Ärsyttää! häätarjoilusta...
Häihimme on tulossa yksi vieras jolla monenlaista allergiaa. Ei saisi olla viljaa, ei kalaa, ei munaa.. Ei oikeastaan mitään! Kuulemma edes kalan hajua ei voi olla tai joutuu sairaalaan! Haluan tarjota häissä kalaa, lohta kylmänä ja lämpimänä. Mitä teen tämän vieraan kanssa? Käskenkö ottamaan omat eväät ja syö ulkona? Ei kai koko häitä voi pilata yhden vieraan takia? Kyseessä sulhasen läheinen ystävä jonka ehdottomasti haluaa paikalle, muuten olisi helpointa jättää kutsumatta..
Kommentit (201)
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:41"]
Mksei mies päätä mitä kaverilleen tarjoaa?
[/quote]
bridezilla ei anna.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:41"]
Mksei mies päätä mitä kaverilleen tarjoaa?
[/quote]
Ei sillä ole väliä, mitä mies haluaa ystävälle tarjota, jos morsian vaatii kalaa, jolloin kyseinen ystävä ei voi tulla paikalle.
Meillä miehen läheisin lapsuuden ystävä on myös niin allerginen kalalle, että oikeasti tukehtuu jos syö lihaa joka on leikattu veitsellä jolla on aiemmin leikattu kalaa ja sitä ei ole kunnolla puhdistettu. Hän oli itseoikeutettu vieras häissämme, eli emme tarjonneet lkalaa. Noutopöytä on liian suuri riski. Mulle se ihminen oli tärkeämpi kuin se, mitä siinä kaiken hässäkän keskellä ehdin suuhuni laittaa. Kalaa voi syödä sitten ihan milloin vaan.
minusta saatte oikein hyvän buffan ilman kalaakin. Kana ja paisti, kasvikset ja muut lisukkeet, leikkeleet juustot ja runsaat salaatit takaavat sen. Ei se lohi oikeastaan mitään juhlaruokaa ole, varsin arkista nykyään kuitenkin. Hyviä juhlia!
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:50"]
Meillä miehen läheisin lapsuuden ystävä on myös niin allerginen kalalle, että oikeasti tukehtuu jos syö lihaa joka on leikattu veitsellä jolla on aiemmin leikattu kalaa ja sitä ei ole kunnolla puhdistettu. Hän oli itseoikeutettu vieras häissämme, eli emme tarjonneet lkalaa. Noutopöytä on liian suuri riski. Mulle se ihminen oli tärkeämpi kuin se, mitä siinä kaiken hässäkän keskellä ehdin suuhuni laittaa. Kalaa voi syödä sitten ihan milloin vaan.
[/quote]
Näin, ap!
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:50"]
[/quote]
Näin, ap!
[/quote]
Mutta kun bridezilla-ap on päättänyt että hän ha-luuu kalaa! On fiksautunut siihen niin pahasti ettei osaa edes ajatella muita vaihtoehtoja. Paskat miehestä tai hänen ystävästään, sillä nämähän ovat ap:n täydelliset juhlat!
Mukavimmat juhlat saatte aikaan kun otatte huomioon kaikki vieraat. Kyllä ystävät on tärkeämpi osa juhlaa kuin joku yksittäinen ruokalaji. Miehesi on oikeassa. Kukaan ei muista jälkeenpäin mitä häissä oli tarjolla.
Melko paljon näitä allergisen ongelmien vähättelijöitä täällä. Toki niin niitä on myös irl.
Mun parhaan ystävän lapsella on tosiaan niin vaikea kala-allergia, että jo pelkästä hajusta seuraa sairaalakeikka. Ensimmäinen kohtaus oli alle vuoden vanhana ja vahvasti epäilen, että sen ikäinen oisaisi oireita feikata. Nyt on jo pikkukoululainen, joka käy kotikoulua. Sisarukset vaihtavat kalaruokaisen koulupäivän jälkeen vaatteensa erillisessä tilassa, vaatteet menevät suoraan pyykkiin ja lapset suihkun kautta.
Ja joo, elämä ei tosiaan ole helppoa heillä :-(
Helppo se on vähätellä kun omaan lähipiiriin ei kuulu ketään allergista. Huomionhakijaksi syytellään aina. Mieluummin jään pois tekosyyn varjolla kuin kerron allergiasta, kokemus on opettanut. Näiden vähättelijöiden mielestä allergia ilmeisesti on jotain hienoa ja kadehdittavaa, kun aina kielletään ylvästelemästä ja nostamasta itseäni muitten yläpuolelle jos mainitsen vaivastani. En ole sen parempi tai tärkeämpi kuin muutkaan vaikka olen kalalle allerginen, mutta en myöskään huonompi kakkosluokan vieras joka passitetaan autoon syömään.
Minustakin lohi on arkiruokaa nykyisin. Kaikki eivät edes lohesta tykkää - itsekään en oikein pidä sen suutuntumasta. (Kauhistus minulle on aina juhlat, joissa pääruokana on lohikeittoa.)
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:11"]Jos on todella pahasti allerginen kalalle niin ei siinä tuuletus auta. Olen ollut häissä jossa yksi häävieras lähti sairaalaan ennen kuin astui juhlatilaan jossa buffet pöytä oli. Eikä kyseistä kalaa ollut edes valmistettu niissä tiloissa, vaan tuotu valmistettuna paikalle.
Ja jos kyseessä olisi omat juhlani ja vieraan läsnäolo olisi noin tärkeää miehelleni niin sitten yksinkertaisesti luopuisin kalasta vaikka kyllä harmittaisi kun se on ainakin minun suurin herkku.
[/quote]
Tuo on luulotautista. Eihän ihminen voisi käydä kaupassakaan tuolloin, ei koulu- ja työpaikkaruokalassa, ravintolassa tai edes siellä sairaalassa. Kyllä kala-allergia vaatii kosketuksen että kohtaus tulee. Hysteria tulee ajatuksesta, mutta se ei vielä ole allergiakohtaus.
[/quote]
Ehkä sinä käyt sitten kertomassa tuon haudassa makaavalle enolleni? Ei hänen tokikaan olisi luulotautiin pitänyt kuolla. Niinpä vaan otti ja kuoli, kun kyläillessään avokkinsa kotona oli naapuri käynyt tuomassa kissalle tuoretta kalaa.
Te muita vähättelevät, asiasta mitään tietämättömät voisitte yksinkertaisesti pitää turpanne kiinni.
Miten kalalle allergiset voivat käydä ruokakaupassa jos ovat niin allergisia ettei kalaa voi olla samassa talossa/tilassa? Kaupoissa on tuoretiskit missä on kalaa.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 16:06"]
Miten kalalle allergiset voivat käydä ruokakaupassa jos ovat niin allergisia ettei kalaa voi olla samassa talossa/tilassa? Kaupoissa on tuoretiskit missä on kalaa.
[/quote]
Jospa lukisit ketjun, tähän on jo vastattu. Noin pahasti allergiset väläätävät kauppoja, joissa on tuoretiskejä.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 16:06"]
[/quote]
Tuolla on aiemmin allergikot sanoneet, etteivät voikaan käydä näissä kaupoissa.
Anteeksi en jaksanut lukea ihan koko ketjua kun kysyin miten allergiset käyvät kaupassa.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:11"]Jos on todella pahasti allerginen kalalle niin ei siinä tuuletus auta. Olen ollut häissä jossa yksi häävieras lähti sairaalaan ennen kuin astui juhlatilaan jossa buffet pöytä oli. Eikä kyseistä kalaa ollut edes valmistettu niissä tiloissa, vaan tuotu valmistettuna paikalle.
Ja jos kyseessä olisi omat juhlani ja vieraan läsnäolo olisi noin tärkeää miehelleni niin sitten yksinkertaisesti luopuisin kalasta vaikka kyllä harmittaisi kun se on ainakin minun suurin herkku.
