartin ajan?
[/quote] Kyllä. Olen usein poissa pelistä sen vartin. Näyte otetaan jo valmiiksi makuuasennossa. En koskaan paina näytteenottokohtaa itse, kuten kirjoitin.
Hei elintarvikeala, onko totta että lihoja liimataan yhteen? Siis jollain, en minä tiedä, lihaliimalla :D Jotain kollageenia varmaan. Kaveri väittää, että sellasia pienempiä paloja (muutaman sentin köntsiä) liimaillaan yhteen, jotta saadaan sellasta "halvempaa kokolihaa". Mitenkä on?
Kuluttajalla on aina kaikkia mahdollisia tuotteita koskeva palautusoikeus, mm. sillä perusteella, että juuri ostamasi suklaapatukka olikin pahaa (ei siis pilaantunut, ihan vaan ostajan mielestä pahanmakuinen) voit hipsiä takaisin kauppaan ja vaatia rahasi takaisin.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:51"]
Että äidillä ja sikiöllä on yhteinen verenkierto. Alkio on turvassa esim alkoholilta monta viikkoa raskauden alussa. Alkio saa ravinnon ruskuaispussista. Istukka kehittyy ja alkaa toimia yhtäkkiä jossain vaiheessa. Punktioissa selviää kaikki sikiön kromosomipoikkeavuudet. On olemassa kiireellinen huostaanotto. Sijaisvanhemmat saavat hurjan isot palkkiot. Mm nämä tiedän vääriksi ammattieni takia. Tosin moni pitäisi tietää jo peruskoulun biologian tuntien ansiosta.
[/quote]
Hyvä tietää, uskallan siis ryypätä siihen asti kun tikku näyttää plussaa! Kuinkakohan monta viikkoa on kyseessä? Mites tupakointi?
(Siis ihan vakavissaan kysyn, näyttää v*ttuilulta, mutta ei ole.)
[/quote]
Tuota, korjatkaa viisaammat jos olen väärässä, mutta eivätköhän nuo kaikki lauseet olleet niitä vääriä myyttejä? Myös se, että alkio olisi turvassa alkoholilta? Koska eihän se asia liity yhteiseen verenkiertoon mitenkään?
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:25"]
Hei elintarvikeala, onko totta että lihoja liimataan yhteen? Siis jollain, en minä tiedä, lihaliimalla :D Jotain kollageenia varmaan. Kaveri väittää, että sellasia pienempiä paloja (muutaman sentin köntsiä) liimaillaan yhteen, jotta saadaan sellasta "halvempaa kokolihaa". Mitenkä on?
[/quote]
No tuota en ole kyllä koskaan ennen kuullut :D:D Ja eipä ole tullut liimailtua.
ap
Ai niin kahvilassa kun työskentelin, eräs asiakas oikein suutahti kun hanavesi maksaa erikseen. (Oli se minustakin turhaa ja inhottavaa, mutta määräys tuli pomolta.)
Ihan kuulemma lain mukaan kahviloiden kuuluu tarjota kahvin kanssa ilmaista vettä, kahvi kun kuivattaa elimistöä.
Ei toivottavasti mikään yleinen "tieto" kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:25"]
[/quote]
No tuota en ole kyllä koskaan ennen kuullut :D:D Ja eipä ole tullut liimailtua.
ap
[/quote]
Niin ja lisätään vielä, että ainakin minun työssäni on ihan riittävän kova kiire ollut ihan ilman askartelutuokioitakin :D Luulenpa, että jos tuo jotenkin teoriassa olisikin mahdollista niin työhön kuluva aika ja työpanos varmastikin aika hyvin neutraloisi "kokolihasta" saatavan tuoton...
ap
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:03"]
Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:
Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.
Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.
[/quote]Kauppiasko se täällä vanhan lihan myyntiään puolustelee.
Juuri tästä syystä en ikinä osta marinoitua lihaa! Tietenkin se vanheneva liha on myyntin saatava.
Kahvihan on diureetti, pissattaa ja kuivattaa.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:34"]Kahvihan on diureetti, pissattaa ja kuivattaa.
[/quote]
On tietenkin. Mutta ei minun tietojeni mukaan asiasta mitään lakia ole säädetty.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:51"]
Että äidillä ja sikiöllä on yhteinen verenkierto. Alkio on turvassa esim alkoholilta monta viikkoa raskauden alussa. Alkio saa ravinnon ruskuaispussista. Istukka kehittyy ja alkaa toimia yhtäkkiä jossain vaiheessa. Punktioissa selviää kaikki sikiön kromosomipoikkeavuudet. On olemassa kiireellinen huostaanotto. Sijaisvanhemmat saavat hurjan isot palkkiot. Mm nämä tiedän vääriksi ammattieni takia. Tosin moni pitäisi tietää jo peruskoulun biologian tuntien ansiosta.
[/quote]
Hyvä tietää, uskallan siis ryypätä siihen asti kun tikku näyttää plussaa! Kuinkakohan monta viikkoa on kyseessä? Mites tupakointi?
(Siis ihan vakavissaan kysyn, näyttää v*ttuilulta, mutta ei ole.)