Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:
Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:
Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.
Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.
Kommentit (563)
Että jos verinäytteen ottokohtaan tulee mustelma, niin se on AINA näytteenottajan vika. Ei ole, vaan sinä itse et ole painanut näytteenottokohtaa riittävästi näytteenoton jälkeen.
Me ei osteta niitä valmiiksi esim. Valmiiksi maustettuja kanoja sillä joku niisä mausteissa ei vain sovi mun elimistöön ja menen ihan kuralle ,kun ostamme eu maustettuja samaa ongelmaa ei ole..
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:29"]Me ei osteta niitä valmiiksi esim. Valmiiksi maustettuja kanoja sillä joku niisä mausteissa ei vain sovi mun elimistöön ja menen ihan kuralle ,kun ostamme eu maustettuja samaa ongelmaa ei ole..
[/quote]
Ja olen muuten itekkin elintarvike alalla ja se on ihan työtä eikä aina sitä liukuhihna työtä mitä useampi luulee sen olevan.
No vaikka sen, että Keski-Suomen murre on jotenkin "puhdasta". Ei se ole sen puhtaampaa kuin mikään muukaan murre.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:23"]
Että kannattaa maksaa esim. Kalliista yövoiteesta montakymmentä euroa, koska se on parempi laatuista, kuin marketeissa myytävät rasvat. Ei kannata. Vaikutus on lähinnä plasebo- vaikutus ja marketeissa myytävä rasva ajaa saman asian. t: biokemisti
[/quote]
Näin periaatteessa mutta asiaan vaikuttaa ihon kunto, ihotyyppi sekä tuotteen ainesosat. Eli ei voida sanoa noin suoraviivaisesti, että kalliimmat tuotteet ovat saman laatuisia kuin halvemmat tuotteet. Tuotteen tiomivuus riippuu niin monesta asiasta, jopa ilman suhteellisesta kosteudesta!
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:27"]
Että jos verinäytteen ottokohtaan tulee mustelma, niin se on AINA näytteenottajan vika. Ei ole, vaan sinä itse et ole painanut näytteenottokohtaa riittävästi näytteenoton jälkeen.
[/quote] Kyllä se on mun kohdallani näytteenottajan vika, sillä en koskaan itse suorita painamista. Sen tekee aika näytteenottaja. Usein on mustelma.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:29"]Me ei osteta niitä valmiiksi esim. Valmiiksi maustettuja kanoja sillä joku niisä mausteissa ei vain sovi mun elimistöön ja menen ihan kuralle ,kun ostamme eu maustettuja samaa ongelmaa ei ole.. [/quote] Ja olen muuten itekkin elintarvike alalla ja se on ihan työtä eikä aina sitä liukuhihna työtä mitä useampi luulee sen olevan.
[/quote]
Tuo on muuten toinen myytti jonka olisin voinut kertoa alaan liittyen :) Siis juuri tuo, että jopa silloin kun on yrittänyt ihmisille selittää, että työni ei ole sellaista, että ihan pystyynkuolleena päivystetään jonkin hihnan vieressä vaan joudun peräti käyttämään aivojani, opettelemaan monenlaisia taitoja, ja organisointikykyä ja paiskimaan hommia kiireessä niska limassa ollen samalla erittäin tarkka ja huolellinen, niin silti vastapuolen mielikuva on juuri tuo, että työssä ei ole minkäänlaista vaihtelua, se on 100 % mekaanista ja se ei vaadi ihmiseltä oikeastaan mitään. Oikein vituttaa tuo ennakkoluulo. Joo, ei se nyt mitään avruusfysiikkaa ole, mutta tosiaankin ihan oikeaa työtä ja jopa ihan mielekästä ja vaihtelevaa sellaista. Tietenkin eri työpaikoissa ja työnkuvissa voi olla eroja, mutta ainakin itse koin oman työni tosi mielekkääksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:27"]
[/quote] Kyllä se on mun kohdallani näytteenottajan vika, sillä en koskaan itse suorita painamista. Sen tekee aika näytteenottaja. Usein on mustelma.
[/quote]
Haloo, sitä pitää painaa vielä pitkään näytteenoton jälkeen! Vai tuleeko labrahoitaja kotiisi asti painamaan pistokohtaa?
Lastensuojelu vie tavallisilta ja hyviltä vanhemmilta lapset pois. Aina on kyse pahoista laiminlyönneistä jos siihen päädytään. Niin ja se, että lastensuojeluilmoituksen tekee naapurit, sukulaiset tmv. Usein vanhemmat ottavat itse yhteyttä!
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:27"]
[/quote]
Se näytteenottaja tulee siis sun mukaan sen jälkeen, kun näyte on otettu ja hengailee kanssasi noin vartin ajan?
Että ihmiset syntyvät miehiksi ja naisiksi, tai että sukupuolia on vain kaksi. Näiden ulkopuolelle mahtuu melkoinen määrä muutakin.
T: Geneetikko
Yksityisellä puolella lääkärit ovat parempia kuin julkisella puolella.
"Kannattaa ostaa kala kalatiskiltä eikä vakuumipakattuna."
Tuskin oli ainoa laatuaan se firma, jossa kalat iskettiin tiskiin siinä vaiheessa, kun vakuumissa tulleesta kalasta meni päiväys umpeen.
Että Suomi hukkuisi Euroopan Unionista tuleviin lakeihin. Jopa Hesari meni tähän halpaan ja väitti 80 prosentin laeista tulevan EU-tasolta. Todellinen taso on tutkimuksesta riippuen 10-20 prosenttia. Ja niistäkin suurin osa direktiivejä, eli maa saa itse päättää miten toteuttaa sovitut tavoitteet.
EU-politiikan kanssa näitä riittää... Unionissa on paljon huonoja puolia, sitä en todellakaan kiistä. mutta ärsyttää kun monista asioista tehdään kärpäsestä härkänen tai levitetään väärää tietoa. Suomessakaan edes monilla poliitikoilla ei ole mitään oikeata ymmärrystä tai kiinnostusta ottaa selvää et mitä oikeasti tapahtuu...
Poutun hunajamarinoidut suikaleet olivat aikoinaan brasiliasta. Halpa oli hinta. Tuote tutkittiin ja huonoksi todettiin, mutta kelpasi ihmisravinnoksi kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:23"]
Että kannattaa maksaa esim. Kalliista yövoiteesta montakymmentä euroa, koska se on parempi laatuista, kuin marketeissa myytävät rasvat. Ei kannata. Vaikutus on lähinnä plasebo- vaikutus ja marketeissa myytävä rasva ajaa saman asian. t: biokemisti
[/quote]
Näin periaatteessa mutta asiaan vaikuttaa ihon kunto, ihotyyppi sekä tuotteen ainesosat. Eli ei voida sanoa noin suoraviivaisesti, että kalliimmat tuotteet ovat saman laatuisia kuin halvemmat tuotteet. Tuotteen tiomivuus riippuu niin monesta asiasta, jopa ilman suhteellisesta kosteudesta!
[/quote]
Ja koska tämä on jostain käsittämättömästä syystä saanut alapeukkuja niin täytyy vielä lisätä, että kallis tuote voi olla parempi kuin halpa tuote tai halpa tuote voi olla parempi kuin kallis tuote. Asia riippuu täysin voiteen ainesosista. Se, että haluaako maksaa enemmän on sitten jokaisen oma päätös eikä liity voiteen hoitovaikutukseen sinällään. T: kosmetiikka alalla työskentelevä
Että äidillä ja sikiöllä on yhteinen verenkierto. Alkio on turvassa esim alkoholilta monta viikkoa raskauden alussa. Alkio saa ravinnon ruskuaispussista. Istukka kehittyy ja alkaa toimia yhtäkkiä jossain vaiheessa. Punktioissa selviää kaikki sikiön kromosomipoikkeavuudet. On olemassa kiireellinen huostaanotto. Sijaisvanhemmat saavat hurjan isot palkkiot. Mm nämä tiedän vääriksi ammattieni takia. Tosin moni pitäisi tietää jo peruskoulun biologian tuntien ansiosta.
Päiväkodin henkilöstöllä on parin tunnin kahvitauko... Tämä olettamus sisältää tietenkin senkin virheen, että luullaan ettei päiväkodin henkilöstön työnkuvaan kuulu mitään muuta kuin lasten kanssa oleminen.
Opettajilla on helppo, hyvinpalkattu työ ja pitkät lomat.
Myytti siksi, että, jos kesällä olisi koulua, opettajilla olisi lyhyemmät lomat, mutta palkka olisi parempi. Ts. usein unohdetaan se, että opettajilla palkka on jaettu koko vuodelle, ja palkkaperusteena on tuntipalkka / opetustunti. Jos kesältä ei maksettaisi palkkaa, sitä pitäisi maksaa paljon enemmän kuin esim. 33 €/h, mikä ei ole akateemisesti korkeakoulutetun palkkana paljon mitään. Opettajat ovat kesän työttöminä, mutta ovat neuvotelleet itselleen pienemmän kuukausipalkan, jota maksetaan myös kesällä. Kaikille, mm. määräaikaisessa suhteessa oleville, tosin tätäkään ei makseta.
Moni opettaja valittaa sitä, että ei saa tehdä myöskään sitä työtä mihin on kouluttautunut. Esimerkiksi aineenopettajat ovat täysiä ammattilaisia ja asiantuntijoita siinä aineessa, mitä ovat yliopistossa lukeneet. Itse kasvatustieteen opinnot ovat vain noin 1/5 kaikesta siitä mitä yliopistossa on luettu. Tuntuu kuin heittäisi koulutuksensa hukkaan, kun seisoo taululla ja yrittää opettaa luokalliselle lapsia, joita ei voisi vähempää kiinnostaa, jotka huutelevat, pelleilevät ja pyörivät ympäri luokkaa levottomina. Joillekin kännykällä värkkääminen oppitunnilla on tärkeämpää kuin minkäänsortin muistiinpanojen tekeminen. Olisi ihan kiva kertoa asioita, mitä opetussuunnitelmassa on vaadittu opetettavan, mutta ensin pitäisi motivoida kullannuput kuuntelemaan. Oppilaiden keskittymiskyky on nykyään lähes olematon, eikä oppilailta oikein voida vaatiakaan mitään, kun melkein joka toisella on helpotettu HOPSi ja HOJKSi ja tukiopettajia ynnä muita pitää olla pilvin pimein, että saadaan niille muutamille fiksuimmille, jotka pystyvät koulua perinteisesti käymään, jotakin opetusta antamaan.
Olen itse valinnut opettajanuran, enkä sysää vastuuta kenellekään. Ymmärrän, että kasvatustyö on suuri osa opettajana olemista, mutta kurinpalautus ja järjestyksen pito ei ole mukavaa eikä nykyisillä valtuuksilla oikein mahdollistakaan. Opettajan työ ei ole kevyttä 9-14 duunia, vaikka palkka maksetaankin 25 h/vko mukaan. Joka päivä käytän vähintään 8-15 aikaa koululla sekä teen iltaisin ja viikonloppuisinkin töihin liittyviä valmisteluita. Moniko duuni, jossa vastuu on vastaava, työmäärä valtava, palkka pienehkö, saa kuulla sen luokan vittuilua kuin opettaja, milloin oppilailta, milloin vanhemmilta, milloin medialta? Epäkiitollista, mutta silti usein aika palkitsevaa, kun muutamakin oppilas aivan ihmisenä jatkaa elämää eteenpäin koulusta päästyään.