[/quote]
Mitenköhän tällaiset ihmiset käy edes kaupassa??? :D Hahahah, jotain rajaa.
AP:n kannattaisi puhua ihan sen sulhasensa kanssa tämä asia, liittonne aikana eteen tulee varmasti suurempiakin asioita, joissa pitäisi löytää yhteinen linja..
Näin kalanhajuallergisena on mielenkiintoista ja surullista lukea osaa näistä kommenteista. On totta, että evoluution olisi minutkin pitänyt varmaan jo korjata pois, mutta kun meillä vammaisillakin ihmisilläkin kun on halu elää.
Kalanhajuallerginen ihminen ei tosiaan voi elää ihan normaalia elämää, totta. Sen lisäksi tästä vammasta saa Suomessa kuulla hyvin paljon vittuilua, vähättelyä ja ilkeää naljailua. Monta kertaa on käynyt mielessä, että kuinka moni näistä ihmisistä hyökkää esim. pyörätuolissaolijoita vastaan samalla kärkkäydellä, tuskin kovin moni.
Ruokaloissa ei tosiaan voi käydä melkein koskaan, mikä esim. yliopistossa opiskellessa oli hankalaa. Olin useasti koko päivän syömättä mitään (se siitä edullisesta opiskelijalounaasta). Vielä suurempi ongelma oli luennoille tai pienryhmätöihin osallistuminen, jos ne oli järjestetty ruokaloiden lähelle. Etukäteen järjestämällä asioita sai onneksi sutvittua. Kirjastoon pääsy oli vaikeaa, koska siellä oli avoruokala. Yleensä kerran viikossa tai kahdessa oli sellainen päivä, että pystyin siellä käymään. Niin vaan valmistui maisteriksi kuitenkin. Jo lukiossa jouduin olemaan joka viikko yhden iltapäivän poissa opetuksesta, koska kalanhaju levisi ihmisten vaatteiden mukana luokkatiloihin (vaikka ruokala oli eri rakennuksessa).
Uudessa työssä aloittaminen on aina henkisesti raskasta, kun täytyy tämä asia käydä aina läpi. Teen asiantuntijahommia, joihin ko. allergia ei vaikuta millään tavalla. Mutta toki työpisteen ja -paikan täytyy olla turvallinen. Viimeisimmässä parissa toimistossa on sovittu, että kukaan ei tuo kalaa tai mereneläviä toimistoon.
Kaupassa voin käydä yleensä ongelmitta, toki kierrän kalatiskin kaukaa, mutta miksi siellä seisoisinkaan? Ei Suomessa koko kauppa haise kalalta. Kauppahallissa en voi käydä. Ravintoloissa valikoiden ja itse asiassa syön monta kertaa viikossa ulkona. Vain harvoin tapahtuu onneksi sitä, että lähipöytään tulisi kalaa ja täytyisi poistua (ja joo, sitten poistun).
Ystäväni tietävät allergiani hyvin ja ovat valinneet häihinsä kalan sijaan minut. Jos olen kutsuttu esim miehen kavereiden häihin eli ns. toissijaisena, ollaan selvitetty etukäteen menuta ja tilaa. Olen aina silloin painottanut, että minun takia ei ole pakko jättää kalaa pois, minä voin jättäytyä. Monesti olen käynyt kirkossa ja sitten illalla pyörähtämässä paikalla. Eli missannut kyllä hääjuhlan, mutta koska miehelle on ollut tärkeää, että tulen edes osittain, niin olen mennyt. Joissain kesähäissä meille oli omat tarjoilut ulos ja hyvällä säällä se toimi ihan hyvin. Eräs kasvissyöjäpariskunta taas jätti kalan pois kokonaan, kun ei ollut heille niin merkityksellistä. Lihaa kyllä tarjosivat.
Miehen perhe viettää joka toinen joulu kalatonta joulua, vaikka normaalisti kalaa heillä on jouluna paljon. Joka toinen joulu olemme siis heidän kanssaan. Alkupalapöydästä löytyy esim erilaisia poroherkkuja sekä riimihärkää. Joulukalat syövät noin viikkoa ennen joulua muun perheen kesken.
Lentäminen on aika riskialtista. Lyhyillä lennoilla tosin harvoin on mitään kalaa, pitkiä lentoja olen välttänyt. Ensisijainen keino on mennä vessaan ruokailun ajaksi. Koneessa on onneksi tehokas ilmastointi. Jos tarvitsisi, koneessa on aina lisähappipulloja, joista saisi puhdasta ilmaa. Allergia täytyy tosin salata lentoyhtiöltä, etteivät kieltäydy ottamasta lennolle. Viime vuosina olen lentänyt noin 20 lentoa vuodessa ongelmitta.
Sairaalassa ollessatäytyy sopia erikoisjärjestelyistä, jotta turvallisuus voidaan taata. Joku kun voi tuoda omia kalaruokiaan osastolle...
Onhan näitä tilanteita joihin tuo vaikuttaa. Mutta kyllä tämänkin kanssa vaan on yritettävä elää, kun ei henkeänsäkään halua itseltään riistää. En myöskään ole halunnut jäädä kotiin neljän seinän sisään jollekin sossun tuelle voivottelemaan itseäni, vaan olen hankkinut hyvän koulutuksen, menestynyt työelämässä ja koen eläväni ihan laadukasta elämää.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:15"]
No jos haluatte hänet paikalle niin kalat pois ruokalistalta. Jos haluatte kalat niin hänet pois vieraslistalta. Itse olen niin allerginen kalalle, että en voi olla samassa talossa jossa on kalaa. Syömisellä ei ole väliä. Jos pöydässä on ollut kaksi tuntia sitten kalaa. En voi olla paikalla sillonkaan. Tukehtuminen on taattu
[/quote]
Miten tuo on edes mahdollista?? Miten voit liikkua ostoskeskuksissa tai julkisissa rakennuksissa, entäs toimistoissa tai yleisissä ruokaloissa? Ravintoloissa? Entä jos olet bussissa ja jollakin on eväänä lohivoileipä? Huoltoasemat, ihan minkä tahansa julkisen paikan tilat joissa joku on voinut kipata kalaeväänsä roskikseen? Miten voit käydä ruokakaupassa kun niissä on aina kalaa tai jopa kalatiski?
Ei millään pahalla mutta tuollaisella allergialla et pystyisi poistumaan kotoasi...joten sinun mukaasi on varmaan turha suunnitella mitään menua juhliin.
"Tuo aiemmin mainittu kasvis-muna-maitotuotepohjainen ruokavaliota syövä henkilö lakto-ovo-vegetaristi. Joillakin todellakin kuuluu tähän ruokavalioon myös kala silloin tällöin syötynä. Muistaakseni näyttelijä Terhi Panula noudatti nuoruudessaan tätä ruokavaliota ja jotenkin muistelen, että hän olisi syönyt myös kalaa. Eli ei kannata ilkkua asioille ja ihmisille, ellei tiedä asioista mitään."
Silloin kyseessä onkin ovo-lakto-pescovegetaristi. Kaikki kasvissyöjät eivät käytä maitotuotteita tai munia. Ja kasvissyöjäkin voi olla kala-allergikko tai ei pidä kalasta.
Ap: meillä oli alkupaloina mm. porotartar-piirakoita/nyyttejä. Olivat oikein maukkaita ja tyylikkäitäkin, lisäksi ihan kotimaista ja kelpasi perinteisiäkin ruokia odottaville. Kasvisvaihtoehtona samanlaisia pikkupiiraita tuorejuustolla ja hiillostettuilla juureksilla.
Kysy pitopalvelusta, kyllä ne keksii tyylikkäitä vaihtoehtoja kalan tilalle.