Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:

Vierailija
31.10.2014 |

Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:

Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.

Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.

Kommentit (563)

Vierailija
341/563 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:52"]Jos ihmisellä on ns "tippa", eli suonensisäinen infuusio, pienikin määrä ilmaa infuusioletkustossa tappaa. -Eikä tapa, jos kanyyli on laskimossa. Valtimokanyyli on sitten ihan eri juttu, mutta siihenpä ei mitään nesteitä tiputellakaan.

Leikkauksenjälkeinen "horkka" johtuu käytetystä puudute-/nukutusaineesta. -Tavallaan, välillisesti, mutta oikea syy on siihen ihan fysiologinen: ihmisen ruumiinlämpö laskee leikkauksen aikana monesta eri tekijästä johtuen. Horkka johtuu siitä, että toivuttuaan anestesiasta elimistö yrittää tärinällä nostaa ruumiinlämmön takaisin normaaliin.

On ihmisiä, joilla on "vaikea herätä nukutuksesta". -Höpö höpö. Ei ole olemassa yhtäkään ihmistä, joka olisi jäänyt vain nukkumaan ja jota ei olisi saatu hereille. Ihminen voidaan toki pitää tarkoituksella unessa tavallista pitempään, mutta yksikään ei ole jäänyt "nukkumaan" kun anesteettien anto on lopettu.

Antibiootista menee maha sekaisin -allergia. -No eipä ole, kuuluu ihan normaalisti lääkkeen haittavaikutuksiin. Muitakin mielenkiintoisia allergiateorioita on kuultu; lääke ei tehoa -allergia. Lääke aiheuttaa tykytystä -allergia. Juu ei.
[/quote]

Ihottuma taitaa olla kuitenkin allergiareaktio antibioottiin? Tai näin ainakin lääkäri sanoi, kun lapselleni annettiin abtibioottia ja tuli nokkosihottuma (tai sen näköinen).
[/quote]

Ihottuma antibiootin aikana ei aina välttämättä ole allerginen reaktio. Esim. lapsilla saattaa olla viruksen aiheuttaman infektion aikana korvatulehdus (bakteeri), johon kirjoitetaan ab. Virusinfektio itsessään saattaa aiheuttaa nokkosrokkomaista ihottumaa, jolloin usein kuvitellaan sen johtuvan antibiootista. Allergisessa reaktiossa tulee usein muitakin oireita kuin ihottumaa.

Vierailija
342/563 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokit eivät aina muista pestä käsiään veskin jälkeen, pyllyn rapsutuksen tai muidenkaan vastaavien juttujen. t.kokki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/563 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:10"]Kokit eivät aina muista pestä käsiään veskin jälkeen, pyllyn rapsutuksen tai muidenkaan vastaavien juttujen. t.kokki
[/quote]
Jep ja markkinoilla myydyt metrilakut ovat käyneet useamman kerran maassa. Torimyyjät eivät myöskään KOSKAAN pese käsiään. Olin 2006-2010 väliset kesät torityttönä,enkä ikipäivänä anna omien muksujeni \ läheisteni syödä markkinoilla myytyä.

Vierailija
344/563 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen harha on, että johtajiksi nousevat älykkäimmät ja hommaan pätevimmät. Yleensä rehdit, älykkäät ja johtamistaitoiset eivät usein halua johtotehtäviin, vaan nauttivat asiantuntijoina vapaudestaan. Johtoon nostetaan ne röyhkeimmät ja itserakkaimmat, jotka eivät välttämättä osaa etenkään ihmisten johtamista. 

T. Johtamisen ja viestinnän konsultti

Vierailija
345/563 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulle ei nouse koskaan kuume, tulee vain alilämpöä...:) AAAARGH!!!

Vierailija
346/563 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 17:49"]

Joo, mulle ei nouse koskaan kuume, tulee vain alilämpöä...:) AAAARGH!!!

[/quote]

Mulla nousee kuume vain influenssassa ja varmaankin myös muissa rajummissa taudeissa. Tavallisessa flunssassa kuume ei vaan nouse, vaikka olo on tosi kuumeinen. Normaalilämpöni on n. 36,5. Usein flunssassa tuntuu siltä, että no NYT mulla on kuumetta (hirveä vilu ja välillä hiki, lihaksia särkee, päässä sumuinen olo ym.). Mutta kun mittaan, niin lämpö on n. 35 astetta. En mä tuosta alilämmön käsitteestä tiedä, mutta se on fakta, että siinä missä toisille nousee lämpöä aina kipeänä, mulla nousee vain influenssan kaltaisissa pahemmissa taudeissa, joita mulla ei usein ole (ehkä 3 kertaa elämässäni on ollut influenssa). Lapsena nousi kuume tavallisissakin flunssissa, mutta nykyään ei koskaan.

