Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää! häätarjoilusta...

Vierailija
27.10.2014 |

Häihimme on tulossa yksi vieras jolla monenlaista allergiaa. Ei saisi olla viljaa, ei kalaa, ei munaa.. Ei oikeastaan mitään! Kuulemma edes kalan hajua ei voi olla tai joutuu sairaalaan! Haluan tarjota häissä kalaa, lohta kylmänä ja lämpimänä. Mitä teen tämän vieraan kanssa? Käskenkö ottamaan omat eväät ja syö ulkona? Ei kai koko häitä voi pilata yhden vieraan takia? Kyseessä sulhasen läheinen ystävä jonka ehdottomasti haluaa paikalle, muuten olisi helpointa jättää kutsumatta..

Kommentit (201)

Vierailija
101/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:22"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:09"]

Jos on kerta läheinen ystävä, niin eikö kannattaisi keskustella hänen kanssaan suoraan ja sopia esim. tuosta sisällä/ulkona olemisesta? "Haluamme ehdottomasti kutsua sinut viettämään juhlaa kanssamme, mutta haluaisimme myös tarjota kalaa, estääkö se sinun paikalle tulosi vai pitääkö vaihtaa ruokalistaa?"

On epäkohteliasta kysyä allergioita ja sitten jättää se huomioimatta.

[/quote]

Entä, jos se kala on taas jollekin ainoa vaihtoehto. jota voi syödä. Kaikkihan eivät syö lihaa, minä kuulun tähän ryhmään ja olen ollut häissä, joissa ei ollut lainkaan huomioitu meitä lihattomia. Niinpä sitten pupelsin keitettyjä perunoita ja lohta. Oli aika kuivaa syömistä, kun kalalle ei oltu tehty mitään kastiketta. Ne häät jäivät mieleeni maailman huonoimmasta ruokatarjoilusta. Niinpä, älä jätä ap, sitä kalaa pois pöydästä.

[/quote]

Et voi syödä kasvisruokaa ollenkaan???

[/quote]

Ei ollut tarjolla mitään muuta lämpimässä pöydässä kuin Karjalanpaistia. Ruoat oli tehnyt joku maaseudun pitopalvelu ja heillä ei ollut listoilla mitään kasvisruokia. Olivat sitä mieltä, että KAIKKI syövät lihaa ja että on hölmöä tehdä muita kuin liharuokia. Kävin hiljattain ristiäisissä ja taas sama juttu, tarjolla oli vain jauhelihakeittoa, tällä kertaa kastetun lapsen isän äidin tekemää. Oli vain kuitannut vihjailuille siitä, että toisi tehdä toisen puhtaasti kasviskeiton, että KAIKKI syövät jauhelihakeittoa tai ovat ilman. Jos tämä rouva hoitaa ruokatarjoilut myös parin häihin jossain vaiheessa, otan omat eväät mukaan. Minä EN syö lihaa. Kasvikset ovat ykkösiä ja kala tulee sitten kakkosena, ellei mitään kasvisruokaa ole tarjolla.

[/quote]

Eli sinun ruokavaliotasi ei huomioitu, joten nyt olet sitä mieltä, että toisten allergioita ja ruokavalioita ei tarvitse huomioida? Että jääköön kotiin, jos ei kelpaa, vai mitä?

Vierailija
102/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kala pois listalta ja hänelle tehdään erikseen ruoka, joka on tarjolla eri paikassa ettei sekoitu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos jätätte kalat pois listalta ja sitten myöhemmin selviää, tämä allerginen vieras ei pääsekään juhliin? :D  Eli otatte kalat juhliin ja hän voi osallistua kirkkoon ja tansseihin, mutta ette muokkaa häitänne hänen mukaan. Jossain menee raja.

Vierailija
104/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:39"]

Mitäpä jos jätätte kalat pois listalta ja sitten myöhemmin selviää, tämä allerginen vieras ei pääsekään juhliin? :D  Eli otatte kalat juhliin ja hän voi osallistua kirkkoon ja tansseihin, mutta ette muokkaa häitänne hänen mukaan. Jossain menee raja.

[/quote]

Mutta ap:n mieshän on sitä mieltä, että kala pois listalta? Eikö hänen mukaansa pitäisi häitä muokata?

Vierailija
105/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:28"]

Jos on kerta läheinen ystävä, niin eikö kannattaisi keskustella hänen kanssaan suoraan ja sopia esim. tuosta sisällä/ulkona olemisesta? "Haluamme ehdottomasti kutsua sinut viettämään juhlaa kanssamme, mutta haluaisimme myös tarjota kalaa, estääkö se sinun paikalle tulosi vai pitääkö vaihtaa ruokalistaa?"

[/quote]

Entä, jos se kala on taas jollekin ainoa vaihtoehto. jota voi syödä. Kaikkihan eivät syö lihaa, minä kuulun tähän ryhmään ja olen ollut häissä, joissa ei ollut lainkaan huomioitu meitä lihattomia. Niinpä sitten pupelsin keitettyjä perunoita ja lohta. Oli aika kuivaa syömistä, kun kalalle ei oltu tehty mitään kastiketta. Ne häät jäivät mieleeni maailman huonoimmasta ruokatarjoilusta. Niinpä, älä jätä ap, sitä kalaa pois pöydästä.

[/quote]

[/quote]

Ei ollut tarjolla mitään muuta lämpimässä pöydässä kuin Karjalanpaistia. Ruoat oli tehnyt joku maaseudun pitopalvelu ja heillä ei ollut listoilla mitään kasvisruokia. Olivat sitä mieltä, että KAIKKI syövät lihaa ja että on hölmöä tehdä muita kuin liharuokia. Kävin hiljattain ristiäisissä ja taas sama juttu, tarjolla oli vain jauhelihakeittoa, tällä kertaa kastetun lapsen isän äidin tekemää. Oli vain kuitannut vihjailuille siitä, että toisi tehdä toisen puhtaasti kasviskeiton, että KAIKKI syövät jauhelihakeittoa tai ovat ilman. Jos tämä rouva hoitaa ruokatarjoilut myös parin häihin jossain vaiheessa, otan omat eväät mukaan. Minä EN syö lihaa. Kasvikset ovat ykkösiä ja kala tulee sitten kakkosena, ellei mitään kasvisruokaa ole tarjolla.

[/quote]

Eli sinun ruokavaliotasi ei huomioitu, joten nyt olet sitä mieltä, että toisten allergioita ja ruokavalioita ei tarvitse huomioida? Että jääköön kotiin, jos ei kelpaa, vai mitä?

[/quote

Leikitäänpä ajatuksella, että vaikka kesäjuhlat järjestäisi pariskunta, jotka eivät syö punaista lihaa, eivätkä linnunlihaa, mutta kalaa kyllä. Yksi vieraista olisi kalalle allerginen.  Pitäisikö isäntäväen tarjoilla vierailleen tämän yhden allergikon vuoksi jotain muuta, kuin mitä he itse syövät ja jättää itse syömättä, koska tarjolle ei voisi tämän yhden vieraan vuoksi laittaa kalaa. Entä mitä pitäisi sitten tehdä mahdollisille liharuokien tähteille, joita isäntäpari ei sitten itse söisi.

Vierailija
106/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:04"]Miehen mielestä kalaa ei pitäisi tarjota ollenkaan, hänelle on tärkeämpää että kaveri mukana, kuin täydellinen tarjoilu. Muut kyllä voivat syödä kaikkea. Onko oikeasti ok että yksi vieras passitetaan muualle syömään omia eväitä? Ei kuulemma uskalla syödä noutopöydästä kun ei voi olla varma onko ruuat sekoittuneet.. [/quote] Onko ok että kaikki muut joutuvat yhden takia kärsimään? Tarjoat sitä lohta. Kyllä häissä kuuluu kalaa olla jos laadukasta evästä haluaa tarjota. Tuo on oikeasti jo hysteeristä ja luulotautista. Laittakaa sen omat annokset vähän sivumpaan noutopöydästä niin ei ole sekoittuneet. Tai tulkoon iltajuhliin kun ruuat on syöty.

[/quote]

Meillä tulee olemaan sitten ei-laadukkaat tarjoamiset häissä kun ne tulee :/ Vai pitäskö morsiamen mennä pihalle pariksi tunniksi että vieraat saavat kalaa?

Vierailija
107/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote

Leikitäänpä ajatuksella, että vaikka kesäjuhlat järjestäisi pariskunta, jotka eivät syö punaista lihaa, eivätkä linnunlihaa, mutta kalaa kyllä. Yksi vieraista olisi kalalle allerginen.  Pitäisikö isäntäväen tarjoilla vierailleen tämän yhden allergikon vuoksi jotain muuta, kuin mitä he itse syövät ja jättää itse syömättä, koska tarjolle ei voisi tämän yhden vieraan vuoksi laittaa kalaa. Entä mitä pitäisi sitten tehdä mahdollisille liharuokien tähteille, joita isäntäpari ei sitten itse söisi.

[/quote]

Vaihtoehtoisesti täyskasvislinjalle sitten.

Tässä nyt on kyse siitä, että jos ihminen ei voi tulla edes paikalle, jos on kalaa, niin valitaanko tämä ihminen, vai se kala? Sinä olet tehnyt selväksi, että kala on ystävää tärkeämpi.

Vierailija
108/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:46"]

[/quote]

Entä, jos esim. ravintolassa on samassa seurueessa joku, joka ei syö lihaa, mutta kalaa kyllä. Pitäisikö hänen jättää kokonaan syömättä? Jos minulle ilmoitettaisiin, että joko otat pihvin, tai et syö lainkaan, jättäytyisin sitten porukasta kokonaan ja ikuisesti pois. Silloin pitäisi valita, minä vai kalaton.

[/quote]

Sinun on siis ihan ehdottomasti saatava syödä kalaa juuri silloin kun seurueessa on joku kalalle hengenvaarallisesti allerginen? Selvä.

Mitä jos kuitenkin just sillä kertaa ottaisit vaikka kasvisannoksen, oisko se sulle vaihtoehto ollenkaan?

Vierailija
109/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:05"]

Onko esim saunaa/grillikotaa erillään: siellä voisi tarjota esim. loimulohta, ja hän ei menisi sinne?

[/quote]

Tää on hyvä idea! :)

Vierailija
110/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:04"]Miehen mielestä kalaa ei pitäisi tarjota ollenkaan, hänelle on tärkeämpää että kaveri mukana, kuin täydellinen tarjoilu. Muut kyllä voivat syödä kaikkea. Onko oikeasti ok että yksi vieras passitetaan muualle syömään omia eväitä? Ei kuulemma uskalla syödä noutopöydästä kun ei voi olla varma onko ruuat sekoittuneet.. [/quote] Onko ok että kaikki muut joutuvat yhden takia kärsimään? Tarjoat sitä lohta. Kyllä häissä kuuluu kalaa olla jos laadukasta evästä haluaa tarjota. Tuo on oikeasti jo hysteeristä ja luulotautista. Laittakaa sen omat annokset vähän sivumpaan noutopöydästä niin ei ole sekoittuneet. Tai tulkoon iltajuhliin kun ruuat on syöty.

[/quote]

Meillä tulee olemaan sitten ei-laadukkaat tarjoamiset häissä kun ne tulee :/ Vai pitäskö morsiamen mennä pihalle pariksi tunniksi että vieraat saavat kalaa?

[/quote]

Kyllä kyllä, morsian voi istua autossa sen aikaa. Ja onhan hänellä epi-pen. Ajoissa kun ilmoittaa mitä on tarjolla, niin sitten voi sen mukaan päättää tuleeko edes paikalle.

Ei nyt yhden allergikon mukaan pidä koko hommaa suunnitella.

Vierailija
111/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:42"]

[/quote]

Tässähän on vaikka millä mitalla erilaisia ratkaisuja, joista kuvitteellinen isäntäpari voi valita mieleisensä.

1) Jos vieraan kala-allergia ei ole paha tai jos heitä ei haittaa, että vieras joutuu jäämään pois juhlista, he voivat kaikin mokomin tarjota kalaa.

2) Jos lihattomuus ei ole heille ehdoton eettinen linjaus, he voivat ehkä tarjota lihaa.

3) Jos kala ja liha eivät tule kyseeseen, maailmaan mahtuu vaikka millä mitalla maukasta kasvisruokaa.

Vierailija
112/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:31"]

kala pois listalta ja hänelle tehdään erikseen ruoka, joka on tarjolla eri paikassa ettei sekoitu.

[/quote

Minä taas rakastan juhlabuffettin kalatarjoiluita, lihat jätän täysin koskematta ja herkuttelen kalalla. Ei siis missään nimessä kalaa pois listalta. Onhan siellä mukana myös katkaravut? Kirjoitin tämän ihan sen vuoksi, että kaikille eivät ne liharuoat ole sitä juhlaruokaa, vaan kala hyvin valmistettuna ja kauniisti tarjolle laitettuna. Ehkä teilläkin ap, on vieraslistallanne tällaisia. Mieti, millainen pettymys tarjoilu olisi heille. Lihaa saa missä ja milloin vain, mutta hyvin valmistettua herkullista kalaa ei.. Näin se vain on. Eli vastakkain ovat monen herkut ja yhden allergia. Minä valitsisin hetkeäkään miettimättä monen herkut ja järjestäisin tämän allergikon ruokajutut jotenkin omalla tavallaan.

Vierailija
113/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:46"]

[/quote]

Entä, jos esim. ravintolassa on samassa seurueessa joku, joka ei syö lihaa, mutta kalaa kyllä. Pitäisikö hänen jättää kokonaan syömättä? Jos minulle ilmoitettaisiin, että joko otat pihvin, tai et syö lainkaan, jättäytyisin sitten porukasta kokonaan ja ikuisesti pois. Silloin pitäisi valita, minä vai kalaton.

[/quote]

Sinun on siis ihan ehdottomasti saatava syödä kalaa juuri silloin kun seurueessa on joku kalalle hengenvaarallisesti allerginen? Selvä.

Mitä jos kuitenkin just sillä kertaa ottaisit vaikka kasvisannoksen, oisko se sulle vaihtoehto ollenkaan?

[/quote]

Ei olisi, jos kyseessä olisi jokin juhla-ateria ja tietäisin, että kyseinen ravintola ei loista kasvisruokiensa tasolla, mutta kalaruoat olisivat herkullisia. Tavallisella arkilounaalla ei olisi niin väliä, kunhan vatsa tulisi täyteen.

Vierailija
114/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:31"]

[/quote

Minä taas rakastan juhlabuffettin kalatarjoiluita, lihat jätän täysin koskematta ja herkuttelen kalalla. Ei siis missään nimessä kalaa pois listalta. Onhan siellä mukana myös katkaravut? Kirjoitin tämän ihan sen vuoksi, että kaikille eivät ne liharuoat ole sitä juhlaruokaa, vaan kala hyvin valmistettuna ja kauniisti tarjolle laitettuna. Ehkä teilläkin ap, on vieraslistallanne tällaisia. Mieti, millainen pettymys tarjoilu olisi heille. Lihaa saa missä ja milloin vain, mutta hyvin valmistettua herkullista kalaa ei.. Näin se vain on. Eli vastakkain ovat monen herkut ja yhden allergia. Minä valitsisin hetkeäkään miettimättä monen herkut ja järjestäisin tämän allergikon ruokajutut jotenkin omalla tavallaan.

[/quote]

Miten sinä ne allergikon ruokajutut järjestäisi, jos tämä ei voi olla paikalla kalan takia?

Vierailija
115/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei olisi, jos kyseessä olisi jokin juhla-ateria ja tietäisin, että kyseinen ravintola ei loista kasvisruokiensa tasolla, mutta kalaruoat olisivat herkullisia. Tavallisella arkilounaalla ei olisi niin väliä, kunhan vatsa tulisi täyteen.

[/quote]

Kala-allergikko, joka ei voi olla samassa huoneessa kalan kanssa, tuskin käy ravintolassa, jonka kalaruoat ovat herkullisia. 

Vierailija
116/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjolla tulee olemaan myös paistia ja kasvisvaihtoehto. Minusta lohi vaan sopii ja kuuluu juhlapöytään. Miehen mielestä kukaan ei muista seuraavana päivänä mitä häissä söi...! Kakku on kuulemma ainoa asia mitä odotetaan.. Järjestä nyt hieno juhla tuommosen kanssa sitten, itse saa olla vastuussa kaikesta että edes jokin sujuisi.. -ap-

Vierailija
117/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ole mitään ongelmaa. Mies haluaa kaverin häihin. Kaveri ei voi tulla jos samassa tilassa tarjoillaan kalaa. Eli häissä ei tarjoilla kalaa.

Olen ollut vegaanien häissä ja siellä oli erinomaiset tarjoilut kaikkien vieraiden mielestä. Myös vannoutuneet pihvinystävät kehuivat ruokia.  On siis täysin mahdollista tehdä loistava juhlatarjoilu ilman kalaa (ja tarvittaessa myös ilman lihaa).

Vierailija
118/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aiemmin mainittu kasvis-muna-maitotuotepohjainen ruokavaliota syövä henkilö lakto-ovo-vegetaristi. Joillakin todellakin kuuluu tähän ruokavalioon myös kala silloin tällöin syötynä. Muistaakseni näyttelijä Terhi Panula noudatti nuoruudessaan tätä ruokavaliota ja jotenkin muistelen, että hän olisi syönyt myös kalaa. Eli ei kannata ilkkua asioille ja ihmisille, ellei tiedä asioista mitään.

Vierailija
119/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle ilmoitettaisiin, että joko otat pihvin, tai et syö lainkaan, jättäytyisin sitten porukasta kokonaan ja ikuisesti pois. Silloin pitäisi valita, minä vai kalaton.

[/quote]

Minä valitsisin sen kalattoman, joka ei tahallaan hankaloita toisen elämää. En haluaisi ystäväpiiriini ihmistä, jolle kala-annos on tärkeämpi kuin ystävä.

Vierailija
120/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:59"]

Tarjolla tulee olemaan myös paistia ja kasvisvaihtoehto. Minusta lohi vaan sopii ja kuuluu juhlapöytään. Miehen mielestä kukaan ei muista seuraavana päivänä mitä häissä söi...! Kakku on kuulemma ainoa asia mitä odotetaan.. Järjestä nyt hieno juhla tuommosen kanssa sitten, itse saa olla vastuussa kaikesta että edes jokin sujuisi.. -ap-

[/quote]

Että lohi kuuluu häihin, mutta sulhasen ystävät eivät? Ihan on natsifasisti-ukko sinulla, kun ei tätä tajua.

Jätä se sika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi