INTJ-persoona ja ihmissuhteet
Muistaakseni INTJ:n jossain kuvauksessa sanottiin, että ihmissuhteet ovat INTJ:n akilleen kantapää. INTJ:t ovat stereotyyppisesti asiakeskeisiä ihmiskeskeisyyden kustannuksella. Tarkoittaako tämä sitä, että INTJ-persoonilla on yleensä vaikeuksia ihmissuhteissa? Onko parisuhteen löytäminen vaikeaa INTJ:lle? Tässä pätee vielä sekin aspekti, että INTJ on persoonallisuustyypeistä toiseksi harvinaisin (?), joten muita tyyppejä edustavat ihmiset eivät useinkaan ymmärrä heitä. Onko teillä muita ajatuksia aiheeseen liittyen? Tai kokemuksia?
Kommentit (116)
INTJ:llä on hyvin harvoin ystäviä (tai korkeintaan jotain pari lapsuudenystävää) ja kumppanuuden löytäminen ainakin miehenä hankalaa, naisena onnistunee jotenkin.
Hassua. Itse olen oikeastaan täysi vastakohta eli ESFP.
Joo, mulla on kokemusta. Ei ole ystäviä eikä parisuhdetta ollut oikeastaan koskaan.
INTJ personality types are the rarest of the 16 Myers-Briggs personality subtypes, representing 0,4% or less of the general population (with males 4 times as common as females).
INTJ personalities are notably characterized by a lack of close personal relationships (or a complete lack thereof). INTJ personalities are grossly overrepresented in organizations like MENSA, scientifical institutions and academia.
En tunne. Tunnen vain E:llä alkavia ainakin töistä. Kavereilta en ole kysynyt. En tiedä ketään I:llä alkavaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla on kokemusta. Ei ole ystäviä eikä parisuhdetta ollut oikeastaan koskaan.
Minulla on ollut yksi parin vuoden mittainen parisuhde ekstrovertin naisen kanssa (luultavasti ENFP). Yksi kaveri löytyy, mutta emme ole tekemisissä kovin tiiviisti. Vanhempieni kanssa olen kyllä läheinen, he ymmärtävät minua hyvin.
Ap
Unohda nuo INTTI persoonat sun muut käärmeöljy hupatukset.
Voit olla Extrovertti jos vaan niin päätät. Persoonallisuus ei ole kiveen hakattu vaan voit omalla toiminnallasi edesauttaa sen muodostumista.
Jordan Peterson selaukseen, salille, parturiin, proteiinia ja rasvaa tankkiin.
Ole röyhkeä, itsevarma, dominoiva. Ole Moderni Mies.
On vaikea tulla ihmisten kanssa toimeen, tosin en tiedä johtuuko se huonoista lapsuuden ja nuoruuden kokemuksista, jotka ovat tehneet minusta vielä introvertimmän. Ystävyyssuhteita ei juuri ole. Paras ystäväni on ollut mieheni, mutta hänenkin kanssaan olemme ajautuneet vähän erillemme. Työkavereiden kanssa tulen hyvin toimeen, kun keskustelu on asiakeskeistä, muuten olen sielläkin vähän ulkokehällä. En oikein osaa small talkia, enkä mielelläni jaa henkilökohtaisia asioita. Toisaalta viihdynkin parhaiten itsekseni.
KILTTIYS kirjoitti:
Voit olla Extrovertti jos vaan niin päätät. Persoonallisuus ei ole kiveen hakattu vaan voit omalla toiminnallasi edesauttaa sen muodostumista.
Miksi joku haluaisi?
Jos jollain sattuu olemaan ajatuksia sen suhteen, millaiset naiset saattaisivat kiinnostua INTJ-miehistä, niin tutustuisin niihin mielelläni. Olisi helpompi rajata tätä hakua, kun tietäisin paremmin, millaista naista kannattaa etsiä.
Ap
Minä olen INTJ-a ja yksi parisuhde on elämäni aikana ollut, sekin oli ihme. Sen jälkeen ei ole ollut lähelläkään, että muodostuisi toinen parisuhde.
Mutta ehkä se vielä tulee, jos on tullakseen. En tarvitse suhdetta, mutta jos sellainen tulee eteen niin mikäs siinä.
Olen intj, mutta t ei ole kovin vahva. Ei ole yhtään ystävää, oikeastaan lukion jälkeen ystävyyssuhteet jäivät, koska en pidä niitä itse lainkaan yllä. Juuri lukion jälkeen tapasin mieheni, jonka kanssa olemme olleet yhdessä 11 vuotta. Jos eroaisimme, tuskin jaksaisin alkaa etsimään uutta kumppania. Miehellä on tiivis kaveripiiri, jonka mukana kuljen, mutta minun ei tarvitse nähdä yhtään vaivaa koska mies sopii tapaamiset. Saan ihan tarpeeksi sosiaalisuutta elämääni näin. Teen etätyötä, enkä ole tavannut työkavereita kasvotusten sitten maaliskuun. Soitan noin kahdesti viikossa jonkun työkaverin kanssa työpuhelun. Olen ollut samassa työpaikassa viisi vuotta, enkä ole kertaakaan nähnyt vapaa-ajalla yhtään työkaveria. Yhdenkään lukiokaverin kanssa en ole tekemisissä. Yhden yliopistokaverin kanssa olen, koska hän on työkaverini. Lapsuude perheenjäseniä näen kerran kuussa tai kahdessa, vaikka asuvat samassa kaupungissa pyörämatkan päässä. Mutta joo, parisuhteessa tykkään olla :)
Vierailija kirjoitti:
Jos jollain sattuu olemaan ajatuksia sen suhteen, millaiset naiset saattaisivat kiinnostua INTJ-miehistä, niin tutustuisin niihin mielelläni. Olisi helpompi rajata tätä hakua, kun tietäisin paremmin, millaista naista kannattaa etsiä.
Ap
Elämäänsä hukassa olevat naiset. Näille INTJ mies tarjoaa isoa perspektiiviä elämään, jonka kautta he itse kasvavat.
Toimii. Hae sellaista.
KILTTIYS kirjoitti:
Jungin tuumailuista kummat vaihtoehdot.
INTJ täällä, nainen jopa. En sanoisi että ihmisten kanssa seurustelu olisi hankalaa. Ennenkaikkea se on uskomattoman turhauttavaa, niin harvalla on minäkuva joka edes jollakintavoin olisi totuudenmukainen. Vapaa-aikana valitsen siis koirani ja luonnon. Kirjoja unohtamatta. Tai lapsiani. Olin nuorempana naimisissa mutta päätin erota koska itseään tyhmemmän miehen kanssa on todella haastavaa elää. Jotta asiat mutkistuisivat entisestään niin olen huomiotahettävän kaunis. Hirvittävää haaskausta.
KILTTIYS kirjoitti:
Vaikka tämän tyypin ohjeita alapeukutetaan, niin silti hän on oikeassa.
Jos mies haluaa tuloksia, niin noita seuraamalla saa tuloksia.
Jordan Peterson Youtube on Youtuben paras osio monelle miehelle, sitä vaan ahmimaan.
Olen INTJ, pienempänä mulla oli paljon ystäviä, nykyään ei yhtään. Parisuhteita ollut pari, ei kovin hyvin onnistuneita. Haluaisin ihmissuhteita mutta koen uusiin ihmisiin tutustumisen hyvin vaikeaksi, en luota helposti ja olen epäluuloinen jos joku kyselee minulta kaikkea. Toisaalta jos itse koen jonkun kiinnostavana niin osaan olla aktiivinen, mutta nykyään en jotenkin viitsi häiritä ketään ja pelkään torjuntaa.
Uskoisin että tämä johtuu kuitenkin enemmän huonoista kokemuksista eikä persoonatyypistä?
N24
Vierailija kirjoitti:
INTJ täällä, nainen jopa. En sanoisi että ihmisten kanssa seurustelu olisi hankalaa. Ennenkaikkea se on uskomattoman turhauttavaa, niin harvalla on minäkuva joka edes jollakintavoin olisi totuudenmukainen. Vapaa-aikana valitsen siis koirani ja luonnon. Kirjoja unohtamatta. Tai lapsiani. Olin nuorempana naimisissa mutta päätin erota koska itseään tyhmemmän miehen kanssa on todella haastavaa elää. Jotta asiat mutkistuisivat entisestään niin olen huomiotahettävän kaunis. Hirvittävää haaskausta.
* perkelen spellcheck - siis, todella kaunis.
Olen INTJ-nainen ja nuoruudenrakkaan kanssa naimisessa. Se on insinööri, se ymmärtää.
On mulla parisuhde, mutta olisin mieluummin yksin. En nyt viitsi erotakaan. Mies on onneksi ekstrovertti ja viihtyy paljon kodin ulkopuolella. En tykkää työyhteisöstä, joten teen töitä yksin. En ylipäätään pidä ihmisten kanssa olemisesta. Mulle on ihan sama, ymmärtääkö mua kukaan tai ei.