Vierailija
347/563 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että lastensuojelussa tehdään mielivaltaisia huostaanottoja.

Se, että maahanmuuttajat saa enemmän toimeentulotukea.

Olen siis sossu, eli valtiotieteiden maisteri.

Vierailija
348/563 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että vanhat ihmiset tapetaan nälkään tai janoon sitten kun ovat riittävän vanhoja ja sairaita. Tai se, että joka toisen mummoa on hoivakodissa hoidettu niin huonosti, että laihtui ja kuihtui ja lopulta ihan kuoli.

Ihmisillä ei ole tänä päivänä ilmeisesti mitään käsitystä siitä, että kaikki kuolevat joskus.

Vierailija
349/563 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 07:06"]

"Kemiallinen epätasapaino" ja pseudo tiede(Psykiatria) on suurin myytti ja naurettavin. Olen tutkinut asiaa jo 18vuotta ja Terapeuttina olen toiminut nyt 5 ja puoli vuotta.

Terveisin: Psyko Terapeutti joka auttanut saamaan jo yli 40 ihmistä(noin) Mielialalääkkeistä pois ja nyt pitkästä aikaa olo on parhain ja onnellisin.

Psykiatria on Psykologian ja lääketieteen SYÖPÄ.

[/quote]

Tuo sun ulosantisi ei kyllä oikein vakuuta.

Vierailija
350/563 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mainosten jakajat laittavat kiusallaan tiedotteita ja paikallislehtiä laatikoihin, missä lukee "ei mainoksia". Ihan perus mainoksia niihin ei laiteta, mutta nuo pitää laittaa (ohjeet työnantajalta). Jos taas on "ei ilmaisjakeluita" niin sitten ei tule mitään. Uskokaa pois, se on jakajalle paljon helpompi jättää laittamatta yhtään mitään kuin alkaa kiusalla jotakin sinne laatikkoon tunkemaan.

Vierailija
351/563 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 07:06"]

"Kemiallinen epätasapaino" ja pseudo tiede(Psykiatria) on suurin myytti ja naurettavin. Olen tutkinut asiaa jo 18vuotta ja Terapeuttina olen toiminut nyt 5 ja puoli vuotta.

Terveisin: Psyko Terapeutti joka auttanut saamaan jo yli 40 ihmistä(noin) Mielialalääkkeistä pois ja nyt pitkästä aikaa olo on parhain ja onnellisin.

Psykiatria on Psykologian ja lääketieteen SYÖPÄ.

[/quote]

Linkkiä niihin tutkimuksiin?

Vierailija
352/563 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusikko pärjää lahjakkuudellaan, lahjattomat harjoittelevat. Kuka vaan jokseenkin laulutaitoinen voi pitää muskaria. Kuka vaan jokseenkin laulu- ja soittotaitoinen voi opettaa musiikkia peruskoulussa tai lukiossa. Kaikki taiteilijat ovat laiskoja vetelyksiä, nostelevat vain yhteiskunnan etuuksia ja apurahoja. 

Vierailija
353/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, eikö löydy muita.

ap

Vierailija
354/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että opettajat eivät esim. juo, polta tai juhli vapaa-aikanaan :D 

Vierailija
355/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että raskaus parantaa endometrioosin.

Vierailija
356/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merisuola on paljon terveellisempää kuin ihan tavallinen jodioitu ruokasuola.

Vierailija
357/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kannattaa maksaa esim. Kalliista yövoiteesta montakymmentä euroa, koska se on parempi laatuista, kuin marketeissa myytävät rasvat.
Ei kannata. Vaikutus on lähinnä plasebo- vaikutus ja marketeissa myytävä rasva ajaa saman asian.

t: biokemisti

Vierailija
358/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivoojana törmäsin väitteeseen että kauppakeskuksen vessat pestään vain muutaman kerran viikossa. Ne pestään joka aamu ja tarkistetaan vähintään kolme kertaa sen jälkeen (silloin ei kyllä ehdi ottamaan kuin ne pahimmat). Se tila oikeasti likaantuu ihan hämmentävän nopeasti koska sitä käytetään jatkuvasti.

Vierailija
359/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa pitää harrastaa verenmaku suussa tai siitä ei ole mitään hyötyä. t.fysioterapeutti

Vierailija
360/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että opettajat ajattelisivat aina lapsen parasta. Totuus: osa opettajista on aika kapeakatseisia, eivät pysty ajattelemaan kokonaisvaltaisesti asioista. Saattavat aiheuttaa paljon hallaa lapsen elämälle kummallisilla päätöksillä. Vanhempien kannattaa olla tarkkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan